Dieselkachel ook op petroleum?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Dieselkachel ook op petroleum?

Bericht door Eduard »

Ik heb een scheepskacheltje dat op diesel brandt. Doet het uitstekend. Op het ogenblik stook ik daar vervuilde diesel in die ik wegens bacterie niet meer voor mijn motor kon gebruiken, die liep er niet meer op, maar het kacheltje wel. Nog even en dat vervuilde spul is op en nu vroeg ik mij af, brandt een dieselkachel (een hele simpele, geen pompje over verstuiver) ook op petroleum? Dat is toch een stuk goedkoper dan uit de tank voor de motor te tappen.
sailor wim

Re: Dieselkachel ook op petroleum?

Bericht door sailor wim »

Hoi Eduard,

Bij Kabola is de kachel met een potbrander, zoals de E&S serie, verkrijgbaar voor petroleum.
Dus ik zou daar eens mijn licht opsteken wat voor een aanpassing er nodig is.
Verder kan je Nico van www.olielampen.nl ook kontakten hij woont op een schip bij zijn winkel.

Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

De carburateur is afgesteld op de viscositeit van de vloeistof. Petroleum is dunner dan gasolie. Volgens Kabola luistert die afstelling vrij nauw, en moet je er zelf niet aan rommelen. Maar waarom test je het niet gewoon? Je kunt de dieseltoevoer op een geschikte plek tijdelijk afkoppelen en verbinden aan een geïmproviseerd petroleumtankje. Mijn inschatting is dat de vloeistof sneller doorloopt, en de carburateur een standje lager moet om dezelfde vlamhoogte te krijgen als bij diesel. Uiteraard moet die vlam ook perfect blauw blijven. Mocht je merken dat het niet goed gaat kun je direct de carburateur uitzetten
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Ja, dat uittesten is een goed idee, ik kan heel makkelijk via een slangetje wat petroleum verstoken dus dat ga ik uitproberen. Het is overigens een Heatpol kacheltje en de bedorven diesel die ik er nu in stook is, zo lijkt het tenminste, juist een beetje 'dikker' dan schone diesel, heeft ook een andere kleur en ruikt anders. Maar hij doet het er wel op, dus voor mijn gevoel stook ik gratis omdat ik het toch niet meer kon gebruiken.
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

in de heatpol kun je de petroleum gewoon stoken , daar het een calorisch lager product is zal je inderdaad de stand van de knop even proef ondervindelijk moeten uit proberen.
uit ervaring, je stookt meer petroleum als diesel.
hoe komt het dat je motor niet op deze "vuile "olie loopt??
in principe zou je motor minder snel problemen hebben met dikkere of vervuilde olie dan je pot brander!

in de pot blijft bij verbranden van met zwaardere producten vervuilde olie een residu achter (teer achtig)

daar de lichtere producten wel vergassen,waar de zwaardere producten (bijvoorbeeld resten oude motor olie) in de pot als een teer laagje achterblijven.

bij verstuivers en verstuiverbranders is dit niet het geval , daar hier de nevel wel volledig verbrand , en bij vergassings brander potten niet.

je kunt dus zondr meer petroleum stoken in je heatpol, je zult alleen even moeten kijken naa de stand van je knop en het brander beeld (in praktijk staat de knop wat lager bij petroleum.) :wink:
Voor alles is een oplossing!
Eduard

Bericht door Eduard »

Tja, wat die 'vuile' olie betreft, dat zit zo. Mijn zoon ging met mijn sloep varen. Daar zit een 2 cyl. luchtgekoelde Hatz in. Hij belde om te zeggen dat hij het niet meer deed. Bij aanleggen met stationair draaiende motor was hij afgeslagen, nog een keer aangeslingerd, beetje pruttelen en weer afgeslagen. Brandstof gechecked, voldoende, filter gechecked, schoon. Maar wat mij wel op viel was de kleur en de geur. Niet bijna water-achtig van kleur maar licht gelig en het rook niet naar diesel maar een beetje terpentine-achtig en het leek ook iets 'dikker' dan de 'dunne' diesel. Ik heb toen een jerrycan met verse diesel gehaald, branstofslang losgekoppeld en daar in, gestart, geen probleem. Er zat dus geen slijmachtig spul in de diesel, of zwarte vlokken maar het was wel heel ander spul geworden. En daar wilde de Hatz dus niet op draaien. Beide tanks leeg gemaakt met een handpompje, minstens 40 liter. Dat stook ik nu dus in de Heatpol. Wat ik op internet heb gelezen over de dieselbacterie of alg en hoe dat er uitziet en wat je dan in je filter aantreft lijkt er niet op, dus wat er nu eigenlijk aan de hand is weet ik niet. Maar ik heb het wel lekker warm in mijn slepertje.
VRM marine
Contacteer:

Beetje verouderd of hoog gehalte arachide olie in de diesel.

Als je er maar warm bijzit! :D
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Eduard,
De Vrijbuiter stook ik warm met peterolie, wel geprobeerd met gasolie maar dat was geen succes, bleef walmgeel branden, er staat een Pelgrim kacheltje in, en die had je naar mijn idee in beide oliesoorten, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, wellicht zijn hier wel ter zake kundigen.
Voor de prijs, bij ons 12 cent duurder dan gasolie per liter zou het overwegen waard zijn om dat apparaat om te bouwen op gasolie.
Groet, Willem.
Afbeelding
VRM marine
Contacteer:

Willem, als je er een vergassings kone inzet vergast je keteltje wel beter, wel zul je je toevoer wat hoger moeten zetten als bij peteroleum, daar diesel minder vluchtig is moet er meer olie in de pot staan om goed te vergassen.

(dit uit jarenlange ervaring met carburatie branders) :wink:
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

VRM,
Mjinerzijds heb ik totaal geen idee wat zo'n vergassings kone inhoud, ik heb nu wel gaatjes in de zijkant van de pot waar mooie ronde tongvlammen doorheen komen, de kleur omlaag is wat blauwig maar gaat dan van oranje tot bovenin geel.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, want als het wat goedkoper kan hou ik mij natuurlijk aanbevolen.
Groet, Willem.
Afbeelding
VRM marine
Contacteer:

Sorry voor mijn late reactie.
Een koon is een soort staaldraad rekje wat je op/in de brander zet.
Overigens gaat hij op diesel gewoon goed vergassen mits je hem wat hoger zet als petroleum.

Grt Richard

Mslb bugsier5
Plaats reactie