hoeveel V meten bij volle accu
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
hoeveel V meten bij volle accu
Wat is de minimale aantal volts wat je moet meten bij een volgeladen accu 12V, NADAT de laadkabels eraf zijn zodat je weet dat deze goed is?
de ampere heb ik gemeten met zo een broodrooster en die is vol groen.
de ampere heb ik gemeten met zo een broodrooster en die is vol groen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: hoeveel V meten bij volle accu
De waarde voor een volle accu is minimaal 12,6 volt.
Je kan dat met een goede zuurweger met soortelijk gewicht aanduiding controleren.
Zie de tabel op vaartips.
Je kan dat met een goede zuurweger met soortelijk gewicht aanduiding controleren.
Zie de tabel op vaartips.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
-
Zuurweger? Niet gewoon met een voltmeter?
-
Als het de bedoeling is dat je wil weten of de accu nog goed is, kan je hem laden loskoppelen een uurtje laten staan,voltmeten,een dag laten staan en weer volt meten ,heb je dan een groot verschil kan je de accu weggooien is mijn ervaring.Zuurwegen laat wel wat zien maar niet wat de accu doet bij belasting,dan kan hij zo maar instorten.misschien heb je hier wat aan Gr René(De Stoere).
Klaver vier
-
Hoi,
Dank je.
Heb mijn twee accu's op marktplaats gezet, maar wil geen kapotte bagger verkopen. Te vaak is geprobeerd mij ook te besodemieteren.
De broodrooster geeft dik groen en het voltage is 13.78 en 13.09 uiteraard met lader afgekoppeld.
Wat is een acceptabel normaal verlies per 24 uur?
Dank je.
Heb mijn twee accu's op marktplaats gezet, maar wil geen kapotte bagger verkopen. Te vaak is geprobeerd mij ook te besodemieteren.
De broodrooster geeft dik groen en het voltage is 13.78 en 13.09 uiteraard met lader afgekoppeld.
Wat is een acceptabel normaal verlies per 24 uur?
- sailor wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
Ik durf niet te zeggen wat echt acceptabel is, maar loopt hij bijv,naar 12 volt in een etmaal is hij volgens mij slecht hij moet redelijk gelijk blijven,wel iets terug lopen,maar geen hele volts Gr(René).
Klaver vier
-
Kan dicht,
Gister opgehaald. Ze hadden zelf een ampere meter en volt meter bij zich.
En beide metingen waren op orde. (wist ik wel maar toch)
Daar ik zelf al wat mindere ervaringen heb gehad met daadwerkelijk kwaliteit wat erop Marktplaats verkocht wordt, wil ik zeker zijn van wat ik aanbied.
Dus voltage was 13.78 en ampere strak in het groen.
Kan nu mijn nieuwe acculader gaan kopen cen tjes zijn voldoende. Nu enkel even kijken of ik moeders naar die 30 amp krijg ipv de 20AMP
Gister opgehaald. Ze hadden zelf een ampere meter en volt meter bij zich.
En beide metingen waren op orde. (wist ik wel maar toch)
Daar ik zelf al wat mindere ervaringen heb gehad met daadwerkelijk kwaliteit wat erop Marktplaats verkocht wordt, wil ik zeker zijn van wat ik aanbied.
Dus voltage was 13.78 en ampere strak in het groen.
Kan nu mijn nieuwe acculader gaan kopen cen tjes zijn voldoende. Nu enkel even kijken of ik moeders naar die 30 amp krijg ipv de 20AMP

-
Nakomende vraag.
ALs een acculader zeg 20 AMP/h kan laden. Dan neem ik aan dat je daar niet ongelimiteerd accu's aan kan koppelen.
Als ik nu een serie accu's gekoppeld heb staan tot zeg een 440 amp. Wat laadt die lader dan per uur? en krijgt de lader deze wel vol?
ALs een acculader zeg 20 AMP/h kan laden. Dan neem ik aan dat je daar niet ongelimiteerd accu's aan kan koppelen.
Als ik nu een serie accu's gekoppeld heb staan tot zeg een 440 amp. Wat laadt die lader dan per uur? en krijgt de lader deze wel vol?
- sailor wim
Hoi,
Een stelregel is dat een lader tenminste 10% van de accu inhoud moet kunnen laden, maar liever 20%.
Een 20 Amp. lader krijgt de accu's wel vol.
Maar het duurt te lang en in jou voorbeeld moet de lader dus min. 44 Amp. kunnen laden.
Die 10/20% is nodig om de accu te kunnen laten "koken" zodat het zuurmengsel weer goed word gemengd.
Dit geld niet voor Gel of Agm daar is het accuzuur natuurlijk niet meer vrij zoals bij een natte open accu.
Bij die accu soort mag je zelfs boven de 25% gaan als deze maar een temperatuursensor heeft op de accu.
Verder moet je ook bedenken dat tijdens het laden er ook verbruikers kunnen zijn die een deel van de laadsterkte gebruiken.
Gr WIm.
Een stelregel is dat een lader tenminste 10% van de accu inhoud moet kunnen laden, maar liever 20%.
Een 20 Amp. lader krijgt de accu's wel vol.
Maar het duurt te lang en in jou voorbeeld moet de lader dus min. 44 Amp. kunnen laden.
Die 10/20% is nodig om de accu te kunnen laten "koken" zodat het zuurmengsel weer goed word gemengd.
Dit geld niet voor Gel of Agm daar is het accuzuur natuurlijk niet meer vrij zoals bij een natte open accu.
Bij die accu soort mag je zelfs boven de 25% gaan als deze maar een temperatuursensor heeft op de accu.
Verder moet je ook bedenken dat tijdens het laden er ook verbruikers kunnen zijn die een deel van de laadsterkte gebruiken.
Gr WIm.
Tja, daar gaan we weer, hoe groter de accubank hoe beter. Het is en blijft een misvatting. Zo'n grote bank is niet in uren, maar pas in dagen vol te te krijgen. Lees accucapaciteit en acculader en misschien zelfs laadkarakteristieken. Voor alle zekerheid, Ik ben niet alwetend. De meeste forumleden wel.Etab schreef:Nakomende vraag.

gr. Cees
- sailor wim
Hoi Cees,Cees schreef: Ik ben niet alwetend. De meeste forumleden wel.
Ik heb vaartips zeer en nogmaals zeer hoog staan dat mag wel eens gezegd worden hier en ergens anders heb ik dat ook gedaan.
En ben zeker niet alwetend.
Maar, heb jij over AGM HH accu's al eens je licht laten schijnen?
Langzaam en diep eruit, en met een voldoende sterke dynamo er snel er weerin.
Dus met andere worden een grote AGM bank betekend volgens mij meer ligdagen zonder walspanning.
En tijdens de gemiddelde vaartijd van 4 uur en door de lage interne weerstand al weer voor bv.80 of 90% vol.
AGM accu kan zo'n 500 keer een lading van 80% aan.
Het volledig laden tot 100% gebeurd dan weer met de walspanning of zonnepaneel.
( kijk eens hier naar http://www.victronenergy.nl/markets/off-grid/ - ik kan de off grid brochure hier helaas niet downloaden)
Gr Wim.
-
Erik ,Ik kan je niet vertellen hoe lang je moet laden.Wel hoe wij het op de boot hebben, en dit bevalt goed.Wij hebben 1accubank van220 amp,voor licht waterpomp tv (alleen hart van nederland)waterpomp voor gootsteen en fonteintje toillet.Tweede accubank 200 amp 24 volt om te starten.Een90 of 100 amp dynamo om na het starten eerst de start accu weer te laden en daarna over te gaan op de licht accu's.Op het dak 2 daglicht zonnepanelen van 90 watt 24 volt,met op het dashbord een regelaar ,die de accuspanning bewaakt tegen bovenbeveiliging terugloopbeveiliging diepontlaadbeveiliging en waarop je de laadtoestand kan zien.Op de regelaar kan je ook instellen welke accu's je wilt laden.Ik moet erbij vertellen dat wij meestal niet langer stil liggen als 2 dagen ,en dan gaat het prima.Misschien heb je er wat aan en anders iemand anders Gr René(De Stoere).
Klaver vier
-
Mooi verhaal, Lijkt me een super opstelling.
Ik heb 1 accu voor motor appart staan. En dan nu straks 4 accu's totaal 440 amp gel.
Ik had de acculader 40 amp op de oude bank staan en de startaccu ging via de dynamo. Dan had ik op de kabel van de dynamo zo een splitter staan die open gaat als de startaccu vol is. En dan kon hij de grote bank laden.
Nu heb ik ook nog een klein zonnepaneel gekregen, waarvan ik niet veel opbrengst verwacht, maar altijd prettig is als aanvulling. later kan ik er dan nog wel een grotere bij zetten.
Die regelaar is dat zo een regelaar die bij een zonnepaneel hoort?
Ik heb 1 accu voor motor appart staan. En dan nu straks 4 accu's totaal 440 amp gel.
Ik had de acculader 40 amp op de oude bank staan en de startaccu ging via de dynamo. Dan had ik op de kabel van de dynamo zo een splitter staan die open gaat als de startaccu vol is. En dan kon hij de grote bank laden.
Nu heb ik ook nog een klein zonnepaneel gekregen, waarvan ik niet veel opbrengst verwacht, maar altijd prettig is als aanvulling. later kan ik er dan nog wel een grotere bij zetten.
Die regelaar is dat zo een regelaar die bij een zonnepaneel hoort?
- sailor wim
Hoi Cees,sailor wim schreef: Maar, heb jij over AGM HH accu's al eens je licht laten schijnen?
Uit het bovenstaande citaat zou een lichte ironie kunnen blijken.
Ik had beter kunnen schrijven "je gedachten laten gaan".
Gr Wim.