Brandstofleidingen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Brandstofleidingen

Bericht door Etab »

ik ben dus mijn hele aandrijf en brandstof systeem aan het vernieuwen
In het oude systeem loopt er uit een stalen tank helemaal achterop na een kraan, een koperenleiding via een een klein filtertje in de leiding via de grond bij de bilge (Wel vast aan de spanten natuurlijk) naar een glazenpotje wat nog iets filtert en de licht loost.

Als ik het allemaal terug bouw wil ik wat zaken zeker weten.

De tank ligt iets hoger dan de motor maar de leiding loopt over een kleine 1.5 meter lager dan de motor.
Op de motor komt het eerst in een waterscheider/filter.
Als ik dat met benzine redde zonder pomp, red je het dan met diesel ook? En is dat te beredeneren of dat lukt? of zorgt de druk van de diesel in de tank dat het blijft lopen?
Wat is beter een kunstof brandstofleiding of de koperen die er nu ligt en als nieuw is.

De stalen tank is leeggemaakt van benzine en staat dus een paar maanden leeg.
Hoe kan ik het beste de tank goed schoon en roestvrij krijgen aan de binnenkant voordat ik hem terugplaats? IS het dan het beste hem vol te gooien met diesel om de tank goed te houden?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Klaver vier

Re: Brandstofleidingen

Bericht door Klaver vier »

Wat ik er van kan zeggen ,is dat het voor een diesel geen punt is om de brandstof op te pompen,een diesel doet dit vrij makkelijk.Bij ons zit de brandstof tank helemaal onder in de kiel,bij de wat oudere diesels moet je het de eerst keer alleen met een hand opvoer pompje op pompen en dan de boel bovenop de motor ontluchten.Nieuwere motoren ontluchten vaak zelf.Wat die koperen leiding betreft lekker laten zitten als hij er goed uitziet,een goede waterafscheider en fijn filter zijn wel belangrijk.Ik hoop dat je er wat aan hebt,succes.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Die brandstofleiding is geen probleem,op elke motor zit een opvoerpomp die de brandstof naar de motor brengt.

hoe groot is die tank,en wat voor gaten zitten er in vulpijp mangat?
ik heb wel eens een kleine tank van een buitenboord motor met een beetje water en zand in een betonmolen gedaan.
een paar kussens ertussen en draaien maar .
was na een uurtje brandschoon.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Etab

Bericht door Etab »

De tank. Zit enkel een vulgat een ontluchtingsgat en onderin een gat voor de aanvoer motor

Afbeelding
paul

Bericht door paul »

ik heb wel eens een kleine tank van een buitenboord motor met een beetje water en zand in een betonmolen gedaan.
een paar kussens ertussen en draaien maar .
was na een uurtje brandschoon.

Dat is echt een goed idee,beter dan met de hand schudden
:idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
gr Paul
douane

Bericht door douane »

Etab schreef:ik ben dus mijn hele aandrijf en brandstof systeem aan het vernieuwen
In het oude systeem loopt er uit een stalen tank helemaal achterop na een kraan, een koperenleiding via een een klein filtertje in de leiding via de grond bij de bilge (Wel vast aan de spanten natuurlijk) naar een glazenpotje wat nog iets filtert en de licht loost.

Als ik het allemaal terug bouw wil ik wat zaken zeker weten.

De tank ligt iets hoger dan de motor maar de leiding loopt over een kleine 1.5 meter lager dan de motor.
Op de motor komt het eerst in een waterscheider/filter.
Als ik dat met benzine redde zonder pomp, red je het dan met diesel ook? En is dat te beredeneren of dat lukt? of zorgt de druk van de diesel in de tank dat het blijft lopen?
Wat is beter een kunstof brandstofleiding of de koperen die er nu ligt en als nieuw is.

De stalen tank is leeggemaakt van benzine en staat dus een paar maanden leeg.
Hoe kan ik het beste de tank goed schoon en roestvrij krijgen aan de binnenkant voordat ik hem terugplaats? IS het dan het beste hem vol te gooien met diesel om de tank goed te houden?
mijn tip je kan beter opzoek gaan naar een rvs tank heb vorig jaar mijn eigen stalen tank moeten vernieuwen door gerot en die van me vader ook vervangen na 10 jaar was die ook door gerot
ps staat een formaat tank van jou op marktplaats
http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
Klaver vier

Ik vraag mij af is het nodig de tank te spoelen er heeft toch alleen schone benzine ingezeten.Benzine en diesel bijten elkaar niet.Vroeger deden ze s'winters wel eens een liter benzine op een tank diesel tegen het vlokken.Nu doen ze er vanuit de pomp al een toevoeging in s'winters Gr René P,S doorrotten met diesel er in lijkt mij sterk met die vette troep
Klaver vier
Etab

Bericht door Etab »

De Stoere,

Er is ook niks mis mee. maar hij staat nu eigenlijk 4 maanden droog.
Dus ben ik bang dat er vuil of lichte roest binnen in kan komen.
douane

Bericht door douane »

De Stoere schreef:Ik vraag mij af is het nodig de tank te spoelen er heeft toch alleen schone benzine ingezeten.Benzine en diesel bijten elkaar niet.Vroeger deden ze s'winters wel eens een liter benzine op een tank diesel tegen het vlokken.Nu doen ze er vanuit de pomp al een toevoeging in s'winters Gr René P,S doorrotten met diesel er in lijkt mij sterk met die vette troep
nou dat lijkt me niet als er vocht in komt dan drijft de diesel op het water dus het vocht zit onderin en dat rot dus kennelijk anders zou ik niet weten waarom ik vorig jaar twee tanks heb moeten vernieuwen waren beide van binnen uit door gerot,
Klaver vier

Water hoort ook niet in diesel daarom moet je ook een goeie waterafscheider monteren zoals ik al heb gezegd in mijn vorige bericht,op diesel loopt hij ook beter als op water. Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Heb nu de tank gezien,een betonmixer op wielen kan hem wel aan.

Effe zonder gekheid even ergens een endoscoop lenen ,maar zo vuil zal hij toch niet zijn.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

vullen met een paar liter azijn een beetje water erbij en een paar weken wegzetten, en schoon is uw tank.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik heb een goed resultaat gezien met www.starbrite.nl/06_startron.html in een tank die niet zomaar verwijderd kon worden.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wout.bij

Bericht door wout.bij »

poeh poeh, das wel prijzig.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik zou er een paar klappen op geven om het losse vuil eruit te kunnen schudden en dan de tank gewoon plaatsen. het kleine beetje vaste vuil komt toch terecht in je filter. die vervang je volgend jaar gewoon een keertje eerder. Ik zou er een waterpot onder in lassen voor de aansluiting. Dus een gat in de bodem van de tank met daarin een stuk pijp van 100 mm doorsnede met bovenaan dwars de aanzuig van de motor en onderaan de wateraftap. Dan kun je eventueel vuil en water direct aftappen onderin de tank en voorkom je dat er water in staat wat voor corrosie zorgt. Veel moderne tanks hebben de aanzuig van bovenaf met een stijgbuis maar daardoor blijft vuil en water op de bodem van de tank zweven. een entraal punt zorgt ervoor dat alle rommel daarin verdwijnt zodat je af kan tappen.
Als je aansluitingen moet lassen aan de tank kan dat overigens alleen goed met een elektrode, met andere technieken blijkt de tank vaak lek
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie