koelkast

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

meester
Contacteer:

koelkast

Bericht door meester »

Ik ben na 16 jaar electrolux gaskoelkast gebruik toe aan een nieuwe koelkast. hij doet raar en moet gewoon vervangen worden.
maar wat ga ik kiezen? het moet een compressor koelkast worden met A+++ karakteristiek. de ruimte is beperkt vanwege de kastmaat tot iets tussen de 65 en 80ltr. Nu is de grote vraag: 220v of 24v?
Ik hoor schrikverhalen over niet startende 220 koelkasten en hoge aanschafprijzen van 24v modellen.
natuurlijk hebben jullie hier een mening en kennis over. wat is de beste keuze?

Ik zit nog te twijfelen om elektrisch te gaan koken. heeft iemand inzicht in het verbruik van elektrische kooktoetsellen?
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
sailor wim

Re: koelkast

Bericht door sailor wim »

Hoi Nico,
Je weet vast wel dat er diverse manieren zijn van elektrisch koken.
De zuinigste is inductie.
Maar past dit in de gedachte van KISS op een schip.
De voeding (kwaliteit genset) word natuurlijk belangrijker als bij andere manieren van elektisch koken.
Want met een gloei element/halogeen is een genset wel blij.
Koelkast;
Ik heb een compressor koelkast 12/24 volt dus geen omvormer nodig met het meer verbruik daar van.
Ik ben tevreden over de koelcap. maar over het verbruik bij 30 gr omgevings temp. kan ik geen antwoord geven.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Pier

Bericht door Pier »

Meester ik heb een 220/230 volt koelkast 90 liter A++ start gewoon bij het starten neem deze 5 amp daarna als het koelvloeistof is rond gepomt dan is het verbruik 3,8 amp.

Elke compressor kast neemt in het begin veel stroom en laat je niet veleiden door verkoop praatjes.

alleen staat er bij mij aan op de boot een inverter die zuiversinus afgeeft dit is een voorwaarde voor 220/230 volt elektromotrs om zonder brom te werken.

groeten pier
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Ik hoor schrikverhalen over niet startende 220 koelkasten en hoge aanschafprijzen van 24v modellen.

Die zelfde schrikverhalen had ik ook gehoord.
Mijn voordeel was dat ik met een schone lei begon.
Er was nog geen 220 v aan boord en daarom is de keuze op een goeie omvormer gevallen.
omvormer 2000 watt voor alles inzetbaar.
Koelkast van 220 v werkt hierop perfect.
Op de schepen die wij bouwen nooit problemen gehad,maar de omvormers zijn dan ook altijd 1200 watt of meer.
Laatst wel een koelkast gehad waarin in de gebruiksaanwijzing uitdrukkelijk stond vermeld dat deze NIET op een omvormer mocht.
Weet niet meer welk merk of type maar hij was al ingebouwd voor we er achter kwamen.
In overleg de gok genomen en hij heeft toch zeker 3 weken gewerkt.
Over de 24 v kasten nooit klachten maar wel voor een goeie ventilatie zorgen.
Dit geld eigelijk voor elke koelkast want als de warmte niet weg kan word de drank niet koud.
Als we alleen naar het stroomverbruik kijken zou ik voor 24 gaan.
Bij mij staat altijd wel iets van 220 v aan dus die omvormer word veel gebruikt.
maar een omvormer in rust gebruikt ook stroom.

En dat elektrisch koken dat vreet stroom,bij 4 pitten generator min 10 kw.
De generator kan kleiner maar dan in samenwerking met een omvormer van 3000 watt
Dat word een duur soepje,ik doe veel elektrisch maar koken blijft gas.

Denk er op je gemak over na want die koelkast is met dit weer niet echt noodzakelijk.
En de erwtensoep op gas gaat prima.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
sambeek

Bericht door sambeek »

meester schreef:Ik ben na 16 jaar electrolux gaskoelkast gebruik toe aan een nieuwe koelkast. hij doet raar en moet gewoon vervangen worden.
maar wat ga ik kiezen? het moet een compressor koelkast worden met A+++ karakteristiek. de ruimte is beperkt vanwege de kastmaat tot iets tussen de 65 en 80ltr. Nu is de grote vraag: 220v of 24v?
natuurlijk hebben jullie hier een mening en kennis over. wat is de beste keuze?

Ik zit nog te twijfelen om elektrisch te gaan koken. heeft iemand inzicht in het verbruik van elektrische kooktoetsellen?
Ik ga er vanuit dat je de brander al eens hebt schoongemaakt? Daarbij ga ik er vanuit dat je vlammetje het wel doet.
Soms (het klinkt misschien raar) moet je deze kasten een nachtje op de kop zetten. Hierdoor vermengt de aanwezige vloeistof in het systeem zich weer, waardoor deze weer gaat werken. Hij dient dan wel goed waterpas te worden gezet.
Dit even uitproberen kan nooit geen kwaad.

Op vorige boot hadden wij ook een gas /12/230 absorptie koelkast. Op de Sambeek hebben we wat meer ruimte en hebben hier gekozen voor een 24V compressor koelkast van het merk Waeco.
Deze neemt (indien geen walspanning of generator) accu spanning 24v.
Indien ik aansluit op walspanning heb ik een automatische omvormer er tussen die automaties 230 omzet naar 24.
Het bevalt me wel, echter hoor ik hem snacht wel inschakelen. (ligt zoem geluid) en ik ben nogal een ligte slaper. :?
Als de koelkast niet in zelfde ruimte staat als je slaapt (wat bij ons wel het geval is) heb je er geen last van.
Wat betreft energie klasse A of AA of AAA..., is meestal een wassen neus. Dit wordt meestal opgegeven bij meest gunstigste omstandigheden die in de praktijk nauwlijks voorkomt (niet haalbaar is)
Was van de week nog op het nieuws betreffende brandstof verbruik van auto's, dat het gewoon niet haalbaar is wat men opgeeft. Zo is het met alles.
Energie verbruik van deze kast (110L) tussen de 2.2 en 2.5 Ah/h (afhankelijk van omgevings temp.)
Opgenomen vermogen +/- 50Watt. Het geluid wat koelkast maakt is niet eens de compressor, maar het ventilatortje die bij condensor van systeem zit om warmte af te voeren.
Het goedkoopste is natuurlijk een tafel model koelkast 230V. Ik zou hier niet voor kiezen.
Koken heb ik wel over gedacht elektrisch, diesel, gas. Het is gas geworden.
Thuis hebben we in het verleden gas gehad, met verbouwen keuken over gestapt op elelktrisch, konden we niet aan wennen en nu weer gas.

Prijstechnisch, ja daar is wat van de zeggen.
Meestal als die lui beld of ze nog wat met de prijs kunnen doen, gaat dat wel. (ze willen allemaal graag verkopen.)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sambeek op zo 20 jan 2013 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
wout.bij

Bericht door wout.bij »

ik weet niet of je de ruimte er voor hebt, maar het allerbeste is natuurlijk een koelbox, eenvoudig zelf te maken, en het zuinigst in energie verbruik, de kou blijft in de box als je het deksel optilt, dit in tegenstelling tot een koelkast.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

bedankt voor de eerste reacties.
ik heb een zware omvormer van 2500W van een onbekend canadees merk (werden verkocht door mastervold onder eigen naam)
Ik weet niet of het zuivere sinus is maar het lijkt wel. Ik heb nooit last met apparatuur. hij staat altijd aan en laadt bij walstroom maximaal 70 A
een lekker zwaar apparaat met zware kabels. Ik kan er ook makkelijk op lassen.
dus voeding is geen probleem. ik ga eens op zoek naar een 220v model want die omvormer staat toch altijd aan. Die gaskoelkast ga ik niet repareren,ik wil er gewoon vanaf.

voor het koken ga ik wat anders proberen. mijn broer heeft een een pits inductiekookplaat waar we verbruiktesten mee gaan doen.
kunnen we het gemiddelde verbruik meten.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
sambeek

Bericht door sambeek »

meester schreef:bedankt voor de eerste reacties.
Die gaskoelkast ga ik niet repareren,ik wil er gewoon vanaf.

voor het koken ga ik wat anders proberen. mijn broer heeft een een pits inductiekookplaat waar we verbruiktesten mee gaan doen.
kunnen we het gemiddelde verbruik meten.
Die indruk had ik al een beetje (de koelkast)
Ik denk dat wat betreft elektrisch koken, inductie wel de beste keuze is. Heb je wel de juiste pannen voor nodig.
eitje bakken op een iets oudere koekepan, gaat volgens mij dan niet meer.
groet Terpstra / SAMBEEK
douane

Bericht door douane »

Bij mij op de boot staat ook gewoon een huis koelkast met A++ gewoon op een omvormer mijne is 3000wat `4 accu`s van 230a werkt prima geen probleem gehad in de zomer op een kabel breuk van de dynamo na dan :lol:
knillis

Bericht door knillis »

Hi
Ook ik heb een A++ koelkast met een victron Phoenix van 2000 watt en tractie set van 540ampere.
tot voor 4 jaar geleden hadden we 4 230 ampere accus. Nog nooi gedonder gehad.
:-)
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Ook mijn gaskastje is aan vervanging toe. En dat al na 28 jaar! Ze maken tegeswoordig geen goeie spullen meer! :lol:
Maar mijn bedenking tegen permanent 230V is: maak je je daarmee niet erg afhankelijk van walaansluitingen? Ik kom eigenlijk alleen maar in jachthavens als het niet anders kan. Daarom denk ik toch weer aan gas. Koudwatervrees of reëel bezwaar?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

quichot schreef:Ik kom eigenlijk alleen maar in jachthavens als het niet anders kan. Daarom denk ik toch weer aan gas. Koudwatervrees of reëel bezwaar?
De vraag is dan: waar lig je dan wel, en hoe lang lig je daar? Als je ergens rustig een paar dagen voor anker of op een paar palen gaat liggen is gas misschien wel beter, maar als het vermijden van jachthavens gepaard gaat met (veel) varen worden je accu's toch steeds op spanning gehouden, en kan je voor een omvormer en een 220V koelkast gaan. Ik heb nu een koel-vriescombinatie met A+ label. Met onze tractieset van 460Ah hebben wij tot 2 a 3 dagen autonomie, dan moet de generator bij of moet er worden gevaren.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Dank voor je reactie Karel!
Op basis van jouw ervaring blijft het voor mij een lastige afweging. Ik zit nét teveel over het randje denk ik. 5 dagen in the middle of nowhere zijn 's zomers -als je op koeling vertrouwd- geen uitzondering. Ik heb nu 440Ah semitractie aan boord als service- en startset, en dat gaat op zich prima, maar zo'n set kan het eerste jaar meer aan dan na pak 'm beet een jaar of 5 a 6. Ik kan dan uiteraard wel het karretje aanzetten, maar dan wordt het een duur koud biertje, met gasolieprijzen van 1,50 euro.
Ik neig toch naar gas, en dan, net als bij m'n huidige koel/vrieskastje, eentje mét naast het gasvlammetje, ook een klein verwarmingselementje van 230V. Dan kan ik me altijd redden, mocht het gas opraken.
Ik heb, los van de aanschafprijs, nog geen echt doorslaggevende argumenten voor een 230V kast gehoord. Maar kijk dan ook naar de levensduur: als dat wéér dik 25 jaar is valt die aanschafprijs eigenlijk wel weer mee.
Met schippersgroet,
Guido
Pier

Bericht door Pier »

quichot als je onafhankelijk wil zijn van jachthavens monterr dan zonecellen op je boot, ik heb er twee 120 wt per dag laden bij zonlicht zo een7,5 amp

Ik heb dus een koelkast van 220/230 volt 90 liter maar er is ook een koelbok 22 liter( tot -18)en nooit gen probleem in zaken tekort aan energie.

mijn accu is nu 12 volt 260 amp/h een canadese accu.

dus en koelkast op 230 volt met daar bij een stel zonnecellen en je bent het heertje.

En natuurlijk een goede inverter van 24 volt die je hebt naar 230 en hij moet zeer zuiver sinusspanning afgeven en denk aan een vermogen van ongeveer 1200 watt

groeten pier
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Pier, snap ik. Zonnepanelen, daar denk ik ook al een tijdje aan, maar gek genoeg heb ik niet al te veel ruimte aan dek, omdat alles altijd afbreekbaar moet blijven voor lage bruggen. Dus stuurhutdak is geen optie, en op de vrije stukken loopdek liggen dan de deuren en de schotten e.d. Bovendien ben ik -misschien ten onrechte- bang voor jatten. Ik lig maar gewoon aan een kade.
En als je dat allemaal bijelkaar optelt wordt het ook een kostbare grap. Ik heb nu een simpel, goedkoop omvormertje dat genoeg is voor een boormachientje, een slijptolletje en een decoupeerzaag. Ook met de laptops en gsm-laders heeft hij geen moeite, en een tv heb/hoef ik niet. Dan zou ik alleen voor mijn koelkastje een dure omvormer moeten kopen.

Dat is op zich nóg niet het grootste probleem, maar wat is nou echt een doorslaggevend voordeel van een 230V koelkastje boven een gaskoelkastje?
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie