Lassen
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Lassen
Ik had een leuk mig apparaatje gezien in Nederland (met gasloos systeem) maar vond hem voor het weinige gebruik wat te duur. en zondag na een uurtje snuffelen op internet heb ik hem voor 37% minder op een website in Duitsland gevonden (inclusief verzenden) en binnen 48 stond UPS voor de deur!!! Dat was snel verdient!
Alleen de draadrollen vond ik weer in Nederland goedkoper en bij ophalen scheelde het helemaal. En laten die nou precies op de route naar mijn werk zitten!
Nu heb ik voor het serieuze laswerk aan de buitenkant vorig jaar een ervaren lasser kunnen strikken, maar voor het kleine werk binnen heb ik genoeg ervaring om het zelf te doen.
Maar vorig jaar stond mijn boot op de kant en nu ligt hij het water. Moet ik met lassen als een boot in het water ligt nog met andere zaken rekening houden als wanneer je gewoon op de kant last? Want lassen op het water heb ik nooit gedaan.
Ik moet een stukje tussen een uitlaatwaterpijp en de buitenwand lassen en twee stripjes op een vlakke stalen balk. Denk max 4 mm dik, Dus nog redelijk dun werk ook. Accu´s en elektra zijn of al eruit of al los.
Alleen de draadrollen vond ik weer in Nederland goedkoper en bij ophalen scheelde het helemaal. En laten die nou precies op de route naar mijn werk zitten!
Nu heb ik voor het serieuze laswerk aan de buitenkant vorig jaar een ervaren lasser kunnen strikken, maar voor het kleine werk binnen heb ik genoeg ervaring om het zelf te doen.
Maar vorig jaar stond mijn boot op de kant en nu ligt hij het water. Moet ik met lassen als een boot in het water ligt nog met andere zaken rekening houden als wanneer je gewoon op de kant last? Want lassen op het water heb ik nooit gedaan.
Ik moet een stukje tussen een uitlaatwaterpijp en de buitenwand lassen en twee stripjes op een vlakke stalen balk. Denk max 4 mm dik, Dus nog redelijk dun werk ook. Accu´s en elektra zijn of al eruit of al los.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Lassen
Tip:
Bij lassen aan bv een motor er voor zorgen dat je zo dicht mogelijk bij je las de "aarde" plaatst zodat je geen vonkvorming/kan lassen over de lagers van je motor. Verder gewoon je gezonde verstand gebruiken en bij twijfel gewoon vragen. Veel succes!
Bij lassen aan bv een motor er voor zorgen dat je zo dicht mogelijk bij je las de "aarde" plaatst zodat je geen vonkvorming/kan lassen over de lagers van je motor. Verder gewoon je gezonde verstand gebruiken en bij twijfel gewoon vragen. Veel succes!
Klaar.Etab schreef:Accu´s en elektra zijn of al eruit of al los.
Mag vragen wat voor apparaatje je hebt? Ik ben zelf ook op zoek naar een iets wat bij mij past en mijn portemonnee. Uitdagend karwijtje..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gasloos?
Ben ik ook benieuwd naar.
gr Paul
Ben ik ook benieuwd naar.
gr Paul
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Ha .. spannend..
Zelf heb ik al een jaar of tien een mooie kleine lasinverter van een gerenomeerd merk.
Dingetje weegt nog geen 3 kg en last vlot 140A.
Was behoorlijk aan de prijs, dat wel maar inmiddels heb ik dat ding al lang terugverdiend door de
vele reparatiewerkzaamheden die ik in eigen beheer uit kon voeren.
Mooiste is wanneer je ook nog een snijbranderset hebt want dan kun je echt alle werk aan.
Je had het over het lassen van een uitlaat in de huid?
Even geleden had ik eenzelfde probleem, nl mijn koelwaterafvoer.
Die is twee duims en komt in een ovale vorm door de huid heen.
Dat was pas leuk werk! Na alle passen en meten en het juiste gat kon ik de nieuwe doorvoer er zo inlassen.
Dat deed ik vanaf een hangende steiger buitenboord, vlak boven water.
Die steiger maakte ik van een paar stukken steigerpijp met klemmen en de loopplank als vlonder, werkt perfect.
Het was in de winter en je krijgt dan wel opmerkingen naar je hoofd van "veel te gevaarlijk zo, straks
vinden we een overall drijvend naast je boot"
Zelf heb ik al een jaar of tien een mooie kleine lasinverter van een gerenomeerd merk.
Dingetje weegt nog geen 3 kg en last vlot 140A.
Was behoorlijk aan de prijs, dat wel maar inmiddels heb ik dat ding al lang terugverdiend door de
vele reparatiewerkzaamheden die ik in eigen beheer uit kon voeren.
Mooiste is wanneer je ook nog een snijbranderset hebt want dan kun je echt alle werk aan.
Je had het over het lassen van een uitlaat in de huid?
Even geleden had ik eenzelfde probleem, nl mijn koelwaterafvoer.
Die is twee duims en komt in een ovale vorm door de huid heen.
Dat was pas leuk werk! Na alle passen en meten en het juiste gat kon ik de nieuwe doorvoer er zo inlassen.
Dat deed ik vanaf een hangende steiger buitenboord, vlak boven water.
Die steiger maakte ik van een paar stukken steigerpijp met klemmen en de loopplank als vlonder, werkt perfect.
Het was in de winter en je krijgt dan wel opmerkingen naar je hoofd van "veel te gevaarlijk zo, straks
vinden we een overall drijvend naast je boot"

gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

-
edje schreef:Tip:
Edje,
Daar zal ik geen last van hebben..... Die motor moet er nog in

Het is puur wat klein laswerk. Niet te dikke plaatjes en buis.
-
Waarschijnlijk gaan de experts nu lachen maar ik heb een Gude sg120 gekocht
Voor het kleine simpele kluswerk prima geschikt. Voor groot werk maak ik toch gebruik van een kennis.
Heb gister thuis als test een strip van 30 cm aan een 4kant buis gelast en dat liep als een trein!! 5 mm strip
http://www.ts24.nl/product_info.php/inf ... sapparaat/
Overigens niet hier want in Duitsland vind je ze voor net 100 euro. plus 10 euro verzendkosten
Draadrol heb ik in Nederland gekocht want daar betaalde ik voor 0.9 kg hetzelfde als hier bijvoorbeeld voor 0.4 kg.
Daar ik geen reclame wil en mag maken kan ik deze link wel PM mailen als iemand wat wil weten.
Voor het kleine simpele kluswerk prima geschikt. Voor groot werk maak ik toch gebruik van een kennis.
Heb gister thuis als test een strip van 30 cm aan een 4kant buis gelast en dat liep als een trein!! 5 mm strip
http://www.ts24.nl/product_info.php/inf ... sapparaat/
Overigens niet hier want in Duitsland vind je ze voor net 100 euro. plus 10 euro verzendkosten
Draadrol heb ik in Nederland gekocht want daar betaalde ik voor 0.9 kg hetzelfde als hier bijvoorbeeld voor 0.4 kg.
Daar ik geen reclame wil en mag maken kan ik deze link wel PM mailen als iemand wat wil weten.
- sailor wim
Hoi,
Aha je gaat lassen met gevulde draad, dat last lekker.
Gr WIm.
Aha je gaat lassen met gevulde draad, dat last lekker.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ben benieuwd hoe dit dan in zijn werk gaat, zonder gas, nog nooit van gehoord, wie weet hoe dit technisch in elkaar steekt?
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
Etab,Ik heb ook even op die site gekeken, maar als je plaat wil lassen van 4mm lijkt mij een lasapparaat met max 90 ampere erg laag .Volgens mij ben je dan aan het plakken in plaats van lassen.Ampere is erg laag, meer voor auto plaatwerk.Wil je plaat lassen van circa 4 mm moet je al gauw naar 110 of120 ampere.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
bij de klassieke lasdraad wordt een beschermgas uit flessen rond de las geblazen om de las te beschermen.wout.bij schreef:ben benieuwd hoe dit dan in zijn werk gaat, zonder gas, nog nooit van gehoord, wie weet hoe dit technisch in elkaar steekt?
gr.wout
Bij de gevulde draad wordt dit gas gemaakt door de verdamping van een poeder dat in de draad zit. eigenlijk een beetje hetzelfde als omhulde lasstaven voor elektrogeenlassen, maar dan inwendig in de lasdraad.
Werkt perfect en je hebt geen gasflessen nodig.
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Ik denk dat je voortaan beter van tevoren informatie op kan vragen. Ik ben het met rene eens dat 90A erg weinig is. Ook al voor 4mm materiaal. met mig kan je makkelijk met een lage spanning lassen maar dan ligt de las op het materiaal en is niet ingebrand. wat ook belangrijk is: de inschakelduur, die is bij 90A -10% volgens de specificaties. dat betekend dat je 10% van een uur max kan lassen en dat het apparaat daarna thermisch uitgeschakeld wordt en je moet wachten tot het weer afgekoeld is (de overige 90%)
Je kan dan dus maar 6 minuten lassen op de spanning die je echt nodig hebt om een goede las te leggen. dat betekend veel koffie drinken of een tweede klus erbij.
persoonlijk geef ik de voorkeur aan een goede lasinverter (ik heb de mijne al 15 jaar) van zeker 160A en goede rutiel laselektroden (klockner) voor het vaak niet erg schone laswerk aan een schip. Dan heb je altijd kans op een goede las in alle standen
Je kan dan dus maar 6 minuten lassen op de spanning die je echt nodig hebt om een goede las te leggen. dat betekend veel koffie drinken of een tweede klus erbij.
persoonlijk geef ik de voorkeur aan een goede lasinverter (ik heb de mijne al 15 jaar) van zeker 160A en goede rutiel laselektroden (klockner) voor het vaak niet erg schone laswerk aan een schip. Dan heb je altijd kans op een goede las in alle standen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
-
Meester ik snap jou voorkeur wel. Ik zou ook graag een kwalitatief top apparaat hebben, maar je moet het wel in zijn context plaatsen.
Voor iemand zoals ik die zo weinig last is een duurder apparaat geen optie. Zonde geld.
Als ik echt werk of sterk werk heb dan laat ik mij toch helpen door een bekende van mij. en ik kan wel lassen , maar zwaar werk toch liever door iemand die veel ervaring heeft
Maar voor klein reparatie werk of een stripje ergens opzetten kan dit wel.
Ik heb twee stripjes van 5 MM aan elkaar gelast om te testen en die heeft hij prima vastgezet. Wel zorgen dat je niet te snel trekt en rustig laat lopen.
Ben aan het rammen en beuken egweest maar was niet los te krijgen. En dat dit maar 6 minuten kan? Zo lang las ik niet achter elkaar.
Gevolg van langzamer lopen is wel dat je dan misschien in verhouding wat meer draad per las opmaakt.
Ook voor de gein een las op een dikke H balk in de schuur gezet. Dan zie je inderdaad dat hij niet er echt ingat zoals zwaardere apparaten. Het ligt er dan op. Maar ook die las kreeg ik met een beiteltje er niet af hoor.
Ik zal mij met alle beperkingen van het apparaat me dus wel redden.
Voor iemand zoals ik die zo weinig last is een duurder apparaat geen optie. Zonde geld.
Als ik echt werk of sterk werk heb dan laat ik mij toch helpen door een bekende van mij. en ik kan wel lassen , maar zwaar werk toch liever door iemand die veel ervaring heeft
Maar voor klein reparatie werk of een stripje ergens opzetten kan dit wel.
Ik heb twee stripjes van 5 MM aan elkaar gelast om te testen en die heeft hij prima vastgezet. Wel zorgen dat je niet te snel trekt en rustig laat lopen.
Ben aan het rammen en beuken egweest maar was niet los te krijgen. En dat dit maar 6 minuten kan? Zo lang las ik niet achter elkaar.

Gevolg van langzamer lopen is wel dat je dan misschien in verhouding wat meer draad per las opmaakt.
Ook voor de gein een las op een dikke H balk in de schuur gezet. Dan zie je inderdaad dat hij niet er echt ingat zoals zwaardere apparaten. Het ligt er dan op. Maar ook die las kreeg ik met een beiteltje er niet af hoor.
Ik zal mij met alle beperkingen van het apparaat me dus wel redden.
voor huis- tuin- en keukenwerk lijkt me dit idd een prima apparaat.
Als je echt dik staal wil gaan lassen moet je mss in meerdere keren een dikke las leggen, maar als je het langzaam genoeg doet brandt het heus wel voldoende in.
Uiteraard niet geschikt om zware constructielassen mee te leggen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit op een scheepje niet direct van toepassing is.
Als je echt dik staal wil gaan lassen moet je mss in meerdere keren een dikke las leggen, maar als je het langzaam genoeg doet brandt het heus wel voldoende in.
Uiteraard niet geschikt om zware constructielassen mee te leggen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit op een scheepje niet direct van toepassing is.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
heb op mijn werk met een beroeps lasser gesproken, en gewoon de vraag gesteld wat ie er van vond, hij trok helemaal wit weg en was gedurende enkele uren niet meer aanspreekbaar. hij vond het dus helemaal niks, die draad is veel te duur en met een prikker gaat het gewoon beter volgens hem, mits je een redelijk lasapp. hebt uiteraard.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.