Scania Vabis 6 cyl D8 R41 uit 1978 goed/slecht?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Scania Vabis 6 cyl D8 R41 uit 1978 goed/slecht?

Bericht door Eduard »

Ik heb een tot scheepsmotor omgebouwde Scania Vabis 6 cyl D8 R41 uit 1978 op het oog. De motor start meteen, loopt goed, rookt wel wat, haalt niet de oliedruk van 4.5 tot 6 bar die hij zou moeten halen volgens de fabrieksgegevens, maar 3 bar terwijl de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, verder valt bij een voor een uitschakelen van een cilinder het toerental behoorlijk terug. Motor loopt verder goed, geen rare geluiden maar heeft vermoedelijk veel draaiuren. Hij is bedoeld voor recreatie doeleinden in een slepertje maar ik zou er toch wel redelijke vaartochten mee willen maken (bv naar Frankrijk). Is dit een te grote gok, zijn er nog manieren om de conditie van de motor te checken zonder hem uit elkaar te halen, kortom heeft iemand advies?
Groet, Eduard.
sailor wim

Re: Scania Vabis 6 cyl D8 R41 uit 1978 goed/slecht?

Bericht door sailor wim »

Hoi Eduard,
Ik ben begonnen met een Scania D8 uit een touringcar.
Niet gemariniseerd en zo van de sloop met het zand van de straat er nog onder.
Op een gegeven moment begon de CAV brandstofpomp in lijn te veel eigen smeerolie te lekken.
Maar voor ik het besluit nam tot vervanging of revisie heb ik een caterolie test laten doen bij www.marcheck.nl
Daaruit kwam naar voren dat de motor nog redelijk was.
Verder heb ik over de brandstofpomp mij laten informeren bij www.electrabrandt.nl
Met al die kennis heb ik de D8 toch vaarwel gezegd.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Dag Wim,
Dank voor je informatie. Goeie tip, die cateroliecheck. Maar daar kwam uit dat de motor nog redelijk was, dus de info die je over de brandstofpomp kreeg, heeft je doen besluiten hem niet te gebruiken. Wat zeiden ze daar dan over? Was die zo slecht of reparatie/vervanging te duur?
Groet, Euard.
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Wim,

Dit zijn toch vaak motoren met zo maar 1 miljoen op de teller?
Is dat wel de moeite waard om op te knappen? cq risico?

Toen ik Touringcar chauffeur was gingen onze bussen er altijd uit tussen 8 ton en 1.1 miljoen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
sailor wim

Hoi Eduard
Afbeelding
Thuis nog een foto gevonden.
De D8 was niet gemariniseerd en direkt gekoeld.
Geen dynamo (gelijkstroom los naast de motor) en geen motorcirculatiepomp maar een tuinderpomp.
En direkt vast op de motorfundatie.
De velvet was zonder reductie dus daar kwam gelijk een nieuwe van 1:3 aan.
De uitlaatdemper was nog van de bus en de uitlaat verbindingen waren van conservenblikjes met kachelkit.
Ik heb er trillingdempers ondergezet van een noodaggregaat uit een brandweer kazerne.
Zo moest ik ook eerst nieuwe motorsteunen maken en naar de sloop voor twee kruiskoppelingen.
Een nieuwe absorbsie demper gemaakt -gevuld met rvs pannensponsen- van een CO2 brandblusser inhoud 50 of 80 liter.
Een oliekoeler aangesloten voor en in serie met de olie centifuge.
Het uitlaatspruitstuk was niet gekoeld.
Voordat ik begon heb de olie test laten doen bij wat toen nog een martest genoemd werd.
Trouwens het carter had een inhoud van >30 liter daar liep je op leeg bij een wissel.
Met een driewegthermosstaat+Jabscopomp in de retour en buiskoeling van 24 mtr.
Ik had twee vrachtwagen expansievaatjes een in de motorruimte en de tweede in een kast in het salon die gedeeltelijk meecirculeerden en zo voor de ontluchting van het systeem zorgde.
Na 6/7 jaar varen kwam het CAV probleem opdagen.
Ik kon natuurlijk bij Brand de boel laten reviseren maar men vertelde mij dat die CAV in lijn nooit zo goed zou gaan werken als bv. een gereviseerde Bosch pomp.
Alles overziend en nog met zijn tweetjes aan de arbeid heb ik voor een andere motor gekozen.

Gr Wim.
Eduard

Bericht door Eduard »

Dag Wim,
Deze motor draait al in een slepertje, sinds 2001, geloof ik. Hij is zelf uit 1978 dus zal in z'n vorige leven al wel wat kilometers gedraaid hebben, misschien inderdaad wel een miljoen, geen idee. Er zit een externe waterpomp op die via een warmtewisselaar de motorkoelvloeistof koelt (met expansievaatje), en ook de olie van de hydraulische twindisk keerkoppeling. Hij is dus netjes ingebouwd al heeft de uitlaat geen demper, maar jouw zelfbouwversie klinkt interessant, dat lijkt me de moeite waard. Nu hoeft hij in dit schip dus niet verschrikkelijk hard te werken, zal meestal zo rond de 1700 rpm of minder draaien dus vraag ik me af hoe lang zo'n motor in die situatie nog mee kan en hoe je dat kunt beoordelen. Die oliecheck lijkt me een goed idee, maar zegt dat genoeg? Ben erg nieuwsgierig naar je foto.
Grt, Eduard.
sailor wim

Hoi Eduard,
Ik zou beginnen met de olie check.
Daar val je geen buil aan.
Verder kan je nog kijken of er uit de carterventilatie bij een warme motor oliedamp komt.
Dit duid ook op lekkage langs de zuigerveren.
Verder is het natuurlijk zo dat de door jou genoemde oliedruk wel een leven vol met draaiuuren verteld.
Gr WIm.
Eduard

Bericht door Eduard »

Dag Wim,
Mooie foto. Dat van die carterventilatie is interessant want ik herinner me dat bij een proefvaart er 'damp' in de machinekamer hing waarvan ik me afvroeg wat dat kon zijn. Dat zou dus wel die carterventilatie geweest kunnen zijn. Daar zal ik de volgende keer extra op letten. Hoe zet je die foto er op? Dan kan ik er ook een paar laten zien.
Grt. Eduard.
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

En wat gedacht van even compressie meten.
Als je de gegevens al hebt dan weet je de nieuw waarden.
Verstuivers er uit en meten dan nog een keer met een klein beetje olie op de zuiger om de veren af te dichten.
daarna zal hij even roken maar dan weet je waarom.

succes Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Eduard

Bericht door Eduard »

Inmiddels heeft de verkoper besloten een onafhankelijk bedrijf (Duursma en Versluijs) een keuring te laten uitvoeren, dat wacht ik nog even af. Als daar min of meer hetzelfde uitkomt is de volgende vraag natuurlijk wat de revisie van zo'n motor kost, of een (tweede hands) andere motor waar wel van bekend is hoe die is en de eventuele in- en uitbouw. En als de bedragen die daar uit komen van de koopprijs af kunnen is aankoop alsnog te overwegen. Weet iemand iets van revisie-bedrijven?
Groet, Eduard.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Waarom deze grote voorkeur voor de Scania? Er zijn heel veel motoren te koop met vaak een veel gunstiger specifiek brandstof verbruik voor dezelfde prijs. Zelf nieuw is een optie. Ik zie in de platbodemwereld veel nieuwe weicha MWM motoren ingebouwd worden en hoor daar goede verhalen over. lekker laag in de toeren en een bewezen techniek. Alleen het verbruik ligt vaak op hetzelfde niveau of hoger van de oude motor (vaak DAF). Ik zelf zou een sleepboot liever uitrusten met een kromhout/ Gardner motor, die kunnen zelfs in goed conditie nog een CCR certificaat krijgen. wel handig voor de toekomst. en ze hebben een zeer gunstig specifiek brandstof verbruik. Die is zelf zo gunstig dat alleen moderne motoren zoals Perkins en de nieuwe JCB diesels beter zijn. Als ik naar de ontwikkelingen van de brandstofprijs kijk zou ik iets zuinigers zoeken. De aanschafprijs is slechts een startinvestering voor een jarenlange kostenpost.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Eduard

Bericht door Eduard »

Beste meester, ik heb niet speciaal een voorkeur voor de Scania, alleen deze staat er nu eenmaal in en ik dacht dat het daarom makkelijk was de- of eenzelfde motor terug te plaatsen en ik had gehoord dat de Scania's toch wel erg goede motoren waren. Maar verder ben ik er niet op tegen om er eventueel een andere motor in te zetten. Ik probeer info te verzamelen over de kosten aar ik tegen aan zal lopen bij revisie of vervanging. En ik heb geen idee wat een Kromhout of Gardner zou kosten. Tot nu toe ben ik niet verder dan dat ik bij vervanging van een vergelijkbare tweede handsmotor met in- en uitbouw moet rekenen op zo'n 10 tot 11 duizend euro. Dan zou er nog heel veel van de vraagprijs van de sleper af moeten. Maar ik hoor graag of er alternatieven zijn.
Groet, Eduard.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Leg er wat geld bij en je schaft een fabrieksnieuwe motor aan. Voor het bedrag wat je noemt zijn er volgens mij betere alternatieven dan een oud beestje oplappen. Steek je licht eens op bij Drinkwaard.

Gr.

Erik
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Of informeer bij Peter Borsch, Achtersluispolderweg, Zaandam.
Hij mariniseert motoren uit recente schade-auto's, o.a. volkswagen, opel, kia, en bouwt ze in.
Zit je met de onderdelenvoorziening prima.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
sailor wim

Hoi Eduard,
Hier www.cftechniek.nl zou ik mijn licht eens opsteken.
Gr WIm.
Plaats reactie