en daar gaan we dan zo maar het diepe in..... spannend!
Wat hebben we hier,
1 een oud Asus EEEPC netbookje met slappe processor. Kost tweedehands 80 euro
2 dan installeren we Linux Mint XFCE (lichte versie) kost 0 euro
3 vriendje die bij Asus gewerkt heeft zet er even een SSD in kost 50 euro
4 dan komt die AIS dongel uit Engeland en dat kost omgerekend 60 euro.
5 verloop koppeling van dikke vhf plug naar bnc kost iets van ?? 5 euro ?
6 een usb verlengsnoer uit de kist kost geen idee 5 euro ?
7 een flesje Westmalle Tripel kost 2 euro
Opencpn is geinstalleerd met de gratis rws kaarten
Netbook had ik al in huis maar theoretisch zou die hele installatie mij dus net iets van 200 euro kosten inclusief feestelijke ingebruikstelling..
dan de beelden met uitleg.
Hieronder beeld 1 de installatie van de AIS dongel, Linux draait al voorbeeldig, OpenCpn is geinstalleerd met de benodigde plugins.
Je ziet links boven een plugin die je zo kunt wegklikken en daar zie je je kompas en de satelieten etc. Rechtsboven de kwaliteit van de GPS ontvangst in groene kolommetjes. Midden het instelscherm om de weg te wijzen naar de usb poort waar de ais dongel in zit. Wijst zich vanzelf klik en raak. Daarnaast rechts het zg radarvormige schermpje waar je gele scheepjes op ziet varen met een hoop info over koers en snelheid. Kun je wegschuiven om je scherm vrij te maken zie laatste afbeelding.
dan beeld 2 en daar zie je een overzicht van de locatie hier in de haven. Dat ais radarvenster heb ik wat naar beneden geschoven, binnen de rode cirkel die ik op 500m heb ingesteld zie je mijn bootje. Je ziet daar midden boven een geel scheepje varen je ziet zijn koerslijn met een bolletje wat wil zeggen dat hij daar na 6 min zal zijn, theoretisch. Klik je rechts op een scheepje, dan zie je daar dat kleine vierkantje omheen verschijnen en dan haal je daar in een venstertje veel gegevens uit. Naam, koers,snelheid, afmetingen en meer.
Dan gaan we naar het laatste beeld en zo gaan we varen. Mooi opgeruimd venster, alle overbodige rommel weggeklikt of weggeschoven ( zie aisradar-venstertje beneden), rechtsboven is te zien dat je GPS signaal voldoende sterk is, je kaart ziet er overzichtelijk uit, je bootje ligt netjes binnen zijn rode afstandsring dat is makkelijk om afstanden tot andere objecten in te schatten dus los die trossen! In OpenCpn heb je allerlei instellingen voor je beeld. Noord-boven of Koers-boven. Kun je zelf bepalen. En kijk eens rechtsonder in de balk naar dat symbooltje van de CPU belasting, mooi toch! PC Navigo draait hier echt niet op, teveel overtollige belasting en dat kan die kleine processor niet aan. Ik ben echt een fan van OpenCpn geworden. En ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik onder de indruk ben van die kleine goedkope AIS dongel van Quark-Elec, echt een aanrader. Zou leuk zijn als die jongens nog meer van die mooie betaalbare spulletjes zouden maken.
En nu genoeg gepraat, de opener erbij en even genieten van een Westmalle die zachtjes in je glas klokt en in je eigen stuurhuis even tot rust komen. Daar heb je toch een boot voor .. ?
Pino, proost en dank voor je medewerking.