weer een verrassing
Moderators: sailor wim, frank
Re: weer een verrassing
in de tijd dat ik op de tankvaart zat gebruikte de machinist ,wat hij noemde mierenzuur om de zaak te ontkalken en ontvetten ,harstikke goed spul .
bij het restoreren van een aggregaat kwamen de zuigers vrij wand deze werden alle vervangen (Daf 1165) deze waren van aluminium ,een van de matrozen vroeg of hij er een mocht hebben om een asbak van te maken ,ok om deze schoon te maken mocht hij deze wel in de pure mierenzuur leggen ,volgens de motor man minimaal 24 uur ,na een dag of 4 wou hij de zuigerkop uit de bak halen ,tja er bleek niet veel meer van over te zijn ,gewoon weg gerot in dat zuur ,en wij allen hadden de grootste lol om dat de motor man ons er al voor gewaarschuwd had dat dat zou gebeuren .
ik weet tot op heden nog niet wat voor een goedje het was maar het zat in plastic jerrycans .
en kregen dit van de bolnes fabriek toender tijd .
groet wout.
bij het restoreren van een aggregaat kwamen de zuigers vrij wand deze werden alle vervangen (Daf 1165) deze waren van aluminium ,een van de matrozen vroeg of hij er een mocht hebben om een asbak van te maken ,ok om deze schoon te maken mocht hij deze wel in de pure mierenzuur leggen ,volgens de motor man minimaal 24 uur ,na een dag of 4 wou hij de zuigerkop uit de bak halen ,tja er bleek niet veel meer van over te zijn ,gewoon weg gerot in dat zuur ,en wij allen hadden de grootste lol om dat de motor man ons er al voor gewaarschuwd had dat dat zou gebeuren .
ik weet tot op heden nog niet wat voor een goedje het was maar het zat in plastic jerrycans .
en kregen dit van de bolnes fabriek toender tijd .
groet wout.
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
goedenavond allen, vandaag weer een "niks" dag wat de TADI betreft door allerlei beslommeringen er niet aan toe gekomen
. Toch maar even wat antwoorden en hersenspinsels van Arrejoantje: eerst antwoord aan Arnold, of het ECHT nodig is weet ik niet, de temperatuur MET slechte verstuivers was tijdens de vaart uit Friesland naar Zeeland niet bijzonder hoog, ongeveer 85 C dus vandaar uit zou ik denken niks aan doen, echter nu de verbranding naar verwachting een stuk beter is ( betere aanvoer dieselolie,nieuwe verstuivers,nieuwe smeerolie en nieuwe filters
) zou er wel eens een hogere temperatuur kunnen ontwikkelen, dat gevoegd bij het feit dat ik ALLE achterstallig onderhoud aan wil pakken zegt me dat ook dit een punt van aandacht is. Enneh we hadden het allebei mis: ik heb nog even zeilersforum er op na gelezen en die zooi heet Rydlyme
maar als ik dan lees dat er roest en kalk ( de bedoeling) verdwijnt maar ook schelpen en aangekoekte roest en zooi van de thermostaat denk ik dat Daatje er maar even niet van moet drinken gezien de leeftijd en de materialen van toen
. Ik ga me eerst maar concentreren op het correct aansluiten van de oliekoeler ( de knikken uit de slangen, gewapende, dus niet helemaal dicht maar toch
)en dan nog maar eens een langere periode varen om te zien wat de temperatuur gaat doen bij volle belasting
. Als de balans gemaakt en het oude jaar opgeblazen is gaan we weer verder: vetloods verven, motor schoonmaken en schilderen en daarna leidingen aan- en verleggen waarna de vonkenfabriek aan de beurt is
bedrading aanpassen,omvormer/lader plaatsen, accu`s een behoorlijke (zeevaste) parkeerplaats bezorgen, en machinekamer verlichting aan leggen ( tl en 12V) dus put zat en er zullen ongetwijfeld vele vragen voor dit forum volgen
voor nu allemaal een goede jaarwisseling en een gezond 2016, word vervolgd,Groet Ad

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Goedenavond allen, ik hoop dat iedereen net zo goed als ik door de jaarwisseling is gekomen geen schade aan huis en haard en ook niet aan het varend bezit
.gisteren de starter van Daatje mee naar huis genomen en geopereerd, het viel een keer niet tegen: behoorlijk wat slijpstof van de koolborstels, die er overigens uitzien als nog niet zo lang geleden geplaatst, maar na een rondgang met de stofzuiger en de oliekan draaide de bendix voelbaar lichter (met de hand)dus ik heb goede hoop dat het een beetje helpt wat ik gedaan heb
.vandaag weer een dag niks gedaan want winkel dienst bij mijn dochter,morgen gaan we weer monteren, na onder de DAF schoongemaakt te hebben
, want met de starter eraf kan ik daar de laatste twee vakken schoonkrabben en ontvetten ,waarna we gaan starten en naar het steiger achter ons varen, daar is nog drinkwater, om te zien wat er uit het koelsysteem komt, een beetje spoelen, en OF afvullen met koelvloeistof OF afvullen met een reiniger en een rondje toeren om het in te laten werken (Rondje moet IN de haven i.v.m laag water,kan dan niet meer uit)
.Tot zover de update van TADI 3, allen nog een fijn weekend verder en wordt vervolgt, groet Ad

- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Nou weet ik niet hoe groot jullie haven is, maar van een rondje in de haven wordt een beetje Daf niet warm!
Succes en bedankt voor je stroom updates!
Arnold
Succes en bedankt voor je stroom updates!
Arnold
-
Hoi Arnold, we hebben in Stavenisse maar een klein maar gezellig koajtje (Zeeuws voor haventje) dus dat rondje zal een poos met een touw aan de wal recht vooruit worden,
Word vanavond weer vervolgd, groet Ad

-
Goedenavond, Volgers en alle andere lezers
, zoals beloofd weer een update over TADI 3. vandaag de laatste hand gelegd aan het reinigen van de bilge, met de startmotor in de schuur was er,een beetje, ruimte om net mijn handen onder Daatjes buik te steken en wat reinigende werkzaamheden te verrichten dus wat er nog van Daatje afkomt kan nu vrijelijk naar het laagste punt van de bilge lopen(aanzuig lenspomp) om daar met de waterzuiger verwijderd te worden en naar de h.o.i gebracht.De startmotor is inmiddels weer gemonteerd (3x)
na de eerste keer was er alleen maar een hoop geraas en geen reactie van de bendix, dus weer maar gedemonteerd en los van de motor gecheckt, alles prima in orde
wat ook te verwachten was dacht ik, het enige wat hem overkomen is is demontage, schoonmaken en smeren, dus kon er niet veel mis zijn dacht ik weer
na de tweede montage hetzelfde verhaal: een hoop geraas en niks starten
dus......WEER eraf en nu ook open gemaakt en alles aangetroffen zoals het was toen ik hem (schoon en gesmeerd) weer ik mekaar had gezet, en het vraagteken op mijn voorhoofd kon inmiddels zowat niet meer in de vetkuil
WEER gecheckt alles kits ,WEER aan Daatje geschroefd, sluiting gemaakt met de sleutel 17 van de kabels en we draaien weer
!! wat het geweest is weet ik niet misschien wat overtollig smeersel wat ik weggeveegd heb tussen poging 2 en 3, in ieder geval iets kleins denk ik.het koelsysteem heb ik afgetapt daar kwam een mix van koffie ,thee en dunne str*nt uit dus heb ik er toch maar een blikje Bar`s aan gewaagd, had ik nog voor mijn Opel (ook niet zo`n jonkie meer
).Na een tijdje lekker aan een paal te hebben getrokken was Daatje tot aan de carterpan lekker warm en staat nu in de week ,morgen ff varen en paar keer spoelen,vullen met verse koelvloeistof, zou dat achterstandje OOK weer ingehaald zijn. dat was de story van vandaag, word morgen weer vervolgd, groet Ad

- Handige Harrie
- Contacteer:
Ik weet niet exact hoe de starter bij daf bevestigt word (ga van de week waarschijnlijk wel bij een bootje kijken met een 575 dr in maar dat is een ander verhaal)
Maar ik weet dat sommige oudere modellen motoren de starter 'los' dr op hebben. Deze is dan met een klem die om de starter vast gezet. Hiermee heb je ook wat variatie in hoe ver je hem van de starterkrans kan plaatsen. Zelf vond ik het altijd een priegelgedoe om het goed uit te mikken.
Maar ik weet dat sommige oudere modellen motoren de starter 'los' dr op hebben. Deze is dan met een klem die om de starter vast gezet. Hiermee heb je ook wat variatie in hoe ver je hem van de starterkrans kan plaatsen. Zelf vond ik het altijd een priegelgedoe om het goed uit te mikken.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
-
Goedenavond allemaal
eerst maar even naar Harry: de starter van Daatje zit met drie draadeinden/ moeren vast aan het vliegwielhuis. wat ik denk dat er gebeurd is, is dat de passing van het starterhuis in de vliegwielopening niet juist is geweest(zitten twee zoekrandjes aan) waardoor de bendix net niet de startkrans kon halen, of dat er bij het reinigen/smeren er vuil ergens tussen is gekomen met hetzelfde gevolg
na drie keer monteren EN luidkeels aanmoedigen
was mijn hamer EINDELIJK groot genoeg en het paste!:mrgreen: dan de update: vanmiddag de oliekoeler verplaatst, want geknikte slangen EN de peilstok van de koppeling was geblokkeerd dus controle onmogelijk
bij het demonteren trof ik een gebroken ophangbeugel aan dus.......terug naar huis (15 km v.v) twee (zekerheid) andere steunen gemaakt en weer naar boord, alles gemonteerd, gemeten hoe en wat er moet gebeuren met de buitenkoelwaterpijp waar je ALTIJD op leunt bij het "betreden"van de vetkuil en aan weerszijden met rubberslang aan de olie koeler en de waterpomp zit, een tijdbom die wacht om af te gaan
Nu ik bij de peilstok van de koppeling kan heb ik ontdekt dat de olie op het minimumniveau staat dus... werk aan de winkel
hiermee zijn we aan de Vetkuilvraag gekomen: in mijn werkplaats van de NEWAGE (in het Engels) staat bij "lubrication: Automatic. from pressure control system. recommended grades of oil: to Admiralty Specification O.E. 30 H.D.Alternatively ANY high grade straight mineral oil of Redwood( no 1) Viscosity 100/140 seconds at 140 dgr F. hier maak ik uit op met mijn beperkte kennis, dat er ongedoopte Heavy Duty minerale olie 30 ingaat
kan iemand hier iets duidelijks over melden want dat engelse verhaal vind ik bij 0 olieboeren terug (Shell/BP/Total). ben niet aan Daatjes koelwater toegekomen dus die staat nog in de week
, wellicht morgen,wordt vervolgd 

- Handige Harrie
- Contacteer:
Ik weet niet welk type je hebt maar bij de 160 die ik hier heb stond een hele waslijst met olietypes die er in konden.
Uiteraard gruwelijk verouderd, dus had ze een mailtje gestuurd.
Hierop kreeg ik als reactie op dat elke minerale 15w40 (aka goedkope meuk) goed genoeg is.
Dus sindsdien gaat er de zelfde goedkope action olie in als in de motor.
Wordt hier nu zo'n 500 uur misbruikt en valt nog niet uit elkaar
Uiteraard gruwelijk verouderd, dus had ze een mailtje gestuurd.
Hierop kreeg ik als reactie op dat elke minerale 15w40 (aka goedkope meuk) goed genoeg is.
Wordt hier nu zo'n 500 uur misbruikt en valt nog niet uit elkaar

Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
-
Mogge Harrie, dat had ik ook al een beetje begrepen van diverse "oliemannen" n.l de zelfde olie gebruiken als in de motor is goed zatHandige Harrie schreef:Hierop kreeg ik als reactie op dat elke minerale 15w40 (aka goedkope meuk) goed genoeg is.

Maar omdat mijn Dafje wel wat extra zorg kan gebruiken en een wat "betere" olie me wel aan te raden leek ook om de handel in haar buik eens wat extra te smeren en te reinigen heb ik geïnvesteerd in een 20 litervaatje Shell Sirius 15W40, zou goed zijn voor mijn doeleinden

-
Goedenavond allen, weer maar eens een update van de werkzaamheden aan de TADI 3
: Vanmiddag weer verder gegaan met het koelsysteem van Daatje dit was niet voor zijn tijd , want wat er met de meest milde reiniger die ik kon vinden (gebruik ik ook voor mijn Frontera bj 2000) uit het aftapkraantje kwam, was niet met de noemer "koelvloeistof" te benoemen
bruin/zwarte prut welke na 1x spoelen alleen nog zwart was en na twee keer spoelen grijs dus nu staat ze weer te weken met schoon water om morgen weer verder te knutselen (lees spoelen) en haar af te vullen met koelvloeistof, want de winter komt ook ONZE kant op zegt men
. En nog even een vetkuil vraag: in de MK zit er tussen de startaccu en de startmotor een Vetus accuschakelaar en tussen de start- en huishoudaccu een Cyrix accuscheider de logica van deze installatie ontgaat me een beetje ,want het lijkt me een weinig dubbel zonder functie , ook de laadkabel van de dynamo gaat van de dynamo naar een accuschakelaar op het dashboard en dan weer terug naar de startaccu
. Als erkend electronitwit komt dit me allemaal vreemd voor: als ik een schema zie is het bijna zonder uitzondering zo dat D+ naar de startmotor gaat en zo de accu`s laadt terwijl mijn installatie andersom lijkt te lopen
Hooggeacht Forum : HELLUP!! een schemaatje zou ZEER welkom zijn, wordt vervolgt, groet Ad

Dynamo's en laadtechniek is niet mijn sterkste kant, maar volgens mij is dat een beproefd recept om je dynamo op te blazen.Arrejoan schreef:de laadkabel van de dynamo gaat van de dynamo naar een accuschakelaar op het dashboard en dan weer terug naar de startaccu.
Gr.
Erik
-
Goedenavond Allen, vandaag geen update over TADI 3 want weer een gedwongen snipperdag afgedwongen door mijn ouder wordende versleten lijf (au).Wel een reactie op Erik opmerking: zolang je NIET met draaiende motor de laaddraad onderbreekt gaat het vrij aardig
maar omdat het kan is het link dat begrijp ik, mijn vraag was dan ook of het allemaal niet een beetje dubbel/overbodig/onnodig ingewikkeld/gecompliceerd is zoals het nu aangelegd is
. Het punt word nu een beetje dat hoe verder ik kom ik steeds meer vreemde (lees :geknoeide) zaken tegenkom en dan ook nul vertrouwen meer heb in de zaken of ze dan werken of niet. en motortechnisch weet ik best het een en ander(al zeg ik het zelf)maar op electro gebied ben ik een roepende in de woestijn
Na wat ik heb gezien tijdens de survey en de proefvaart werkte alles min of meer en zijn we gaande weg de thuisvaart steeds meer mankementen tegengekomen.En wat er uit zag als wat zaken reinigen en strak trekken in de vetloods blijkt nu toch wel een heel wat groter project te worden
, niet in de laatste plaats omdat ik leef naar het principe: "je doet het goed of je doet het niet" maar dat had de lezer(es?) al wel begrepen. Ijs (eis ?) en weder dienende ( we zitten nu in een storm) gaan we morgen na ziekenhuisbezoek weer verder met het in orde maken van Daatjes ingewanden en komen dan weer met een "echte" update
tot dan wordt vervolgd
groet Ad

Dat is inderdaad een vreemde constructie
Normaal sluit je inderdaad de B+ op je accu aan.
Er loopt vaak een draadje van de dynamo naar een dashbord lampje/ schakelaar dit is om het veld extern te bekrachtigen en je dynamo te laten werken. Een klein draadje van en naar je dashbord is dus niet raar. Deze draad is vaak gekoppeld aan een zoemer en lampje omdat de snaar van de dynamo ook vaak de waterpomp aandrijft. Dus mocht tijdens het varen deze zoemer gaan en het accu lampje gaan branden dan is of de dynamo overleden of de snaar is stuk en is er geen koeling meer.
Ik verwacht dat ze de opstelling met de batterij schakelaar hebben gedaan om te kunnen starten op de huis batterij. Of om apart te batterijen te kunnen laden voor dat de cyrix gemonteerd was.. Dit is niet een wenselijke opstelling. Zeker om dat de cyrix al zorgt dat de start en huis batterij aparte worden opgeladen. Wel word met deze kombi eerst de start batterij en daarna de huisbatterij opgeladen.
Normaal gesproken zit er een massa schakelaar op de min die van de motor naar de accu gaat. De B+ gaat naar de start accu zonder schakelaar. Wil je accus afzonderlijk kunnen gebruiken dan gaat de plus van elke accu naar de accu schakelaar. Na de keuze schakelaar worden de DC gebruikers aangesloten. Als je meerdere dingen wilt aansluiten kan je voor je min een massa blokgebruiken en voor de plus een rail met zekeringen. Als je een cyrix met type aanduiding i hebt kan je voor nood een je huis batterij en startbatterij koppelen zodat je toch op je huisbatterij kan starten als je start accu leeg is. Zie hiervoor de handleiding op de victron site.
Als je het elektra opnieuw aanlegt kijk dan ook kritisch naar de kabel diameters. Vroeger werden er voor de start kabels nog al eens dunne kabeltjes gebruikt.
Succes
Normaal sluit je inderdaad de B+ op je accu aan.
Er loopt vaak een draadje van de dynamo naar een dashbord lampje/ schakelaar dit is om het veld extern te bekrachtigen en je dynamo te laten werken. Een klein draadje van en naar je dashbord is dus niet raar. Deze draad is vaak gekoppeld aan een zoemer en lampje omdat de snaar van de dynamo ook vaak de waterpomp aandrijft. Dus mocht tijdens het varen deze zoemer gaan en het accu lampje gaan branden dan is of de dynamo overleden of de snaar is stuk en is er geen koeling meer.
Ik verwacht dat ze de opstelling met de batterij schakelaar hebben gedaan om te kunnen starten op de huis batterij. Of om apart te batterijen te kunnen laden voor dat de cyrix gemonteerd was.. Dit is niet een wenselijke opstelling. Zeker om dat de cyrix al zorgt dat de start en huis batterij aparte worden opgeladen. Wel word met deze kombi eerst de start batterij en daarna de huisbatterij opgeladen.
Normaal gesproken zit er een massa schakelaar op de min die van de motor naar de accu gaat. De B+ gaat naar de start accu zonder schakelaar. Wil je accus afzonderlijk kunnen gebruiken dan gaat de plus van elke accu naar de accu schakelaar. Na de keuze schakelaar worden de DC gebruikers aangesloten. Als je meerdere dingen wilt aansluiten kan je voor je min een massa blokgebruiken en voor de plus een rail met zekeringen. Als je een cyrix met type aanduiding i hebt kan je voor nood een je huis batterij en startbatterij koppelen zodat je toch op je huisbatterij kan starten als je start accu leeg is. Zie hiervoor de handleiding op de victron site.
Als je het elektra opnieuw aanlegt kijk dan ook kritisch naar de kabel diameters. Vroeger werden er voor de start kabels nog al eens dunne kabeltjes gebruikt.
Succes
-
Goedenavond allemaal, vandaag een vaartje gedaan met de TADI na het spoelen van de koeling en het weer vullen met schoon water om nog extra te spoelen.de weergoden waren goed gezind dus maar even buitengaats ,na alle gepruttel aan het steiger, ook voor de schipper een verademing
. Na eerst Daatje lekker rustig warm te hebben laten lopen, (geen keus ,Stavenisse heeft een ERG smal/ondiep toegangskanaal) de toeren naar het oude kruistempo (1750) gebracht en een kwartier laten gaan, daar na de rpm`s opgehoogd naar 2000 (max 2100 = advies) weer een poosje laten gaan , maar ook dan loopt ze erg mooi geen getril/rook of gebonk zoals voor de verstuiveroperatie
,alleen liep op een moment de temperatuur door naar ongeveer 87 graden en het koelwaterlampje ging aan/ Daar ik niet weet wat te vertrouwen (meter of lamp) de toeren naar 1700 teruggebracht en na een minuut of tien was het lampje uit en de meter weer op 80
. Eigenwijs als ik ben heb ik de toeren weer op 2000 gezet en na meer dan een half uur was de temperatuur nog steeds 80 dus tevreden
. Door het kanaaltje terug naar de box en daar aan gekomen was na afmeren de temperatuur nog 72 dus koelen we teveel ? ik ben al blij dat ze zo goed draait en dat zelfs enige tijd (bijna) volaan geen probleem lijkt te zijn maar dat wegzakken van de temperatuur staat me niet aan
Totale vaartijd bijna twee uur, zou een beetje schoner moeten zijn nu (uitlaat en motor). morgen geen tijd, maar zondag eerst het water er maar uit en op zoek naar de thermostaat en zien of daar ook nog een verrassing vandaan komt. nog even antwoord op FKZ: als ik precies weet hoe het zit komt het hier weer voorbij, startkabels zijn voldoende dik de rest zal ik zeker kritisch bekijken
wordt vervolgd, groet Ad