Ik moet zelf ook nog wat verzinnen.
Ik heb 2 cylindervormige tanks, deze zijn met een pijp onderling verbonden.
Hier zit een T-stuk met kunstof pijp, dit is mijn vulpijl.
De 2 tanks hebben ieder een vulopening in het gangboord.
En hebben ieder een ontluchting in de romp.Deze zit ongeveer 10 cm onder het gangboord (vullen) en 10 cm boven de tanks.
Je begrijpt dat dit lastig is.
Daar komt nog bij, als je met de zijkant tegen de muur o.i.d. ligt, kan het zijn dat je via de ontluchter wat diesel ruikt (persoonlijk vind ik dit niet erg)
Het schip is uit 1964, toen keek men niet al te nou, als de diesel uit de ontluchter kwam, wist je zeker dat hij vol was
Nu lig ik voor het pijlglas, en geef aanwijzingen richting de man met de slang.
e.e.a. wil ik(moet ik) nog veranderen, wat toch wel lastig is met een laag schip.
tegen die tijd wil ik ook m`n tanks eens legen en inspecteren aan de binnenzijde.
De pijp tussen de twee tanks zit op het laagste punt (voor zover ik kan inschatten) maar is nog niet verstopt geweest, dus dat geeft hoop.
Ik heb vorige zomer voor de 1e keer m`n 1e dieselfilter vervangen, dit was vrij vuil, maar werkte nog 100%.
Dit jaar wordt hij weer vervangen, en heb ik een indicatie hoe m`n diesel er uit ziet.
Het voordeel van oudere motoren (dit is 2takt diesel GM 120 PK, vorig schip DAF 615) ze "vreten"nagenoeg alles, van een druppel water hikken ze niet eens.
Maar het moet dus wel allemaal in orde gemaakt worden.
d.w.z. ik moet een "hoog"punt zoeken voor de beluchting, waar ik gelijk een geurfilter in kan zetten. ik denk dat ik de 2 beluchters samen ga voegen tot één.
En nee René, Hoewel ik een E-spcialist ben, houd ik van simpel degelijk werk.en komt er bij mij geen klep tussen.
Ik denk trouwens dat een geurfilter, voorzien kan worden van een condensvanger met aftapkraan

of zo iets.
Dus als ik denk dat ik condens moet tegengaan, wordt het zo iets.