Beestjes in de tank

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Beestjes in de tank

Bericht door KarelE »

ErikH schreef: Volgens mij zit je er een factor 10 naast. Er staat Ncm, geen Nm. Ben zelf niet heel erg thuis in de materie, maar ik schat dat je een paar Nm nodig hebt om een kogelkraan te bedienen. Een veerunster kan uitsluitsel geven.
De omrekenfactor van kg naar Newton is plm. 10, vandaar 102N.
Ik heb verder zoekend inmiddels ook servo's van 40 kg*cm gevonden, gebruikt voor grote modellen. Daarbij vond ik ook 6V spanningsstabilisatoren tot 10A, met een ingangsspanning van 8-28V. Verder zijn er gemodificeerde servo's die geen eindstand hebben, maar kunnen doordraaien. Dan kan er met tandwielen iedere gewenste vertraging worden bereikt.

Enne, ik had alleen naar de regel met de tankinhoud gekeken op de display, niet gezien dat je al een grafische weergave had bij de accu-spanningen :oops:

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
ErikH
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 20:41
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beestjes in de tank

Bericht door ErikH »

Het laatste water is inmiddels uit de tank. De hoeveelheid viezigheid op de bodem valt mee, een soort van klonten dun vet. Het is wel genoeg viezigheid om een dieselfilter in no-time volledig te verstoppen. De hele operatie is dus geen overbodige luxe geweest.

Her en der gelezen dat 1 van de oorzaken van water in de tank de tankontluchting is. Condensatie enzo. Ik ben al een poosje aan het googelen geweest naar een 12V elektrisch bediend klepje, contact aan > klepje open, contact uit > klepje dicht. Ik krijg niks simpels en goedkoop gevonden wat ook nog eens kant-en-klaar is. Mijn tankontluchting bestaat uit een stuk tuinslang en een zwanehals in het gangboord. Iemand een idee waar ik zo'n soort klepje kan vinden?

Gr.

Erik
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: Beestjes in de tank

Bericht door sambeek »

groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2709
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
Locatie: Den Haag

Re: Beestjes in de tank

Bericht door sailor wim »

Hoi Erik,
Ik vind het sluiten van de ontluchting toch een overdenking waard.
Bij een halve tank die warm is door bv. de motorruimte of de retourbrandstof of de zon op de huid.
Zal dus ook half gevuld zijn met warme lucht die weliswaar meer vocht bevat als koude.
Maar die hoeveelheid lucht zal krimpen bij afkoeling en dus voor een lichte onderdruk zorgen bij een gesloten ontluchting.
Nu schrijf je over een tuinslang in het systeem die zal kunnen krimpen om wat op te vangen denk ik.
Maar de pakking op je grote tankdeksel en bv andere verbindingen krijgen ook de neiging om iets te geven of dat dit nu dramatisch is weet ik niet.
Maar ik kies liever voor een toevoeging die wat meer water opneemd en een altijd zo vol mogelijke tank.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ErikH
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 20:41
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beestjes in de tank

Bericht door ErikH »

Sambeek, dat is een mooi ventieltje, ik ga 'm maar bestellen. Ik heb het nooit zo op die vage webshops, maar dit bedrag kan ik wel lijden. Ventielen die er verdacht veel op lijken was ik al tegengekomen, maar dan met de cijfertjes omgedraaid, € 81,- i.p.v. € 18,-

Wim, nooit aan gedacht, je hebt een punt. Waar het mij om gaat is de perioden van langer stil liggen in de haven. Overdag warm, 's nachts koud, 's morgens condens. En dat dag in, dag uit. Ik zal ens nadenken om voor de afsluiter een expansievaatje te maken van een petfles o.i.d.

Gr.

Erik
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: Beestjes in de tank

Bericht door Klaver vier »

Erik, Als je snel vult (bij de pomp)moet je ook snel ontluchten,lijkt mij ,heb je daar wel aan gedacht ,dat elektrische klepje is maar halfduim.Het is maar een idee ,als je niet vlot kan vullen lijkt mij ook wat.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: Beestjes in de tank

Bericht door sambeek »

ErikH schreef:Sambeek, dat is een mooi ventieltje, ik ga 'm maar bestellen. Ik heb het nooit zo op die vage webshops, maar dit bedrag kan ik wel lijden. Ventielen die er verdacht veel op lijken was ik al tegengekomen, maar dan met de cijfertjes omgedraaid, € 81,- i.p.v. € 18,-

Wim, nooit aan gedacht, je hebt een punt. Waar het mij om gaat is de perioden van langer stil liggen in de haven. Overdag warm, 's nachts koud, 's morgens condens. En dat dag in, dag uit. Ik zal ens nadenken om voor de afsluiter een expansievaatje te maken van een petfles o.i.d.

Gr.

Erik
Met even googelen kwam ik hem tegen. Kopen via webshops doe ik persoonlijk ook liever niet.
Gezien je het had over tuinslang als ont/beluchter is het misschien wat (1/2 duims) en aan de prijs van klepje kun je, je haast geen bult vallen. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 560
Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
Locatie: Geertruidenberg

Re: Beestjes in de tank

Bericht door FransvanNispen »

Erik, Als je snel vult (bij de pomp)moet je ook snel ontluchten,lijkt mij ,heb je daar wel aan gedacht ,dat elektrische klepje is maar halfduim.Het is maar een idee ,als je niet vlot kan vullen lijkt mij ook wat.Gr René(De Stoere).


Vullen doe je altijd via 50??mm doorvoer.
Ontluchting (tijdens vullen) en beluchten (bij vervruiken) Is meestal niet veel groter dan een tuinslang.
Of je moet b.v. 10Ltr p/u of meer uit je tank gaan trekken.

Ik zou zeggen: zolang je beluchting niet gaat fluiten is hij groot genoeg.

Zo maar een gedachtengang:Je beluchtings-slang/buis, loopt een stuk door de machinekamer o.i.d., in ieder geval, binnen.
Het laatste stuk buiten, of je hebt binnen de bocht/zwanenhals, of gelijk buiten....
Ik denk, dat evt condens zich altijd vormt op het hoogste punt, in de zwanenhals dus, en wel daar waar de koude de warmte tegenkomt.
Ik denk... dat men al 100 jaar rondvaart zonder klepjes tussen de leiding
Het is maar een idee..

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
ErikH
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 20:41
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beestjes in de tank

Bericht door ErikH »

FransvanNispen schreef: Ik denk... dat men al 100 jaar rondvaart zonder klepjes tussen de leiding
Maar we varen pas een paar jaar rond met 6% biodiesel bijgemengd. Milieutechnisch verantwoord en Europees verantwoord. De lobby destijds is waarschijnlijk uitgevoerd door de dieselbacterie want die vaart er wel bij. Binnen een x aantal jaar word er 10% biodiesel bijgemengd.

Volgens de deskundigen moet er ook nog een dieselkoeler gemonteerd worden in de brandstofretour om water in de tank te voorkomen, maar dat laat ik maar achterwege.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 560
Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
Locatie: Geertruidenberg

Re: Beestjes in de tank

Bericht door FransvanNispen »

Dus varen we over een paar jaar alleen nog maar met superrrrrrrrhigh tech rond :( :(
Dan is er van simpel motoronderhoud e.d. geen moer(tje) meer over. :(

Maar ja: de tijd staat niet stil. en als wij ook niet stil willen blijven liggen, moeten we her en der meegaan met de vooruitgang, of nog wat trucen verzinnen om het te om-zeilen.

Maar je hebt gelijk, ik heb nog wat ouderwetse gedachten :lol: en dat voor een jonge vent :D

Groet

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: Beestjes in de tank

Bericht door Klaver vier »

frans .Het gaat niet om het beluchten ,want dat kan hij makkelijk aan. het gaat om het ontluchten.Als jij met je50mm vul opening een beetje vlot wil vullen , moet je ook vlot ontluchten ,anders komt alle lucht tijdens het vullen terug inclusief de nodige vette diesel. Lijkt mij niet lekker op je gangboord.In dat halfduims klepje zit misschien een gaatje van 10mm is dus maar 1 vijfde. Ik zou het klepje maar vergeten en een duims bocht nemen met op het eind een zeefje.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Beestjes in de tank

Bericht door KarelE »

Voor het CVO moet de diameter van de ontluchtingspijp minimaal 1,25 x die van de vulopening zijn, en minimaal 50 cm boven het dek uitkomen. Dat wordt overigens zeer krom uitgevoerd en dan goedgekeurd. Toen mijn zoon zijn schip kocht was er afgesproken dat er een nieuw CVO op zou komen. De ontluchtingspijpen waren te dun. Dus werd de pijp op dekhoogte afgeslepen, en werd er vanaf het dek een nieuwe pijp van de juiste diameter opgelast. En toen was het goed. Als ik het goed begrepen heb is de reden van die diameter dat er geen brandstof door een luchtbel naar boven kan worden geduwd en zo voor een spill kan zorgen. Misschien dat dat met 50 cm pijp van de juiste diameter wel wordt ondervangen.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 560
Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
Locatie: Geertruidenberg

Re: Beestjes in de tank

Bericht door FransvanNispen »

Ik moet zelf ook nog wat verzinnen.

Ik heb 2 cylindervormige tanks, deze zijn met een pijp onderling verbonden.
Hier zit een T-stuk met kunstof pijp, dit is mijn vulpijl.
De 2 tanks hebben ieder een vulopening in het gangboord.
En hebben ieder een ontluchting in de romp.Deze zit ongeveer 10 cm onder het gangboord (vullen) en 10 cm boven de tanks.

Je begrijpt dat dit lastig is.
Daar komt nog bij, als je met de zijkant tegen de muur o.i.d. ligt, kan het zijn dat je via de ontluchter wat diesel ruikt (persoonlijk vind ik dit niet erg)

Het schip is uit 1964, toen keek men niet al te nou, als de diesel uit de ontluchter kwam, wist je zeker dat hij vol was :oops:

Nu lig ik voor het pijlglas, en geef aanwijzingen richting de man met de slang.

e.e.a. wil ik(moet ik) nog veranderen, wat toch wel lastig is met een laag schip.
tegen die tijd wil ik ook m`n tanks eens legen en inspecteren aan de binnenzijde.
De pijp tussen de twee tanks zit op het laagste punt (voor zover ik kan inschatten) maar is nog niet verstopt geweest, dus dat geeft hoop.
Ik heb vorige zomer voor de 1e keer m`n 1e dieselfilter vervangen, dit was vrij vuil, maar werkte nog 100%.
Dit jaar wordt hij weer vervangen, en heb ik een indicatie hoe m`n diesel er uit ziet.
Het voordeel van oudere motoren (dit is 2takt diesel GM 120 PK, vorig schip DAF 615) ze "vreten"nagenoeg alles, van een druppel water hikken ze niet eens.
Maar het moet dus wel allemaal in orde gemaakt worden.
d.w.z. ik moet een "hoog"punt zoeken voor de beluchting, waar ik gelijk een geurfilter in kan zetten. ik denk dat ik de 2 beluchters samen ga voegen tot één.
En nee René, Hoewel ik een E-spcialist ben, houd ik van simpel degelijk werk.en komt er bij mij geen klep tussen.
Ik denk trouwens dat een geurfilter, voorzien kan worden van een condensvanger met aftapkraan :roll: of zo iets.
Dus als ik denk dat ik condens moet tegengaan, wordt het zo iets.
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Beestjes in de tank

Bericht door KarelE »

Vetus heeft iets wat jou misschien helpt. Daarmee blijft alles onderdeks. In de digitale catalogus staat het op pagina 89: http://viewer.zmags.com/publication/73a ... 3adda28/88. Er kan ook een geurfilter worden aangebracht.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 560
Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
Locatie: Geertruidenberg

Re: Beestjes in de tank

Bericht door FransvanNispen »

Karel,

Bedankt voor info.

Heb het opgeslagen, zodat ik het later weer terug kan vinden, als ik het nodig mocht hebben.
Maar dit had ik zo al ongeveer in m`n gedachten.
Ik wist alleen niet dat er zo`n kant en klare overloop-unit te verkrijgen is.

Bedankt.

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie