Nieuw vetgesmeerd gland wordt meer dan 70 graden
Moderators: sailor wim, frank
Re: Nieuw vetgesmeerd gland wordt meer dan 70 graden
HH,
Ik zie op de laatste foto inderdaad wat tussenruimte tussen de flens en de askoker.
Als deze er bij aangetrokken bouten ook zit dan ben je mogelijk zoals René zegt ook afhankelijk van de haaksheid van het uiteinde van de askoker.
Je kunt dan nog proberen deze tussenruimte uit te vullen met een flinke dikke en harde pakking, zodat je aan de binnenzijde van het vulstuk de koker niet meer raakt. Dus daadwerkelijk de flens gaat gebruiken als raakvlak.
Gelijk aan vorm drukstuk ter hoogte van de as open knippen en er omheen "vouwen".
Mocht je 123 geen dikke pakking hebben dan kun je deze tijdelijk even uitvullen met 1 of meer carrosserie ringen.
Navigo
Ik zie op de laatste foto inderdaad wat tussenruimte tussen de flens en de askoker.
Als deze er bij aangetrokken bouten ook zit dan ben je mogelijk zoals René zegt ook afhankelijk van de haaksheid van het uiteinde van de askoker.
Je kunt dan nog proberen deze tussenruimte uit te vullen met een flinke dikke en harde pakking, zodat je aan de binnenzijde van het vulstuk de koker niet meer raakt. Dus daadwerkelijk de flens gaat gebruiken als raakvlak.
Gelijk aan vorm drukstuk ter hoogte van de as open knippen en er omheen "vouwen".
Mocht je 123 geen dikke pakking hebben dan kun je deze tijdelijk even uitvullen met 1 of meer carrosserie ringen.
Navigo
Let op de laatste foto op de bobbel vet aan de bovenkant!
Gr.
Erik
Gr.
Erik
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Erik, die kan ontstaan zijn toen de inbusbouten van het 'passtuk' werden gelost om te testen of het probleem dan over was.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Op de foto is enigszins te zien dat de rode flens van de schroefaskoker niet gelijk loopt met die
van het (losgedraaide) gland die om de schroefas zit.
Met het aandraaien van de moeren gaat het gland wringen op de schroefas.
Hoe kan je de tussenruimte nu zo opvullen dat het gland niet meer gaat wringen op de schroefas en dat we t.z.t. geen water er tussendoor zien sijpelen?

van het (losgedraaide) gland die om de schroefas zit.
Met het aandraaien van de moeren gaat het gland wringen op de schroefas.
Hoe kan je de tussenruimte nu zo opvullen dat het gland niet meer gaat wringen op de schroefas en dat we t.z.t. geen water er tussendoor zien sijpelen?

Beter wat schrijven in de vetkuil dan continu verblijven in je zandkuil
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Het meest voor de hand ligt een niet al te harde rubberen ring, maar krijg dat maar 's om die as zonder alles te demonteren. De kier nog iets groter maken, vullen met siliconenkit, en dan na het uitharden weer iets aantrekken. Dan heb je in feite ter plekke zo'n ring gemaakt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Ik zou een gietvulling maken met Chockfast.
Is even een werkje maar dan ben je wel gelijk klaar.
Beide flenzen goed schoonmaken, lossingsspray erop, binnenlager juist opstellen met ingevette bouten.
Het geheel afdammen en afgieten,
Demonteren en vervolgens met kit weer in elkaar zetten.
Je zou bij de leverancier even kunnen informeren of hun de vulling er direct tussen zouden gieten en laten zitten.
Dat scheelt je het demonteren en weer met kit in elkaar zetten.
Bij EMHA in H.I Ambacht kunnen ze je vast een goed advies geven.
Aquanaut
Is even een werkje maar dan ben je wel gelijk klaar.
Beide flenzen goed schoonmaken, lossingsspray erop, binnenlager juist opstellen met ingevette bouten.
Het geheel afdammen en afgieten,
Demonteren en vervolgens met kit weer in elkaar zetten.
Je zou bij de leverancier even kunnen informeren of hun de vulling er direct tussen zouden gieten en laten zitten.
Dat scheelt je het demonteren en weer met kit in elkaar zetten.
Bij EMHA in H.I Ambacht kunnen ze je vast een goed advies geven.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
HH,
Kijk eerst eens wat voor soort afdichting zit er nu tussen de koker en het verlengstuk.
Is dit een ring, knip deze dan eens schuin door en plaats het eens koud op elkaar, zit het dan nog scheef.
Niet scheef? Zet het dan eens vast en ga eens draaien, wat doet het?
Afdichtten met een vloeibare vlakafdichting volstaat, blijft het altijd goed vlak.
Wel scheef?
Meet de tussen ruimte op bijvoorbeeld de vier hoofdstreken op(voelermaatje).
Dan kun je het uitvullen met een schuin geschuurde pakking ring.
Mijn advies gebruik wel een hardere pakkingsoort, dan kun je het nooit door de bouten scheef wegtrekken.
Vraagje, waar lig je, als je in de buurt van Aalsmeer ligt wil ik wel een kijkje nemen om alles snel af te toetsen.
Navigo
Kijk eerst eens wat voor soort afdichting zit er nu tussen de koker en het verlengstuk.
Is dit een ring, knip deze dan eens schuin door en plaats het eens koud op elkaar, zit het dan nog scheef.
Niet scheef? Zet het dan eens vast en ga eens draaien, wat doet het?
Afdichtten met een vloeibare vlakafdichting volstaat, blijft het altijd goed vlak.
Wel scheef?
Meet de tussen ruimte op bijvoorbeeld de vier hoofdstreken op(voelermaatje).
Dan kun je het uitvullen met een schuin geschuurde pakking ring.
Mijn advies gebruik wel een hardere pakkingsoort, dan kun je het nooit door de bouten scheef wegtrekken.
Vraagje, waar lig je, als je in de buurt van Aalsmeer ligt wil ik wel een kijkje nemen om alles snel af te toetsen.
Navigo
-
Mijn mening is dat je goed moet beginnen dus niet met allerlei lapmiddelen
Dus zorgen dat het eerste stuk recht is dat is dus het rode stuk dat op de glans pijp zit
Beter is nog wat ik al eerder opperde dat rode stuk er af en dan direct nieuw op de glans pijp
Al het andere is lappen
Gewoon goed recht beginnen en dan verder
Gr René ( Klaver vier)
Dus zorgen dat het eerste stuk recht is dat is dus het rode stuk dat op de glans pijp zit
Beter is nog wat ik al eerder opperde dat rode stuk er af en dan direct nieuw op de glans pijp
Al het andere is lappen
Gewoon goed recht beginnen en dan verder
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Ben ik niet met je eens René, recht beginnen is niet altijd mogelijk, dan moet je recht maken wat krom is.De Stoere schreef:Al het andere is lappen
Hiervoor is het toepassen van gietvullingen de normaalste zaak van de wereld.
Motoren worden ondergoten om goed op de fundatie te passen....
Lagers worden in lijn gezet en ingegoten....
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
-
Aquanaut eindelijk zijn wij het ook een keertje niet eens.
Je kan dat eerste stuk toch gewoon vervangen, of je zet een blokhaak op de as tegen de flens van het rode gedeelte dan zie je al gauw waar het scheefzit,dan veilen of slijpen tot het recht is,het gaat tenslotte om die scheve voorkant die moet recht dan begin je goed.
Ik ben het bijna altijd met je eens maar nu een keertje niet,misschien kan je me nog overtuigen want meestal ben ik het wel eens,en ik heb veel bewondering voor de manier waarop je het altijd uitlegt,en misschien zie ik het wel helemaal fout,dan hoor ik het ook graag
Gr René( Klaver vier)
Je kan dat eerste stuk toch gewoon vervangen, of je zet een blokhaak op de as tegen de flens van het rode gedeelte dan zie je al gauw waar het scheefzit,dan veilen of slijpen tot het recht is,het gaat tenslotte om die scheve voorkant die moet recht dan begin je goed.
Ik ben het bijna altijd met je eens maar nu een keertje niet,misschien kan je me nog overtuigen want meestal ben ik het wel eens,en ik heb veel bewondering voor de manier waarop je het altijd uitlegt,en misschien zie ik het wel helemaal fout,dan hoor ik het ook graag
Gr René( Klaver vier)
Klaver vier
HH,
Uitvullen, ondergieten is de normaalste zaak van de wereld en breed uit toegepast.
Persoonlijk meet ik liever eerst, maak een uitvulling, dan dat ik ter plaatse ga vijlen.
We zullen weer even moeten wachtten op antwoord.
Machineren heeft de voorkeur, maar verder is er veel mogelijk wat ook voldoet.
Het is maar net wat je budget en het je uiteindelijk waard is.
We zullen eerst maar eens moeten afwachtten, mikkerdemak moet nu eerst uitsluiten of een en ander goed vlak/ haaks is.
Navigo
Uitvullen, ondergieten is de normaalste zaak van de wereld en breed uit toegepast.
Persoonlijk meet ik liever eerst, maak een uitvulling, dan dat ik ter plaatse ga vijlen.
We zullen weer even moeten wachtten op antwoord.
Machineren heeft de voorkeur, maar verder is er veel mogelijk wat ook voldoet.
Het is maar net wat je budget en het je uiteindelijk waard is.
We zullen eerst maar eens moeten afwachtten, mikkerdemak moet nu eerst uitsluiten of een en ander goed vlak/ haaks is.
Navigo
-
Hallo beste mensen,
Merci voor jullie medeleven en suggesties.
Na meting blijkt dat de op de schroefkoker gelaste flens al 50 jaar scheef zit
Daar hadden ze vroeger blijkbaar geen last van maar tegenwoordig is dat anders.
Haaks op de schroefas gemeten is er aan stuurboordzijde 2mm meer ruimte dan aan BB.
Voorlopig is dat opgelost met 7 ringen, 4 aan SB en 3 aan BB.
Het is geen gezicht maar het werkt redelijk.
De temperatuur van de flens kreeg ik vandaag niet hoger dan 53,8 gr en van het gland 57,7.
Laten we de twee gelijke tempmetertjes met hun afwijking maar vertrouwen.
Met langzamer varen liep de temp ook terug.
Het gland drukt waarschijnlijk nog wat zijdelings tegen de as maar dat zou kunnen inslijten of t.z.t. nog wat latoenkoper er tussen doen.
Ook liep de temp iets terug als we met de handspuit wat vet door het nippel op het gland persten.
Later dus toch maar weer de schroefas aangedreven vetpomp op de schroefaspijp aangesloten (hierna autVetpomp).
Wat ik nog niet begrijp is dat er tot op dit moment geen water tussen de beide flensen sijpelt.
Blijkbaar zit daar toch nog iets in van een bus die in de flens geschoven zit.
Ik heb de montage niet gezien.
Toen de autVetpomp er niet op zat kwamen er wel druppels water uit bij de pakkingdrukker die nog los zat.
Met de autVetpomp aangesloten was dat weg maar voor de zekerheid de vetkoorddrukker toch maar iets aangedraaid.
Volgens de monteur hoeft er geen pakking of iets dergelijks tussen de flensen.
Geen zorgen voor morgen.
Als er toch water tussendoor gaat komen dan kunnen we het alsnog vullen.
Dit is dus de meest voordelige weg en daar is iets voor te zeggen.
Siliconenkit en Chockfast blijven in mijn gedachten zitten.
Het probleem van het binnenlager nog iets beter op te stellen vraagt nog wat meettijd.
Het is nu nog aan te passen als de max. temp niet wat daalt.
Navigo, ik kom wel eens naar Aalsmeer varen. Zelf lig ik op de Kaag.
Of heb jij speciale meet app. om alles nog eens na te lopen.
Dan kan ik volgende week woensdag al voor je deur liggen.
Anders probeer ik komende week toch maar onze vakantie door te zetten.
Als alles binnen de perken blijf dan wil ik Zeeland even aan te doen.
Wordt het te heet onder mijn voeten dan zoek ik de ondiepe plekken op de Kaag maar weer op.
Ja, "Stoere" Je hebt gelijk dat je beter goed kan beginnen en niet met een paar ringetjes.
Maarja, dat is me nogal een werk om het rode stuk er af te halen en een nieuw stuk er recht op lassen.
En dan koelt het af en zit het alsnog niet 100%.
Als je die schroefkokerflens haaks wil vlakken dan moet toch de schroefas er weer uit.
Tjonge, dan loopt mijn schip vol en ik leeg.
Ondanks dat je geen 2e schip op aarde tegen komt met mijn huidige gland aansluiting
denk ik toch dat die 7 ringetjes mij de kop niet kosten en heeft dat de voorkeur.
En als het toch gaat lekken dan maar de oplossing proberen van Aquanaut.
Mensen enorm bedankt.
Na Zeeland laat ik wel weten wat dan de max. temp is.
Zien jullie voor die tijd een wit dakje en een vlaggenmastje boven het water uitsteken?
Vergeet mij en denk aan "de stoere". Die heeft dan meer gelijk dan wij.
Vriendelijke groet

Merci voor jullie medeleven en suggesties.
Na meting blijkt dat de op de schroefkoker gelaste flens al 50 jaar scheef zit
Daar hadden ze vroeger blijkbaar geen last van maar tegenwoordig is dat anders.
Haaks op de schroefas gemeten is er aan stuurboordzijde 2mm meer ruimte dan aan BB.
Voorlopig is dat opgelost met 7 ringen, 4 aan SB en 3 aan BB.
Het is geen gezicht maar het werkt redelijk.
De temperatuur van de flens kreeg ik vandaag niet hoger dan 53,8 gr en van het gland 57,7.
Laten we de twee gelijke tempmetertjes met hun afwijking maar vertrouwen.
Met langzamer varen liep de temp ook terug.
Het gland drukt waarschijnlijk nog wat zijdelings tegen de as maar dat zou kunnen inslijten of t.z.t. nog wat latoenkoper er tussen doen.
Ook liep de temp iets terug als we met de handspuit wat vet door het nippel op het gland persten.
Later dus toch maar weer de schroefas aangedreven vetpomp op de schroefaspijp aangesloten (hierna autVetpomp).
Wat ik nog niet begrijp is dat er tot op dit moment geen water tussen de beide flensen sijpelt.
Blijkbaar zit daar toch nog iets in van een bus die in de flens geschoven zit.
Ik heb de montage niet gezien.
Toen de autVetpomp er niet op zat kwamen er wel druppels water uit bij de pakkingdrukker die nog los zat.
Met de autVetpomp aangesloten was dat weg maar voor de zekerheid de vetkoorddrukker toch maar iets aangedraaid.
Volgens de monteur hoeft er geen pakking of iets dergelijks tussen de flensen.
Geen zorgen voor morgen.
Als er toch water tussendoor gaat komen dan kunnen we het alsnog vullen.
Dit is dus de meest voordelige weg en daar is iets voor te zeggen.
Siliconenkit en Chockfast blijven in mijn gedachten zitten.
Het probleem van het binnenlager nog iets beter op te stellen vraagt nog wat meettijd.
Het is nu nog aan te passen als de max. temp niet wat daalt.
Navigo, ik kom wel eens naar Aalsmeer varen. Zelf lig ik op de Kaag.
Of heb jij speciale meet app. om alles nog eens na te lopen.
Dan kan ik volgende week woensdag al voor je deur liggen.
Anders probeer ik komende week toch maar onze vakantie door te zetten.
Als alles binnen de perken blijf dan wil ik Zeeland even aan te doen.
Wordt het te heet onder mijn voeten dan zoek ik de ondiepe plekken op de Kaag maar weer op.
Ja, "Stoere" Je hebt gelijk dat je beter goed kan beginnen en niet met een paar ringetjes.
Maarja, dat is me nogal een werk om het rode stuk er af te halen en een nieuw stuk er recht op lassen.
En dan koelt het af en zit het alsnog niet 100%.
Als je die schroefkokerflens haaks wil vlakken dan moet toch de schroefas er weer uit.
Tjonge, dan loopt mijn schip vol en ik leeg.
Ondanks dat je geen 2e schip op aarde tegen komt met mijn huidige gland aansluiting
denk ik toch dat die 7 ringetjes mij de kop niet kosten en heeft dat de voorkeur.
En als het toch gaat lekken dan maar de oplossing proberen van Aquanaut.
Mensen enorm bedankt.
Na Zeeland laat ik wel weten wat dan de max. temp is.
Zien jullie voor die tijd een wit dakje en een vlaggenmastje boven het water uitsteken?
Vergeet mij en denk aan "de stoere". Die heeft dan meer gelijk dan wij.
Vriendelijke groet

HH,
Dat is alvast duidelijk.
Ik kan het meten, met een op de as gemonteerde micrometer.
Daar bij vraag ik met wel af of ik rondom voldoende ruimte heb.
Dus waarschijnlijker zal het alleen mogelijk zijn met voelermaatjes(kun je zelf ook als je nauwkeurig werkt).
Meten tov de flens vlakken.
Nu je dit weet lijkt het me beter degene die het gemonteerd heeft aan te spreken en het op te laten lossen, helaas maar dat wordt even hetgevecht om met zo min mogelijk kosten het op te lossen.
Waarschijnlijk kun je alles in het water gemakkelijk loshalen;
Koppeling, druk/ steunlager etc.
Mogelijkheid 1; Je verwijderd het geheel, je tussenstuk is zo te zien gemakkelijk in te spannen in een freesbank en schuin weg te vlakken.
Dan een vulling te draaien of als je minder kieskeurig bent een staalplaat (3gaten erin)te nemen van voldoende dikte.
Mogelijk past een standaard lasflens ook, deze afdraaien tot juiste dikte.
Mogelijkheid 2; je verwijderd het geheel, monteerd op je tussenstuk de uitvulling en spant het dan dusdanig in dat je deze afvlakt.
Navigo
Dat is alvast duidelijk.
Ik kan het meten, met een op de as gemonteerde micrometer.
Daar bij vraag ik met wel af of ik rondom voldoende ruimte heb.
Dus waarschijnlijker zal het alleen mogelijk zijn met voelermaatjes(kun je zelf ook als je nauwkeurig werkt).
Meten tov de flens vlakken.
Nu je dit weet lijkt het me beter degene die het gemonteerd heeft aan te spreken en het op te laten lossen, helaas maar dat wordt even hetgevecht om met zo min mogelijk kosten het op te lossen.
Waarschijnlijk kun je alles in het water gemakkelijk loshalen;
Koppeling, druk/ steunlager etc.
Mogelijkheid 1; Je verwijderd het geheel, je tussenstuk is zo te zien gemakkelijk in te spannen in een freesbank en schuin weg te vlakken.
Dan een vulling te draaien of als je minder kieskeurig bent een staalplaat (3gaten erin)te nemen van voldoende dikte.
Mogelijk past een standaard lasflens ook, deze afdraaien tot juiste dikte.
Mogelijkheid 2; je verwijderd het geheel, monteerd op je tussenstuk de uitvulling en spant het dan dusdanig in dat je deze afvlakt.
Navigo
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Vast staat nu dat het bronzen binnenlager wringt. Dat is weliswaar minder geworden nu de ruimte tussen de flensen ongelijk is uitgevuld, maar het kan simpel beter.
Want de dikte van die vierde extra plaat links is in feite volstrekt willekeurig. Die plaatjes zijn er ook dunner, dus kun je met een beetje variëren het ruimteverschil tussen de flensen veel nauwkeuriger benaderen.
Hou het simpel: los de flensbouten en haal die platen er tussenuit. Het bronzen lager zal zich dan vanzelf centreren in z'n natuurlijke, ontspannen positie. Meet dan met een doodnormale schuifmaat het werkelijke ruimteverschil tussen flensen links en rechts. Maak twee stapeltjes met een mix van dunne en dikke plaatjes die dat ruimteverschil exact compenseren.
Want de dikte van die vierde extra plaat links is in feite volstrekt willekeurig. Die plaatjes zijn er ook dunner, dus kun je met een beetje variëren het ruimteverschil tussen de flensen veel nauwkeuriger benaderen.
Hou het simpel: los de flensbouten en haal die platen er tussenuit. Het bronzen lager zal zich dan vanzelf centreren in z'n natuurlijke, ontspannen positie. Meet dan met een doodnormale schuifmaat het werkelijke ruimteverschil tussen flensen links en rechts. Maak twee stapeltjes met een mix van dunne en dikke plaatjes die dat ruimteverschil exact compenseren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
Hallo Navigo en Quichot
Tja, ik heb ook mijn ideeën maar wat moet ik tegen de ervaring van mensen die dagelijks met sleep- en plezierschepen omgaan?
Allereerst het meten:
Mij lukt dat niet goed met een schuifmaat.
Of je stoot ergens tegen aan of je houdt hem scheef.
Dus mijn metingen tot op een twintigste mm zijn twijfelachtig.
Ook met voelerplaatjes kwam ik niet tot een gewenst resultaat.
Je kan er niet gemakkelijk bij en zien is nog lastiger.
Een fototoestel er boven houden lukt wel.
De monteur heeft het gemeten met een ronde meter waarvan het wijzertje onregelmatig uitsloeg op het filmpje.
Ik moet aannemen dat hij dat zo zorgvuldig mogelijk heeft gedaan.
Hoe? Dat weet ik niet.
Dat de afwijking exact 2mm is lijkt mij twijfelachtig.
Ik had tenslotte een max temp van 39,6 graden toen alles los lag.
Nu is dat met de ringen er tussen 57,7 maar dat moet zich vermoedelijk nog "zetten".
Dan hebben we nog de tijdsdruk.
Een heel jaar gewerkt, de vakantie al een week uitgesteld maar verder lukt niet.
Nu nog tijdvretende aanpassingen doen, zijn niet gewenst.
Volgens de monteur kunnen we met de huidige situatie varen.
Ik heb de voorkeur om, na wat vaarervaring, de zaak in okt/nov. opnieuw te bekijken en vermoedelijk na te stellen.
Graag kom ik in de 2e helft van september naar de Westeinder om de zaken nog eens op te meten en te bespreken.
Tot nu toe is alles in het water los te krijgen.
Alhoewel ik de indruk heb dat het niet makkelijk terug te schuiven is want dan had slechts 1 ring aan stuurboord ook voldoende moeten zijn.
Ik zal jullie zo veel mogelijk op de hoogte houden.
Ook voor anderen is een relaas van feiten, mogelijkheden en oplossingen van belang.
Feit blijft natuurlijk dat toen de schroefas er weer werd ingeschoven, er controlemetingen hadden moeten plaats vinden.
Alles op een 50 jaar oud schip meteen compleet vastschroeven, het schip in het water gooien en dan zeggen dat "het moet zich zetten"
kan er bij mij niet in.
Aan mij wordt tenslotte ook gevraagd om hun materiaal- en arbeidskosten te vergoeden.
Dat moet, anders heeft een bedrijf geen bestaansrecht.
Je moet als leek op dit gebied, bij montage door specialisten, kunnen vertrouwen op een aanvaardbaar resultaat.
Nu zeg ik dat als ik alles van te voren had geweten, er niet aan was begonnen.
Ik heb echter geen weg terug.
Daarom hoop ik maar dat de spullen zich tijdens onze vakantie naar tevredenheid gaan "zetten".
Dan kunnen we alles visueel gaan afdichten en geestelijk afsluiten onder het motto: Eind goed, al goed.
Tot schrijfs.
Tja, ik heb ook mijn ideeën maar wat moet ik tegen de ervaring van mensen die dagelijks met sleep- en plezierschepen omgaan?
Allereerst het meten:
Mij lukt dat niet goed met een schuifmaat.
Of je stoot ergens tegen aan of je houdt hem scheef.
Dus mijn metingen tot op een twintigste mm zijn twijfelachtig.
Ook met voelerplaatjes kwam ik niet tot een gewenst resultaat.
Je kan er niet gemakkelijk bij en zien is nog lastiger.
Een fototoestel er boven houden lukt wel.
De monteur heeft het gemeten met een ronde meter waarvan het wijzertje onregelmatig uitsloeg op het filmpje.
Ik moet aannemen dat hij dat zo zorgvuldig mogelijk heeft gedaan.
Hoe? Dat weet ik niet.
Dat de afwijking exact 2mm is lijkt mij twijfelachtig.
Ik had tenslotte een max temp van 39,6 graden toen alles los lag.
Nu is dat met de ringen er tussen 57,7 maar dat moet zich vermoedelijk nog "zetten".
Dan hebben we nog de tijdsdruk.
Een heel jaar gewerkt, de vakantie al een week uitgesteld maar verder lukt niet.
Nu nog tijdvretende aanpassingen doen, zijn niet gewenst.
Volgens de monteur kunnen we met de huidige situatie varen.
Ik heb de voorkeur om, na wat vaarervaring, de zaak in okt/nov. opnieuw te bekijken en vermoedelijk na te stellen.
Graag kom ik in de 2e helft van september naar de Westeinder om de zaken nog eens op te meten en te bespreken.
Tot nu toe is alles in het water los te krijgen.
Alhoewel ik de indruk heb dat het niet makkelijk terug te schuiven is want dan had slechts 1 ring aan stuurboord ook voldoende moeten zijn.
Ik zal jullie zo veel mogelijk op de hoogte houden.
Ook voor anderen is een relaas van feiten, mogelijkheden en oplossingen van belang.
Feit blijft natuurlijk dat toen de schroefas er weer werd ingeschoven, er controlemetingen hadden moeten plaats vinden.
Alles op een 50 jaar oud schip meteen compleet vastschroeven, het schip in het water gooien en dan zeggen dat "het moet zich zetten"
kan er bij mij niet in.
Aan mij wordt tenslotte ook gevraagd om hun materiaal- en arbeidskosten te vergoeden.
Dat moet, anders heeft een bedrijf geen bestaansrecht.
Je moet als leek op dit gebied, bij montage door specialisten, kunnen vertrouwen op een aanvaardbaar resultaat.
Nu zeg ik dat als ik alles van te voren had geweten, er niet aan was begonnen.
Ik heb echter geen weg terug.
Daarom hoop ik maar dat de spullen zich tijdens onze vakantie naar tevredenheid gaan "zetten".
Dan kunnen we alles visueel gaan afdichten en geestelijk afsluiten onder het motto: Eind goed, al goed.
Tot schrijfs.