zonnepaneel meten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sailor wim

Re: zonnepaneel meten

Bericht door sailor wim »

Keuzes keuzes etc.
Ja het is een luxe te kunnen kiezen.
PWM of MPPT het valt allemaal niet mee.

Ad ik bezit alweer 10 jaar 4 panelen tezamen 10 Amp. nu bestaan er 100 Watt panelen die de zelfde afmeting hebben als mijn 70 Watt panelen.
Ooit begonnen met twee stuks van 50 Watt met een regelaar geschikt voor GEL accu's en met de mogelijkheid om de start batt. ook nog te laden.
Wat ga ik nu doen?
Gooi ik alles eraf en koop 2 stuks http://www.zaanzon.nl/shop/losse-zonnep ... el-170-wp/ met een MPPT regelaar die is dan een must. En houd zo mijn kruiphoogte gelijk of ga ik voor 2 stuks 100 Watt met een MPPT en sluit de PWM om voor alleen start laden.
Ad je bezit nu een paneel en daar kan je ook een gewone PWM regelaar opzetten maar waarom niet mee gaan met de tijd?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Goede morgen allen, als eerste: het is me duidelijk, Wim dank je wel. ten tweede: ik heb het boeltje (weer) in proef op stelling aangesloten. Paneel gaf eerst 33,6 V 10 min later(meer licht) 34,5 dus ik ga er van uit dat het paneel goed is, de accu`s zaten op 13 V na twee dagen rust dus die zijn niet zo geschrokken van die 37 V als we dachten ,samen komen ze op 26,1 V ,ik heb net weer de meter er op gehad en de accu`s geven nu 26,3 V aan, en de Ampères gemeten met de meter op 20A tussen + regelaar paneelaansluiting en + accu geeft 01,1 A. dus het wachten is nu op volle zon(komt eraan) en of de regelaar, die zowiezo aan zijn laatste karwei bezig is, op tijd terugregeld( misschien nog reserve??) ,EN afschakelt bij 28,8 V. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd en mag mezelf een beetje wijzer noemen (KLEIN beetje :D ), waarvoor dank aan allen die aan dit draadje hebben meegewerkt,groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

keuzes keuzes inderdaad, want ook al heb ik een oud scheepje, de techniek wil ik toch wel een beetje up to date houden ,zeker waar er nieuw geïnstalleerd moet worden. Maar de echte Zeeuw in mij vind het dan ook weer zonde om zaken die ik al heb of er al zijn NIET te gebruiken en alles nieuw te nemen( ook financieel niet mogelijk).die MPPT komt er in ieder geval, en daar ik ook in de markt ben voor een 12V zonneafdeling :P shop ik eerst nog maar even rond :D want dat weet ik inmiddels wel, als je door de bomen het bos weer ziet kun je op WWW best wat verdienen. :mrgreen:
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Hallo medeforummers, net als bij Wim is de kogel door de kerk :D de regelaar is net verhuisd naar de zwarte bak :evil: De hele dag met zon,zonder zon de proefopstelling laten "draaien" resultaat in eerste instantie hoopgevend ( zie mijn eerder posts) vanavond weer gemeten en de accuspanning was gezakt van (laatste meting 26,4 V) naar 25,3V met 0 A lading (het was nog licht) dus.......... exit regelaar en op zoek naar MPPT :D
Plaats reactie