Nieuwe hoofdmotor...elektrische aandrijving.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

johan schreef:die generatorset gaat je heel veel plezier opleveren Daniël!
Dat denk ik ook, olie kwam er bijna schoon uit, eigenlijk zonde om te verversen ;)

Afbeelding
Stukje romp (gedeeltelijk) kaal gehaald en geschilderd, zodat er geen roest in de frequentieregelaar kan vallen.

Afbeelding
Frame gemaakt welke opgehangen is...

Afbeelding
...in rubber dempers, zodat trillingen van de boot niet naar de freqientieregelaar gaan, en andersom.

Afbeelding
De 'koelkast' op z'n plek gehangen (88 kg)

Afbeelding
En nog even een foto van de aangepaste flexibele koppeling, en rechts het lagerhuis waar het stuwdruklager inkomt (dubbelrijïg zelf instellend tonlager)

Afbeelding
De basis waar het stuwdruklager(huis) op komt te staan, met twee vulplaten.

Afbeelding
Ovale gaten geponst (ideaal! bij een machinefabriek mogen doen), zodat icm de ovale gaten in het lagerhuis in twee richtingen gesteld kan worden.

Afbeelding
Zo moet het er ongeveer gaan uitzien.

De as en de bijbehorende flenzen zijn inmiddels gedraaid (door Nick) en heb ik weggebracht om spiebanen in te laten brootsen / frezen. Dit weekend / volgende week hopen we e.e.a. gemonteerd en uitgelijnd te hebben.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Afbeelding
Stoken!
Tip van Nick: met merkstift strepen zetten op onderdeel, als de stift verdwijnt is ie de juiste temperatuur, zo kun je ook goed zien of het egaal warm is.

Afbeelding
Schoof er makkelijk overheen :)

Afbeelding
De nieuwe tussenas op z'n plek.

Afbeelding
Uitklokken.

Afbeelding
Stuwdruklager inclusief huis op z'n plek.

Afbeelding
De motor op rubbers en grofweg in positie gebracht, ik ga nog basisplaten maken waar deze op komen, er komen er 3 per kant.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

En van het weekend ook aggregaat aan de accu's gehangen en gestart.

Afbeelding
De brandstofpomp, linker stelschroef teruggeschroefd omdat ik liever eerst op lager toerental warmdraai ipv. gelijk op 1500 toeren...

Afbeelding
Alleen als je die dus te ver terugschroefd,

Afbeelding
dan kan het 'vorkje' wat aan de 'gashandle' zit,

Afbeelding
klem komen te zitten op het busje met vlakke kanten (die verdraait dan en dan gaat het mis)...

Afbeelding
Maargoed, geluk bij ongeluk: de solenoid (elektromagneet die brandstofpomp 'aan' zet) bleek roestig en dat had ik anders nooit ontdekt, losgeraakt roest kan de boel lelijk verstoppen...
Even schoongeschuurd en flink gespoelt met remmenreiniger, en alles liep weer als een zonnetje.

Filmpje één...
Filmpje twee (overdag).
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di 06 mei 2008 18:43
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

lekker lopend motortje, maar wel een tikkelje onrustig met die handregeling van je.
als ik de fotos bekijk denk ik dat het een 2 speed pomp is. na wat google werk las ik dat rob stokking in gouda hier nog een all speed pomp van heeft liggen.
misschien een oplossing?

je hebt wel lekker de gang erin met inbouwen. ik ben erg benieuwd hoe het schip gaat varen
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:lekker lopend motortje, maar wel een tikkelje onrustig met die handregeling van je.
Ja de motor bewoog en daarom bewoog ik de gashandle... Als ik m'n hand goed afsteun draait ie mooi stabiel.
als ik de fotos bekijk denk ik dat het een 2 speed pomp is. na wat google werk las ik dat rob stokking in gouda hier nog een all speed pomp van heeft liggen.
misschien een oplossing?

je hebt wel lekker de gang erin met inbouwen. ik ben erg benieuwd hoe het schip gaat varen
Op de pomp staat dat ie voor 1500 toeren is, en voorlopig is dat prima (alleen de 'langzame' stand om op te warmen erbij), later ga ik kijken of en hoe ik met meerdere toerentallen kan werken, maar ik denk dat deze pomp tussen de 1000 en de 2000 toeren prima regelt.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Waanzinnig interessant project, dat ik graag lees! Toch een paar vragen:
Boekel schreef:
Stuwdruklager inclusief huis op z'n plek.
Ik heb het 'gevoel' dat de U-balk met het stuwdruklager misschien wat ielig is om de hele voortstuwingsdruk te verwerken. Moet dat misschien niet met een paar 'schoren' vanuit het midden onder het lager naar voren worden weggeleid en over een paar spanten verdeeld? Ik ben op het gebied van sterkteberekening maar een leek hoor...

Boekel schreef:
De motor op rubbers en grofweg in positie gebracht, ik ga nog basisplaten maken waar deze op komen, er komen er 3 per kant.
Kunnen die motorrubbers ook de 'trekkracht' goed opvangen? Omdat je hier, anders dan bij de meeste scheepsmotoren, de draairichting van de motor omkeert krijgen de rubbers beurtelings trek- en drukkrachten te verwerken. Ook lijkt me de totale basis wat smaller dan bij een conventionele 'grote' dieselmotor, waardoor de arm waarmee die kracht wordt uitgeoefend relatief kort is.

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

careljan schreef:Waanzinnig interessant project, dat ik graag lees! Toch een paar vragen:
Boekel schreef:
Stuwdruklager inclusief huis op z'n plek.
Ik heb het 'gevoel' dat de U-balk met het stuwdruklager misschien wat ielig is om de hele voortstuwingsdruk te verwerken. Moet dat misschien niet met een paar 'schoren' vanuit het midden onder het lager naar voren worden weggeleid en over een paar spanten verdeeld? Ik ben op het gebied van sterkteberekening maar een leek hoor...
De stuwdruk heb ik in de (lager) berekeningen op 2000 kg max gezet, dit levert in het u-profiel een torsiekracht op. Of dit teveel is of niet weet ik nog niet, maar we gaan meten hoeveel deze in de praktijk beweegt. Een beetje beweging is ook niet erg, want het lager kan een hoek opvangen.
Boekel schreef:
De motor op rubbers en grofweg in positie gebracht, ik ga nog basisplaten maken waar deze op komen, er komen er 3 per kant.
Kunnen die motorrubbers ook de 'trekkracht' goed opvangen? Omdat je hier, anders dan bij de meeste scheepsmotoren, de draairichting van de motor omkeert krijgen de rubbers beurtelings trek- en drukkrachten te verwerken. Ook lijkt me de totale basis wat smaller dan bij een conventionele 'grote' dieselmotor, waardoor de arm waarmee die kracht wordt uitgeoefend relatief kort is.

Groet, Carel-Jan
De motor levert continu maximaal 700 Nm moment, de rubbers staan ongeveer 1200 mm uit elkaar. Trek- / drukkracht is dan 60 kg per kant, max moment (kortstondig) van de motor is ongeveer 3x zo hoog, dus 180 kg per kant.
Er zijn 3 rubbers per kant, dus 60 kg per rubber.

Maaarrrr... de motor zelf weegt zo'n 450 kg (het huis is van aluminium), het motorframe zo'n 50 kg dus dat is 250 kg per kant / 83 kg per rubber.

83 kg (motorgewicht) min 60 kg (trekkracht) is 23 kg (per rubber) blijft er altijd een drukkracht over dus.

Dit alles houden we natuurlijk goed in de gaten tijdens proefdraaien, en indien nodig passen we de boel aan.

Oja, erg leuk, in de laatste schuttevaer ( http://www.schuttevaer.nl/krantenarchief/archief.php) staat op pagina 6 een stukje over elektrisch varen, en daar komt een boot (havendienst 3, hoewel 'Utrechtse Bierboot' leuker klinkt) aan bod die qua voortstuwing erg op mijn spulletje lijkt!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di 06 mei 2008 18:43
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

ik vind de door jou gemaakte constructie eenvoudig en goed.
niets beter dan een doordacht concept met standaard betrouwbare componenten.
gelukkig geen onbetrouwbare pythondrives etc
het enige probleem zou het afschuiven van de trillingsdempers kunnen zijn maar aangezien je er 6 gebruikt zal dat niet gebeuren.
je had die motor overigens ook gewoon star op de fundatie kunnen zetten. ik denk dat de schroef meer trillingen geeft dan de electromotor.

heb je al nagedacht over het schakelen van vooruit naar achteruit?
de massa traagheid van de schroef kan nogal wat tegen EMK tjes gaan geven.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:je had die motor overigens ook gewoon star op de fundatie kunnen zetten. ik denk dat de schroef meer trillingen geeft dan de electromotor.
De electromotor zelf geeft nogal wat geluid, dankzij de frequentieregelaar.
In dit filmpje is te horen waar je aan moet denken qua geluid.
heb je al nagedacht over het schakelen van vooruit naar achteruit?
de massa traagheid van de schroef kan nogal wat tegen EMK tjes gaan geven.
De frequentieregelaar is in te stellen op (o.a.) een maximaal koppel, meer kan ook niet want dan smelt alles ;)
Dat is eigenlijk ook het mooie van zo'n aandrijving, je kunt van vol-vooruit naar vol-achteruit en de frequentieregelaar zorgt dat de boel niet overbelast wordt.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Boekel schreef:
meester schreef:je had die motor overigens ook gewoon star op de fundatie kunnen zetten. ik denk dat de schroef meer trillingen geeft dan de electromotor.
De electromotor zelf geeft nogal wat geluid, dankzij de frequentieregelaar.
In dit filmpje is te horen waar je aan moet denken qua geluid.
Dat is net een intercity die wegrijdt......

Volgend project: anti-geluid in de MK????

Groet, Carel-Jan

PS. ik ben blij dat ik onderbouwd ongelijk heb m.b.t. de krachten ;-)
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

careljan schreef:
Boekel schreef:
meester schreef:je had die motor overigens ook gewoon star op de fundatie kunnen zetten. ik denk dat de schroef meer trillingen geeft dan de electromotor.
De electromotor zelf geeft nogal wat geluid, dankzij de frequentieregelaar.
In dit filmpje is te horen waar je aan moet denken qua geluid.
Dat is net een intercity die wegrijdt......

Volgend project: anti-geluid in de MK????
Nee een heeele grote luidspreker die een oude plof naar keuze laat horen ;)
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Afbeelding
Motorfundatie - fundatieplaten, gemaakt uit strip 80x15.

Afbeelding
Kaalgeslepen en in de zinkprimer, hier even als mal gebruikt voor het middelste gat.

Afbeelding
Dempers aangepast...

Afbeelding
Zodat ze vastgelast kunnen worden (uiteraard niet in één keer lassen om de dempers niet te heet te laten worden).

Afbeelding
Alles op z'n plek.

Afbeelding
Schroefas ook aangesloten.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Dan de elektra...

Afbeelding
Aggregaat met 5x35mm^2 door het dek.

Afbeelding
In de generator.

Afbeelding
Schakelkastje tussen generator en frequentieregelaar, met hoofschakelaar, 400 A zekeringen en relais.

Afbeelding
Kastje op z'n plek.

Afbeelding
Van het kastje door de muur...naar frequentieregelaar.

Afbeelding
Detail aansluiting, links ingang (en punt waar massa en nul samenkomen), rechts de motorkabel (3x25mm^2 plus 16mm^2 afscherming).

Afbeelding
En de motor aangesloten.

En toen...testen!!!

Afbeelding
Maar helaas werkt de frequentieregelaar niet mee...

We hebben van alles geprobeerd maar er moet waarschijnlijk een specialist van ABB bij komen om e.e.a. door te meten. Hopenlijk kan het zonder veel kosten gerepareerd worden...
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 21 nov 2007 14:23
Locatie: velsen noord
Contacteer:

aansluiting

Bericht door walvis »

Kan je mij iets uitleggen
0 aansluiting aan massa dat vat ik niet
geert
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: aansluiting

Bericht door Boekel »

walvis schreef:Kan je mij iets uitleggen
0 aansluiting aan massa dat vat ik niet
geert
Een installatie moet altijd ergens met de massa aan de nul gekoppeld worden, zodat de nul ook nul is en niet gaat zweven.

Hier staan een paar schema's van verschillende (land) situaties.
Waarschijnlijk zal ik de koppeling tussen nul en aarde in de schakelkast gaan maken, maar elektrisch maakt het niets uit.
Gesloten