...We hebben wat losgemaakt he?.. Heerlijk!
Ik moet WadnWind gelijk geven betreffende het verhaal van de diodes als galvanische scheiding. Dit werkt mits je geen last van lekspanningen hebt. Helaas is dit op een woonschip zoals onze Zilverster onmogelijk omdat het schip bordevol elektronische huishoud apparatuur zit. denk aan wasmachine, droger, oven, magnetron, computers enz.enz.
Hier het bewijs:
In de loods stond het schip op bokken waar tussen houten klossen zaten. Hierdoor is het schip volledig geisoleerd van de grond. Het schip aangesloten op de 220 walstroom aldaar. (vanwege ijskast/vrieser die aan moest blijven) Met een simpele multimeter kon men exact 84 volt meten tussen de huid van het schip en de natgemaakte vloer. En dat terwijl ik een galvanische scheiding dmv de beroemde Victron-diodebrug had! Geen enorme stroom maar wel een vette lek spanning. Ik in paniek! Elektromonteur erbij gehaald, elke groep nagemeten en zijn conclusie was eender aan die van WadnWind namelijk dat elk toestel lekspanningen kent door o.a. ontstoor condensatoren e.d. Dit kon flink oplopen. Bij een huis is dit eender alleen word dit netjes afgevoerd door je aardpen. Wilde ik van alles af zijn dan was er maar een enkele oplossing...jawel! De scheidingstrafo! Na installatie wederom gemeten en idd een volledig spannings vrije scheepshuid.
(uiteraard alles ook nog laten nameten in het water op de ligplaats met zink-sensoren maar ook daar geen spoor meer van lekspanningen.)
Kortom, wil je zeker zijn??? Trafo aanschaffen!