Dat kan wel kloppen bij de meeste pleziervaartuigen. Alles tussen de 6 en de 15 meter heeft bij de gegeven lengte min of meer dezelfde breedte, diepte en waterverplaatsing. Ook zijn de rompsnelheden dan nog best haalbaar. Bij WLL 9 mtr is die bijv. 13,5 km/h. Vuistregels zijn altijd bedoeld voor de middelmaat (niet negatief bedoeld). Hoe afwijkender, hoe onrealistischer de uitkomsten van een vuistregel worden. Een schip van 135 mtr bijv. heeft een rompsnelheid van 52km/h. Aan dat gegeven heb je dus helemaal niks om tot een weloverwogen motorkeuze te komen.
Het wil er bij mij ook slecht in maar toch klopt dit wel volgens de geleerden. Theoretisch zou het nut hebben om in een 135m schip vermogen te blijven stoppen tot aan die 52 km/uur. Het gaat puur om het golfpatroon. Dat je het niet moet willen en dat het praktisch vaak onmogelijk is is een ander verhaal en ja, in die zin heb je er voor je motorkeuze weinig aan.
Zoals ik de tabel lees is dat 70 pk bij 100%: nl. het geïnstalleerde motorvermogen. De tabel rekent dat al terug tot 65pk. Maar dat is mijn interpretatie. Bovendien heb ik als gewenste snelheid de door mij gewenste topsnelheid ingegeven. Sneller dan 14km/h hoef ik echt niet. 11km/h is voor mij, en mijn vaargebied een heel prettige kruissnelheid.
Okee, maar uitgaande van een ideale motorbelasting van 70% kom je dan toch rond die 100 pk uit. Rekenen met kruissnelheid is altijd lastig want dat is voor iedereen verschillend, vandaar dat een motorenboer daar ook weinig mee doet over het algemeen.
Het gaat me niet om terugverdienen, ik ben recreant, maar het moet wel in m'n budget passen.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook niet zo, maar ja: Iets bedoelen en het ook duidelijk verwoorden in een stukje tekst valt nog wel eens tegen
Poging 2: Als de schroef en kk prima functioneert en het scheepje vaart er prima mee, wat zou je dan overhoop halen? Zoals eerder al ergens gezegd, dan kun je denk ik beter andersom gaan rekenen. Welke motor past er bij het spul wat ik al heb? En aangezien het hele treintje van motor, kk en schroef in 1 x is geplaatst denk ik dat de DAF echt geen verkeerde motor is.
Er vanuit gaande dat de aanbouwdelen nog goed zijn zou je voor een hermotorisering af kunnen met een ander/gereviseerd basisblok. Goedkoper kun je hermotoriseren.
Ik kwam gisterenavond nog ergens een link hier tegen uit 2011 met volgens mij de goede diagrammen. ( iig zei je dat zelf destijds

)
Volgens dit diagram zou een DD 575 bij 1600 toeren 70 of 75 pk moeten leveren bij een maximaal vermogen van 90 of 105 pk ( afhankelijk van welke DIN rating je aanhoud). Ik snap in je verhaal nog niet helemaal waar die 60 pk ( en waarschijnlijk minder) vandaan komt die je zegt nodig te hebben? Is dat ooit berekend of gemeten?
Met bovenstaande gegevens zou je dan prima in de ideale motorbelasting zitten nu. En al zou de belasting maar 50% zijn? wat zou dat, daar heeft die motor niks onder te lijden zolang je braaf je temperatuurtjes draait. Hooguit dat je eens wat vaker smeerolie moet wisselen maar het vaart lekker rustig.
Wat me nog wel opviel is dat een motor die in 1957 is ontwikkeld een verbruik heeft van 240gr/kWh....dat scheelt precies 0 gram met een motor uit 2017