Marie Christina schreef:
Ik probeer er wel gewoon om te denken.
Overschat jezelf niet Menno!
Marie Christina schreef:
En die massasleutel aan de sleutelbos is een beetje praktisch onuitvoerbaar bij mij.
Ik heb zo'n grote rode vaste schakelaar van Hella.
Gewoon kraan dicht, en de massasleutel aan de kraan hangen.
Ik heb al een paar keer de sprenkel voor de mast vergeten met het strijken van de mast. Om de verstaging te ontspannen heb ik ook een steeksleutel en een priem nodig, allebei met een lus van nylonkoord. Die doe ik om mijn polsen tijdens de bewuste operatie, anders blijf je aan het sleuteltjes kopen vanwege de in het water gevallen exemplaren. Steek/ring-sleutel en priem maak ik nu vast aan de sprenkel, en nu vergeet ik hem nooit meer.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
Bij mij zou dat handiger zijn dan iedere keer de luiken open en onder de vloer kruipen.
Hoe veilig zijn deze afsluiters? Ik kan er weinig over vinden, de norm (NEN28846) die wordt aangegeven gaat gewoon over ontstekingsveiligheid. Voor mij is interessant van welk materiaal het kraanhuis en de kogel (?) zijn gemaakt en hoe bestendig dit is voor gebruik onder de waterlijn. Ik heb intuïtief mijn twijfels. Zelf wel eens gekeken naar elektrisch bedienbare afsluiters. Die vallen echter in een andere prijsklasse. (Vetus 1,5" 12V €651,75)
Arnold
Niet veilig, het zijn solenoïde kleppen, spanning eraf en ze vallen dicht!
Die dingen die vetus verkoopt kun je beter uit de industrie halen, minstens zo goed en vele malen goedkoper.
Door de analoge of digitale stand terugmelding weet je ook dat een gegeven commando daadwerkelijk is uitgevoerd.
Mijn mening is ook dat een boot niet op slangen behoort te drijven, maar de door Menno beschreven kogelkraan is geen verbinding naar buiten dus nodeloos om dicht te zetten.
Zeker niet als de andere zijde van het koelpakket open blijft staan...
Het regelmatig bedienen van kranen voorkomt overigens wel dat ze vast gaan zitten.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Ik snap die angst voor het 'drijven op slangen' niet zo. Als die slang kapot gaat, dan maar liever zonder mensen aan boord. Als je erop vaart staan de kranen toch ook open? Onderweg is 's nachts bij mij de afvoer en aanzuig van het toilet echt niet dicht hoor. Als je die slangen zo slecht vertrouwt wordt het tijd ze te vervangen. Moet met de gasslang ook om de paar jaar. Zo'n dikke gewapende kunststof slang kan die 0,1 bar van 1 meter water best hebben.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.