Einde oefening?
Moderators: sailor wim, frank
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Einde oefening?
wat kost zoiets? Wat ik er ooit voor betaald heb toen ik hem nodig had en denk dan aan een € 150 eurie..
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Re: Einde oefening?
Ik denk dat ik met elektrisch gereedschap niet snel boven die 1900 watt zal uitkomen. Een cirkelzaag van 1200 watt kan nog, de rest (decoupeerzaag, haakse slijper en schuurmachine) is allemaal minder. Alleen een klein las-invertje van 3kW, 3,75kWA zal ik dus 'rechtstreeks via een haspel gebruiken. Dan is de boot via de inverter wel direct met de aarde verbonden. Kan dat dan kwaad? En nog een vraag wat betreft de aansluiting van de nieuwe scheidingstrafo: op de foto zie je dat er op de primaire kant 2 aansluitingen hebben gezeten. Dat snap ik niet. Voor de secundaire kant kan ik me dat wel voorstellen, dat was bij de oude trafo ook maar wat zou die tweede aan de primaire kant zijn geweest? Die commandowagen had ook een generator aan boord, zou die soms ook via de scheidingstrafo zijn aangesloten? In zo'n geval moet daar dan toch nog een schakelaar tussen hebben gezeten om te voorkomen dat bij 'walaansluiting' er spanning op de generator staat? Groet, Eduard.