Brandblussers

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

Gerard schreef: Tsja, daarbij moet je ook niet zijn. Dat zou iedereen inmiddels toch wel moeten weten ;-)
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb alleen maar zeer positieve ervaringen met EOC. Vooral op het vlak van wederzijds vertrouwen bij eenzijdige schade. Mijn woord is voldoende om de factuur van de schade per omgaande vergoed te krijgen. Er wordt niet eens gevraagd of het niet ook een beetje mijn eigen schuld was. En de premie viel dit jaar wéér lager uit dan vorig jaar.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 617
Lid geworden op: di 08 aug 2017 11:39
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Brandblussers

Bericht door Gerard »

quichot schreef:
Gerard schreef: Tsja, daarbij moet je ook niet zijn. Dat zou iedereen inmiddels toch wel moeten weten ;-)
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb alleen maar zeer positieve ervaringen met EOC. Vooral op het vlak van wederzijds vertrouwen bij eenzijdige schade. Mijn woord is voldoende om de factuur van de schade per omgaande vergoed te krijgen. Er wordt niet eens gevraagd of het niet ook een beetje mijn eigen schuld was. En de premie viel dit jaar wéér lager uit dan vorig jaar.
Ik bedoel(de) m.b.t. de regelgeving/eisen voor een CvO/CBB. Terugbladerend door de berichten daarover doelde ik met mijn opmerking. Hoop dat dit nu rechtgezet is.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

Volgens mij staat de verzekeraar daar helemaal buiten. EOC adviseerde mij weliswaar een bureau (van Pelt), maar gaf daarbij aan dat ieder gecertificeerd bureau wat hen betreft ok was.
Mijn schip is 2013 (goed)gekeurd door bureau Bosdijk, dat het keuringsrapport rechtstreeks naar de Inspectie heeft gestuurd. Na betaling van de leges kreeg ik het document weer rechtstreeks van de inspectie. Dat is geheel buiten EOC omgegaan. Ik heb uiteindelijk zelf EOC ter kennisgeving gemeld dat ik mijn CVO/CBB binnen had.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 5019
Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandblussers

Bericht door Marie Christina »

En zo zijn we van brandblussers, via ( de immer ter sprake komende ) verzekering, uitgekomen bij het CvO. :?
Waar overigens al een topic over loopt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Brandblussers

Bericht door KarelE »

Ik ben deze en volgende week bezig met het behalen van mijn ADN-certificaat (gevaarlijke stoffen vervoer binnenvaart). Gisteren brandblussen gedaan.

De instructeur (ook gevaarlijke stoffen specialist en bevelvoerder brandweer) zei dat je een 6kg poederblusser mag vervangen door een 9 liter schuimblusser.

Dit had ik ook elders (weet even niet waar) gelezen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 5019
Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandblussers

Bericht door Marie Christina »

Gelijk doen!
Wég met die poedertroep.
Het blust geweldig, maar de nevenschade is vele malen groter dan de schade van het brandje.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef:Gelijk doen!
Wég met die poedertroep.
Het blust geweldig, maar de nevenschade is vele malen groter dan de schade van het brandje.
Dat staat nog te bezien, maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb de aanschafprijs voor twee goedgekeurde 6 kg-blussers binnen het kostenplaatje om de Jonge Willem aan de eisen te laten voldoen, afgezet tegen de kans die ooit nodig te hebben. Ze zijn (begrijpelijkerwijs hoor!) nou eenmaal een vereiste. Geen gecertificeerde blussers, geen cvo. En ho ho, niet zomaar twee 9 liter schuimblussers hè! Wel vorstbestendige. En die zijn nog ff een flink stukje duurder.
Als je daar ieder jaar een brandje mee moest blussen zou het een ander verhaal worden, maar ik heb ze goddank in 41 jaar nog nooit nodig gehad.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 5019
Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandblussers

Bericht door Marie Christina »

Tja, dat is zo.
Dat is een afweging die je moet maken.
Mijn pa heeft jaaaren geleden in zijn boot eens een lasbrandje geblust met een 2 kg poederblusser.
Was zo uit.
Dat wel.
Het heeft enige seizoenen geduurd, maar toen kon de marifoon, die in het roefje hing (kleine 15 meter en 2 hutten verder) vervangen worden, evenals de autoradio: gecorrodeerde printbanen...

En dat vorstbestendige.
Dat heb ik ook niet.
Ik neem ze 's winters mee naar huis.
En ga ik een keertje varen in de winter dan neem ik er eentje mee naar de boot.
Dan brandt de kachel en blijft hij ook vorstvrij.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: En dat vorstbestendige.
Dat heb ik ook niet.

Logisch voor een recreant. Maar vorstbestendigheid is nu eenmaal vereist. Anders had ik ze ook gehad. Poeder is inderdaad heel corrosief.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
edje
Berichten: 468
Lid geworden op: di 10 mei 2011 22:15

Re: Brandblussers

Bericht door edje »

Nou je kunt gerust de niet bestendige vorst blussers kopen hoor. In het winter seizoen gewoon in een deken rollen en op een makkelijk bereikbare plaats leggen.
Wouter
Berichten: 407
Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Brandblussers

Bericht door Wouter »

Je kan ook wat langer wachten voor je gaat blussen, tot de blussers ontdooit zijn
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 5019
Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandblussers

Bericht door Marie Christina »

:lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

edje schreef:Nou je kunt gerust de niet bestendige vorst blussers kopen hoor. In het winter seizoen gewoon in een deken rollen en op een makkelijk bereikbare plaats leggen.
Ga dat de inspecteur van het certificeringsbureau CVO maar uitleggen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: Brandblussers

Bericht door Klaver vier »

Wat gebeurd er met een blusser als ik hem gewoon s,winters laat hangen is hij dan gelijk naar de kl.
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken,wat betreft de vorst ,wel heb ik gezien dat ze overtijd waren ,maar hun liever als mjn vrouw.
Ik heb ook gezocht waar ik ze kan laten keuren of opnieuw vullen, maar daar kwam ik nog niet erg uit.
Persoonlijk lijkt mij ook dat er weinig niet goed meer aan kan zijn het is één gesloten apperaat
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie