Eberspacher warmeluchtkachel wordt niet warm

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Marie Christina

Re: Eberspacher warmeluchtkachel wordt niet warm

Bericht door Marie Christina »

Ik denk dat je het een beetje warm had. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Dat is zeker.
Maar we zijn vandaag weer op huis aan gegaan, de zomer is voorbij.
Vanaf de eerste week april o.i.d. Gaan we weer naar boord.

Om op n storing terug te komen.
Ik kreeg op n gegeven moment alleen koude lucht, hij sloeg niet aan..
De thermostaat/regelaar, die je water temp. in de gaten houd, schakelde niet meer.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Ik ben nu een beetje aan het rondkijken naar een tweedehands Eberspacher of Webasto heteluchtkachel. Mijn boordnet is 24 volt, maakt het wat uit of ik een 12 volt kachel via een omvormer naar 12 volt daar op aansluit of is het beter voor een 24 volt kachel te kiezen? Groet,
Eduard.
Marie Christina

Volgens mij maakt dat niets uit, hoor. Dat ding werkt op de spanning die hij nodig heeft. Of die nou rechtstreeks of via een omvormer komt maakt volgens nie niets uit.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek

Bericht door sambeek »

Waarschijnlijk zal de 24v iets minder amperage wegtrekken dan de 12v bij opstarten. (voorverwarmen/gloeien van brander)
Maar dat weet ik niet zeker. Als je kachel één maal op gang is zal het verbruik stroom alleen nog je brandstofpompje en ventilator zijn. Op m'n vorige boot kon ik dat mooi zien op een amp. meter. Opstarten trok +/-20Amp en één maal op gang +/-3Amp. (12v)
groet Terpstra / SAMBEEK
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Het zijn geen 100-en amperes, maar als je accu's en kachel wat verder uit elkaar staan dan scheelt een 24V uitvoering iets in de dikte van de bedrading die je moet trekken.

Als schrijvende bedenk ik: dat is weer verholpen als je de omvormer bij de kachel monteert.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Ok, dat betekent dus dat ik uit een ruimer aanbod kan kiezen, ik kom meer 12 volt dan 24 volt occasion kachels tegen. Maar ik neem aan dat mijn omvormer dan wel genoeg amp moet kunnen leveren voor een 12 volt kachel. Ik moet nog eens uitzoeken hoeveel dat is, het staat er niet op.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Ik heb nog een klein en compleet heteluchtkacheltje 12V wat weg mag voor € 150,-. Moet een nieuwe verstuiver in, verder een net ding. Ik dacht een Wallas 30D, zit nog ingebouwd in de boot. Voor dit ding word 8A gedurende 6 minuten opgegeven, daarna 2A.

Gr.

Erik
sambeek

Bericht door sambeek »

Eduard schreef:Ok, dat betekent dus dat ik uit een ruimer aanbod kan kiezen, ik kom meer 12 volt dan 24 volt occasion kachels tegen. Maar ik neem aan dat mijn omvormer dan wel genoeg amp moet kunnen leveren voor een 12 volt kachel. Ik moet nog eens uitzoeken hoeveel dat is, het staat er niet op.
Dat lijkt mij wel verstandig dat je weet wat je omvormer aankan. Maar zoals careljan melde, het zijn geen 100-en Amperes.
Wat je kabels betreft, beter te dik dan te dun. (maar dat is een altijd geldende regel. :wink: )
groet Terpstra / SAMBEEK
Eduard

Bericht door Eduard »

Erik, ik heb je een PB gestuurd.
FransvanNispen

24V is altijd minder Amp. gebruik dan bij 12V (U=IxR) is dus de helft...

dus als je ook 24V tegenkomt, heb je geen omvormertje van ...€.. nodig
Dus je instalatie is zuiniger en eenvoudiger.

Maar als je zo`n wallas 30D voor zo`n mooi zacht prijsje kan kopen, zal dat omvormertje je de kop niet kosten.
Vreemd dat jij meer 24 dan 12V. tegenkomt, toen ik aan het zoeken was, was het net anders-om.
Maar ik was dan ook op zoek naar eentje met warmtewisselaar.
Bekabeling gebruikt men meestal niet meer dan 2,5mm3. alleen van je accu, naar je omvormer, zou ik `m wat dikker nemen om het spanningsverlies op te heffen. b.v. 6mm3.

succes
Groet

Frans 8)
Eduard

Bericht door Eduard »

Die omvormer heb ik waarschijnlijk niet eens nodig omdat er al 1 is, ik weet alleen niet hoeveel amp. die geeft, daar moet ik nog even naar kijken. Maar zo'n Wallas kacheltje lijkt me inderdaad wel wat, zou bij mij aan boord heel makkelijk goed geïnstalleerd kunnen worden, in de machinekamer, onder de stuurhut en tegen het schot van het roefje. Nog geen meter van de omvormer, 1 1/2 meter van de brandstoftank en voor de luchtslangen heb ik aan 50 cm genoeg.
FransvanNispen

Mooi toch,
Lucht aanvoer, en uitlaat afvoer monteren. Waarbij je voor de uitlaat als deze door de romp gaat een speciale doorvoer moet gebruiken om de warmteoverdracht tegen te gaan.

Ik kon toen ik op zoek was nergens zo`n kacheltje (2e hands) vinden, volgens mij zijn `t wel goeie, eenvoudige, compacte, kacheltjes.

Succes

Frans 8)
Marie Christina

Dit draadje heb ik gestart in okt 2012, zag ik.
En nu, 3 jaar later, is het probleem getackeld.
Hij was niet stuk.
Nooit geweest ook.

Het bleek dat de accu's in slechte staat waren.
Toen ik een keer zoveel gasolie had gebruikt dat het niveau onder de aanzuig van de brandstof voor de kachel kwam heeft hij lucht aangezogen.
Vervolgens was er niet genoeg "power" in de accu's om het brandstofpompje de luchtbellen door de leiding te laten trekken.
Dus, tja, dan stopt het kacheltje er mee.

Van de zomer nieuwe accu's geplaatst, en gister met René het kacheltje weer ingebouwd en aangesloten.
René heeft hem ook nog even beter afgesteld.
Wárm dat het werd op die boot!
Niet te harden! :mrgreen:

Bedankt, BuggyRené, voor de hulp, tips en wijze lessen. :!: :D
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Graag gedaan !

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek