Weer wat :-( ..... dynamo

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Hooveld960

Re: Weer wat :-( ..... dynamo

Bericht door Hooveld960 »

Voor nu, toch maar doorvaren met een kapotte dynamo, twee jaar geleden ook noodgedwongen gedaan. Enige nadeel is dat ik echt na twee dagen aan de walstroom moet. Anders kon ik nog wel eens een dagje bijsnoepen met ongeveer 4 uur varen de accu's nog wat bijladen.

Ik heb m'n besluit genomen, moet ook wel, ik breng de boot dit najaar naar een jachtwerf om onder meer goed hiernaar te laten kijken.
Er zijn trouwens nog wel een paar dingetjes die ook op mijn lijstje staan en waar naar gekeken c.q. gerepareerd of vervangen moet worden.
Zal wel weer ff auw doen in de portemonnee, maar belangrijkste is dat ik weer klaar ben voor volgend seizoen.

Alleen .... waar breng ik mijn boot heen? Ik heb twee bedrijven waar ik in het verleden mijn boot heb gebracht voor werkzaamheden, maar twijfel welke ik zal kiezen. Dat is meer persoonlijk. Dat bij de ene het uurtarief wat hoger ligt dan bij de ander vindt ik minder belangrijk.
Ik ga er zowiezo vanuit dat het, met alles wat ik wil laten doen, toch wel weer een behoorlijk bedrag zal zijn. Ik heb er op voorhand 1500 euro voor ingecalculeerd. Ben benieuwd of het hieronder blijft.
Maar ja, boot varen kost geld, een ouwe boot nog meer, en als je niet zo handig bent als ik, dan nog meer haha.
Wat ik wel hoop is telkens wat meer te leren.

Bedankt voor jullie bijdragen, ik zal ze meenemen in het gesprek met het bedrijf.

Kan ik gelijk v4agen of zij nog weten of die ouwe vdo dtn toerenteller is bij te stellen, heb ik dat ook meteen opgelost :-)
Hooveld960

Nog een aanvulling ... en zeker voor mij een signaal dat ik e.e.a. maar eens goed moet laten nakijken.

Vandaag weer gevaren. Bij het aanzetten van het contact brandde het dynamolampje weer. Nadat de motor gestart was ging dat lampje uit. Maar er was geen sprake van laden. Nadat ik de boot had losgegooid en enkele honderden meters onderweg was, was de dynamo weer gaan laden. Op m'n bmv las ik een laadstroom van rond de 30-32 ah. Das toch raar? Raar dat hij ineens wel weer laadde, de dynamo kan dan toch niet kapot zijn?.
Maar ik heb een 70 amp dynamo. Waarom dan zo'n lage laadstroom? M'n accu's waren ongeveer 20% ontladen volgens de bmv.

M8sschien dat iemand nog een reactie/suggestie kan geven en anders laad ik het aan de monteur van de jachtwerf over.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Wat een rare toestand.
Heb je ook een zonnepaneel liggen?
Ik zit te denken aan een éên of ander conflict in de lader te denken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman

Bericht door Waterman »

Hooveld960 schreef: za 13 jul 2024 16:19 Vandaag weer gevaren. Bij het aanzetten van het contact brandde het dynamolampje weer. Nadat de motor gestart was ging dat lampje uit. Maar er was geen sprake van laden.
Veel wacht je dan dat bij stationair je de amperes om de oren vliegen? :lol: :lol:
Nadat ik de boot had losgegooid en enkele honderden meters onderweg was, was de dynamo weer gaan laden. Op m'n bmv las ik een laadstroom van rond de 30-32 ah. Das toch raar? Raar dat hij ineens wel weer laadde, de dynamo kan dan toch niet kapot zijn?
Bij welk toerental van de motor?
Maar ik heb een 70 amp dynamo. Waarom dan zo'n lage laadstroom?.
Weet je zeker dat het een 70Ah dynamo is?
Als ik google op het artikelnummer , kom ik uit bij deze https://de.startershop.nl/lichtmaschine ... tmaschine/
En it geen 70 ,maar 60 Ampere
Misschien dat iemand nog een reactie/suggestie kan geven en anders laad ik het aan de monteur van de jachtwerf over.
Verstandig besluit als jezelf niet over de vereiste kennis beschikt.

Nog een andere opmerking.
Hoe zijn je accu's op je dynamo aangesloten?
Zit daar een grote draaiknop tussen met de opschriften 1 en 2 en Both en Off?
Deze draaiknop mag je nooit omdraaien tijdens opladen ,cq in bedrijf van de motor,want met 1 moment van geen spanning kwijt kunnen ,kan je je dynamo om zeep helpen.(Althans zo is mij het geïnstrueerd)
Of gebruik je een accu scheider zoals Cyrix-ct of een Argofet.

Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van een BMV .
Het ding maakt je alleen maar onzekerder.

En als je meer wilt weten van Autotechniek en dynamo's ,raadpleeg dan deze site:
www.mvwautotechniek.nl/dynamo
Mooi leesvoer in deze druilerige dagen ,nu er meer water van boven komt.
Ik had gisteren 40 mm in de regenwatermeter zitten.
Gelukkig drogen we met dit weer niet uit. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Beemer

Bericht door Beemer »

Hooveld960 schreef: za 13 jul 2024 16:19 Maar ik heb een 70 amp dynamo. Waarom dan zo'n lage laadstroom? M'n accu's waren ongeveer 20% ontladen volgens de bmv.
Bij 20% ontlading is de dynamo al aan het afregelen en laden met 30-32 amp een normale nette waarde.
Overigens zal je 70amp dynamo ook bij een volledig ontladen accu nooit een 70 amp op je BMS tonen.
Laadstroomlampje gaat soms pas bij een hoger toerental uit, maar moet dan wel uit blijven als toerental weer zakt naar stationair.

Blijft allemaal wel een vaag verhaal, nog steeds is niet vermeld hoe de installatie er enigszins uit ziet. Mijn advies stopt hier dan ook.

Toch maar eens een deskundige aan boord nemen die met eigen ogen kan kijken hoe e.e.a. op je boot in elkaar steekt en dan kan adviseren.
Hooveld960

@Marie Christina: ja, ik heb twee zonnepanelen liggen van elk 100 watt.

@Waterman: dat begrijp ik dat bijstationair toerental de amperes me niet om de oren vliegen :-) bij het starten verhoogde ik het toerental naar 2000 tpm, maar ook toen bleef laden uit. Tijdens het varen draaide ik 2100 tpm. En die 70 amp staat wel op de doos.
Hoe de accu's op de dynamo zijn aangesloten weet ik niet, er lopen zoveel kabels. In ieder geval loopt er wel een dikke rode kabel vanaf de dynamo.
Nee, ik heb niet zo'n draaiknop.
Er zit wel een victron argofet.

@beemer: ik heb geen schema van mijn installatie. Het is wel allemaal victron, een victron multiplus 12/3000, victron argofet, victron zonnepanelen, victron mppt lader. Het is geen knutselproject van de vorige eigenaar. De vorige eigenaar heeft in 2014 heel dit systeem nieuw laten aanleggen door Warber uit Grou. Ik heb de rekening daarvan liggen en die was niet misselijk. Daar kunnen natuurlijk ook fouten zijn gemaakt en misschien zijn die ook wel gemaakt.
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

Die agrofet kan een probleem zijn, die kan als ie onjuist is gemonteerd laden verhinderen...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Voor het complete plaatje.
-welk type/ merk accu’s gebruik je? Hoeveel Ah is iedere set.
-welke accusets moeten er geladen worden, ik lees argofet; dus meerdere sets(start, service en boegschroef?)

Afhankelijk van type accu( het type accu bepaalt door zijn samenstelling de te ontvangen laadstroom en levert de dynamo de stroom. De accu (type/ merk) zie specificaties geeft aan met welke spanning en laadstroom er maximaal geladen mag worden.

Het kan dus nog steeds zo zijn dat de levensduur van de dynamo zeer kort is doordat hij langdurig een hoog amperage moet leveren en zeer warm/ heet word. Een 70 amp dynamo kan deze 70A kort leveren, 30 tot 35A houdt deze langvol.

De dynamo laad, is niet stuk en laad met een mooi amperage. Hoe hoog is de laadspanning van de dynamo? Meten (met afgedekte zonnepanelen) bij stationair en verhoogd toerental 1500 en 2000 en bijvoorbeeld 2500. Meten op dynamo(argofet) en op de accupolen(service set).

Hoe hoog is de laadspanning van de mmpt regelaar? Meten zonder draaiende motor. Meten op de mmpt en de accupolen(service set).

Het lijkt er op dat de ingeregelde laadspanning van de mmpt regelaar hoger is dan die van de dynamo. Dat de dynamo pas voldoende spanning opwekt en wint van de mmpt bij een hoger toerental.

Navigo
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

@ Navigo
Dat is net de reden dat er iemand met verstand van zaken eens naar moet kijken.
Iemand met meetapparatuur die weet wat ie meet (stroom spanning) en verbanden kan leggen.
Verstand van zaken dus.
Uit het verhaal van de TS begrijp ik een beetje dat er wel mensen aan boord zijn geweest die zaken kunnen vervangen, maar niet iemand met wat diepergaande kennis van de electrotechniek.

Voorbeeld eigen praktijk, ik wordt bij een schip geroepen die niet laden wil. (ook nieuwe dynamo)
Daar zat zo een agrofet tussen. (was gelijk met de nieuwe dynamo geplaatst)
En die isoleren dusdanig dat de dynamo geen spanning krijgt om tegen af te zetten.
Er zit een aansluiting op die agrofet net om die reden die je moet gebruiken met een dun draadje richting contactslot.
Die zat er niet.
Draadje getrokken en ladende vort verder.
Zaak was aangelegd door iemand die zei dat ie er verstand van had.
Praktijk bleek anders.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: zo 14 jul 2024 13:15 Het lijkt er op dat de ingeregelde laadspanning van de mmpt regelaar hoger is dan die van de dynamo.
Kon je dat dan toen ook al wijzigen op de mppt ?
Volgens ts is het in 2014 aangelegd,dus de apparatuur is minimaal 10 oud ,mogelijk ouder.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Geen idee of die in te regelen is, eerst maar eens zoveel mogelijk gegevens verzamelen. Aansluitend is meten weten.

Ja alles is afhankelijk van de eigen kennis. Misschien is TS wel beter af met een elec, geen idee.

Navigo
Plaats reactie