De male hangt op ruim twee meter hoogte.
Op twee/derde vanaf de boeg.
Bedrading uitgevoerd in 5g4. (waarom aardedraad? voor als je op de werf ligt, krijg je geen optater van je eigen schip, kwestie van even koppelen dan)

Moderators: sailor wim, frank
Male kan nooit een betekenis hebben van mannelijk, want het word male komt niet in de Kramers Woordenboek voor ,als zijnde dat het mannelijk betekend .
De bezorgservice van de technische unie weet je overal te vinden is mijn ervaring. Voor de kosten rijd je er zelf niet heen.Twei Woiven schreef: ↑do 05 jan 2023 09:53Ik haal de boortjes bij Wurth of de Technische Unie.Evert schreef: ↑do 05 jan 2023 02:26 Ik gebruik zoals Wim ook al zegt eigenlijk alleen maar dormer boortjes. Dormer tappen ook overigens. Die houden beide wel een tijd.
De aansluiting zoals je die bedacht hebt is zonder omschakelaar niet toegestaan. Je moet er ook niet aan denken wat er kan gebeuren als de kap een keer vergeten wordt of wanneer het slotje plons heeft gezegd. Met een paar magneetschakelaars of een 1-0-2 schakelaar heb je dat natuurlijk zo gefikst. Is ook makkelijk om te doen met de fasedraaiing. Heb je daar ook geen omkijken naar.
Maar die zitten beide hier op 40 km.
De reden om eens bouwmarktboortjes te proberen. Fail.
Uiteraard staan de males niet onder spanning zonder walstroom.
Dat soort zaken wordt op het bord geregeld.
Bij voorkeur automatisch* natuurlijk.
En Mennekes heeft een oplossing om de pinnen af te gaan schermen bij geen gebruik.
Ook als het slotje in de plomp valt, dan nog blijft het zitten.
*] de schakeling gaat als volgt worden,
1, inverter draait, enkelfase op het schip uit de 24V
2, walstroom, inverter uit, driefase op het schip (via scheidingstrafo uiteraard)
3, generator draait, inverter en walstroom uit, driefase op het schip
4, noodgenny draait, alles uit, driefase beperkt vermogen op het schip
Met uit bedoel ik dan los van het boordnet.
Generator te starten in de MK en op de brug.
Noodgenny handmatig starten met een sleutel achterop het schip.
Details als fasedraaing, bakboord/stuurboord walstroom en dergelijke heb ik niet in dit lijstje opgenomen, dat zijn nobrainers.
Ik heb niet voor niets mijn bedrijf.
Daar komt een schakelaar voor achterop waar het naar de machinekamer gaat met Stuurboord - nul - Bakboord