Nieuwe hoofdmotor...elektrische aandrijving.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Bikken...

Afbeelding
Er waren wel wat slechtere plekken.

Afbeelding
Eerst met de luchthamer bikken. (2 compressortjes nodig om beetje door te kunnen bikken)

Afbeelding
Dan met de naaldenbikhamer de kleine stukjes roest en rommel weghalen (1 compressortje is genoeg).

Afbeelding
Kwastje / roller erover (sigma biguard primer).

Afbeelding
En weer een paar vakjes klaar.

Afbeelding
Bij elkaar ongeveer twee weken 3 avonden en een zondag gebikt samen met een vriend van me.

Afbeelding
En dit is het resultaat. Ik mis een aantal foto's omdat m'n camera toen is gaan zwemmen, maar alles is nu mooi grijs en op de meeste (nieuwe) spanten zit nu een hoeklijn 50x50x5
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

De motor staat (ongeveer) op zijn plek:

Afbeelding
karretje van scouting geleend...

Afbeelding
In de takels.

Afbeelding
In positie.

Afbeelding
Idem.

Het motorframe komt straks op rubber dempers, aan de motoras komt een flexibele koppeling en dan volgt het stuwdruklager en een nieuwe tussenas.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

En... deze (vrijdag) avond naar Drente gereden voor een aggregaat!

Afbeelding
Een cummings diesel met Stamford generator.

Afbeelding
Ex noodstroom uit 1994

Afbeelding
85 kVA, iets aan de zware kant maar zo kunnen we 'm iig goed testen.

Afbeelding
De andere kant van het geheel.

De generator zet ik eerst maar in z'n geheel op het achterdek, ik weet nog niet of ie voorin of achterin de boot komt.

Afbeelding
De flexibele koppeling welke op de motor komt (gat moet nog stukje uitgedraaid worden).

Afbeelding
En dit gaat de tegenflens worden.
FKZ

Bericht door FKZ »

Al subsidie aangevraagd? http://www.seff.nu/?nr=65

groet
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

FKZ schreef:Al subsidie aangevraagd? http://www.seff.nu/?nr=65

groet
Nee, geen ligplaats in Friesland...

Verder zou ik moeten nagaan of er iets mogelijk is ergens, maar aangezien ik alle onderdelen tweedehands bij elkaar sprokkel, vermoed ik dat het weinig zin heeft.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

He boekel,
wat een goede generatorset heb je gekocht!
die cumminstypes zijn de sterkste motoren in die range.
en zeeeeer weinig draaiuren zo op de foto's te zien
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:He boekel,
wat een goede generatorset heb je gekocht!
die cumminstypes zijn de sterkste motoren in die range.
en zeeeeer weinig draaiuren zo op de foto's te zien
Kijk dat is mooi te horen, ik denk dat ie idd heel weinig gedraaid heeft, en goed onderhouden, de olie is blank alsof ie nooit gedraaid heeft, is dus waarschijnlijk om de paar jaar ververst volgens het boekje en af en toe een uurtje proefdraaien.

Ik heb nog geen verdere informatie over de motor opgezocht, ik zal de olie voor de zekerheid verversen en de set een tijdje lekker belast laten draaien als de boel aangesloten is.

Ook wil ik een stationair-stand maken, want nu loopt de motor alleen 1500 toeren...vandaar de elektrische standverwarming die er op zit denk ik, dan is de set bij een stroomstoring binnen een paar seconden online.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Als ik de fotos bekijk heeft die motor geen 100 draaiuren en zeker niet in vollast.
hij zal in het begin wel een beetje smeerolie gaan gebruiken want meestal zijn de cilinder wanden wat verglaast bij langdurig onbelast draaien.
maar dat gaat over.
die pomp een stationair stand geven is niet eenvoudig. het is meestal een 2 speed pomp (kan je aan het nummer opvragen) en die missen dus een all speed regeling.
misschien kan je een eigen regeling bouwen met een stappenmotor oid
Jan van Leeuwen

Bericht door Jan van Leeuwen »

Hallo Boekel,

Hoewel ik het technisch zeer interessant en een mooie oplossing vindt en ik begrijp je beweegredenen, en begrijp ook dat meester/Nico er technisch vol van is, hij is al jaren met veel toewijding op technisch gebied bezig, moet me toch even van het hart dat ik het persoonlijk zeer jammer vindt dat de ouwe vertrouwde blauwe Deutz, uit zijn natuurlijke omgeving is gehaald, wat ga je er nu mee doen?

Misschien is het mooi op een andere locatie in je schip een opstelling te maken, zodat je hem af en toe nog eens kan demonsteren en laten draaien, het is maar een idee, een andere functie heeft hij in ieder geval niet meer, snik, weer een raspaardje ter ziele!

Wel een late reactie van mijn zijde, ik kon door een fout niet meer antwoorden op de site en ben zelf ook nogal druk geweest, het blijft toch maar hobby niet, ook al overheerst het ons leven voor een groot deel, succes met alles en til maar niet te zwaar aan mijn commentaar, zoveel mensen zoveel meningen.
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt!
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:die pomp een stationair stand geven is niet eenvoudig. het is meestal een 2 speed pomp (kan je aan het nummer opvragen) en die missen dus een all speed regeling.
misschien kan je een eigen regeling bouwen met een stappenmotor oid
Ik ga het een en ander proberen :)

Jan van Leeuwen schreef:Hallo Boekel,

Hoewel ik het technisch zeer interessant en een mooie oplossing vindt en ik begrijp je beweegredenen, en begrijp ook dat meester/Nico er technisch vol van is, hij is al jaren met veel toewijding op technisch gebied bezig, moet me toch even van het hart dat ik het persoonlijk zeer jammer vindt dat de ouwe vertrouwde blauwe Deutz, uit zijn natuurlijke omgeving is gehaald, wat ga je er nu mee doen?
Het is geen makkelijke beslissing geweest, maar als er een mooie viertakt in had gestaan was die waarschijnlijk blijven staan.
De motor komt bij iemand anders in een westlander (16 meter) te staan, en niet in een privé museum, dus dat is wel een geruststelling.
Misschien is het mooi op een andere locatie in je schip een opstelling te maken, zodat je hem af en toe nog eens kan demonsteren en laten draaien, het is maar een idee, een andere functie heeft hij in ieder geval niet meer, snik, weer een raspaardje ter ziele!
Het motortje gaat weer aan het werk in een bootje, dus dat is mooi.
Wel een late reactie van mijn zijde, ik kon door een fout niet meer antwoorden op de site en ben zelf ook nogal druk geweest, het blijft toch maar hobby niet, ook al overheerst het ons leven voor een groot deel, succes met alles en til maar niet te zwaar aan mijn commentaar, zoveel mensen zoveel meningen.
Maak je geen zorgen, ik denk dat ik nog veel meer commentaar krijg als je ziet wat ik met de boot zelf ga doen ;) En dat mag, anders had ik het niet openbaar gemaakt.
Jan van Leeuwen

Bericht door Jan van Leeuwen »

Kijk dat is mooi om te horen, hij zal dus in ieder geval verder leven in een schip, mooi dat je er iemand anders blij mee hebt kunnen maken, wel een aardige kar voor in een Westlander!

Groeten en veel succes verder met je project, aan die Cummins zal het niet liggen, daar heeft Nico gelijk in!

Groeten Jan
Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt!
FKZ

Bericht door FKZ »

Boekel schreef:

groet

Verder zou ik moeten nagaan of er iets mogelijk is ergens, maar aangezien ik alle onderdelen tweedehands bij elkaar sprokkel, vermoed ik dat het weinig zin heeft.
Ik zou toch eens contact zoeken met A Schriere, een ligplaats in friesland is natuurlijk snel genoeg geregelt (bevriende scouting club) Hij hoeft er niet te liggen een registratie is natuurlijk voldoende.

Volgens mij kan zit er zeker 7,500 euro subsidie in gezien de grote van de inbouw.

Ik vind het interesant het zit op het snijvlak van particulier formaat schip / professioneel kwa gebruik van grote/vermogens van onderdelen.

Hier enkel ervaring met klein spul tot 10 KW

succes

groet FKZ
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

FKZ schreef:
Boekel schreef:

groet

Ik zou toch eens contact zoeken met A Schriere, een ligplaats in friesland is natuurlijk snel genoeg geregelt (bevriende scouting club) Hij hoeft er niet te liggen een registratie is natuurlijk voldoende.
Daar heb ik contact mee gehad, ik zal hem nog eens vragen. Hij vond het een erg interessant project.
Volgens mij kan zit er zeker 7,500 euro subsidie in gezien de grote van de inbouw.

Ik vind het interesant het zit op het snijvlak van particulier formaat schip / professioneel kwa gebruik van grote/vermogens van onderdelen.

Hier enkel ervaring met klein spul tot 10 KW

succes

groet FKZ
Dank!
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Wat een ruimte verschil met de blauwe Deutz in de machinekamer :!:

Heel lief generatorsetje, scheelt je vast een paar stoeptegels :roll:
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

die generatorset gaat je heel veel plezier opleveren Daniël!
Cummins en Stamford, de Rolls Royce van de generatoren ☺
Heeft waarschijnlijk geen 200 uur gedraaid, de meeste van die dingen worden maandelijks opgestart om maximaal een uurtje te draaien, dat is dus 12 uur per jaar. Ik weet natuurlijk niet hoe frequent stroompannes zijn waar je hem vandaan hebt...
nog heel veel draaiuren te goed dus :) :) :)
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gesloten