Ik vind dit zo langzamerhand rieken naar hogere stappen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? (Jemig. Je zal dit woord neerleggen bij Scrabble. Heb je gelijk gewonnen. )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Heb inmiddels weer kontakt met het jachtservice bedrijf.
Het plan is om de keerkoppeling te vervangen. We verwachten echter beiden dat het geratel daarmee niet verholpen is.
Ik heb ook contact gezocht met de firma Dintra. Zij zijn kundig op het gebied van demperplaten.
Ze adviseren een R&D demperplaat met kunstof demper. Hiermee naar zeggen 90% kans dat het tandhameren wordt opgelost.
In hoeverre deze demperplaat past in mijn configuratie, dat is nu even de vraag...
Als de koppeling er van af gaat wissel dan gelijk de demperplaat. Twee vliegen in 1 klap. Mocht het daarna over zijn weet je alleen niet welke de boosdoener is geweest.....
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Mooi in ieder geval dat er iets van beweging in de zaak zit met betreffend bedrijf.
Mocht het daarna over zijn weet je alleen niet welke de boosdoener is geweest.....
Dat zou voor mij nu juist de reden zijn om het 1 voor 1 te doen.
Maar mocht alles nu verholpen straks dan ben ik wel nieuwsgierig naar de reactie van het bedrijf. Dan is de beruchte tandhamer dus niet zo normaal en "niks aan te doen".
De voor gestelde demperplaat is een goede keuze. Zal iig flink schelen, het contact geluid zal blijven.
Dat het een gecombineerde actie wordt is wel verklaarbaar, je gaat tenslotte niet twee keer het geheel demonteren.
Dan gaat het arbeidsloon overheersen, dat wil je toch ook niet.
Ben ook benieuwd naar het eindresultaat een vergelijkende filmpje/ geluidsfragmentje wordt op prijs gesteld.
Resumé:
Op dit moment heb ik 2 issues:
1. De keerkoppeling schakelt niet meer in de vooruit.
2. De keerkoppeling ratelt in z'n 'vrij'.
Ik heb onderhand meerdere telefoongesprekken gevoerd met Barry Drinkwaard van Drinkwaard Jachtservice.
Hij is degene die de hermotorisering uitgevoerd heeft.
Daarnaast heb ik meerdere telefoongesprekken gehad met Dintra (demperplaten). Zij zijn zeer behulpzaam.
Drinkwaard wil de clutch vervangen om het schakelprobleem te verhelpen.
Kranen en transportkosten (over land) zijn voor mijn rekening.
Het ratelen zou eventueel opgelost kunnen worden met een R&D 33° demperplaat.
Installatie van een nieuwe demperplaat blijkt na veelvuldig overleg niet mogelijk.
Ik heb zelfs voorgesteld om dan maar een andere motor te plaatsen.
Hier wil Barry niet aan. (grappig te vermelden dat ik voor de Mitsubishi + Staartstuk + inbouw ongeveer €9.500,- betaald heb).
Achteraf veel te veel natuurlijk. Barry geeft me na 40 bedrijfsuren nog €1.250,- voor de motor.
Mijn eindoordeel:
Ik voel me een poot uitgetrokken door Drinkwaard Jachtservice.
De ratelende keerkoppeling zal helaas altijd blijven...
Mijn vertrouwen is op de proef gesteld en beschadigd.
Iedereen bedankt voor de reacties!
Bah..... dit heeft een nare afloop zo voor jullie. Helaas dat een dergelijk bedrijf zich niet van zijn beste service kant laat zien. Ook daarvoor is betaald vind ik.
Even laten rusten en bezinken. Daarna een plan van aanpak maken. Geen overhaaste beslissingen gaan nemen en ik denk dat vervanging van de koppeling en demperplaat uitkomst moet bieden. Misschien rechtsbijstand inschakelen?
Verder zou ik gaan onderzoeken of vervangen in eigen beheer haalbaar is. Als je daar handig genoeg voor bent natuurlijk.
Succes !
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Schiet eens een paar plaatjes, waarbij de motor, keerkoppeling, etc stapsgewijs in beeld komt.
Mogelijk is er voldoende ruimte om de motor iets te liftten, te verplaatsen/ verschuiven om ruimte te krijgen
Misschien is goed zelf te doen, hetzij met hulp. Het is geen rocket science.
Welk type kk zit erachter?
Mogelijk dat je zelf een vervangend exemplaar of onderdelen kan vinden.
Weet je welk type demperplaat er nu in zit, of weet je de maatvoering welke erin zou kunnen?
De kosten van een mogelijke demperplaat, ik neem aan omdat je contact heb met Dintra dat deze bekend zijn.
Is het je je waard om de onderdelen te vervangen? Dan wil iemand je vast helpen, zeker als je zelf ook nog wat kan?
In welke hoek lig je nu met de boot?
Ik zit zelf in Aalsmeer, gezien je naam lig je ergens in Friesland?
Jammer dat jullie er niet uit hebben weten te komen en dat het nu zo loopt.
Het ratelen zou eventueel opgelost kunnen worden met een R&D 33° demperplaat. Installatie van een nieuwe demperplaat blijkt na veelvuldig overleg niet mogelijk.
Waarom niet? Technisch niet mogelijk?
Ik heb zelfs voorgesteld om dan maar een andere motor te plaatsen.
Hier wil Barry niet aan. (grappig te vermelden dat ik voor de Mitsubishi + Staartstuk + inbouw ongeveer €9.500,- betaald heb).
Achteraf veel te veel natuurlijk. Barry geeft me na 40 bedrijfsuren nog €1.250,- voor de motor.
En hierom is het dus jammer dat destijds de offerte niet verder uitgesplitst was want als ik nou heel eerlijk ben vind ik 1250 een heel net bedrag voor een ongereviseerd blok zonder kk en zonder historie uit 1980.
Even de foto's bekeken, je heb er geen keerkoppeling achterzitten.
Tussen de motor en de "z drive" zit een pasplaat en dan direct de unit.
In de tekening zie je no4, als je deze lijn volgt zie je twee conussen. Dat is het koppel mechaniek.
Dus is niet even vernieuwen of afstellen.
Luistert zeer nauwkeurig in afstelling.
Dat zal door een specialist gedaan moeten worden, ik kan me zo maar voorstellen dat de afstelling met behulp van shimms gebeurd.
Mogelijk dat je geen "tandhamer" hoort maar eerder een versleten kruiskoppeling van de cardanas. Die geeft de vrijheid de unit te kantelen, is gevoelig voor water.
Hiervoor moet iig jaarlijks de rubberen balg goed gecontroleerd worden, een slechte kruiskoppeling(cardanas), kan veel vervolg schade geven.
Deze zie je in de horizontale as(upper part), links no 1, draait altijd mee ook in zijn vrij.
Voor de demperplaat wissel zul je de motor een centimeter of tien vlak naar voren moeten kunnen schuiven, is daar ruimte voor?
Ik zie aan de voor zijde dat de motor op rubbers staat, draagt achter hij in de "z drive"?
Het slippen van de keerkoppeling duidt waarschijnlijk op een versleten conus (Barry heeft het over 'clutchje vervangen').
Het hameren/geratel lijkt uit het upper van de heckdrive te komen. Dit heeft denk ik met on-eenparigheid van de krukas van doen.
Als ik toeren maak verdwijnt het hameren. Ook als ik (na lang wachten) in de vooruit vaar en er druk op de tandwielen staat.
Ik ben tot erg veel instaat om mijn boot goed te motoriseren. Overweeg zelfs opnieuw her-motorisering. En dan met moderner materiaal.
Wat me er naast de gigantische investering met name van weerhoudt is het feit dat Drinkwaard er zo makkelijk mee weg komt.
Ze hebben me (vind ik) veel te veel laten betalen. Iets waar ik overigens normaliter erg op gebrand ben.
Er zijn verwachtingen geschapen, deze zijn niet waargemaakt.
Als mij bij aanvang was verteld dat er kans was op tandhameren dan had ik de opdracht zeker niet uitbesteed.
Nu, achteraf zegt Barry dat dit heel normaal is...
Jullie begrijpen dat ik dat ik het juridische pad liever niet bewandel.