berekening motorvermogen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Evert
Contacteer:

Re: berekening motorvermogen

Bericht door Evert »

Die 11 km met 1600 toeren is helemaal niet zo raar. Veel DAF motoren zijn ook afgesteld op die 1600 toeren max. Gaan ze erg lang van mee. De vraag zeker bij wat grotere schepen is hoe wil je je manoeuvreer eigenschappen hebben? Met meer pk ga je niet harder maar lig je wel eerder stil en draai je makkelijker.
Ik kreeg overigens bij mijn Scania het advies niet meer als zeventig procent van het vermogen gemiddeld te gebruiken.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Ik ben een klein stapje verder.

Speurend op internet stuitte ik op een draadje uit 2011 op dit forum nota bene. Daarin postte Wim een vermogensdiagram van de DAF 575. Helaas is de link niet meer beschikbaar, maar wat daar uit bleek is gelukkig wel nog in de archieven terug te vinden: de 575 levert bij 1600 rpm ongeveer 60 pk. Daarmee loopt het schip dus 11 km/h. Dat biedt alvast enige houvast, al zou ik dat diagram graag nog eens onder ogen hebben.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... MfXzPv_2WQ

Wrotter, dat hoop ik er uiteindelijk ook mee te bereiken.

Evert, of die 70% ook opgaat voor andere merken weet ik niet, maar dat zou in mijn geval dus neerkomen op iets van rond de 85 pk.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

Afbeelding
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Waterman

Bericht door Waterman »

quichot schreef: de 575 levert bij 1600 rpm ongeveer 60 pk.
Als ik de vermogenskromme bekijk,klopt dat dus niet.
Bij 1600 rpm levert het blok circa 107 pk DIN vermogen.
60 pk ,dat heeft die al bij 1000 rpm.
Dat is de 2de lijn van boven,die van linksonder naar rechtsboven loopt.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

Die verliezen van aangehangen verbruikers gelden voor alle motoren in vergelijkbare mate. Ze hebben allemaal dynamo's, waterpompen en een keerkoppeling aan te drijven. In het onderlinge vergelijk speelt dat dus geen rol.
Dat speelt wel degelijk een rol. waar en hoe wordt het door de fabrikant opgegeven vermogen gemeten? wss zonder extra waterpomp en dynamo. en wat voor dynamo hangt eraan?
de 575 levert bij 1600 rpm ongeveer 60 pk
Dat haal ik dus ook nergens uit. Ik weet niet welke DIN norm ik moet pakken voor scheepsdiesels maar alle lijntjes zitten hoger. Zal ergens tussen de 85 en 114 pk zitten volgens de grafiek.
wrotter

Bericht door wrotter »

een van mijn scheepjes die ik had ,daar lag een Daf df 615 m in schip lang 25 m br 4.20 met diep 1.15 ,de Daf was afgesteld op ruim 80 pk motor was 120 pk koppeling twindisc 1-3.3 het schip liep hier mee op 2200 toeren rond 18 km Pu helemaal open met 2400 bijna 20 km
eerder had er een blauwe deutz ingestaan van 40 pk en liep het schip ook ruim 20 km .
en daarvoor een stijwold-imfkop 40 pk .
ik was er zeer tevreden mee en hield mijn collega's met schepen van 45-55 meter bij met vaak ruim 250 -350 pk er in
ik houd wel van een beetje snelheid maar ach 14.5 is ook niet slecht ,op de meeste wateren mag je niet sneller dan 6-9 km
en dan als je vol draait en is achterom kijkt zie je wat een verwoesting je aanricht door de golfslag bij die kortere bootjes .
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: hoe wordt het door de fabrikant opgegeven vermogen gemeten? wss zonder extra waterpomp en dynamo. en wat voor dynamo hangt eraan?
Wat is bedoel is dat alle fabrikanten dit waarschijnlijk zullen doen, en het in het onderlinge vergelijk dus geen verschil maakt. Overigens: er loopt op mijn 575 geen extra waterpomp mee, en ook geen generator voor de servicebank. Die hangt voor 100% aan zonnepanelen. Er lopen twee lichte dynamo's mee voor de 2x2 yellowtopjes van 70Ah elk bij de starter en de boegschroef. En die zijn na een halfuurtje varen totaal geladen, waardoor die dynamo's zo'n beetje meelummelen.
Baschinist schreef:Dat haal ik dus ook nergens uit. Ik weet niet welke DIN norm ik moet pakken voor scheepsdiesels maar alle lijntjes zitten hoger. Zal ergens tussen de 85 en 114 pk zitten volgens de grafiek.
Ik weet niet waar deze grafiek vandaan komt, ik had destijds een heel andere grafiek, met maar één kromme, specifiek voor de dd575 maritieme toepassing. Het is jammer dat ik hem destijds niet even als pdf'je heb opgeslagen, maar misschien vind ik hem weer terug.
En eigenlijk zeggen die waarden nog niks. Als er minder kracht gevraagd wordt dan draait de motor weliswaar op 1600 toeren, maar levert daarbij geen 60 pk. Dus waarschijnlijk levert mijn 575 zelfs nog minder dan 60 pk bij 1600 toeren.

Overigens moet dit niet de kant op gaan van een welles/nietesspelletje. Ik ben op zoek naar een methode om objectief te kunnen berekenen hoeveel pk's nodig zijn. Wat iemand, mijzelf incluis, naar z'n gevoel daarvan denkt probeer ik juist zoveel mogelijk uit te sluiten.
Met schippersgroet,
Guido
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Wrotter, daarmee snijd je een ander punt aan: belijning.
Het zal een rank, geveegd rompje zijn geweest als je daar met zo weinig vermogen 18 km/h uit perste. En de Jonge Willem, hoezeer ik er ook aan verknocht ben, is een vrij plomp werkpaardje. het is godsonmogelijk om met die 108 pk zelfs maar in de buurt te komen van de rompsnelheid volgens de standaardformule.

Rompsnelheid zegt alleen iets over theoretische snelheid waarbij de lengte van het golfdal achter de boeg relatief langer wordt dan de lengte van het vaartuig. (Relatief, want dat golfdal wordt uiteraard niet langer, maar het schip haalt de golf in.) Dit wordt gezien als de theoretisch haalbare maximumsnelheid, als uitgangspunt voor de berekening van bijv. de kruissnelheid en de praktisch haalbare maximumsnelheid.

Het is dus een misverstand te denken dat een schip met het geïnstalleerde vermogen de rompsnelheid moet kunnen halen. Want de rompsnelheid is voor alle rompvormen bij een gegeven lengte hetzelfde. De enige variabele in de formule is immers de lengte over de waterlijn. Niks over breedte, diepgang, vorm, of wat dan ook.
Het spreekt voor zich dat bij gelijke lengte een scherp belijnd schip met hetzelfde geïnstalleerde vermogen dichter bij die rompsnelheid zal kunnen komen, dan een vierkante betonnen bak.

Overigens heeft mijn 575 maar één keer 2200 toeren gedraaid: toen de kat op de morsehandle sprong. Dat haalde hij met gemak (de 575, niet de kat :mrgreen: ), maar erg veel sneller ging het scheepje niet vooruit. Het trok nou niet bepaald onder m'n kont weg! :lol:
Met schippersgroet,
Guido
wrotter

Bericht door wrotter »

nee hoor het was een luxe motor ,en ik heb het nog even na gekeken maar ik had een klein foutje de motor was afgesteld op 96 pk
schroef gegevens weet ik helaas niet meer na die lange tijd
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Die luxemotortjes zijn doorgaans een stuk geveegder dan mijn bokschip, Wrotter, en in de kop een stuk scherper. En op dezelfde breedte 4 meter langer, dat help ook denk ik.
Met schippersgroet,
Guido
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

"Lengte loopt enis koersvast, breedte is stabiel en wendbaar" leer ik ze op school.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

Overigens moet dit niet de kant op gaan van een welles/nietesspelletje. Ik ben op zoek naar een methode om objectief te kunnen berekenen hoeveel pk's nodig zijn. Wat iemand, mijzelf incluis, naar z'n gevoel daarvan denkt probeer ik juist zoveel mogelijk uit te sluiten.
Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling, ik vind het alleen interessante materie. Probeer dit ook uit te vinden maar ik loop eigenlijk steeds tegen het feit aan dat het voor ons soort schepen allemaal " gemiereneuk in de marge" is. Dat wil ik best geloven maar een duidelijk waarom heb ik nog niet te horen gekregen. Punt is dat als je het echt wilt laten berekenen je daar meer geld aan kwijt bent dan aan een andere motor :roll:
Ik weet niet waar deze grafiek vandaan komt, ik had destijds een heel andere grafiek, met maar één kromme, specifiek voor de dd575 maritieme toepassing. Het is jammer dat ik hem destijds niet even als pdf'je heb opgeslagen, maar misschien vind ik hem weer terug.
Heb ook nog even naar krommes gezocht, kom er een hoop tegen maar niet de bewuste.
Als er minder kracht gevraagd wordt dan draait de motor weliswaar op 1600 toeren, maar levert daarbij geen 60 pk. Dus waarschijnlijk levert mijn 575 zelfs nog minder dan 60 pk bij 1600 toeren.
Dat kan maar hoe kom je hier dan achter? Volgens mij moet je dan een vermogenstest (laten) doen ( en daar gaan we weer, dat is voor een gemiddeld bootje een dure aangelegenheid met een nogal lange terugverdientijd) . Dit zou dan erop duiden dat de schroef wat te ligt is.
Evert, of die 70% ook opgaat voor andere merken weet ik niet, maar dat zou in mijn geval dus neerkomen op iets van rond de 85 pk.
Dit is wel gangbaar voor eigenlijk alle motoren. Maar dit is wel het ideaal van de motorenfabrikant, dit wil niet zeggen dat dit het ideaal is voor de portomonnee van de eigenaar qua gasolieverbruik.

Maar goed, wat ik hier ( en eigenlijk overal) zie is een heel verhaal over pk's maar ik mis het verhaal over koppel eigenlijk altijd en dat snap ik nooit zo.(let wel, dit is geen aanval....ik zit wss met dezelfde vraagstukken en probeer er ook wat wijzer in te worden. Ik weet er meer van dan een leek maar dan weer net niet genoeg om het helemaal zelfstandig uit te veteren).
Ik bedoel: Ik ken je scheepje enkel van het plaatje hiernaast en "correct me when wrong" maar dat is best een zwaar scheepje als je dat afzet tegen een "gemiddeld"jacht. Ik neem aan dat koppeling, as , schroef, etc., wat ruimer bemeten zijn dan gemiddeld. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de DAF wellicht wat ruim bemeten is in pk's maar dat je wel het koppel nodig hebt wat die motor levert om de handel rond te krijgen. Dat je dan een teveel aan pk's hebt zul je dan voor lief moeten nemen, dat valt slecht los te koppelen van elkaar.
Zoals ik het zie is pk of kW een leuk getal maar weinig zeggend als een op zichzelf staand iets, je moet er iets bij hebben om er ook wat mee te kunnen. Een beetje zoals een stopcontact zal ik maar zeggen: Iedereen heeft thuis wel 230 Volt maar eigenlijk weet je nog betrekkelijk weinig als je niet weet hoeveel Ampere er doorheen komt.
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Ik vrees dat het die kant opgaat, Baschinist!

Het schip is in 1910 opgeleverd met een Rennes van 17pk. Hoe snel het daarmee liep is niet bekend. Een keerkoppeling zat er niet achter, wel een stelsel van schijven waarover een leren aandrijfriem liep, die een knecht bij manoeuvres op commando van de roerganger moest verschuiven van schijf naar schijf. Geen wonder dus dat er in de berghouten rond de kop enorme butsen zitten, die ik maar beschouw als littekens in de strijd opgelopen.

De DAF is ruim 6 x zo sterk, en nu praten we over vervanging met iets van rond de 90pk, meer dan 5 x zo sterk.
Die 575 is er ingekomen in 1980, gewoon omdat die DAF's destijds nou eenmaal overal op de plank lagen en goedkoop waren. Geen mens dacht toen na over de benodigde pk's. Rode diesel kostte 30 guldencent de liter. Op de werf waar ik toen lag alleen al werden er drie ingebouwd, waarvan twee in veel grotere schepen.

Mede daardoor heb ik al die jaren het gevoel gehad dat de 575 eigenlijk te sterk is voor mijn schip, dus in feite niet optimaal presteert. Vandaar dat ik het dit keer wil omdraaien, en eerst wil vaststellen welke motor qua prestaties het beste bij het schip past.
Ik begrijp dat dat nog een hele puzzel gaat worden. Drinkwaard begon gelijk al over de Mitsubishi van 95pk, 'want die komt het meest in de buurt van de 575'. Ja, zo schieten we op, qua weloverwogen advies. :lol:
Met schippersgroet,
Guido
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Waarom niet een mailtje naar v. Vuuren? (en deel de uitkomst hier zodat wij er ook wat van leren). Laat 'm een offerte maken voor de berekening en advies van het spulletje, vertel erbij dat het puur om de berekening gaat en niet de levering van de nieuwe motor.

Gr.

Erik
wrotter

Bericht door wrotter »

het is echt niet allemaal motorvermogen ook de koppeling en schroef hebben een groot aandeel ,mijn dafje is indertijd geplaatst bij een echte kotterwerf de baas had het allemaal uitgerekend wat het meest gunstig was .
de fundatie op kotter geweld geplaatst ,tussen de koppeling na ongeveer 40 cm een hulplager en direkt na de galan ook een 40 cm een zwaar stuwlager ,schroefas dikte was 12 cm .totaal zat tussen de galan en koppeling 1.40 meter
de werfbaas had ook berekend wat voor een koppeling en dat werd een twindisc ongelofelijk degelijk en goed ,
dit was indertijd Teun van der belt uit westgraftdijk ,helaas is de werf weg . hij bouwde voornamelijk grote kotters en sleepboten .
stationeer op 500 toeren liepen we met een redelijk gangetje ,op 9 km rond 1200 toeren .
Plaats reactie