Thermostaat voor Eberspacher

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Thermostaat voor Eberspacher

Bericht door KarelE »

Ik heb de oude thermostaat die bij mijn Webasto zat ook vervangen. Ook dat was een gewone twee-draads aansluiting. De regeling van het voorgloei-, opstart- en afkoelproces wordt los van de thermostaat geregeld door een aparte regelunit, vlakbij de kachel.

Je kan dus naar een gewone tweedraadsthermostaat. Ik heb een iets duurdere gekocht bij de Gamma, met vorstbeveiliging en de mogelijkheid om een weekprogramma te laden. (Als ik hier ooit door de kapiteinse het huis uit wordt gebonjourd wil ik wel een beetje comfort aan boord :mrgreen: )

In ons eerste huis hadden we een Amfra. Zo'n Amfra staat er nu op MP te koop. Kost een tientje, kan je je geen buil aan vallen.

Die is zelflerend. Die bekijkt hoe lang het duurt om de ruimt op te warmen nadat de kachel is ingeschakeld, maar ook hoeveel warmer het nog wordt nadat de kachel is uitgeschakeld. Immers, ook met een CV loop je het risico dat de radiatoren de kamer verder verwarmen dan bedoeld, doordat er nog tot het eind heet water is ingepompt. Met dit zelfleren gaat de thermostaat eerder dan het bereiken van de gewenste temperatuur uitschakelen. En ook de duur van het opwarmtraject wordt bewaakt.

Met andere woorden, als ik in het programma aangaf dat het om 7 uur warm moest zijn, en dat kostte 20 minuten, dan ging om 6:40 de ketel al aan. Dat uiteraard nadat-ie de gelegenheid had gehad om in te leren.

Als de thermostaat dan wist dat het opwarmen na uitschakelen van de ketel nog 10 minuten door zou gaan werd de ketel zo'n 10 minuten voor het bereiken van de gewenste temperatuur uitgeschakeld.

Dit is een wat gesimplificeerde weergave, want het speelt ook een rol hoe snel het weer afkoelt, wat de inschakelduur was enz. Maar al die factoren neemt de thermostaat meer in zijn 'overwegingen'.
Laatst gewijzigd door KarelE op ma 05 dec 2016 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Ik zou eerst het schema maar is op zoeken van de kachel,dan weet je tenminste of hij twee draads is of niet,anders blijft het gissen
Of schroef de thermostaat er af en kijk wat er achter zit.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Happydart
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Bericht door Happydart »

Je vindt bijna alle Eberspacher manuals hier : https://www.butlertechnik.com/technical ... heaters-d4

en nog een zeer informatieve site is : http://www.letonkinoisvarnish.co.uk/Ebe ... tro_1.html

succes.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Dank jullie wel voor het meedenken en de info.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie