Nieuw vetgesmeerd gland wordt meer dan 70 graden

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sambeek

Re: Nieuw vetgesmeerd gland wordt meer dan 70 graden

Bericht door sambeek »

Mikkerdemak schreef:Reactie:
Sambeek schreef:
- Van alles en nog wat geprobeerd.
- Nu bleek na een tijdje dat het probleem afkomstig was van zijn oude as.
- na plaatsen nieuw as, was het probleem over. Oude as was een ...

Dan vraag ik me af:
Waaruit bleek dat het probleem afkomstig was van de oude schroefas?
Wat waren er voor specifieke signalen die wezen op een blijkbaar niet meer deugdelijke schroefas?
Het heet worden kan meerdere oorzaken hebben.
Dat de oude as , enz, enz.
De monteurs hadden natuurlijk al lang een vermoeden waar de schoen was gaan wringen en konden dat met een smoes bij herplaatsing corrigeren.
Of mis ik wat in deze analyse?
De beste man had een andere boot gekocht met een benzine motor, waar ie het niet zo op had.
Heeft een diesel motor gekocht en hem er zelf in geplaatst.
Gezien het om meer PK ging (de diesel) heeft hij er een nieuwe schroef op gezet. Hij ging van 3 naar 4 blad.
Hij had tevens zijn as iets ingekort omdat deze ver uitstak. (waarschijnlijk heeft het inkorten het probleem veroorzaakt)
Dat betekende dat het as deel wat eerst buiten te veel uitstak, nu waarschijnlijk deels in achterlager (die hij wel vervangen had) lag.
Dat deel as was meer aangevreten naar alle waarschijnlijkheid. Was als zodanig niet bekend op dat moment.
De man was zelf bezig geweest.
Tijdens het proefvaren werd de boel aardig heet, en ja de motor opnieuw uitlijnen.
Ook daar schortte het wel een klein beetje aan. Heb nog geholpen met uitlijnen. Ondanks de motor toen aardig in
lijn stond met as, werd de boel nog te warm. Toen heeft ie een stuwdruklager besteld, en met een ander
dat ding er in gezet. Gelijk nieuwe vetkoorden er in gezet. (de oude nieuwe waren inmiddels al door hitte vergaan)
Hup, weer proefvaren, en nog te warm. Hij heeft besloten boot naar een werf te brengen. (weet niet wie)
Die hebben de boel los getrokken, de oude as vervangen (misschien alsnog, ook wel achterlager opnieuw vervangen)
en het probleem was over.
De as heeft dus te veel ruimte gehad op het achterlager waardoor er een slinger effect ontstond, met gevolg meer wrijving.
Later zegt ie tegen mij, had wel gezien dat de as iets was ingevreten, maar dacht niet dat het zo'n effect zou hebben. :?

Als iemand bezig is met z'n boot, je vaak nooit het hele verhaal krijgt te horen en dan lastig is,
je vinger op de zere plek te leggen. :wink:

Gaat met werk ook vaak zo, bellen ze voor storing op te lossen, stel je een vraag wat doet ie wel of niet, Vreemde geluiden?
Zeggen ze, jij bent toch de monteur? :|
Ze schijnen niet te begrijpen dat er al in een richting wordt gedacht, als we naar een storing toe rijden, en we bepaalde zaken
weten aan geluiden of opgegeven kuren. Bespaart de klant weer geld, als het probleem snel wordt verholpen.
Mikkerdemak schreef:Reactie:
De monteurs hadden natuurlijk al lang een vermoeden waar de schoen was gaan wringen en
konden dat met een smoes bij herplaatsing corrigeren.
Of mis ik wat in deze analyse?
Die beste man is er zelf mee bezig geweest, maar dat laatste zal je wel niet menen?
Wat voor zin zou het hebben dat een monteur dat verzwijgt. Die zou direct de laan worden uitgestuurd.
Lijkt mij. :?
groet Terpstra / SAMBEEK
Mikkerdemak

Bericht door Mikkerdemak »

Hallo Sambeek,
Merci voor je reactie.
Dat de beste man er zelf mee is bezig geweest werpt een ander licht op de zaak.
Zelf probeer je alles zo goed mogelijk te doen maar soms ontbreekt je de kennis en/of ervaring.
Ik pruts ook veel aan mijn schip maar de klus om het achterlager en het gland te vervangen is voor mij te hoog gegrepen.
Dat heb ik overgelaten aan deskundigen die met de watersport bekend zijn.
Echter, op een bepaald moment dat deze mensen met die klus bezig waren, kreeg ik het vermoeden dat er toch fouten werden gemaakt.

Ik schreef al dat, toen het schip op de kant stond, na montage, de schroefas alleen met de hand aan de schroef was te draaien.
Bij andere schepen op de kant kwam ik die weerstand niet tegen.
Volgens de monteur zou het meevallen en moest alles zich in het water zetten.
Tijdens de eerste proefvaart gaven de geplaatste goedkope buitenthermometertjes met kabelsensor binnen 3 kwartier een temp aan van meer dan dat ze konden aangeven (HHH max. 70gr). Ik kon natuurlijk niet zien hoeveel hoger de werkelijke temp was.
Daarom ben ik naar dit forum gekomen om te vernemen hoe anderen er over denken.
Ik moet zeggen dat er prima reacties zijn gekomen.
Aan de monteurs heb ik mijn teleurstelling en de reacties van dit forum doorgegeven.
Zij houden vol dat het gland/schroefas zich moeten zetten en dat ik maar moet gaan varen zodat alles vanzelf goed komt.
Na weer een aantal draaiuren aan de touwen en een ventilator op het gland, zou deze volgens hen niet meer warmer worden dan 45 graden.
Ik kan er rustig mee op vakantie gaan.
Volgens deze beste mensen kan een bronzen gland gemakkelijk 90 graden of meer hebben.
Inmiddels nu ruim 20 uur gedraaid.
Het enige verschil dat ik zie is dat ik (zonder ventilator) toch een temperatuur bereik van 70 graden.
Wel wordt dat nu na ongeveer 5 kwartier bereikt i.p.v. na 3.
Dus er zit wel een soort van vooruitgang in.
Ook is de schroefas nu binnen met de hand te draaien.

Een temp van 50 graden, laat staan handwarm, zie ik voorlopig nog niet zitten.
Ondertussen zijn er drie sensors van de temperatuurmeters op het gland weggesmolten en niet meer bruikbaar.
Wat er ondertussen met het gland en de schroefas gebeurt is voor mij niet zichtbaar.
Erg gelukkig voel ik me er nog niet mee.
Beter wat schrijven in de vetkuil dan continu verblijven in je zandkuil
Pleysant

Bericht door Pleysant »

Lekt het binnengalan af en toe een druppeltje water of niet?

Vrg,Ed
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Even voor de duidelijkheid: die 'beste man' waar het steeds over gaat heeft feitelijk weinig met @mikkerdemaks probleem te maken. De enige overeenkomst die ik zie is dat ook zijn lager te heet wordt, maar bij die 'beste man' is de oorzaak zo klaar als een klontje: door inkorting draait nu het aangevreten stuk as dat altijd uitstak, zo ruw als schuurpapier dus, in het lager. Dat is bij mikkerdemak niet aan de orde. Het stukje as in het lager kan weliswaar iets ingesleten zijn, maar is verder spiegelglad.
Die ventilator maakt de zaak er ook niet helderder op. Pure symptoombestrijding waarmee je jezelf een beetje voor de gek houdt. Immers, zonder die fan blijkt pas écht hoe heet het lager wordt.
Terug naar de kern van het probleem: die hitte kan alleen maar veroorzaakt worden door wrijving. De pakkingdrukker is losgezet, eventueel teveel vet is er inmiddels wel uitgedraaid, dus ergens loopt er metaal op metaal, zo simpel is het. En je moet stap voor stap uitsluiten waar. Het lastige is dat de boot in het water ligt, en je dus niet het achterlager met de bronzen bus even wat kan lossen, want ik zet mijn kaarten nog steeds op een iets scheefgetrokken achterlager. Ik ga er van uit dat de moeren van de pakkingdrukker inmiddels zijn gecheckt op gelijkmatig aantrekken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sambeek

Bericht door sambeek »

Klopt helemaal. "die beste man" heeft/had niets met @mikkerdemaks probleem te maken.
Geef alleen aan dat die ook zo'n probleem had (het warm draaien) en waar het uiteindelijk vandaan kwam.
Inderdaad het kan niet anders dan wrijvings warmte zijn.
Ventilator er op, heeft zeker geen zin en is inderdaad, je zelf voor de gek houden, een beetje. :)
Goed te horen dat alles verder spiegelglad is, kunnen ze dat verder buitensluiten. :wink:
Ben benieuwd waar het nu uiteindelijk wringt. We zullen het wel horen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Mikkerdemak

Fijn dat jullie blijven meedenken.
Ik ga in het weekend maar weer wat uren varen.
Dat is tenslotte het advies van de monteur en tegen je gevoel in, moet je daar voorlopig toch maar op vertrouwen.
Mocht het gland meer dan 65 gr worden dan maar het anker voor een half uur laten zakken.

Even wat recht zetten.
Op het achterlager (dicht bij de schroef) heb ik geen zicht en geen metingen.
De tempmetingen die ik doe, betreffen het (binnen)gland.
De schroefas is ongeveer 4,5 meter en zit vanaf het achterlager tot het gland in een pijp waar een door de schroefas aangedreven vetpomp op staat.
In volgorde:
Schroef, achterlager, 3m as,(heetlopend)gland, 1m as, axiaalkogellager (+/- 32gr), 12cm as, homokineet, motor.
Hoe kan ik hier een foto bij plaatsen voor de duidelijkheid?

Over enkele dagen mijn vervolg.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Ik vindt het maar een hele toestand voor iets wat toch niet zo moeilijk kan zijn,koppel de hele boel wat aan de schroefas zit dus axiaal stwdruklager en homokineet er nou is allemaal af.
Nu heb je dus alleen nog een schroefas die door een gallant draait,draait dit super ligt dan is het goed draait het zwaar dan moet de boot op de kant
Draait het zwaar als de boot op de kant ligt dan eerst het binnen lager er af, dus alleen losgedraaid van de gallant pijp,dan moet je het binnen lager gewoon ligt over de schroefas kunnen draaien,gaat dit goed dan blijft alleen over dat het buiten lager te zwaar draait dit kan je ook meteen zien door aan de as te draaien.
De diagnose is in iedergeval niet zo moeilijk te stellen, het meeste kan zelfs in het water, alleen niet het binnengallant er af draaien dat moet op de kant
Zo door rommellen is in elk geval niks,diagnose stellen en repareren is mijn advies.
Voor mij is het eigenlijk wel zeker dat het gallant wringt anders wordt het daar niet zo heet,alleen is de vraag staat het niet in lijn of is de passing te strak, dit alles zie je als je het loskoppelt
Succes er mee, ben benieuwd wat de uitslag wordt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
sambeek

Bericht door sambeek »

Het is maar een idee. Als je nou twee of drie nieuwe temperatuur meters neemt, plaats (klem) ze op verschillende plaatsen. Laat je boot goed vast zitten aan de steiger, de motor laten draaien en je schroef in werking. Luiken open en de tijd nemen om dan de temperaturen af te lezen. Dan zou je toch moeten kunnen zien welke meter als eerst in temperatuur omhoog gaat. Voorglan of afkomstig van achterglan. Of je nu vaart of vast zit aan de steiger maakt volgens mij niets uit. Als je schroef maar belast is. Voordeel hiervan is, je concentreert je alleen op je as.
groet Terpstra / SAMBEEK
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Wacht eventjes. Nu krijg ik een ander beeld.
De as 'verlaat' het schip dus zo'n drie meter vóór de uithouder+lager bij de schroef? Dus drie meter as loopt, weliswaar door een pijp, onder water naar je schroef? Is dat niet aan de lange kant zonder tussenlager?
En het lager waar de as door de scheepshuid gaat wordt heet. Het lager bij de schroef kun je niet meten, want onder water.
Klopt dit beeld?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Dat is een goeie Quichot,het is inderdaad nogal een lengte,ik had totaal over de lengte heen gelezen,maar dat is natuurlijk wel een punt.
Als dit een oorzaak zou zijn dan zou je dus halverwege de gallant buis bijv.. ook nog een bronzen bus moeten maken met sleuven zodat het vet wel naar twee kanten kan
Maar van de andere kant zou het wel gek zijn,want volgens mij is de lengte niet gewijzigd.
Ben heel benieuwd wat uiteindelijk de uitkomst wordt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Mikkerdemak

Afgelopen weekend weer een zigzag koers over de Kaag.
Na een uur stonden de diverse tempmetertjes al weer meer dan 70gr.
Vreemd, want de schroefas is nu makkelijk met de hand te draaien.

Ik moet er maar aan geloven en zelf de boel eens los zetten zoals -De Stoere- aangeeft om een diagnose te stellen.
De monteur heeft daar geen zin in. Die wil "inslijten". Zelfs na de reeds ruim 30 draaiuren sinds de rep.

Het in de box aan de touwen, zoals Sambeek aangeeft is al diverse uren gedaan met allerlei tempsensoren er op.
Daar kan ik tot nu toe geen exacte plek mee aanwijzen waar de warmte ontstaat. Alles wordt heet rondom het gland.
Ik zal eens proberen om de meetplekken wat meer te verdelen.
Tja, en dan krijg je ook weer dat het niet allemaal dezelfde meters zijn....Dat kan ook meetverschillen geven.
De extra infra-rood afstandtempmeter geeft ook weer iets anders aan dan de vastgeplakte sensoren.
Blijft dat mijn handen er absoluut nog geen zin in hebben om het gland even vast te houden en dat 2 meters er geen zin meer in hebben.

Quichot, ik hoop dat de foto's wat duidelijkheid geven.
De drie meter schroefas door de met vet gevulde schroefaspijp loopt dus door de met koelvloeistof gevulde kiel.
Zie het inwendige van de kiel met de schroefaspijp van onder af gefotografeerd.
De bodem boven de kielkoeling is achter in het schip wel wat warm maar niet meer bij het gland.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de warmte uit de kielkoeling zo veel invloed zou kunnen hebben.
De kielkoeling functioneert al ruim 50 jaar.
(De tijdelijke witte slang blaast wat koele lucht maar die kan ik beter weghalen gezien het resultaat)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Buggyrene gaf aan dat er ook warmte kan ontstaan door te veel vet inpompen.
Is daar een theorie voor of heeft iemand daar ervaring mee?
Er staat namelijk wel een vetpomp op de schroefaspijp die direct werkt als de schroefas draait.

.
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

hmm, als er drie meter als vanaf je gland door de kiel loopt lijkt het me normaal dat de as de temperatuur van de vloeistof in de kiel gaat aannemen.
Geen idee wat die is na een tijdje varen, maar 70 graden lijkt me niet abnormaal?
dat die temperatuur zich dan doorzet op het gland is ook normaal imho

mvg
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Mogelijkheid 1; Je kunt het drukstuk even helemaal losnemen en de torntjes vetkoord eruit halen.

Dit kan gemakkelijk terwijl je in het water ligt. Dit kun je gemakkelijk doen met een schroefhaakje(gamma, meerdere maten verkrijgbaar).

Je kunt dan het loopvlak van het koord tov de as eens goed bekijken.
Mogelijk is het koord de eerste keer zo vast gezet dat het niet meer terug wil "veren", dus voor warmte zorgt
Het is in ieder geval maar weinig vet wat er uitkomt bij los aangezet koord, dat wat er wel uitkomt is best donker van kleur.

Mogelijkheid 2; Bij een "belt" aangedreven automatische vetpomp en een flexible opstelling van de motor, staat de belt niet te strak? Maw trek je de as scheef weg?

Het antwoord op opwarming door vet, het antwoord is ja.
Ik heb vrij recent de stopbusafdichting vervangen door een Vetflex seal.
Net na de wissel echt warm, iets van 65grd (koker voor wissel flink vol gepompt)er na daalde de temperatuur langzaam.
Nu echt een warmere schroefas dan daarvoor de as ligt nu vrij van de koker en kan niet meer zijn warmte afdragen. Voor de aanpassing koud, nu 40grd na een lange dag varen.

Navigo

Navigo
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Vet gaat als het wordt samengedrukt warmte genereren, omdat het een stroperige massa is.
Als er geen druk wordt uitgeoefend op het vet, is de warmteopwekking minimaal, en geeft ook geen last.
Ik zou de aangedreven vetpomp toch eens uitschakelen, en de schroefas nog een 10tal uren laten draaien.
Ik zie dat je 2 vetpunten hebt, 1 originele, en de nieuwe voor het binnenglandt. Als de originele is voorzien van de automatische vetpomp, dan deze uitschakelen en in de toekomst alleen smeren met de vetnippel.

I.m.o. wordt er teveel met vet gesmeerd, waardoor het vet onder druk in de schroefaskoker en het glandt zit.

P.s. Als de koelvloeistof in de kiel 70 graden is, dan klopt er iets niet, de koelvloeistof wordt immers gekoeld door het buitenwater.

Rene
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
sambeek

Bericht door sambeek »

Hoi mikkerdemak,

Neem een pannetje met smeltend ijs en een beetje water. Even goed roeren, nu de sensoren er in.
Deze moeten nu 0 gr. aangeven. (smeltend ijs is nl. 0 gr.C )
Als je daar afwijking in ziet weet je wat er bij of af moet. :wink:
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie