De beste man had een andere boot gekocht met een benzine motor, waar ie het niet zo op had.Mikkerdemak schreef:Reactie:
Sambeek schreef:
- Van alles en nog wat geprobeerd.
- Nu bleek na een tijdje dat het probleem afkomstig was van zijn oude as.
- na plaatsen nieuw as, was het probleem over. Oude as was een ...
Dan vraag ik me af:
Waaruit bleek dat het probleem afkomstig was van de oude schroefas?
Wat waren er voor specifieke signalen die wezen op een blijkbaar niet meer deugdelijke schroefas?
Het heet worden kan meerdere oorzaken hebben.
Dat de oude as , enz, enz.
De monteurs hadden natuurlijk al lang een vermoeden waar de schoen was gaan wringen en konden dat met een smoes bij herplaatsing corrigeren.
Of mis ik wat in deze analyse?
Heeft een diesel motor gekocht en hem er zelf in geplaatst.
Gezien het om meer PK ging (de diesel) heeft hij er een nieuwe schroef op gezet. Hij ging van 3 naar 4 blad.
Hij had tevens zijn as iets ingekort omdat deze ver uitstak. (waarschijnlijk heeft het inkorten het probleem veroorzaakt)
Dat betekende dat het as deel wat eerst buiten te veel uitstak, nu waarschijnlijk deels in achterlager (die hij wel vervangen had) lag.
Dat deel as was meer aangevreten naar alle waarschijnlijkheid. Was als zodanig niet bekend op dat moment.
De man was zelf bezig geweest.
Tijdens het proefvaren werd de boel aardig heet, en ja de motor opnieuw uitlijnen.
Ook daar schortte het wel een klein beetje aan. Heb nog geholpen met uitlijnen. Ondanks de motor toen aardig in
lijn stond met as, werd de boel nog te warm. Toen heeft ie een stuwdruklager besteld, en met een ander
dat ding er in gezet. Gelijk nieuwe vetkoorden er in gezet. (de oude nieuwe waren inmiddels al door hitte vergaan)
Hup, weer proefvaren, en nog te warm. Hij heeft besloten boot naar een werf te brengen. (weet niet wie)
Die hebben de boel los getrokken, de oude as vervangen (misschien alsnog, ook wel achterlager opnieuw vervangen)
en het probleem was over.
De as heeft dus te veel ruimte gehad op het achterlager waardoor er een slinger effect ontstond, met gevolg meer wrijving.
Later zegt ie tegen mij, had wel gezien dat de as iets was ingevreten, maar dacht niet dat het zo'n effect zou hebben.

Als iemand bezig is met z'n boot, je vaak nooit het hele verhaal krijgt te horen en dan lastig is,
je vinger op de zere plek te leggen.

Gaat met werk ook vaak zo, bellen ze voor storing op te lossen, stel je een vraag wat doet ie wel of niet, Vreemde geluiden?
Zeggen ze, jij bent toch de monteur?

Ze schijnen niet te begrijpen dat er al in een richting wordt gedacht, als we naar een storing toe rijden, en we bepaalde zaken
weten aan geluiden of opgegeven kuren. Bespaart de klant weer geld, als het probleem snel wordt verholpen.
Die beste man is er zelf mee bezig geweest, maar dat laatste zal je wel niet menen?Mikkerdemak schreef:Reactie:
De monteurs hadden natuurlijk al lang een vermoeden waar de schoen was gaan wringen en
konden dat met een smoes bij herplaatsing corrigeren.
Of mis ik wat in deze analyse?
Wat voor zin zou het hebben dat een monteur dat verzwijgt. Die zou direct de laan worden uitgestuurd.
Lijkt mij.