Ontpolfte accu

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

FransvanNispen

Re: Ontpolfte accu

Bericht door FransvanNispen »

O.K. sorry.
maar toch het motto meten is weten, en weet wat je meet blijft van kracht.
en ik vind ontplosie wel een hele mooie combinatie van twee woorden :wink: .

en door het verkeerd meten kan er al iets niet meer helemaal jofel hebben gezeten.

Het is nu natuurlijk zaak de bekabeling, m.n. het gedeelte "start" goed door te meten, op evt kortsluitingen.

groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

FransvanNispen schreef: en ik vind ontplosie wel een hele mooie combinatie van twee woorden :wink: .

De eer daarvoor gaat naar Philip Freriks. Dit was jaren geleden tijdens het 8-uur journaal eentje van de vele versprekingen waar hij berucht om was. Hij herstelde zichzelf door in het zelfde topic daarna nog te spreken van een exploffing :lol: :lol:
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gilles
Info: Beurtschip Daan Douwe
Afm: 23.69mx4.45mx1.20m
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling
Ligplaats: Aalst(B)

Bericht door Gilles »

Alles schoongemaakt met soda vandaag.

@Frank

De bekabeling nog eens nagelopen aan de hand van foto's die ik getrokken had voor ik aan de schilderwerken begon.
De lader is een nieuwe lader van Victron blue power van 8 A.
De batterijen dienen alleen om te starten, verder staat er alleen de navigatie verlichting en een paar motor alarmen op.
Omdat het een woonschip is gebruik ik de motor zelden heel lang en staan de batterijen altijd aan een druppellader.
Alleen tijdens het naar de werf varen wordt de motor lang gebruikt.

Groeten,

Gilles
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Het blijft nog steeds gissen naar de oorzaak. Kortsluiting is nog steeds niet uitgesloten, defecte lader is ook nog steeds niet uitgesloten. Ik zou toch wat meer zekerheden inbouwen alvorens nieuwe accu's te plaatsen.

Gr.

Erik
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Een druppellader op een accu met een defecte cel. Als je dat lang genoeg volhoud is er kans op een droge cel met zuur-kristallen en wat knalgas. Dan even starten, het wordt warm in de cel en ...ontplosie.
Dat is waarom ik niet van laders hou die alsmaar aan staan, zelfs niet als ze blauw zijn.
Maar misschien is er een techneut op het forum die bovenstaande tot onzin verklaard. Ooit had ik een opleiding waarbij veel over accu's werd verteld, maar vreemd genoeg heb ik alleen de anekdotes onthouden. Zoals dat je op zee voor een paar kratten Heineken als ruilmiddel altijd wel een aantal accu's kon bemachtigen als er een paar overleden waren.
Arnold
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Deze ging spontaan.
Niemand aan boord en alles uit behalve de acculader.
Ook hier alles met soda schoongemaakt maar voor de aluminium traanplaat is dat te laat.

Afbeelding

Afbeelding

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Als één van de cellen helemaal 'droog gekookt' is, maar nog wel knalgas bevat, starten = gloeien v/d platen = ontsteking.
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Woooow, zo heb ik accu's nog nooit gezien :shock:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

varg schreef:Een druppellader op een accu met een defecte cel. Als je dat lang genoeg volhoud is er kans op een droge cel met zuur-kristallen en wat knalgas.
Dat is waarom ik niet van laders hou die alsmaar aan staan, zelfs niet als ze blauw zijn.
Arnold
Precies, ik heb dezelfde opstelling, lig nooit permanent aan de walstroom ivm electrolyse en zo. Alleen als ik daadwerkelijk aan het werk ben en stroom nodig heb.
Mijn acculaders staan ook nooit permanent aan.
Gisteren heb ik geconstateerd dat de spanning in de twee accusets rijkelijk hoog blijft als de regelaar het zonnepaneel in de 'rust' stand zet. Ik had verwacht een 26 v en pas weer laden indien noodzakelijk.

Een accubank die constant op 'druppel' staat met een nieuwe regelaar die op de juiste soort accus is ingesteld en dan op een spanning van ruim 28 volt staat heeft mij doen besluiten de zaak uit te schakelen indien niet aan boord. Ik vind het risico te groot dat er iets gaat droogkoken of anders.. Waarom die regelaar zo'n hoge rust-spanning (float) heeft weet ik niet.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
edje

Bericht door edje »

Als je gewoon de "massa" schakelaar uit hebt staan, en iedere week controleer je de accu (vloeistof nveau) kan er weinig mis gaan. Ja geheel je boot spanningsloos maken is het beste.
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

Gilles,

Waar gebruik je de precies voor?
Alleen starten of ook het boordnet?
Zitten er toevallig kleine verbruikers op de accu aangesloten.
En die Bluepower lader, welke type is dat en hou oud is hij .
(zet anders het serienummer even in een PB)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
hans-tjalk

Bericht door hans-tjalk »

Interessant onderwerp, zeker nu ik met 96 accu's in de weer ben voor een ups, maar goed, das niet op een scheepje, en het zijn 7ah cellen, overigens een groot aantal zijn dood..

Wat betreft ons scheepje, daar staat wel een blauwe doos, een multi, en staan de accu's 220 Ah (x 2 @ 24V) continue aan de spanning. Dat was al voor mijn komst bij de schipper, en dan hebben we het nu al over meer dan 5 jaar.
Op zich maak ik mij er niet zo'n zorgen om, echter als het gaat om spontane explosie.. das wel zorgelijk..
Toch een paar vragen nav dit topic, wat is merk en type cel waar het gaat om de explosies?

Op zich lijkt het mij met de juiste keuze lader en cellen geen probleem, je zou je anders echt zorgen gaan maken om al die UPS systemen die her en daar staan.

In the end, aangezien we niet alle dagen aan boord zijn, we willen toch veiligheid voorop stellen (in alle opzichten)
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Buiten het fijt dat we liever geen ploffende accu's willen zien...
Ik denk er nu aan om toch ook maar eens een accubak te maken.
Mocht er dan eens wat gebeuren zou je zo maar wat schade kunnen beperken.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

hans-tjalk schreef:
Op zich lijkt het mij met de juiste keuze lader en cellen geen probleem, je zou je anders echt zorgen gaan maken om al die UPS systemen die her en daar staan.

In the end, aangezien we niet alle dagen aan boord zijn, we willen toch veiligheid voorop stellen (in alle opzichten)

zoek eens op afbeelding "bloated UPS battery".....
Bij een UPS is er vaak een temperatuurcontrole van de cellen die de zaak afkoppelt voor er een ontpolfing plaatsgrijpt. Ik weet niet wat er nog meer aan veiligheden is ingebouwd. Wat ik wel weet is dat de cellen regelmatig getest en vervangen (moeten) worden. Dat is ook waarom je zo goedkoop gebruikte UPS-accutjes kunt kopen.

Op het onderstaande plaatje test een (Amerikaanse) service monteur een UPS batterij. Let op zijn kleding!
Afbeelding

Arnold
wrotter

Bericht door wrotter »

oorzaken soms snap je het niet .
enige malen gehad dat de hooft accu's gigantie,s stonden te koken ,dit waren toen varta ,s maar er zijn er nooit ontploft .
wel een keer bij een collega dat er een stalen afdekplaat op de polen viel nauw dat gaf een ravage dat wil je niet zien maar wel in een klap 4x255 amp de lucht in ,maar goed de dekwas er op en spuiten maar ,de rotzooi via de lens naar buiten boord tja kon toen nog .
net als zwavelzuur heel veel water gebruiken bij kleine spuiters bij het laden of lossen was de remedie spring maar overboord even als bij natronloog .eh dat was in de jaren 1970 -80 .
aan de kapotte accu,s hield je wel mooie verfkwast bakken over boven deksel er af kappen en mooie vakjes om ze in de lijnolie op kleur te zetten .
groet wout.
Plaats reactie