Boegschroef vragen
Moderators: sailor wim, frank
Re: Boegschroef vragen
Ik gebruik 'm juist als er nog iemand ligt te slapen, nodig of onnodig. Als we wegvaren is het meestal rond 9.30h. en tijd om op te staan.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
Het in en uitbouwen van Cupa boegschroef is best te doen hoor. Je moet alleen even met twee man zijn om kabels te geleidenstevedem schreef:Dat was me dus nog niet eens opgevallen, dat zo'n cupa de motor in de tunnel heeft.
Maar nu ik die plaatjes nogmaals bekijk, het lijkt alsof die draadeinden hoger zitten dan de schroef zelf is, en dus de tunnel.
Dan word demontage nog wel eens een uitdaging lijkt me.
Wellicht niet zo'n goede optie dan ?
Je hebt gelijk Sambeek,
Zo'n schuine rand ervoor is voor de weerstand in het water.
Wat zouden ze dan qua montage kunnen doen om het geluidsnivo zo laag mogelijk te houden ??
door tunnel gaten. Alleen kan dat lastig zijn.
Qua montage kun je volgens mij niets doen tegen het geluid. Het zal waarschijnlijk voor groot deel aan type schroef liggen zoals Wim al melde.
Ik heb er nu een Craftsman 115Kgf 24V in zitten. Werkt goed en geluid wel binnen de perken.
Deze heb ik trouwens laten inbouwen door Drinkwaard. Daarbij hoefden ze alleen de + en - aan contacten te monteren BS en stekker van stick er in te steken. Accu's strak naast BS geplaatst. Kabels net een halve mtr. (dat is wel even een puntje waar je op moet letten.) zo kort mogelijk je accu's bij motor! Apart afzekeren en voorzien van hoofd/werkschakelaar.
groet Terpstra / SAMBEEK
Ok,
Het moet dus een kunstofschroef zijn, dat moge duidelijk zijn.
Ik doe het niet voor het geluid wat een ander hoort,
puur voor mezelf, want ik zou me doodergeren als ik constant zo'n grindbak hoor als ik schroef gebruik,
geluid zal het maken, maar graag zo min mogelijk.
Dan gekeken naar de prijzen,
is de keuze Vetus, SidePower of Craftsman.
Allen met kunstof schroef.
Mijn voorkeur zou dan vetus en sidepower zijn, puur omdat ik craftsman niet ken.
@Wim,
Waarom heeft die kennis de vetus vervangen voor een sidepower ?
Gezien mijn wens om hem draadloos te bedienen,
is dat aan te raden als enkel 1 draadloze bediening, of zou ik er goed aan doen er een bedrade bij te plaatsen ?
puur voor mezelf, want ik zou me doodergeren als ik constant zo'n grindbak hoor als ik schroef gebruik,
Mijn voorkeur zou dan vetus en sidepower zijn, puur omdat ik craftsman niet ken.
@Wim,
is dat aan te raden als enkel 1 draadloze bediening, of zou ik er goed aan doen er een bedrade bij te plaatsen ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Oei, die keuze zal je zelf moeten maken. Misschien een beetje afhankelijk van prijsstelling draadloze bediening.stevedem schreef:Ok,
@Wim,
Met bedrade bediening neem ik aan op een vaste plek? Toch niet met 10mtr snoer er aan dat je er mee rond gaat rennen?

Dat gaat dan een keer fout.

Je kunt alleen best varen en eerst op de midden bolder/kikker vast zetten.
groet Terpstra / SAMBEEK
- sailor wim
Meer vermogen bij met dezelfde straalbuis.stevedem schreef:
@Wim,
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Ik denk juist dat een grotere boegschroef welke op een lager vermogen gebruikt wordt (traploze regelaar ertussen bijvoorbeeld) een stuk minder geluid maakt.
Geluid komt grotendeels van cavitatie van de schroef, deze moet te snel draaien om voldoende vermogen af te geven en is daarom lawaaierig.
Geluid komt grotendeels van cavitatie van de schroef, deze moet te snel draaien om voldoende vermogen af te geven en is daarom lawaaierig.
eerlijk? het geluid is toch wel écht bijkomstig? je gebruikt een boegschroef op een hele vaardag misschien 4 keer gedurende een minuut, dat is vier minuten?
grtsz
Johan
grtsz
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Kijk eens bij de berichten over 'proportionele boegschroef', en lees wat Frans van de Ven daarover schreef. Ik heb inmiddels een 24 volt boegschroef bij Drinkwaard laten inbouwen, alleen de schroef, rest heb ik zelf gedaan, een Craftsman, 115 kgf, en wil daar in de toekomst een proportionele bediening op zetten, daar ben ik voor aan het sparen, best veel geld, maar lijkt me heel prettig. Ik heb ook voorin twee Yellow Tops staan. Het enige wat ik vreemd vind is dat de bs, als hij draait, niet een gelijkmatig toerental heeft. Vraag me af of dat zo hoort.
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Het zijn jullie centen hoor, maar welke meerwaarde verwachten jullie van proportionele bediening? Of afstandsbediening?
Net wat Johan zegt: je gebruikt zo'n ding in de praktijk hooguit een paar keer per dag een paar seconden. Dan wil je die kop even in de goede richting hebben, of richting wal duwen (of daarvan juist vrij varen). Ik kan uiteraard niet voor een ander denken, maar deze 'ervaringsdeskundige'
heeft nog nooit één moment gedacht, goh, had ik nóu maar...Ik wil maar zeggen: verwacht van die dure opties geen wonderen!
Eduard, dat toerental zou constant moeten zijn. Zit er vuil in de tunnel?
Guido
Net wat Johan zegt: je gebruikt zo'n ding in de praktijk hooguit een paar keer per dag een paar seconden. Dan wil je die kop even in de goede richting hebben, of richting wal duwen (of daarvan juist vrij varen). Ik kan uiteraard niet voor een ander denken, maar deze 'ervaringsdeskundige'

Eduard, dat toerental zou constant moeten zijn. Zit er vuil in de tunnel?
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Vuil in de tunnel lijkt me niet, hij heeft het van begin af aan gedaan. Eind mei door Drinkwaard geplaatst, pas in Julie door mij aan gesloten. In de tussentijd wel gevaren, (oa van Drinkwaard terug naarAmsterdam) dus in theorie zou er wel iets in kunnen zitten. Ik belde Drinkwaard er over en kreeg te horen dat dat best kon, had te maken met waterverplaatsing, maar ik heb het nooit bij andere schepen gehoord. Vraag me af of het te maken heeft met de accu's. Officieel moet deze boegschroef 370 A krijgen en ik heb twee Yellow Tops van 75 Ah in serie staan, zou dat de oorzaak kunnen zijn? De fabrikant zegt dat 75 A van Yellow Top vergelijkbaar is met 120 A van een 'traditionele' accu, dus dan zit ik er toch nog een behoorlijk stuk onder.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Die yellow-tops zijn het probleem niet, verwacht ik. Hoe dik en hoe lang zijn de kabels tussen de accu's en de BS?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- Eduard
Even schatten, ik ben straks even aan boord, maar de lengte is tussen de 50cm en 75 cm maximaal en de dikte is zeker 1 cm. Dikker dan de kabels naar mijn startmotor bv.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Dikte is eigenlijk niet het goede woord. Het gaat om doosnede in mm2, vierkante milimeters.
Er zijn online hulpmiddelen om een kabeldikte te berekeken, bijvoorbeeld deze.
Let op dat je de lengte van plus en minkabel moet optellen.
Bij 370A, 24 volt en 2 meter komt de berekening uit op ruim 127 mm2. De aanloopstroom kan wel tot 2,5 maal de nominale stroom zijn. Als je kabels incl. isolatie een cm doorsnede zijn is dat vrijwel zeker te krap. Worden de kabels warm als je de boegschroef een halve minuut laat draaien?
Edit: de antwoorden uit het aangehaalde programmaatje varieren, ga hier dus maar niet van uit. Zie ook mijn bericht onderaan de volgende pagina.
Er zijn online hulpmiddelen om een kabeldikte te berekeken, bijvoorbeeld deze.
Let op dat je de lengte van plus en minkabel moet optellen.
Bij 370A, 24 volt en 2 meter komt de berekening uit op ruim 127 mm2. De aanloopstroom kan wel tot 2,5 maal de nominale stroom zijn. Als je kabels incl. isolatie een cm doorsnede zijn is dat vrijwel zeker te krap. Worden de kabels warm als je de boegschroef een halve minuut laat draaien?
Edit: de antwoorden uit het aangehaalde programmaatje varieren, ga hier dus maar niet van uit. Zie ook mijn bericht onderaan de volgende pagina.
Laatst gewijzigd door KarelE op zo 29 nov 2015 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- Eduard
Ik heb even gekeken, de lengte van de kabels ieder afzonderlijk is 60 cm, dus samen zou dat 120 cm zijn en de dikte van de koperen kern is 1 cm. De warmte test moet ik nog doen.
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Eduard, ik krijg de indruk dat je A en Ah doorelkaar haalt. De boegschroef vraagt 370A. De beide yellowtops hebben samen een opslagcapaciteit van 150Ah. Dus kunnen ze -even theoretisch- een uurlang 150A leveren. (Is uiteraard minder, maar in principe). Met andere woorden; de boegschroef van 370A trekt de yellowtops leeg in ruwweg 25 minuten. Maar aangezien de thermische beveiliging al na 3 minuten inslaat komt de capaciteitsreserve bij lange na niet in gevaar.
Groet,
Guido
Groet,
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido