centrale verwarming

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: centrale verwarming

Bericht door KarelE »

Is die Caminus-Post een afsplitsing in de familie? Kabola-Post zit in Oudewater......
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Evert
Berichten: 403
Lid geworden op: za 01 dec 2007 22:15
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: centrale verwarming

Bericht door Evert »

quichot schreef:
Evert schreef:De cv thuis heb ik laatst een nacht laten lopen zonder afvoer, maar met een emmer er onder. Afvoer was er nog niet. Binnen 24 hadden we toch een halve emmer volgedruppeld. Is dus toch aardig wat. Klopt ook wel. Bij een ideale verbranding komt alleen co2 en h2o vrij.
Dat is nog al wat!
Op zich klopt dat wel, maar de meeste waterdamp verdwijnt als het goed is door de schoorsteen.
1 m3 aardgas levert bij verbranding 9,5 m3 afvoer- en verbrandingsgassen op, waarvan 1,8 m3 waterdamp. Het grootste deel is stikstof, simpelweg omdat de aangezogen lucht voor 70% uit stikstof bestaat, dat in het hele proces eigenlijk meer wordt doorgevoerd.
1 m3 waterdamp (H2O) weegt 0,6 kg, dus gecondenseerd tot water is dat 0,6 liter. Dus 1 m3 aardgas levert 1,8 m3 waterdamp op, en als dat volledig zou condenseren is dat ruim 1 ltr water. Maar het condenseert niet volledig, het grootste deel verdwijnt, zelfs bij een HR-ketel, door je rookgasafvoer. Dat is die witte pluim.
Gemiddeld verbruikt een CV-ketel 3 m3 aardgas per etmaal. Dus de ketel produceert max. 3 liter water per etmaal. Zelfs als de rookgasafvoer totaal zou zijn geblokkeerd zou er theoretisch in je emmer nooit meer dan 3 liter kunnen zitten. (Uiteraard heeft de beveiliging de ketel dan allang uitgeschakeld.)
Wellicht is er een andere oorzaak. De driewegklep kan wat lekken en het overdrukventiel kan ook water uitspugen. Ook dat water komt via een verzamelstukje bij de condensafvoer.

We hadden toen net de cv aangezet na alles opnieuw aangelegd te hebben. Vloerverwarming moest op temperatuur komen en het hele huis dat door en door koud was moest worden doorgewarmd. We zullen die nacht wel wat meer hebben verbruikt als gemiddeld.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
johan
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 20:59
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: centrale verwarming

Bericht door johan »

quichot schreef:
Evert schreef:De cv thuis heb ik laatst een nacht laten lopen zonder afvoer, maar met een emmer er onder. Afvoer was er nog niet. Binnen 24 hadden we toch een halve emmer volgedruppeld. Is dus toch aardig wat. Klopt ook wel. Bij een ideale verbranding komt alleen co2 en h2o vrij.
Dat is nog al wat!
Op zich klopt dat wel, maar de meeste waterdamp verdwijnt als het goed is door de schoorsteen.
1 m3 aardgas levert bij verbranding 9,5 m3 afvoer- en verbrandingsgassen op, waarvan 1,8 m3 waterdamp. Het grootste deel is stikstof, simpelweg omdat de aangezogen lucht voor 70% uit stikstof bestaat, dat in het hele proces eigenlijk meer wordt doorgevoerd.
1 m3 waterdamp (H2O) weegt 0,6 kg, dus gecondenseerd tot water is dat 0,6 liter. Dus 1 m3 aardgas levert 1,8 m3 waterdamp op, en als dat volledig zou condenseren is dat ruim 1 ltr water. Maar het condenseert niet volledig, het grootste deel verdwijnt, zelfs bij een HR-ketel, door je rookgasafvoer. Dat is die witte pluim.
Gemiddeld verbruikt een CV-ketel 3 m3 aardgas per etmaal. Dus de ketel produceert max. 3 liter water per etmaal. Zelfs als de rookgasafvoer totaal zou zijn geblokkeerd zou er theoretisch in je emmer nooit meer dan 3 liter kunnen zitten. (Uiteraard heeft de beveiliging de ketel dan allang uitgeschakeld.)
Wellicht is er een andere oorzaak. De driewegklep kan wat lekken en het overdrukventiel kan ook water uitspugen. Ook dat water komt via een verzamelstukje bij de condensafvoer.
je redenering klopt niet helemaal Quichot: een condenserende ketel probeert zoveel mogelijk van de geproduceerde waterdamp te condenseren en daar nog extra warmte uit te halen. Zeker bij vloerverwarming (lage temperatuur van het ketelwater) lukt dat bijzonder aardig met de moderne ketels. Daar worden normen van 1 liter condensaat per m³ gas gehanteerd. De hoeveelheid condensaat kan dus best wel kloppen!
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 30 jan 2015 11:06
Contacteer:

Re: centrale verwarming

Bericht door Aquanaut »

KarelE schreef:Is die Caminus-Post een afsplitsing in de familie? Kabola-Post zit in Oudewater......
Nee het is geen afsplitsing...
De gebroeders Post hebben Kabola een aantal jaren geleden verkocht.
Kabola zit al weer enige jaren in Vianen.
De heren Post zijn hierop een metaal bewerkingsbedrijf begonnen in Gorinchem: Post metaalbewerking.
Na enige tijd zijn zij toch weer ketels gaan produceren onder de naam Caminus, hiervoor is Post Marine Heating opgericht.

Ze zijn zelfs bezig om de oude á la lijn OD en OE en E&S weer op de markt te gaan brengen (de kachels zonder voorzet brander)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: centrale verwarming

Bericht door quichot »

johan schreef:
quichot schreef: Dus 1 m3 aardgas levert 1,8 m3 waterdamp op, en als dat volledig zou condenseren is dat ruim 1 ltr water.
Daar worden normen van 1 liter condensaat per m³ gas gehanteerd. De hoeveelheid condensaat kan dus best wel kloppen!
Klopt ook. Alleen niet alle damp vloeit terug naar de condensafvoer. Ook bij de HR-ketel verdwijnt er water, al dan niet in dampvorm, door de rookgasafvoer. De witte waas die je ziet bijvoorbeeld is geen waterdamp, dat is onzichtbaar, maar zijn minuscule gecondenseerde waterdruppeltjes, te vergelijken met mist. Die worden meegevoerd in de stroom overige afvoergassen.
Maar terug naar de topic: ik denk niet dat diesel- of pelletgestookte scheepsketels zoveel condensaat per etmaal produceren. Maar eerlijk gezegd weet ik dat niet hoor!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie