temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

hans-tjalk

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door hans-tjalk »

In ons scheepje bewaken we al (sinds jaren) de walstroom, dit wegens behoud van accu's, en vooral in de winter tijd als we de boel vorstvrij houden met elektrische kacheltjes waar nodig.
Daarnaast bewaak ik de volgende parameters;
-walstroom (3 fasen omdat we die aansluiting nu eenmaal hebben, en ook kunnen we 1 fase bewaken)
-spanning van de startaccu (middels de analoge ingang)
-alarmcontact van de Victron Battery monitor
-temperatuur op 2 plaatsten in het schip.

Schakelen kunnen we;
-Incall buitenlampje
-SMS "werklicht in de mast"

En dat alles met het beruchte doosje van Conrad, de oudere versie, net als Evert zo te zien..
Omdat dezelfde module ook wel eens ergens anders voor in zet (bewaking van energie voorziening tijdens een groot festival) heb ik een ander zo gemaakt dat het makkelijk los te nemen is.. Dus alles in een 19" kastje en alle aansluitingen stekker klaar :) Bovendien een sleutelschakelaar om de boel in of uit te schakelen.
Daarnaast is de module dan weer aangesloten op wat ik een preferente groep noem, dus via eigen zekering uit de service accu, en niet via de verdeler.

Ik overweeg nog om een aanpassing te maken om ook een bewakingslus op te nemen met brandmelders, en eventueel toegang bewaking...
Al met al wel fijn, en werkt perfect, tijdens de kerstdagen hebben we lampjes in de mast, en het is eens gebeurd (in de echte glazen -mooie- lampjes tijd) dat er een bolletje door de wind knapte wat een aardfout opleverde en dien ten gevolge een afschakeling van de walstroom....
Richard

Bericht door Richard »

Als het om vrees voor bevriezing van je afsluiters gaat is dit misschien een idee:

https://www.klusspullen.nl/c/2703/venti ... rmingslint

Gr. Richard
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

M'n afsluiters ben ik niet bang voor. Daarvoor heb ik een beproefd concept: In de aangesloten slang blazen (longen of stofzuiger) totdat de luchtbellen buiten opborelen en dan de kogelkraan dichtdraaien. Dan zijn de kogel en slang gegarandeerd leeg en kan daar niets meer bevriezen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro »

ik heb helemaal geen afsluiters, heeft er nooit in gezeten, het kan wel uitzetten en krimpen kan alle kanten op dus denk dat het wel goed zal gaan. heeft bij de vorrige eigenaar altijd zo in het water gelegen
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Jef dit wil je niet. 2008 Bij mij in de haven tijdens de dooi.
Zo vond ik dit op mijn ochtend rondje de avond ervoor rond 2200 u was er nog niks te zien hiervan.
Daarom een tip.
Koop een paar meter aquarium luchtslang en vouw deze dubbel.
Maak de bewuste huiddoorvoer los ver boven de waterlijn en duw de slang erin tot buiten de boot.
Verzeker jezelf ervan dat de nu losse aanvoerslang deze periode niet kan zakken etc.
Nu kan het bevroren water wel uitzetten tijdens de dooi en er komt geen spanning op de huiddoorvoer zelf te staan.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

dan drukt hij de aquarium slang in zeg maar? ik vind het ook best wel vreemd dat het er niet op zat en heb er wel mee gezeten omdat dit nu onze 1e winter wordt dat we hem in het water laten. Meende zelfs dat afsluiters verplicht zijn? ik zal van de week ff een stuk slang halen en dat doen, voor nood slimme oplossing. Mijn standpijpen zijn in de huid gelast, moet ik daar dan gewoon een afsluiter zo dicht mogelijk op de huid tussen plaatsen?
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Jef-Tengro schreef:dan drukt hij de aquarium slang in zeg maar?
Meende zelfs dat afsluiters verplicht zijn?
Mijn standpijpen zijn in de huid gelast, moet ik daar dan gewoon een afsluiter zo dicht mogelijk op de huid tussen plaatsen?
Ja de lege slang neemt de expansie op.
Veel verzekeringen eisen dat wanneer je van boord gaat de afsluiters dicht zet.
Een afsluiter word direct op de huiddoorvoer gemonteerd.
Over de huidafsluiters doe ik voor de vorstbescherming ook altijd nog een verhuisdeken vouwen.
Want tocht door mijn motorruimte ventilatie openingen kan bij strenge en langdurige vorst ook nog voor bevriezing zorgen.
Mijn droge uitlaat die gaat ook met een prop dicht om zo de kleppen te beschermen.
Gr. Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Jef-Tengro

dus op de to do list voor volgend jaar afsluiters op de huiddoorvoer monteren tegen de huid :wink: slim om hem te isoleren van binnen, denk dat ik daar ook maar even mee bezig ga :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Ik gooi in de leidingen en afvoeren altijd een flinke scheut slaolie met daarop een scheut antivries.
Het mengsel zal bij heel zware vorst wellicht bevriezen, maar wordt dan niet meer dan slush.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Menno,

milieuvervuiler! :mrgreen: :mrgreen:

maar het werkt wel, al jaren

Ruud
Ancora Imparo
DirkR

Bericht door DirkR »

Ik heb de Conrad versie al een paar jaar naar volle tevredenheid in gebruik.
Ik krijg via de sms alarm bij ongewenste indringers te hoge temp te lage temp te lage accuspanning en als de boot verplaatst wordt.
Tevens kan ik op afstand de kachel in of uit schakelen en verlichting aansturen.
Ik vind het echt een superding als ik nog ff wat aan boord wil doen stuur ik een half uur van te voren de kachel aan in de winter.
Ja je moet soms dat prepaid kaartje ff opwaarderen maar dat kan online dus geen probleem.

Groet Dirk
sambeek

Bericht door sambeek »

Ik heb een combi diesel ketel aan boord. Heb 3 jaar geleden de ketel via een tijdklok 2x daags in laten schakelen. Ruimte th. op 5gr. Ondanks dat de kachel maar 3.5 uur per dag in werking was (mits temperatuur lager dan 5gr.C) er toch zeker ruim 300L diesel door gestookt is. Dat vond ik toch iets te veel van het goede. Ik snap best als bepaalde zaken moeilijk of niet uit te voeren zijn om goed winterklaar te maken er weinig anders overblijft.
Vorst schade aan je boot kan/is vele malen groter als je pech hebt.
.
groet Terpstra / SAMBEEK
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

RuudMal schreef:Menno,

milieuvervuiler! :mrgreen: :mrgreen:

maar het werkt wel, al jaren

Ruud
Dacht ik eerst ook, maar ik heb echt nog nooit iets van een olievlek oid gezien.
En de antivries is van het type dat ook in de drinkwatertank mag.

Dus ik denk dat het wel meevalt.
(en als het niet meevalt voel ik me nóg niet schuldig)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
walvis
Contacteer:

Bericht door walvis »

Willem ik kan mij met deze quote niet vinden.

Een afsluiter word direct op de huiddoorvoer gemonteerd.
Je last een las flens op de huid en dan plaats je de afsluiter, nooit op de huid door voer plaatsen.
Deze kan door rotten e.d
geert
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Terpstra, je hebt een PB
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Plaats reactie