Is ook niet als verkeerd kritiek bedoelt hoor. Alleen is de koelleiding voor koelsysteem zacht koper leiding redelijke wijze met hand te buigen (altijd met beleid)stevedem schreef:euhm, een koperen waterleiding krijg ik met de hand wel gebogen,
maar als ik het niet met een buigtang doe, dan knikt de leiding.
Maar neem bv een electra buis, die kan je niet buigen, dan knikt ie, als je er een buigveer in stopt knikt die niet.
Ik nam aan dat dit ook voor deze koelleiding zou gelden... iets wat gevuld zit knikt niet.. maar blijkbaar heb ik het mis, kan gebeuren.
Lengte waterleiding van bv. 12mm is niet zacht en zal moeilijker te buigen zijn zonder buig apparaat (nagenoeg niet)
Maar ook die kun je op een rol kopen dan is het weer zachtkoper. Maar als je dat verkeerd heb gebogen, (kort haakse bocht)
moet je niet denken dat je het dan gemakkelijk terug kunt buigen.
De moleculen in het koper staan dan niet meer in lijn door spanning verandering in materiaal.
Electra pijp, ja dat is hart plastic c.q. pvc.
Voor ons werk gebruiken wij wel eens een buigveer voor 12mm (zacht koper leiding) en groter die om leiding gaat. Dat gaat ook niet altijd.
Dan gebruiken wij een nylon draad als buigveer die in leiding kan. Moet je alleen niet verschillende bochten maken zonder nylon buigveer er een stukje uit te trekken, want je krijgt hem er never nooit meer uit.