Dat "spoelen" lijkt mij een goed idee!! Bedoel je dat ik er olie in moet gooien en dan moet laten leeg lopen zo dat er mogelijk metaal delen zichtbaar worden? Heb je ook een naam van dat bedrijf? Ik ben nu bij Dintra geweest die een soort monopoly positie op de markt heeft als importeur en ook geen adviezen meer willen geven als ik een koppeling uit Engeland laat komen. Ze hebben veel kennis en alles in huis maar de prijzen zijn er ook naar en ik kreeg 3 opties met veel onzekerheden over het resultaat. De goedkoopste optie moest ik zelf bedenken. Alles nieuw was (natuurlijk) hun advies maar ook de duurste. Bedankt voor jou advies.Ik voel mee steeds meer gesteund en ga jou advies opvolgen.Beanktpaul schreef:[PDF]M A N U A L
http://www.dintra.com/.../PRM%20120D%20Workshop%2... - Vertaal deze pagina
PRM 120 Workshop Manual. Issue: 1 5/97 ... Every PRM gearbox is fitted with an identification plate on the top half of the gearcase before it leaves the factory;.
Dit heb je waarschijnlijk zelf al gevonden,hier vind je ook welk vermogen bij welke koppeling hoort.
Ik zelf zou niets aan de koppeling doen,even spoelen kijken wat er uitkomt,schone olie erin.
Ik wil geen reclame maken,maar op het vm vliegveld Valkenburg zit een bedrijf,die ook prm verkoopt en ook demperplaten enz.
Ik vind het een fijn bedrijf,en veel goedkoper dan menig ander.
Gr Paul.
PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Moderators: sailor wim, frank
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Lelijk foutje van mij,zal wel aan de leeftijd liggen.paul schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Alleen bij oude motoren Johan om de 360 bij een 2 cyl.
Als de krukken gelijk staan John deerde had dat,nu is het tabak,tabak ,tabak.
Boem 180 boem540 enz toch.
Of moet ik nou echt terug naar school?
Gr Paul.
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Een groter verzet?? En wat bedoel je met "een vlakke"Boekel schreef:Je hebt ook demperplaten met een groter verzet erin, weet niet of er nu een vlakke in zit?
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
dat zou idd best kunnen, ben geen specialist in tweecilinders maar ga er eens in duiken.Lelijk foutje van mij,zal wel aan de leeftijd liggen.
Alleen bij oude motoren Johan om de 360 bij een 2 cyl.
Als de krukken gelijk staan John deerde had dat,nu is het tabak,tabak ,tabak.
Boem 180 boem540 enz toch.
Of moet ik nou echt terug naar school?
die "tabak tabak tabak" klinkt alleszins of het zo is.
Je moet zeker niet terug naar school hoor!
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Zeker erg leerzaam! Bij ons zat de as er ook voor de helft in en missen ook 1,5cm. Maar ook een deel van de vertanding op de as is beschadigd en daarom wil ik de demper plaat voorbij die beschadiging krijgen en moet dus 3cm opschuiven. Of is dat te veel? is een vulplaat en een vliegwielverzwaring niet het zelfde?frank schreef:Laat ik je even mijn ervaringen vertellen met ons pontje waar een 2 cyl MWM in komt te staan.
Wij zochten dus een passende keerkoppeling met aanbouwdelen en demperplaat.Nadat onze deskundige in Nieuw Amsterdam flink zijn best had gedaan om mij op zijn manier wat kennis over te brengen wist ik waar ik op moest letten. Verder ben ik niet gegaan en nu rij ik altijd met een boog om die plaats heen.![]()
Een motor met minder dan 4 cyl heeft bepaalde aanpassingen nodig ivm de oneenparigheid van beweging en het rauwe lopen. Daar sneuvelt (bijna) iedere demperplaat op. Dus wij besloten om als we de zaak toch vanaf de grond aanpakken het dan ook maar meteen goed te doen.
Dus gisteren hebben we alles in huis gehaald en alleen nog wat draaiwerk en we gaan aanbouwen.
Op de eerste plaats heb je een verzwaard vliegwiel nodig, dat hadden we al dus stap twee. Opmeten en nog eens opmeten want dat is het belangrijkste.
Het bleek dat na enig rekenwerk de as van de koppeling niet helemaal in de demperplaat zou gaan zitten, we misten 1,5 cm en wij willen dat alles van voor tot achter draagt.
De demperplaat uitgezocht en meteen het allerbeste genomen, een tweetraps Centaflex met dikke rubberblokken. Mag nooit kapot gaan dus geen verenplaat en geen moderne kunststofplaat, die kunnen het koppel en de stoten niet aan. Vooral stationair is de boosdoener en daar heeft deze plaat aparte blokken voor, vandaar de naam DS (dual-stage) oftewel tweetraps.
Om de missende 1,5 cm op te vullen hebben we het vliegwiel naar de draaier gebracht en een vulplaat laten maken waar de demperplaat op komt te zitten. Nu draagt de as van de koppeling over het hele gebied in de plaat. Beter kan echt niet.
Zou morgenmiddag klaar zijn en dan bouwen we alles samen. SAE 3 tussenring van 5 cm ( vliegwiel steekt 3,5 cm uit), aanbouwplaat en sleutelgatplaat voor de ZF/ Hurth koppeling. De koppeling is mechanisch en dubbel zo zwaar als eerder gedacht. Koppel is te groot bij die lage toeren. Normaal zijn die koppelingen voor pakweg 3600 toeren maar wij zitten op iets meer dan de helft en daar moet je rekening mee houden.
Spannend allemaal maar erg leerzaam.
- frank
- Site Admin
- Berichten: 783
- Lid geworden op: zo 11 nov 2007 21:18
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Vulplaat voor de Centaflex is iets anders dan vliegwielverzwaring.
Bij automotive toepassingen heb je een drukgroep met koppelingsplaten en dan de versnellingsbak.
In de scheepvaart heb je een aanpassing nodig en dat heet meestal "balansring" en is een zeer dikke en zware ring die op het vliegwiel wordt bevestigd met stalen bouten. Niet vergeten na deze aanpassing het vliegwiel uit te laten balanceren! Want de balans kan wat afwijken.
Het centrum van het vliegwiel waar de kamer van de koppeling in is gedraaid blijft gewoon vrij en daar plaats je dan de demperplaat in maar let op dat je dit doet binnen de gedraaide pasrand en niet er bovenop wat vaak gebeurt. Bij een SAE 3 vliegwiel is die kamer bijv 265 mm standaard.
Om onze 1,5 cm op te vullen heeft de draaier een soort hulpring gemaakt die met verzonken inbussen netjes in die pasrand ligt en daarin heeft hij ook weer een pasrandje gedraaid waarop de centaflex is gecentreerd en met inbusbouten vast is gezet.
Vroeger boorde je gaatjes in de kop van de bouten en daar deed je een borgraadje doorheen om loslopen te voorkomen, maar zoals de draaier me zei "heeft u dan nog steeds de bakkelieten telefoon aan de muur van de gang hangen"? Wij leven nu met Locktite en daarmee zetten we de bouten vast. Zo, die zit.
Bij automotive toepassingen heb je een drukgroep met koppelingsplaten en dan de versnellingsbak.
In de scheepvaart heb je een aanpassing nodig en dat heet meestal "balansring" en is een zeer dikke en zware ring die op het vliegwiel wordt bevestigd met stalen bouten. Niet vergeten na deze aanpassing het vliegwiel uit te laten balanceren! Want de balans kan wat afwijken.
Het centrum van het vliegwiel waar de kamer van de koppeling in is gedraaid blijft gewoon vrij en daar plaats je dan de demperplaat in maar let op dat je dit doet binnen de gedraaide pasrand en niet er bovenop wat vaak gebeurt. Bij een SAE 3 vliegwiel is die kamer bijv 265 mm standaard.
Om onze 1,5 cm op te vullen heeft de draaier een soort hulpring gemaakt die met verzonken inbussen netjes in die pasrand ligt en daarin heeft hij ook weer een pasrandje gedraaid waarop de centaflex is gecentreerd en met inbusbouten vast is gezet.
Vroeger boorde je gaatjes in de kop van de bouten en daar deed je een borgraadje doorheen om loslopen te voorkomen, maar zoals de draaier me zei "heeft u dan nog steeds de bakkelieten telefoon aan de muur van de gang hangen"? Wij leven nu met Locktite en daarmee zetten we de bouten vast. Zo, die zit.

gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

- frank
- Site Admin
- Berichten: 783
- Lid geworden op: zo 11 nov 2007 21:18
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Vandaag weer eens flink aangepakt en in onderstaande fotoserie kun je zien hoe dat werkt, een koppeling aanbouwen aan een oude motor.
Op de foto zie je collega Theo met wie ik dit klusje ga klaren. Wij zeggen altijd "laten we eerst drie keer meten voor we de fout maken"....
We beginnen met alle spullen klaar te leggen die we nodig hebben en het vliegwiel is net met de hand vastgezet.

dan gaan we het vliegwiel met de momentsleutel vastzetten, zie de nieuw gedraaide aanpasring waar de Centaflex op komt.

Hier zien we de Centaflex koppeling die netjes in de gedraaide kamer in de aanpasring is gezet.

Vervolgens plaatsen we de tussenring en de aanbouwplaat voor de keerkoppeling, zie dat het zware vliegwiel 3,5 cm uitsteekt.

op deze foto zie je dat de koppeling al in de sleutelgatplaat is geplaatst, met molykote vetten we de spline-as in en dan gaat het zuigend in het gaatje..

Bingo! Alles op zijn plek en de bouten netjes geborgd met Locktite, motor klaar om geplaatst te worden

Op de foto zie je collega Theo met wie ik dit klusje ga klaren. Wij zeggen altijd "laten we eerst drie keer meten voor we de fout maken"....
We beginnen met alle spullen klaar te leggen die we nodig hebben en het vliegwiel is net met de hand vastgezet.

dan gaan we het vliegwiel met de momentsleutel vastzetten, zie de nieuw gedraaide aanpasring waar de Centaflex op komt.

Hier zien we de Centaflex koppeling die netjes in de gedraaide kamer in de aanpasring is gezet.

Vervolgens plaatsen we de tussenring en de aanbouwplaat voor de keerkoppeling, zie dat het zware vliegwiel 3,5 cm uitsteekt.

op deze foto zie je dat de koppeling al in de sleutelgatplaat is geplaatst, met molykote vetten we de spline-as in en dan gaat het zuigend in het gaatje..

Bingo! Alles op zijn plek en de bouten netjes geborgd met Locktite, motor klaar om geplaatst te worden

gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Goede foto's! lijkt erg op de klus die wij nog moeten klaren.Groot verschil is dat de motor van jullie los staat en die van ons nog in het motorruim met weinig ruimte. We gaan de koppeling spoelen zoals Paul adviseerde ( weet iemand waar we dat mee kunnen doen en waar ik op moet letten?). We gaan meten hoe dik de opvulrand moet zijn zodat een nieuwe demperplaat op het niet beschadigde deel van de koppeling-as komt.En om problemen voor de toekomst te verkleinen gaan we een vliegwiel verzwaring aanbrengen en een centreer-rand .Iemand nog tip"s??
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Ja ,spoelen ik persoonlijk zou daar gewoon smeerolie voor gebruiken.
Maar als je er een paar liter gasolie door giet kan volgens mij ook geen kwaad,gaat erom dat je ziet wat er mee komt goed uit laten druipen.
Frank wat is de bedoeling van de loctite op de splines??
Mooie foto's Frank,word allemaal weer lekker leerzaam.
Gr Paul.
Maar als je er een paar liter gasolie door giet kan volgens mij ook geen kwaad,gaat erom dat je ziet wat er mee komt goed uit laten druipen.
Frank wat is de bedoeling van de loctite op de splines??
Mooie foto's Frank,word allemaal weer lekker leerzaam.
Gr Paul.
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Foutje Paul geen loctite maar molykote,is vet zodat hij er lekker opglijd.
Gr René ( De Stoere)
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
- frank
- Site Admin
- Berichten: 783
- Lid geworden op: zo 11 nov 2007 21:18
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Was dus Molykote smeervet op de spline-as, Locktite gebruiken we voor het borgen van de bouten, die mogen niet loslopen door trillingen.
Op de foto's zie je dat door de vulring op het vliegwiel die as helemaal draagt in de Centaflex. Die missende 1,5 cm is daarmee opgevuld.
Naar verwachting zou dit nooit meer kapot kunnen gaan, maar zeg nooit 'nooit' ......
Gisteren een heftruck geleend en de motor in het casco gehesen. En weer meten en meten.. Blijkt dat we 60 mm te hoog zitten met de fundatie.
Op de onderstaande foto's zie je duidelijk dat na het passen en meten we een stuk uit de fundatie gaan halen en een nieuw hoeklijn 80x80x8 op 80 mm diepte gaan vastlassen. Dan hebben we altijd voldoende speelruimte voor de uitlijning en de gietvullingen.
Op de onderste foto zie je helemaal rechts nog net de flens van de schroefas. Er komt nog een' knoopje' tussen om de ontbrekende lengte op te vullen.
Dat schilderwerk wat de vrijwillige vrouwen gedaan hebben ... je kunt hier echt van het vlak eten!


Op de foto's zie je dat door de vulring op het vliegwiel die as helemaal draagt in de Centaflex. Die missende 1,5 cm is daarmee opgevuld.
Naar verwachting zou dit nooit meer kapot kunnen gaan, maar zeg nooit 'nooit' ......
Gisteren een heftruck geleend en de motor in het casco gehesen. En weer meten en meten.. Blijkt dat we 60 mm te hoog zitten met de fundatie.
Op de onderstaande foto's zie je duidelijk dat na het passen en meten we een stuk uit de fundatie gaan halen en een nieuw hoeklijn 80x80x8 op 80 mm diepte gaan vastlassen. Dan hebben we altijd voldoende speelruimte voor de uitlijning en de gietvullingen.
Op de onderste foto zie je helemaal rechts nog net de flens van de schroefas. Er komt nog een' knoopje' tussen om de ontbrekende lengte op te vullen.
Dat schilderwerk wat de vrijwillige vrouwen gedaan hebben ... je kunt hier echt van het vlak eten!


gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Mooi werk mannen en vrouwen!
Waarvoor is het wieltje dat achteraan BB naast de fundatie zit? De kabel van de stophandle van de brandstofpomp?
Waarvoor is het wieltje dat achteraan BB naast de fundatie zit? De kabel van de stophandle van de brandstofpomp?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- frank
- Site Admin
- Berichten: 783
- Lid geworden op: zo 11 nov 2007 21:18
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Dat wieltje wat je ziet zijn in feite twee rollen waar de stuurkabels uit het hutje door lopen naar de zijde aan BB waarna de kabels naar achter naar het kwadrant gaan.
De motor staat straks met zijn vliegwielhuis tegen het voorschot van het hutje, het is erg krap, en een stuk van de koppeling steekt daar door de wand heen naar binnen. Nu komt dat straks onder het stuurhaspel dus je hebt er geen last van.
Grote probleem nu is het maken van een olie-opvangbak onder de motor want er mag beslist geen olie in de bilge komen. Het is een open bootje dus de automatische bilgepomp knikkert alles overboord en als er dan olie bij zit.. aiii.... We gaan proberen de wanden van de bak zo hoog mogelijk te maken want het waterpeil in de bilge is natuurlijk wisselend en er mag geen water in de bak kunnen stromen..
Vandaar ook wat aanpassingen aan de motorkap. Daar komt regendichte koellucht toevoer voor de radiator en uitblaasribben in de zijden. Dan regendichte inspectieluiken en een waterdichte aansluiting aan de voorkant van het stuurhutje. Is nog een hele puzzelarij allemaal.
De motor staat straks met zijn vliegwielhuis tegen het voorschot van het hutje, het is erg krap, en een stuk van de koppeling steekt daar door de wand heen naar binnen. Nu komt dat straks onder het stuurhaspel dus je hebt er geen last van.
Grote probleem nu is het maken van een olie-opvangbak onder de motor want er mag beslist geen olie in de bilge komen. Het is een open bootje dus de automatische bilgepomp knikkert alles overboord en als er dan olie bij zit.. aiii.... We gaan proberen de wanden van de bak zo hoog mogelijk te maken want het waterpeil in de bilge is natuurlijk wisselend en er mag geen water in de bak kunnen stromen..
Vandaar ook wat aanpassingen aan de motorkap. Daar komt regendichte koellucht toevoer voor de radiator en uitblaasribben in de zijden. Dan regendichte inspectieluiken en een waterdichte aansluiting aan de voorkant van het stuurhutje. Is nog een hele puzzelarij allemaal.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
Ik word echt oud,kan niet eens meer goed lezen.
Of,,,, komt het dat ik al 2 dagen in Haarlem ben,op weg naar Sail .
Gr paul
Of,,,, komt het dat ik al 2 dagen in Haarlem ben,op weg naar Sail .
Gr paul
- paure nesci
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: vr 14 mar 2014 11:50
- Locatie: Cuijk
Re: PRM delta 20koppeling+demperplaat defect
JaJa, met passen en meten ..... maar het ziet er knap uit allemaal !
Ik kom snel eens bij " de buren" kijken......
gr Do
Ik kom snel eens bij " de buren" kijken......

gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....