Welke koelvloeistof
Moderators: sailor wim, frank
Re: Welke koelvloeistof
hmm... en deze is dan weer geel..
daarnaast schrijven ze :
Toepassing
Coolant -38 NF is gedurende het gehele jaar te gebruiken in koelsystemen van moderne benzine- en dieselmotoren.
maar, zo modern is mijn dieselmotor niet ook al heeft die pas 96 draaiuren.
daarnaast schrijven ze :
Toepassing
Coolant -38 NF is gedurende het gehele jaar te gebruiken in koelsystemen van moderne benzine- en dieselmotoren.
maar, zo modern is mijn dieselmotor niet ook al heeft die pas 96 draaiuren.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Moderne motoren zijn gevoeliger voor sommige dopes dan oude motoren. Dit omdat er in jongere motoren sneller allerlei kunststoffen en chique legeringen gebruikt worden.
In oude motoren kan je zo ver ik weet alle koelvloeistoffen gooien die voor de particulier beschikbaar zijn.
In oude motoren kan je zo ver ik weet alle koelvloeistoffen gooien die voor de particulier beschikbaar zijn.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Dat vind ik een gevaarlijke stelling. Gelukkig zeg je "voorzover ik weet". Ik weet dat er in mijn Kromhout met natte bussen niet alles mag. Dat komt uit ervaring met een vergelijkbare Kromhout van ZKK Gouda, die liep lekkage op door aangetaste O-ringen na gebruik van moderne koelvloeistof. Dat was in de jaren 90. Of je nu, 20 jaar verder, alles er zo maar in kan gooien weet ik niet. Veiligheidshalve houd ik me maar bij de koelvloeistof waarmee ik geen problemen heb.dconel schreef:In oude motoren kan je zo ver ik weet alle koelvloeistoffen gooien die voor de particulier beschikbaar zijn.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Je hebt gelijk, zo zullen er vast meer uitzonderingen zijn.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
Het moet volgens mijn leverancier ook goed in een wat oudere motor kunnen,mijn motor is ook al wat ouder ik schat zo,n 25 jaar.
Ik denk wel dat het bij extreem oude motoren meer risico is ,net zo goed als met olie
In een oudere motor moet volgens mij vaak ongedoopte olie, doe je dit niet gaat hij ook aan alle kanten olie lekken.
In mijn oude harley moest ook ongedoopte olie
Gr René ( De Stoere)
Ik denk wel dat het bij extreem oude motoren meer risico is ,net zo goed als met olie
In een oudere motor moet volgens mij vaak ongedoopte olie, doe je dit niet gaat hij ook aan alle kanten olie lekken.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Die lekken toch met alle soorten olie?De Stoere schreef: In een oudere motor moet volgens mij vaak ongedoopte olie, doe je dit niet gaat hij ook aan alle kanten olie lekken.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
-
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
Haha 10x trappen 1x starten 

met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
-
Nee Jef Twee keer trappen zonder contact,dan contact er op en altijd lopen.
Een goeie harley start altijd,een rotte harley start niet en rookt en loopt onregelmatig.
Ik heb twee liberetors gehad en heb nu nog een shovel start altijd.
Gr René ( De Stoere)
Een goeie harley start altijd,een rotte harley start niet en rookt en loopt onregelmatig.
Ik heb twee liberetors gehad en heb nu nog een shovel start altijd.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
- paure nesci
En als ie geen olie lekt......dan is ie leeg !

Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
de "meester"(1e machinist) waar ik het vak van heb geleerd zei altijd "als er olie lekt is dat een goed teken dan zit er nog in" en nou als de sodeju opruimen en repareren kwam er ook ALTIJD achter aan 

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Even terug naar het topic:
Als je een kielkoeling/vlakkoeling hebt zit er soms een enorme hoeveelheid koelmiddel in (60-80 liter is geen uitzondering). Van vervangen elke 5 jaar komt dan vaak niets. Mijn stelling is: in zo een enorme hoeveelheid kv zit ook genoeg 'dope' voor meerdere jaren. Ik ben van plan er een 15 jaar mee te doen, het zit er nu 9 jaar in. Vlgs de specificaties is het een longlife kv van een goed merk. Ik denk dat er in een diesel van ong. 50 pk normaal (interkoeler en watergekoelde uitlaat) max. 20 liter gaat. Drie maal de standtijd met 60 liter zou dus moeten kunnen. Dus over een paar jaar ga ik de zaak maar eens aftappen. Het zou mooi zijn als er een mogelijkheid bestond je kv te laten testen voor een redelijke prijs, niet alleen op vorstbestendigheid, maar ook of de verschillende dopes nog voldoende aanwezig zijn.
Gr
Arnold
Als je een kielkoeling/vlakkoeling hebt zit er soms een enorme hoeveelheid koelmiddel in (60-80 liter is geen uitzondering). Van vervangen elke 5 jaar komt dan vaak niets. Mijn stelling is: in zo een enorme hoeveelheid kv zit ook genoeg 'dope' voor meerdere jaren. Ik ben van plan er een 15 jaar mee te doen, het zit er nu 9 jaar in. Vlgs de specificaties is het een longlife kv van een goed merk. Ik denk dat er in een diesel van ong. 50 pk normaal (interkoeler en watergekoelde uitlaat) max. 20 liter gaat. Drie maal de standtijd met 60 liter zou dus moeten kunnen. Dus over een paar jaar ga ik de zaak maar eens aftappen. Het zou mooi zijn als er een mogelijkheid bestond je kv te laten testen voor een redelijke prijs, niet alleen op vorstbestendigheid, maar ook of de verschillende dopes nog voldoende aanwezig zijn.
Gr
Arnold
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de aard van de veroudering. Als een dopes worden 'verbruikt' als ze in contact komen met de materialen die ze beschermen heb je natuurlijk gelijk. Als de dopes verouderen door hun leeftijd gaat deze vlieger niet op.
Ik betaalde voor een vaatje koelvloeistof van MPM (60l) rond de 60 euro. Dan vind ik 20 euro per jaar voor vervangen na 3 jaar eigenlijk geen probleem, maar dat moet ieder voor zich bekijken, ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Ik betaalde voor een vaatje koelvloeistof van MPM (60l) rond de 60 euro. Dan vind ik 20 euro per jaar voor vervangen na 3 jaar eigenlijk geen probleem, maar dat moet ieder voor zich bekijken, ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Kan simpel op vorstbestendigheid getest worden.varg schreef:Even terug naar het topic:
Het zou mooi zijn als er een mogelijkheid bestond je kv te laten testen voor een redelijke prijs, niet alleen op vorstbestendigheid, maar ook of de verschillende dopes nog voldoende aanwezig zijn.
Gr
Arnold

groet Terpstra / SAMBEEK