Droge uitlaat onder water laten eindigen
Moderators: sailor wim, frank
Re: Droge uitlaat onder water laten eindigen
nee zover ik weet zit er in die hals geen beluchter,
dat is gewoon volledig dicht.
Normaal komt de uitlaat ook niet onder water,
hooguit als je met een paar man achterop zit dat hij net aan 1/3de onderwater raakt, en bij golven even onder komt en dan weer boven.
Maar tijdens varen loopt die wel flink in het water te blazen,
Doordat ik een soort onderwater zwamplateau heb, trekt de boot het water daar niet omlaag.
daarom ben ik dus met dat stuk pijp omhoog begonnen.
kapotvriezen ben ik niet bang voor in de winter, het is een hol stukje pijp aan de buiten zijde.
desnoods haal ik het er af.
@jef-tengro
het hoogste punt van de uitlaatbocht binnen zit ongeveer een 10 a 15cm onder het gangboord inderdaad.
Dus een cm of 50 boven de waterlijn.
dat is gewoon volledig dicht.
Normaal komt de uitlaat ook niet onder water,
hooguit als je met een paar man achterop zit dat hij net aan 1/3de onderwater raakt, en bij golven even onder komt en dan weer boven.
Maar tijdens varen loopt die wel flink in het water te blazen,
Doordat ik een soort onderwater zwamplateau heb, trekt de boot het water daar niet omlaag.
daarom ben ik dus met dat stuk pijp omhoog begonnen.
kapotvriezen ben ik niet bang voor in de winter, het is een hol stukje pijp aan de buiten zijde.
desnoods haal ik het er af.
@jef-tengro
het hoogste punt van de uitlaatbocht binnen zit ongeveer een 10 a 15cm onder het gangboord inderdaad.
Dus een cm of 50 boven de waterlijn.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
dat werkt meer dan voldoende tegen t hevelen volgens mij, je hebt een droge uitlaat dus die zwanehals zit vol lucht, als die tot bijna onder je gangboord zit moet je echt geen schrik hebben van hevelen, dan moet t water al eerst tot helemaal bovenin die zwanehals geraken en dat zie ik niet zitten.
dat bedoelde ik eigenlijk ; die zwanehals is je beveiliging tegen hevelen ...
;-D
een extra gaatje boren daar beneden heeft ook echt geen nut hoor ...
gewoon s proberen zou ik dan zeggen ...
;-D
groetjes, Dirk
dat bedoelde ik eigenlijk ; die zwanehals is je beveiliging tegen hevelen ...
;-D
een extra gaatje boren daar beneden heeft ook echt geen nut hoor ...
gewoon s proberen zou ik dan zeggen ...
;-D
groetjes, Dirk
Bij ons in de haven ligt een boot met een Daf 475 die heeft de uitlaat 1 meter diep achter de schroef uit laten komen wel met een beluchter op de zwanenhals.
Hij heeft er mee geexperimenteerd als hij hem minder diep onder water stak blies hij op snelheid een gat in het water achter de uitlaat en had hij nog steeds lawaai.
Ik dacht ook teveel tegendruk maar het blijkt gewoon te werken.
Het plaatsen van een beluchter is erg belangrijk als je dat niet doet dan trekt het water omhoog bij afkoelende motor omdat het luchtvolume in de uitlaat dan minder wordt.
Gr Dirk
Hij heeft er mee geexperimenteerd als hij hem minder diep onder water stak blies hij op snelheid een gat in het water achter de uitlaat en had hij nog steeds lawaai.
Ik dacht ook teveel tegendruk maar het blijkt gewoon te werken.
Het plaatsen van een beluchter is erg belangrijk als je dat niet doet dan trekt het water omhoog bij afkoelende motor omdat het luchtvolume in de uitlaat dan minder wordt.
Gr Dirk
- Marie Christina
Jef-Tengro schreef:Dat gaat vast niet hevelen, die uitlaat loopt ja fors boven de waterlijn uit. En er is geen aanzuigende in een uitlaat

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
Haha hoe dat zo?Marie Christina schreef:Jef-Tengro schreef:Dat gaat vast niet hevelen, die uitlaat loopt ja fors boven de waterlijn uit. En er is geen aanzuigende in een uitlaatWoar koms't weg?
met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
- Marie Christina
Lees dat cursieve stukje nog eens?
(Maar da's ja alleen maar mooi ja man ja.)
(Maar da's ja alleen maar mooi ja man ja.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
O zo haha
met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
Jeffrey
Foto album boot:
"das mooi ja"
"Dat loopt ja fors"
Heel herkenbaar, mijn ex was gronings...
Maargoed,
Ik gaat dit volgende week toch eens proberen,
Even een iets langer pijpje scoren, zodat die een cm of 40 onder water kan eindigen
"Dat loopt ja fors"
Heel herkenbaar, mijn ex was gronings...
Maargoed,
Ik gaat dit volgende week toch eens proberen,
Even een iets langer pijpje scoren, zodat die een cm of 40 onder water kan eindigen
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
ik heb een snel polyesterjacht gehad daar waren de uitlaten door middel van een haaks rubber gedeelte achter de spiegel onder water uitkomend.het "broebelen" bleef beperkt tot het stationair draaien bij gas geven hoorde je de uitlaten van de Volvo`s bijna niet meer doordat alle geluid onder water geperst word. ik vond het ideaal, had het nog nooit gezien zo ,maar was er erg snel aan gewend
.Wel aandacht besteden aan het "hevelprobleem'" want als de motor stopt valt de druk in de uitlaat weg waardoor er waterdruk van buiten kan ontstaan.Een goede zwanenhals met beluchting boven de waterlijn en klaar is Kees.Alleen een gaatje boren is vragen om moeilijkheden ivm vuil etc. dan moet je elke vaartocht je gaatje controleren/openmaken.

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

wat voor beluchting zou ik daar eventueel moeten plaatsen dan ?
Via google vind ik enkel beluchters voor een natte uitlaat.
Ik denk dat die wegsmelten
maar als er bij dat uitlaatpijpje aan de spiegel een kleine opening zit tussen uitlaat en kniestuk (1 a 1,5mm aan 1 zijde ivm klemmende imbusbout)
EN ik zou er nog een gaatje bij boren, dan moet dat toch afdoende zijn om hevelen tegen te gaan.
Zoals gezegd, de bovenkant van de zwanenhals zit een 10-15cm onder het gangboord, en dus 40 a 50 cm boven de waterlijn
ik verwacht niet dat daar snel vuil in komt zodat het dicht gaat zitten...
Via google vind ik enkel beluchters voor een natte uitlaat.
Ik denk dat die wegsmelten

maar als er bij dat uitlaatpijpje aan de spiegel een kleine opening zit tussen uitlaat en kniestuk (1 a 1,5mm aan 1 zijde ivm klemmende imbusbout)
EN ik zou er nog een gaatje bij boren, dan moet dat toch afdoende zijn om hevelen tegen te gaan.
Zoals gezegd, de bovenkant van de zwanenhals zit een 10-15cm onder het gangboord, en dus 40 a 50 cm boven de waterlijn
ik verwacht niet dat daar snel vuil in komt zodat het dicht gaat zitten...
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Marie Christina
Een speldenprik wel, een gaatje van een paar milimeter.... Onmogelijk is het natuurlijk niet, maar ik zie het zo gauw niet gebeuren.