frank schreef:Gefeliciteerd! Jij weet wat ik bedoel.
In de lucht hebben ze aerodynamica, in vloeistoffen spreken ze van hydraulica.
Het gaat hier om van die halvemaanvormige gaten die water kunnen doorlaten.
Dat schijnt een belangrijke functie te hebben, op onze tjalk hadden we dat ook.
Misschien heb je wel eens het roerblad gezien van een echte Chinese jonk.
Dat zit werkelijk vol kunstig gesneden gaten en die sturen sturen als een mes.
Destijds op de zeevaartschool kregen wij één keer per week scheepsbouw.
Daar heb ik geleerd dat die gaten niet zijn om water door te laten, maar om ervoor te zorgen dat de kimkielen afbreken bij eventueel aan de grondlopen.
Als je ze van voor tot achter aan de grondplaat last bestaat de kans dat de kim zelf opengetrokken wordt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Ik hoop dat dit linkje werkt: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=736
Hier zijn duidelijk deskundigen aan het woord. En als je toch eenmaal in dit buitengewoon leerzame forum zit, kijk dan even naar het hele lijntje over kim- slinger- en stabilisatiekielen (want daar is wel enig verschil tussen).
Voorlopig lijkt het erop dat besparing op laswerk, angst voor uitscheuren kimplaten en alleen bevestiging zoeken waar de kimplaat op een spant zit de voornaamste redenen zijn om sparingen aan te brengen. Over de dynamiek van dit soort gaten met betrekking tot de dempende werking vond ik zo gauw niets.
Mijn voorlopige conclusie: wie kimkielen zonder gaten aanbrengt, doet in principe weinig fout.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Marie Christina schreef:
Daar heb ik geleerd dat die gaten niet zijn om water door te laten, maar om ervoor te zorgen dat de kimkielen afbreken bij eventueel aan de grondlopen.
Je kunt ze natuurlijk ook door mij laten lassen.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
quichot schreef:Ik hoop dat dit linkje werkt:
Mijn voorlopige conclusie: wie kimkielen zonder gaten aanbrengt, doet in principe weinig fout.
Nou, als je dan de bevestiging op de mercury ziet (vorige pagina), die zitten onwrikbaar aan de huid. Daar wordt bij ongewenste krachten echt alles overgebracht op de scheepshuid, met die dikke strip die er onder gelast zit.....
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Dat kan inderdaad een probleem zijn, dat wordt ook aangehaald, per slot zijn die kimgangen niet ontworpen op dergelijke krachten. Maar erg snel zullen wij niet op de rotsen lopen of met zware ijsgang te maken krijgen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
quichot schreef:Ik hoop dat dit linkje werkt:
Nou, als je dan de bevestiging op de mercury ziet (vorige pagina), die zitten onwrikbaar aan de huid. Daar wordt bij ongewenste krachten echt alles overgebracht op de scheepshuid, met die dikke strip die er onder gelast zit.....
Door die strip is de bevestiging aan de huid zodanig dat de kimkiel zal buigen / van de strip losbreken voordat de huid in gevaar komt (niet berekend, maar zo op het gevoel)