Motor starten na jaren stilstand
Moderators: sailor wim, frank
Re: Motor starten na jaren stilstand
Er is speciale spoelolie in de handel. Oude smo er uit laten lopen, schoon smo filter monteren en voorsmeren als dit mogelijk is. Kan je dit niet doen gewoon de motor starten en laten lopen op de spoelolie. Hierna de spoelolie aftappen en het smo filter vervangen en weer een nieuw smo filter plaatsen en schone moterolie er in pompen. De spoelolie bewaren in een vat zodat mocht je het ooit weer een keer willen gebruiken. Vuiligheid zal onderin het vat bezinken en je pompt de " schone" spoelolie gewoon weer uit het vat en laat het restje spoel olie gewoon zitten.
Gr ed
Gr ed
-
- Contacteer:
als spoel olie kunt u gewoon olie van bijvoorbeeld de gamma of zo nemen, een uurtje op laten draaien en dan weer verversen met de juiste en goede olie (wij gebruiken voor de indenor Kroon olie, afhankelijk van de omgevings temperatuur en gebruik 15w40 of 20w50.
als de motor intern extreem vervuild is kunt u de motor aftappen en doorspoelen met diesel olie (niet op laten draaien!!!!) als het meeste vuil er uit is (vaak ook onder het kleppendeksel) dan kunt u de boel weer aftappen , en vullen met de juiste olie , vaak komt deze vervuiling door veel te weinig olie verversen, en gebruik van ouderwetse olie., ik maak dit bedrijfsmatig nog wel eens mee, goed spoelen en eventueel bovenin met de kwast en diesel olie schoonmaken , een paar keer spoelen en extra olie verversen helpt vaak!
als de motor intern extreem vervuild is kunt u de motor aftappen en doorspoelen met diesel olie (niet op laten draaien!!!!) als het meeste vuil er uit is (vaak ook onder het kleppendeksel) dan kunt u de boel weer aftappen , en vullen met de juiste olie , vaak komt deze vervuiling door veel te weinig olie verversen, en gebruik van ouderwetse olie., ik maak dit bedrijfsmatig nog wel eens mee, goed spoelen en eventueel bovenin met de kwast en diesel olie schoonmaken , een paar keer spoelen en extra olie verversen helpt vaak!

Voor alles is een oplossing!
Alvast bedankt voor de reactie,
dat met spoelen met diesel olie zal ik gaan doen,en daarna nog voor de zekerheid met spoelolie,
mijn indenor is enige jaren geleden helemaal gereviceerd,
verversen van de olie en filter doe ik elk jaar,
varen doe ik genoeg(3,5 maand ongeveer frankrijk)
kwaa olie dacht ik,dat de olie voor oude motoren goed voor mijn motor was,maar nu twijfel ik toch.
De olie die ik gebruik is momenteel MPM 20W50 multigrade Classic.
Welke zal dan de beste zijn voor de motor?
Vrg.Ed
dat met spoelen met diesel olie zal ik gaan doen,en daarna nog voor de zekerheid met spoelolie,
mijn indenor is enige jaren geleden helemaal gereviceerd,
verversen van de olie en filter doe ik elk jaar,
varen doe ik genoeg(3,5 maand ongeveer frankrijk)
kwaa olie dacht ik,dat de olie voor oude motoren goed voor mijn motor was,maar nu twijfel ik toch.
De olie die ik gebruik is momenteel MPM 20W50 multigrade Classic.
Welke zal dan de beste zijn voor de motor?
Vrg.Ed
- FransvanNispen
Gebruik de olie, die voorgeschreven is door de fabrikant van je motor.
B.v. Oude motor kan het voorschrift zijn een sae olie, dit omdat hier geen toevoegingen inzitten die je papieren pakkingen e.d. Vernielen.
Nieuwe motor, dikwijls een b.v. 20 w.....
Het is niet zo dat oude olie (sae) ook goed genoeg is voor je nieuwerwetse motor, sommigen MOETEN de toevoegingen hebben i.v.m bv. Warmteontwikkeling in de nieuwere stalen of alluminium motor, met heel andere lagers en pakkingen.
Ik geef alleen wat voorbeelden, daar het niet mijn vakgebied is, maar ik heb wel even goed gezocht en gelezen, omdat ik zelf met een oude GM rond-tuf. En voor die is het héél belangrijk om de juiste olie te gebruiken.
Even nog een ander voorbeeld, iemand die mijn oude auto zou kopen, die ik zelf al ...dehands heb, die zal er nooit een oldtimer van kunnen maken, want ik rij er meestal maar een jaar of 5 in, en dus gaat er de olie in die op dat moment in de aanbieding is
Groet
Frans
B.v. Oude motor kan het voorschrift zijn een sae olie, dit omdat hier geen toevoegingen inzitten die je papieren pakkingen e.d. Vernielen.
Nieuwe motor, dikwijls een b.v. 20 w.....
Het is niet zo dat oude olie (sae) ook goed genoeg is voor je nieuwerwetse motor, sommigen MOETEN de toevoegingen hebben i.v.m bv. Warmteontwikkeling in de nieuwere stalen of alluminium motor, met heel andere lagers en pakkingen.
Ik geef alleen wat voorbeelden, daar het niet mijn vakgebied is, maar ik heb wel even goed gezocht en gelezen, omdat ik zelf met een oude GM rond-tuf. En voor die is het héél belangrijk om de juiste olie te gebruiken.
Even nog een ander voorbeeld, iemand die mijn oude auto zou kopen, die ik zelf al ...dehands heb, die zal er nooit een oldtimer van kunnen maken, want ik rij er meestal maar een jaar of 5 in, en dus gaat er de olie in die op dat moment in de aanbieding is

Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Maar nu is mijn vraag nog steeds niet beantwoord,
Met welke olie verversen,doe ik er goed aan om in mijn gereviseerde peugeot motor olie te gebruiken van die multigrade Classic?
Vrg.Ed
Met welke olie verversen,doe ik er goed aan om in mijn gereviseerde peugeot motor olie te gebruiken van die multigrade Classic?
Vrg.Ed
- Marie Christina
Ik laat me graag terecht wijzen als het niet waar is, maar mij is eens verteld dat als je gewoon een goede moderne olie koopt (daarmee bedoel ik, geen HEMA / Aldi / Action spul, maar gewoon een merk), met de juiste viscositeit, je altijd goed zit.
(Volgens mij zegt VRM dat hierboven ook)

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
De motor loopt na revisie al jaren goed op de olie die nu gebruikt wordt,dan ga je dit toch niet veranderen.
Gr René ( De Stoere).
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Mijn motor 27pk ververs ik ieder jaar.
Als je maar 125 uur per jaar vaart,met een motor die nooit aan z'n vol vermogen komt.
4.5liter goedkope olie erin,en komt er ook weer schoon uit,ik voel me er goed bij en mijn motor ook.
Maar als je het niet vertrouwd gewoon doen wat je denkt dat goed is.
Gr. Paul.
Als je maar 125 uur per jaar vaart,met een motor die nooit aan z'n vol vermogen komt.
4.5liter goedkope olie erin,en komt er ook weer schoon uit,ik voel me er goed bij en mijn motor ook.
Maar als je het niet vertrouwd gewoon doen wat je denkt dat goed is.
Gr. Paul.
Ik gebruik olie van de lidle en ververst om de 200 uur ,heb het ook laten testen en de codering op de verpakking klopt met wat er in zitMarie Christina schreef:Ik laat me graag terecht wijzen als het niet waar is, maar mij is eens verteld dat als je gewoon een goede moderne olie koopt (daarmee bedoel ik, geen HEMA / Aldi / Action spul, maar gewoon een merk), met de juiste viscositeit, je altijd goed zit.
En is net zo Goed als de olie van de grote maatschappijen Shell en BP en andere,synthetise olie is een ander verhaal is ook goed en duur en voor nieuwe motoren vanaf het begin gebruiken!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- Marie Christina
Als het om de 200 uur ververst wordt kan je er zelfs slaolie in gooien.
(Bij wijze van spreken! Niet doen!
)
(Bij wijze van spreken! Niet doen!

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
Carel-k schreef:Ik gebruik olie van de lidle en ververst om de 200 uur ,heb het ook laten testen en de codering op de verpakking klopt met wat er in zitMarie Christina schreef:Ik laat me graag terecht wijzen als het niet waar is, maar mij is eens verteld dat als je gewoon een goede moderne olie koopt (daarmee bedoel ik, geen HEMA / Aldi / Action spul, maar gewoon een merk), met de juiste viscositeit, je altijd goed zit.
En is net zo Goed als de olie van de grote maatschappijen Shell en BP en andere,synthetise olie is een ander verhaal is ook goed en duur en voor nieuwe motoren vanaf het begin gebruiken!
Kijk, en dát wil er nou bij mij niet in.
Dat olie van een supermarkt net zo goed is als van een bekende maatschappij.
Zij hebben wetenschappers in dienst, laboratoria, een naam hoog te houden.
Je wéét de herkomst.
Zelfs als de supermarktolie van de bekende maatschappijen afkomstig zou zijn kan ik me niet voorstellen dat hjet net zo goe is als het A-merk.
Ik vermoed dat het welliswaar van een A-merk afkomstig zal zijn, maar dan toch niet van die kwaliteit om in een Shell/Castroljerrycan te zitten.
Anders zouden ze het wel als Shell/Castrol verkopen.
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Ik denk toch dat je je hier vergist in de dwingende kracht van branding.
Niet die aan de Noordzeekust, maar het Engelse begrip, dat ongeveer inhoudt: het te gelde maken van een sterke merknaam.
Die olie van de Lidl, of Action, of HEMA, is gewoon prima. Het is maar zeer de vraag of die na analyse onderdoet voor een A-merk. Die B-merken worden echt niet in elkaar geknutseld in een fietsenschuurtje in Kazachstan.
De grootste investeringen die A-merken in hun product stoppen zijn niet research- maar marketingkosten. De wereldtop van de reclamebureaus spelen slim in op wat de consument hoopt, denkt en verwacht: dat er legers mannen en vrouwen in witte jassen 24/7 met niets anders bezig zijn dan om de allerbeste olie nog meer te verbeteren. Als dat waar zou zijn, dan verkocht Shell 10 jaar geleden dus onverantwoorde bagger.
Stap 1 is het concept (net woord voor leugentje): bijv.: de nieuwe common railtechnologie vereist een totaal andere olie dan een grasmaaier. Wat zegt u nu consument? U heeft die nieuwe olie nog niet? Oeioeioei, als dat maar goed gaat in uw kostbare motor! Stap 2 is de geruststellende oplossing, de verlossing mag ik wel zeggen: WIJ GAAN U REDDEN!!! Onze labo's ontdekten FANTASIENAAM! (meestal iets in de trant van LIPS, lateral interactiv pentachroom suppletion), gevolgd door stap 3: u snapt niet dat u ooit heeft kunnen leven zonder LIPS, en u bent bereid daar 10 euro de liter voor neer te leggen.
Niet die aan de Noordzeekust, maar het Engelse begrip, dat ongeveer inhoudt: het te gelde maken van een sterke merknaam.
Die olie van de Lidl, of Action, of HEMA, is gewoon prima. Het is maar zeer de vraag of die na analyse onderdoet voor een A-merk. Die B-merken worden echt niet in elkaar geknutseld in een fietsenschuurtje in Kazachstan.
De grootste investeringen die A-merken in hun product stoppen zijn niet research- maar marketingkosten. De wereldtop van de reclamebureaus spelen slim in op wat de consument hoopt, denkt en verwacht: dat er legers mannen en vrouwen in witte jassen 24/7 met niets anders bezig zijn dan om de allerbeste olie nog meer te verbeteren. Als dat waar zou zijn, dan verkocht Shell 10 jaar geleden dus onverantwoorde bagger.
Stap 1 is het concept (net woord voor leugentje): bijv.: de nieuwe common railtechnologie vereist een totaal andere olie dan een grasmaaier. Wat zegt u nu consument? U heeft die nieuwe olie nog niet? Oeioeioei, als dat maar goed gaat in uw kostbare motor! Stap 2 is de geruststellende oplossing, de verlossing mag ik wel zeggen: WIJ GAAN U REDDEN!!! Onze labo's ontdekten FANTASIENAAM! (meestal iets in de trant van LIPS, lateral interactiv pentachroom suppletion), gevolgd door stap 3: u snapt niet dat u ooit heeft kunnen leven zonder LIPS, en u bent bereid daar 10 euro de liter voor neer te leggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- FransvanNispen
De vraag beantwoorden: kijk in het boekje van de motor.
Verschillen in olie: Met en Zonder toevoegingen b.v. 20W40, SAE30
SAE 20-30-40 worden dikwijls voor classic motoren voorgeschreven, ook verkrijgbaar in de iets goedkopere versie, dus niet een mooi 1ltr blik voor €20,-
10W-20W-30W enz, dit zijn de getallen die staan voor de lage temperaturen waaronder de olie getest is, het getal daarachter voor de viscositeit. en tevens weet je dat het een moderne olie is MET toevoegingen.
Verder ben ik het eens met quichot. hier kan ik ook wel wat praktijkvoorbeelden van geven.
één voorbeeld hierbij, de kan olie is bij de Action goedkoper omdat de verpakking goedkoper is, en er niet zo veel mensen op kantoor zitten.
Dus nogmaals: Wat schrijft schrijft de Peugot manual voor??
Groet
Frans
Verschillen in olie: Met en Zonder toevoegingen b.v. 20W40, SAE30
SAE 20-30-40 worden dikwijls voor classic motoren voorgeschreven, ook verkrijgbaar in de iets goedkopere versie, dus niet een mooi 1ltr blik voor €20,-
10W-20W-30W enz, dit zijn de getallen die staan voor de lage temperaturen waaronder de olie getest is, het getal daarachter voor de viscositeit. en tevens weet je dat het een moderne olie is MET toevoegingen.
Verder ben ik het eens met quichot. hier kan ik ook wel wat praktijkvoorbeelden van geven.
één voorbeeld hierbij, de kan olie is bij de Action goedkoper omdat de verpakking goedkoper is, en er niet zo veel mensen op kantoor zitten.
Dus nogmaals: Wat schrijft schrijft de Peugot manual voor??
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Altijd goed natuurlijk, maar dat ligt een beetje aan de leeftijd van de motor.FransvanNispen schreef:De vraag beantwoorden: kijk in het boekje van de motor. Dus nogmaals: Wat schrijft schrijft de Peugot manual voor??
In mijn DAF-manual uit 1964 bijvoorbeeld staat dat ik uitsluitend monograde SAE30 mag gebruiken, op straffe van garantieverlies, en dan nog alleen van die en die merken. Inmiddels zijn die multigrades zoveel beter geworden, dat het ronduit onverstandig is om nog naar de manual te luisteren. Ik ben 4 jaar geleden overgestapt op minerale 20/50, en sindsdien blijft de motor koeler bij zware belasting, de oliedruk is bij warme motor een volle punt hoger, en de olie gaat veel langer mee.
Eerlijk gezegd denk ik: als er maar een moderne olie inzit. Wel ben ik nog wat huiverig voor synthetische olie in een oude motor.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
Kijk eens bij kroon oliën onder dieselfleet of multiefleet.
Ik heb ook een wat oudere motor,en wat mij opvalt bij het gebruik van dieselfleet dat de olie heel mooi helder blijft.
Gr René ( De Stoere).
Ik heb ook een wat oudere motor,en wat mij opvalt bij het gebruik van dieselfleet dat de olie heel mooi helder blijft.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier