Er kunnen verschillende oorzaken zijn, ik ben geen expert maar ik zou denken aan:
-waterkwaliteit, heel schoon water geleid minder dan brak water
-naburige boten met verkeerde installatie (meet eens op verschillende plekken rond de boot, meet de boot van de buurman eens...
-actief beschermde damwanden zijn beruchte slopers...
Boot beschermen tegen galvanische corrosie
Moderators: sailor wim, frank
- FransvanNispen
- Berichten: 560
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie
Doe de meting opnieuw, opdezelfde plaats en afstand enz enz.
Maar nu met losgekoppelde accu' s en natuurlijk géén 220 aan, dus geen omvormer op de accu gekoppeld en geen stekker aan de wal.
Dan moet je er aan uitkomen en weet je zeker wat de afwijking is van je meter
Mits je buurman o.i.d. niet de veroorzaker is, dan moet je nog even ergens in de vrije natuur meten.
Wat met dit weer dan weer geen straf is
Groet
Frans
Maar nu met losgekoppelde accu' s en natuurlijk géén 220 aan, dus geen omvormer op de accu gekoppeld en geen stekker aan de wal.
Dan moet je er aan uitkomen en weet je zeker wat de afwijking is van je meter
Mits je buurman o.i.d. niet de veroorzaker is, dan moet je nog even ergens in de vrije natuur meten.
Wat met dit weer dan weer geen straf is

Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie
De tips van Frans opvolgen kan natuurlijk nooit kwaad. Maar het eerste waar ik aan denk is verkeerde type anode, geen goede verbinding scheepsstaal-anode, te weinig of teveel anodes.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie
Wat heel veel booteigenaren niet weten is dat de anodes heel goed in verbinding met het schip moeten staan,die lassen er een paar bouten aan smeren er flink teer of antiefouling op en schroeven dan de anode er tegenaan.
De Anode moet heel goed aarde maken met het schip anders doet de anode niets.
Ik snap daarom niets van zwevende anodes,wat hier ook al geopperd is.
Ik zie bij ons in de haven mensen die eerst de hele bodem vol smeren en dan zo de anodes in de smurrie er op drukken.
Eigenlijk moet je met een multiemeter meten of de anode kontakt maakt
Gr René ( De Stoere).
De Anode moet heel goed aarde maken met het schip anders doet de anode niets.
Ik snap daarom niets van zwevende anodes,wat hier ook al geopperd is.
Ik zie bij ons in de haven mensen die eerst de hele bodem vol smeren en dan zo de anodes in de smurrie er op drukken.
Eigenlijk moet je met een multiemeter meten of de anode kontakt maakt
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Re: Boot beschermen tegen galvanische corrosie
ik ga de tips van Frans de volgende keer even testen,
volgens mij staat er geen damwand onder de steiger, maar ook dat ga ik even checken.
De anodes zijn er in september nieuw opgekomen,
ze zijn erop gelast, te lassen oppervlak is eerst geheel kaal geslepen.
daarna zijn ze erop gelast, en enkel de lassen zijn weer onder een laagje AF verdwenen.
ik dacht er dat er 4x 2,5 kg onder zat.
heb even op de bon gekeken, er zit 4x 1,5kg aluminium onder. (2x voor en 2x achter vlakbij schroefas)
nat oppervlak is ongeveer 26m2
Volgens het tabbeletje zou ik dus voldoende anodes moeten hebben.
volgens mij staat er geen damwand onder de steiger, maar ook dat ga ik even checken.
De anodes zijn er in september nieuw opgekomen,
ze zijn erop gelast, te lassen oppervlak is eerst geheel kaal geslepen.
daarna zijn ze erop gelast, en enkel de lassen zijn weer onder een laagje AF verdwenen.
ik dacht er dat er 4x 2,5 kg onder zat.
heb even op de bon gekeken, er zit 4x 1,5kg aluminium onder. (2x voor en 2x achter vlakbij schroefas)
nat oppervlak is ongeveer 26m2
Volgens het tabbeletje zou ik dus voldoende anodes moeten hebben.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================