houten dak rond krijgen
Moderators: sailor wim, frank
-
Re: houten dak rond krijgen
Ik heb de naam van de schroeven verkeerd geschreven,moet woodies zijn.
Dit zijn speciale schroeven,die de eigenschap hebben de plaat veel beter aan te trekken,zonder voor te boren.
Kijk maar eens op internet onder woodies.
RVS met torks schroefkop.
Voordeel ze breken ook niet zo gauw.
Succes Gr René ( De Stoere)
Dit zijn speciale schroeven,die de eigenschap hebben de plaat veel beter aan te trekken,zonder voor te boren.
Kijk maar eens op internet onder woodies.
RVS met torks schroefkop.
Voordeel ze breken ook niet zo gauw.
Succes Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
-
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Zolas Terpstra het beschrijft lijkt me een goede methode. Altijd met balken over de hele lengte aandrukken, en niet op schroeven aan laten komen want dan trekt het hout tussen de schroeven weer los, en krijg je een golvend resultaat.
Bij het vastplakken op de nok beginnen en dan naar beide kanten toe werken, dan komt ie er zo recht mogelijk op.
Ik heb goede ervaring met 3 x 6 mm platen rond verlijmt, straal 60 cm. Aan het plaatje te zien moet 9 a 10 mm dikte geen probleem zijn, maar met goede verlijming kun je ook 2 x 6 kiezen lijkt me.
Je kan het eventueel doordrenken met water om makkelijker te buigen, vindt de epoxy ook prima.
Ook eerst met een rechte balk kijken of de nok horizontaal loopt, of iets aflopend (naar voren), dan is het dak dus een beetje conisch en zou ik de plaat nog ruimer zagen.
We zijn natuurlijk wel geinteresseerd in wat voor moois er onder de toplaag te voorschijn komt
Bij het vastplakken op de nok beginnen en dan naar beide kanten toe werken, dan komt ie er zo recht mogelijk op.
Ik heb goede ervaring met 3 x 6 mm platen rond verlijmt, straal 60 cm. Aan het plaatje te zien moet 9 a 10 mm dikte geen probleem zijn, maar met goede verlijming kun je ook 2 x 6 kiezen lijkt me.
Je kan het eventueel doordrenken met water om makkelijker te buigen, vindt de epoxy ook prima.
Ook eerst met een rechte balk kijken of de nok horizontaal loopt, of iets aflopend (naar voren), dan is het dak dus een beetje conisch en zou ik de plaat nog ruimer zagen.
We zijn natuurlijk wel geinteresseerd in wat voor moois er onder de toplaag te voorschijn komt

Water en epoxy gaan niet samen!Wouter schreef: Je kan het eventueel doordrenken met water om makkelijker te buigen, vindt de epoxy ook prima.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Ben je niet in de war met PU-lijm? Die hardt uit door vocht.Wouter schreef:Je kan het eventueel doordrenken met water om makkelijker te buigen, vindt de epoxy ook prima.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Maar ik ga die platen evrwijderen omdat er vocht tussen zit, Dan lijkt het me bijzonder om ze dan doordrenkt nieuw terug te leggen? Zit het vocht er toch weer tussen?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
ligplaats Amsterdam
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
Sorry, heb inderdaad PU lijm gebruikt.
Zou niet weten wat er met epoxy gebeurd, maar dat kan wel eens een smeerboel worden.
Houten platen kun je heel erg rond maken door ze flink nat te maken, daarna moet het natuurlijk wel een tijdje drogen voordat je het oppervlak waterdicht maakt.
In dit geval zal het wel meevallen, maar als je de indruk krijgt dat de bovenste laag fineer begint te barsten bij het rond trekken is het te overwegen.
Succes!
Zou niet weten wat er met epoxy gebeurd, maar dat kan wel eens een smeerboel worden.
Houten platen kun je heel erg rond maken door ze flink nat te maken, daarna moet het natuurlijk wel een tijdje drogen voordat je het oppervlak waterdicht maakt.
In dit geval zal het wel meevallen, maar als je de indruk krijgt dat de bovenste laag fineer begint te barsten bij het rond trekken is het te overwegen.
Succes!
Ik ben van mening dat de voorgestelde methodes niet meer dan een reparatie voor enkele jaren zijn. je heft een vochtprobleem niet op door er een plaat over te lijmen. Als je met PU lijmt zal door het verschil in uitzetting na enkele jaren de lijm het begeven. door het bewegen breken de "schotje" rond de gasbelletjes en heb je weer een probleem. met schroeven beperk je dat maar die wateren weer in. Ik zou in jouw geval ge gaten flink uithalen en dichtsmeren met een goede renovatie plameer en het dak flink in de epoxyprimer zetten. dan gaat het zo weer een paar jaar mee en in die tijd kan je een echt goed dak lamineren van PVC schuim en glasvezel/epoxy. ik heb voor meerdere stuurhutten een dak hiervan gemaakt. als je in het binnen laminaat een laag fineer meeplakt heb je een mooie afwerking en de voordelen van een kunst dak met isolatie. ik kan er voorbeelden van laten zien als je wilt.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
-
Meester,
Het vochtprobleem is ontstaan door achterstallig onderhoud en daardoor waren op de hoeken delen verrot.
Die heb ik destijds verwijderd en gerepareerd.
Maar waarschijnlijk is het vocht toen al te ver er in getrokken. Ik ga er dus van uit dat na het vervangen van de platen het vocht ook niet meer er in kan trekken. De methode die je ebschrijft klinkt geweldig, maar lijkt mij ook een bejoorlijke klus die niet even in een relatief korte tijd te doen is.
En mijn hele opbouw is van hout, en ik bergijp dat jouw methode het dak van PVC en glasvezel maakt?
Het vochtprobleem is ontstaan door achterstallig onderhoud en daardoor waren op de hoeken delen verrot.
Die heb ik destijds verwijderd en gerepareerd.
Maar waarschijnlijk is het vocht toen al te ver er in getrokken. Ik ga er dus van uit dat na het vervangen van de platen het vocht ook niet meer er in kan trekken. De methode die je ebschrijft klinkt geweldig, maar lijkt mij ook een bejoorlijke klus die niet even in een relatief korte tijd te doen is.
En mijn hele opbouw is van hout, en ik bergijp dat jouw methode het dak van PVC en glasvezel maakt?
-
ligplaats Amsterdam
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
Dat klinkt prachtig Meester, heb je dat ook ergens beschreven?
Ik wil ook zoiets overwegen, en er dan zonnepanelen in integreren
Ik wil ook zoiets overwegen, en er dan zonnepanelen in integreren

-
Misschien leuk voor alle adviseurs om een update te geven.
Vrijdag is de boot de loods in gegaan en ben ik gelijk de slechte stukken gaan verwijderen.
En dan blijkt het zoals zo vaak net weer anders te zitten als je verwacht.
Het dak is opgebouwd uit een laag of 4 a 5 dunne 3.5mm platen en niet uit 2 dikke platen van 10 of 12 MM. Daarom zitten er dus denk ik ook geen spanten in het dak.
Foto 1 begin van het verwijderen van slechte stukken. Bij verwijderen bleek er een minder groot deel van het dak slecht te zijn als ik dacht.

Foto 2 (let niet op platje voorop ligt op dakluik ter voorkoming van vallen van vuil.) Achterop een puzzelstukje gelijmd.
Alleen voorop zit een stuk wat er uit moest vanwege rot. Maar daar heb ik al een mal voor gemakt.

Vrijdag is de boot de loods in gegaan en ben ik gelijk de slechte stukken gaan verwijderen.
En dan blijkt het zoals zo vaak net weer anders te zitten als je verwacht.
Het dak is opgebouwd uit een laag of 4 a 5 dunne 3.5mm platen en niet uit 2 dikke platen van 10 of 12 MM. Daarom zitten er dus denk ik ook geen spanten in het dak.
Foto 1 begin van het verwijderen van slechte stukken. Bij verwijderen bleek er een minder groot deel van het dak slecht te zijn als ik dacht.

Foto 2 (let niet op platje voorop ligt op dakluik ter voorkoming van vallen van vuil.) Achterop een puzzelstukje gelijmd.
Alleen voorop zit een stuk wat er uit moest vanwege rot. Maar daar heb ik al een mal voor gemakt.

-
Als je dit ziet wordt je er volgens mij niet vrolijk van,lijkt wel een lappen deken.
Ben erg benieuwd hoe je dit mooi gaat oplossen.
Ik denk haast dat je er niet onderuit komt om er spanten onder te maken en alles er verder af te slopen.
Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk wordt.
Succes Gr René ( De Stoere).
Ben erg benieuwd hoe je dit mooi gaat oplossen.
Ik denk haast dat je er niet onderuit komt om er spanten onder te maken en alles er verder af te slopen.
Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk wordt.
Succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
De buitenste platen nemen de krachten op en houden het dak in vorm.(ronding) Als je de geverfde plaat er ook nog af haalt en het dak helemaal vlak maakt met triplex, vastgelijmd met epoxy, en dan over het hele dak nieuwe hechthout platen lijmt dan is het - na een goede tweecomponenten afwerking - volgens mij weer als nieuw.
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
-
Even een update.
Dak zit er op, Heb hem nu in een eerste laag primer zitten.
Nu nog de afrondingen mooi krijgen en dan na nog primer etc kan hij hopelijk eind van de week afgelakt worden.

Zoals altijd pak ik meer op dan bedoeld en heb ik de hele romp ook maar geschuurd en kan deze ook eind van de week afgelakt worden.
Al het houten boven werk ook aan het herstellen en in de primer zetten. De koekoek staat in de eerste lak en de beluchtingsgaten moeten ook nog gemaakt worden.
Onderkant ook maar goed voorbewerkt en ondanks dat hij vorig jaar 9 lagen heeft gehad vanaf kaal, weer een dikke laag bottom coat erover heen. Kan hij ook in de antifauling deze week.

Tussendoor wil moeders ook een nieuwe tuin dus ook nog even wat tuinmeubelen gemaakt
tuinset, loungebank, BBQ meubel

Dus ondertussen ook maar het stuurgedeelte maar in de grond gezet.

En maandag de 12e moet het klaar zijn...... Ik zeg........ Uitdaging in mijn uppie..... en morgen gewoon werken.
Dak zit er op, Heb hem nu in een eerste laag primer zitten.
Nu nog de afrondingen mooi krijgen en dan na nog primer etc kan hij hopelijk eind van de week afgelakt worden.

Zoals altijd pak ik meer op dan bedoeld en heb ik de hele romp ook maar geschuurd en kan deze ook eind van de week afgelakt worden.
Al het houten boven werk ook aan het herstellen en in de primer zetten. De koekoek staat in de eerste lak en de beluchtingsgaten moeten ook nog gemaakt worden.
Onderkant ook maar goed voorbewerkt en ondanks dat hij vorig jaar 9 lagen heeft gehad vanaf kaal, weer een dikke laag bottom coat erover heen. Kan hij ook in de antifauling deze week.

Tussendoor wil moeders ook een nieuwe tuin dus ook nog even wat tuinmeubelen gemaakt

Dus ondertussen ook maar het stuurgedeelte maar in de grond gezet.

En maandag de 12e moet het klaar zijn...... Ik zeg........ Uitdaging in mijn uppie..... en morgen gewoon werken.
-
ligplaats Amsterdam
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
Dat heb je (tegen de verwachtingen in) knap strak gekregen!