acculaders

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sambeek

Re: acculaders

Bericht door sambeek »

Douane, naar ik meende heb je een koelkast die werkt op 230V. Dat zou betekenen dat je er een omvormer tussen hebt zitten 12v-230v. Ik denk dat dat dan de gene is die zoveel wegneemt.
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef:Douane ,als ik het goed begrijp heb je dus één accubank, kan je het niet beter splitsen in een startbank en een verbruikersbank. Je hebt naar mijn idee wel heel veel amperage, maar als je het splitst ben je bedrijfszekerder naar mijn mening.Gr René (De Stoere).
Bij mij, hoe vreemd ook, op het RWS schip 2x 24V parallel geschakeld. Voor starten als overige zaken.
Ondanks dat er verder van alles en nog wat op zit om niet zonder stroom te komen, toch raar dat men geen aparte start accu's hanteerde.
groet Terpstra / SAMBEEK
douane

Bericht door douane »

sambeek schreef:Douane, naar ik meende heb je een koelkast die werkt op 230V. Dat zou betekenen dat je er een omvormer tussen hebt zitten 12v-230v. Ik denk dat dat dan de gene is die zoveel wegneemt.
klopt sambeek heb een koelkast op 230v omvormer kan geloof ik 3500watt leveren
douane

Bericht door douane »

sambeek schreef:
De Stoere schreef:Douane ,als ik het goed begrijp heb je dus één accubank, kan je het niet beter splitsen in een startbank en een verbruikersbank. Je hebt naar mijn idee wel heel veel amperage, maar als je het splitst ben je bedrijfszekerder naar mijn mening.Gr René (De Stoere).
Bij mij, hoe vreemd ook, op het RWS schip 2x 24V parallel geschakeld. Voor starten als overige zaken.
Ondanks dat er verder van alles en nog wat op zit om niet zonder stroom te komen, toch raar dat men geen aparte start accu's hanteerde.

dus je hebt geen 12 volt aanboord?
sambeek

Bericht door sambeek »

Hoofdzakelijk heb ik alles 24V. uitgezonderd de radio en marifoon. daar heb ik een omvormertje tussen 24-12V.
Koelkast die ik heb heeft een 24V compressor waar ik alsnog een automaat omvormer tussen heb gezet. Bij alleen boordspanning, dus 24V is dan mijn voeding op kk.(de omvormer kijkt wat voor voltage er aangeboden wordt. Indien 230V krijgt die voorrang op 24V van accu's) Indien generator of walspanning gaat automatisch de omvormer 230V naar 24V brengen zodat de accu's eigenlijk nooit leeggetrokken kunnen worden door de koelkast.
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek

Bericht door sambeek »

douane schreef:
sambeek schreef:Douane, naar ik meende heb je een koelkast die werkt op 230V. Dat zou betekenen dat je er een omvormer tussen hebt zitten 12v-230v. Ik denk dat dat dan de gene is die zoveel wegneemt.
Kan zijn dat je omvormer 3500w kan leveren, maar je moet even opg. verm. van koelkast opnemen. Dat geeft men op bij 230V in dit geval. Nu terug rekenen wat dat aan vermogen wegtrekt op je 12V accu's. Rekening houden met wat je denkt dat je koelkast gemiddeld draait per dag natuurlijk.
De capaciteit van je omvormer heeft zo op zich niets te maken met draaitijd van de koelkast. Die moet alleen de aanloop (piek) en normale draai vermogen van koelkast kunnen leveren. Nou dat doet ie wel als ie 3500Watt aan kan.
groet Terpstra / SAMBEEK
douane

Bericht door douane »

sambeek schreef:
douane schreef:
Kan zijn dat je omvormer 3500w kan leveren, maar je moet even opg. verm. van koelkast opnemen. Dat geeft men op bij 230V in dit geval. Nu terug rekenen wat dat aan vermogen wegtrekt op je 12V accu's. Rekening houden met wat je denkt dat je koelkast gemiddeld draait per dag natuurlijk.
De capaciteit van je omvormer heeft zo op zich niets te maken met draaitijd van de koelkast. Die moet alleen de aanloop (piek) en normale draai vermogen van koelkast kunnen leveren. Nou dat doet ie wel als ie 3500Watt aan kan.
De koelkast is volgens het plaatje 80w is een nieuwe koelkast met dat label AA+ ofzo was vorig jaar de zuinigste koelkast die er was ik heb me stroom gebeuren nog steeds niet op orde maar heb het nu gewoon zo aangesloten dat alles via de omvormer gaat 3500wat is wat die continu kan leveren heb ook wel eens een stofzuiger van 2000 wat er op. als ik aan de wal stroom lig dan gaat de omvormer uit en gaat alles rechtstreeks en zet ik de accu`s onder stroom daarom heb ik de zware acculader gekocht :-) je weet nog van joure toch dat dat kleine ding ze bijna niet meer aan de gang kreeg :lol: :lol:
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Douane, bij mij hebben ze het wat de stroom betreft heel makkelijk gemaakt,lig ik aan walstroom dan gaat alles op de rechtse stopkontakten,vaar ik of leg ik bijvoorbeeld aan een eiland,dan gaat alles op de linkse stopkontakten en over de omvormer.In een van de vorige stukjes vroeg je je af of ik ook een schottel heb,die heb ik inderdaat,een oude douane boot type 10.80 (zie mijn boot)Gr René(De Stoere).
Klaver vier
sambeek

Bericht door sambeek »

Situatieschets:
Als reken voorbeeldje. (altijd makkelijk)

U heeft een bedrijfsauto die op locatie voorzien moet zijn van licht.
Hiervoor gebruikt u 4 TL lampen van elk 18 Watt op 230 Volt.
U wilt dat de lampen maximaal 10 uur achter elkaar laten branden.

Wat voor accu heeft u nodig?
4 x 18W = 72 Watt op 230Volt AC
Met een omvormer (10% verlies) is dit 80 Watt op 12Volt DC

80Watt : 12 Volt = 6,6 Ampere per uur = 6,6Ah.
6,6Ah x 10 uur = 66Ah benodigd.

Een (semi)traktie accu mag echter nooit verder ontladen worden als 80%.
U heeft dus minimaal (66Ah / 0,8 =) een 82Ah accu nodig.

nou reken maar uit Douane: (bij benadering)

koelkast 80W 230v Is +/- 88W bij 12V gelijk aan afgerond 7.4 Ah
Uitgaande van gemiddeld 10 uur draaien per dag? = 74Ah
Dus 2 weken (14 dagen) op vakantie en bijna niet varen gaat een probleem geven waarschijnlijk.
14dagen x 74= 1036Ah (bij een semi tracie waarschijnlijk nog iets hoger.)

Moet zeggen je koelkast is wel superzuinig hoor bij 80W.
groet Terpstra / SAMBEEK
douane

Bericht door douane »

De Stoere schreef:Douane, bij mij hebben ze het wat de stroom betreft heel makkelijk gemaakt,lig ik aan walstroom dan gaat alles op de rechtse stopkontakten,vaar ik of leg ik bijvoorbeeld aan een eiland,dan gaat alles op de linkse stopkontakten en over de omvormer.In een van de vorige stukjes vroeg je je af of ik ook een schottel heb,die heb ik inderdaat,een oude douane boot type 10.80 (zie mijn boot)Gr René(De Stoere).
hoi rene ik had wel dat topic gevonden maar kon nergens een plaatje van je boot vinden :wink: dus ben wel nieuwsgierig geworden natuurlijk.

verder zitten er bij mij geen stopcontacten in behalve van die oude die nog op 12 volt zijn :-) maar zijn allemaal afgesloten heb alleen het nodige aangesloten staan zal de winter eens een gepensioneerde Electro mannetje zien te vinden die de stroom gebeuren voor me oplost heb daar zelf geen geduld voor

groetjes

eelke
douane

Bericht door douane »

sambeek schreef:Situatieschets:
Als reken voorbeeldje. (altijd makkelijk)

U heeft een bedrijfsauto die op locatie voorzien moet zijn van licht.
Hiervoor gebruikt u 4 TL lampen van elk 18 Watt op 230 Volt.
U wilt dat de lampen maximaal 10 uur achter elkaar laten branden.

Wat voor accu heeft u nodig?
4 x 18W = 72 Watt op 230Volt AC
Met een omvormer (10% verlies) is dit 80 Watt op 12Volt DC

80Watt : 12 Volt = 6,6 Ampere per uur = 6,6Ah.
6,6Ah x 10 uur = 66Ah benodigd.

Een (semi)traktie accu mag echter nooit verder ontladen worden als 80%.
U heeft dus minimaal (66Ah / 0,8 =) een 82Ah accu nodig.

nou reken maar uit Douane: (bij benadering)

koelkast 80W 230v Is +/- 88W bij 12V gelijk aan afgerond 7.4 Ah
Uitgaande van gemiddeld 10 uur draaien per dag? = 74Ah
Dus 2 weken (14 dagen) op vakantie en bijna niet varen gaat een probleem geven waarschijnlijk.
14dagen x 74= 1036Ah (bij een semi tracie waarschijnlijk nog iets hoger.)

Moet zeggen je koelkast is wel superzuinig hoor bij 80W.
:shock: dit type jij zo uit de losse hand sambeek?? ik ben al eens aan het stoeien geweest inderdaad met een site die ik ook via hier had gevonden best leerzaam ook maar zonder die site is dat te lastig hoor voor me :lol: heb jij trouwens nog een generator aan boord dan?
Klaver vier

bij mijn boot onder geschiedenis van onze boot.Gr René .hij is wel heel anders inmiddels met zwaailichten en strepen op de zijkant en zo, en zonnepanelen.Binnen is hij ook heel anders,ik heb alles er opnieuw ingetimmerd,alles mahonie en eiken vloeren.Wat Sambeek betreft volgens mij vergeet je iets in je berekening douane heeft ook zonnepanelen.
Klaver vier
douane

Bericht door douane »

De Stoere schreef:bij mijn boot onder geschiedenis van onze boot.Gr René .hij is wel heel anders inmiddels met zwaailichten en strepen op de zijkant en zo, en zonnepanelen.Binnen is hij ook heel anders,ik heb alles er opnieuw ingetimmerd,alles mahonie en eiken vloeren.
gevonden is ook een plaatje weer het verbouwen gaat bij mij alleen het noodzakelijke wil ook het liefst een nieuww indeling en hout soort alleen ik realiseer me dan ook dat ik het op mijn smaak in richt dus daarom hou ik hem zoals die is omdat ik toch als ik genoeg hebt gespaard een sleepboot wil die al klaar is geen opknapwerk maar gewoon eentje waarbij een klik is kwa inrichting en die goed is onderhouden. dus om de kosten binnen de perken te houden doe ik alleen het noodzakelijke aan me boot om hem goed te houden maar inrichting mag een volgende eigenaar doen

jou motor komt me wel bekent voor die heeft ook in de mijne gezeten ben ik achtergekomen op foto`s en papieren die ik gevonden heb onder de vloer :lol: jouwe ziet er nog netjes uit ook lek vrij ? maandje geleden hier in de haven eentje gezien die zweette echt overal olie.
Klaver vier

Totaal geen olie lekkage,en maar een heel klein beetje olie verbruik.Het kan bijna niet dat dit soort motor er bij jou in heeft gezeten,want dan zouden ze er nu een oudere motor in hebben gezet,dat lijkt mij niet logisch.Ik denk eerder dat er een tweetakt diesel in heeft gestaan bij jou,dat zijn meestal ook van die vette dingen maar wel ijzersterk.Gr.René
Klaver vier
douane

Bericht door douane »

De Stoere schreef:Totaal geen olie lekkage,en maar een heel klein beetje olie verbruik.Het kan bijna niet dat dit soort motor er bij jou in heeft gezeten,want dan zouden ze er nu een oudere motor in hebben gezet,dat lijkt mij niet logisch.Ik denk eerder dat er een tweetakt diesel in heeft gestaan bij jou,dat zijn meestal ook van die vette dingen maar wel ijzersterk.Gr.René
het zijn natuurlijk na de vonst van de papieren mij duidelijk geworden waarom er nog een fundering op het frame is gelast en aan de hand van de fotos zie ik de motor staan die er bij jou in ligt ik heb hem echter met de Mercedes 326 gekocht
Plaats reactie