acculaders
Moderators: sailor wim, frank
Re: acculaders
Douane, naar ik meende heb je een koelkast die werkt op 230V. Dat zou betekenen dat je er een omvormer tussen hebt zitten 12v-230v. Ik denk dat dat dan de gene is die zoveel wegneemt.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: acculaders
Bij mij, hoe vreemd ook, op het RWS schip 2x 24V parallel geschakeld. Voor starten als overige zaken.De Stoere schreef:Douane ,als ik het goed begrijp heb je dus één accubank, kan je het niet beter splitsen in een startbank en een verbruikersbank. Je hebt naar mijn idee wel heel veel amperage, maar als je het splitst ben je bedrijfszekerder naar mijn mening.Gr René (De Stoere).
Ondanks dat er verder van alles en nog wat op zit om niet zonder stroom te komen, toch raar dat men geen aparte start accu's hanteerde.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: acculaders
klopt sambeek heb een koelkast op 230v omvormer kan geloof ik 3500watt leverensambeek schreef:Douane, naar ik meende heb je een koelkast die werkt op 230V. Dat zou betekenen dat je er een omvormer tussen hebt zitten 12v-230v. Ik denk dat dat dan de gene is die zoveel wegneemt.
Re: acculaders
sambeek schreef:Bij mij, hoe vreemd ook, op het RWS schip 2x 24V parallel geschakeld. Voor starten als overige zaken.De Stoere schreef:Douane ,als ik het goed begrijp heb je dus één accubank, kan je het niet beter splitsen in een startbank en een verbruikersbank. Je hebt naar mijn idee wel heel veel amperage, maar als je het splitst ben je bedrijfszekerder naar mijn mening.Gr René (De Stoere).
Ondanks dat er verder van alles en nog wat op zit om niet zonder stroom te komen, toch raar dat men geen aparte start accu's hanteerde.
dus je hebt geen 12 volt aanboord?
Re: acculaders
Hoofdzakelijk heb ik alles 24V. uitgezonderd de radio en marifoon. daar heb ik een omvormertje tussen 24-12V.
Koelkast die ik heb heeft een 24V compressor waar ik alsnog een automaat omvormer tussen heb gezet. Bij alleen boordspanning, dus 24V is dan mijn voeding op kk.(de omvormer kijkt wat voor voltage er aangeboden wordt. Indien 230V krijgt die voorrang op 24V van accu's) Indien generator of walspanning gaat automatisch de omvormer 230V naar 24V brengen zodat de accu's eigenlijk nooit leeggetrokken kunnen worden door de koelkast.
Koelkast die ik heb heeft een 24V compressor waar ik alsnog een automaat omvormer tussen heb gezet. Bij alleen boordspanning, dus 24V is dan mijn voeding op kk.(de omvormer kijkt wat voor voltage er aangeboden wordt. Indien 230V krijgt die voorrang op 24V van accu's) Indien generator of walspanning gaat automatisch de omvormer 230V naar 24V brengen zodat de accu's eigenlijk nooit leeggetrokken kunnen worden door de koelkast.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: acculaders
Kan zijn dat je omvormer 3500w kan leveren, maar je moet even opg. verm. van koelkast opnemen. Dat geeft men op bij 230V in dit geval. Nu terug rekenen wat dat aan vermogen wegtrekt op je 12V accu's. Rekening houden met wat je denkt dat je koelkast gemiddeld draait per dag natuurlijk.douane schreef:klopt sambeek heb een koelkast op 230v omvormer kan geloof ik 3500watt leverensambeek schreef:Douane, naar ik meende heb je een koelkast die werkt op 230V. Dat zou betekenen dat je er een omvormer tussen hebt zitten 12v-230v. Ik denk dat dat dan de gene is die zoveel wegneemt.
De capaciteit van je omvormer heeft zo op zich niets te maken met draaitijd van de koelkast. Die moet alleen de aanloop (piek) en normale draai vermogen van koelkast kunnen leveren. Nou dat doet ie wel als ie 3500Watt aan kan.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: acculaders
De koelkast is volgens het plaatje 80w is een nieuwe koelkast met dat label AA+ ofzo was vorig jaar de zuinigste koelkast die er was ik heb me stroom gebeuren nog steeds niet op orde maar heb het nu gewoon zo aangesloten dat alles via de omvormer gaat 3500wat is wat die continu kan leveren heb ook wel eens een stofzuiger van 2000 wat er op. als ik aan de wal stroom lig dan gaat de omvormer uit en gaat alles rechtstreeks en zet ik de accu`s onder stroom daarom heb ik de zware acculader gekochtsambeek schreef:Kan zijn dat je omvormer 3500w kan leveren, maar je moet even opg. verm. van koelkast opnemen. Dat geeft men op bij 230V in dit geval. Nu terug rekenen wat dat aan vermogen wegtrekt op je 12V accu's. Rekening houden met wat je denkt dat je koelkast gemiddeld draait per dag natuurlijk.douane schreef:klopt sambeek heb een koelkast op 230v omvormer kan geloof ik 3500watt leverensambeek schreef:Douane, naar ik meende heb je een koelkast die werkt op 230V. Dat zou betekenen dat je er een omvormer tussen hebt zitten 12v-230v. Ik denk dat dat dan de gene is die zoveel wegneemt.
De capaciteit van je omvormer heeft zo op zich niets te maken met draaitijd van de koelkast. Die moet alleen de aanloop (piek) en normale draai vermogen van koelkast kunnen leveren. Nou dat doet ie wel als ie 3500Watt aan kan.



-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: acculaders
Douane, bij mij hebben ze het wat de stroom betreft heel makkelijk gemaakt,lig ik aan walstroom dan gaat alles op de rechtse stopkontakten,vaar ik of leg ik bijvoorbeeld aan een eiland,dan gaat alles op de linkse stopkontakten en over de omvormer.In een van de vorige stukjes vroeg je je af of ik ook een schottel heb,die heb ik inderdaat,een oude douane boot type 10.80 (zie mijn boot)Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Re: acculaders
Situatieschets:
Als reken voorbeeldje. (altijd makkelijk)
U heeft een bedrijfsauto die op locatie voorzien moet zijn van licht.
Hiervoor gebruikt u 4 TL lampen van elk 18 Watt op 230 Volt.
U wilt dat de lampen maximaal 10 uur achter elkaar laten branden.
Wat voor accu heeft u nodig?
4 x 18W = 72 Watt op 230Volt AC
Met een omvormer (10% verlies) is dit 80 Watt op 12Volt DC
80Watt : 12 Volt = 6,6 Ampere per uur = 6,6Ah.
6,6Ah x 10 uur = 66Ah benodigd.
Een (semi)traktie accu mag echter nooit verder ontladen worden als 80%.
U heeft dus minimaal (66Ah / 0,8 =) een 82Ah accu nodig.
nou reken maar uit Douane: (bij benadering)
koelkast 80W 230v Is +/- 88W bij 12V gelijk aan afgerond 7.4 Ah
Uitgaande van gemiddeld 10 uur draaien per dag? = 74Ah
Dus 2 weken (14 dagen) op vakantie en bijna niet varen gaat een probleem geven waarschijnlijk.
14dagen x 74= 1036Ah (bij een semi tracie waarschijnlijk nog iets hoger.)
Moet zeggen je koelkast is wel superzuinig hoor bij 80W.
Als reken voorbeeldje. (altijd makkelijk)
U heeft een bedrijfsauto die op locatie voorzien moet zijn van licht.
Hiervoor gebruikt u 4 TL lampen van elk 18 Watt op 230 Volt.
U wilt dat de lampen maximaal 10 uur achter elkaar laten branden.
Wat voor accu heeft u nodig?
4 x 18W = 72 Watt op 230Volt AC
Met een omvormer (10% verlies) is dit 80 Watt op 12Volt DC
80Watt : 12 Volt = 6,6 Ampere per uur = 6,6Ah.
6,6Ah x 10 uur = 66Ah benodigd.
Een (semi)traktie accu mag echter nooit verder ontladen worden als 80%.
U heeft dus minimaal (66Ah / 0,8 =) een 82Ah accu nodig.
nou reken maar uit Douane: (bij benadering)
koelkast 80W 230v Is +/- 88W bij 12V gelijk aan afgerond 7.4 Ah
Uitgaande van gemiddeld 10 uur draaien per dag? = 74Ah
Dus 2 weken (14 dagen) op vakantie en bijna niet varen gaat een probleem geven waarschijnlijk.
14dagen x 74= 1036Ah (bij een semi tracie waarschijnlijk nog iets hoger.)
Moet zeggen je koelkast is wel superzuinig hoor bij 80W.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: acculaders
hoi rene ik had wel dat topic gevonden maar kon nergens een plaatje van je boot vindenDe Stoere schreef:Douane, bij mij hebben ze het wat de stroom betreft heel makkelijk gemaakt,lig ik aan walstroom dan gaat alles op de rechtse stopkontakten,vaar ik of leg ik bijvoorbeeld aan een eiland,dan gaat alles op de linkse stopkontakten en over de omvormer.In een van de vorige stukjes vroeg je je af of ik ook een schottel heb,die heb ik inderdaat,een oude douane boot type 10.80 (zie mijn boot)Gr René(De Stoere).

verder zitten er bij mij geen stopcontacten in behalve van die oude die nog op 12 volt zijn

groetjes
eelke
Re: acculaders
sambeek schreef:Situatieschets:
Als reken voorbeeldje. (altijd makkelijk)
U heeft een bedrijfsauto die op locatie voorzien moet zijn van licht.
Hiervoor gebruikt u 4 TL lampen van elk 18 Watt op 230 Volt.
U wilt dat de lampen maximaal 10 uur achter elkaar laten branden.
Wat voor accu heeft u nodig?
4 x 18W = 72 Watt op 230Volt AC
Met een omvormer (10% verlies) is dit 80 Watt op 12Volt DC
80Watt : 12 Volt = 6,6 Ampere per uur = 6,6Ah.
6,6Ah x 10 uur = 66Ah benodigd.
Een (semi)traktie accu mag echter nooit verder ontladen worden als 80%.
U heeft dus minimaal (66Ah / 0,8 =) een 82Ah accu nodig.
nou reken maar uit Douane: (bij benadering)
koelkast 80W 230v Is +/- 88W bij 12V gelijk aan afgerond 7.4 Ah
Uitgaande van gemiddeld 10 uur draaien per dag? = 74Ah
Dus 2 weken (14 dagen) op vakantie en bijna niet varen gaat een probleem geven waarschijnlijk.
14dagen x 74= 1036Ah (bij een semi tracie waarschijnlijk nog iets hoger.)
Moet zeggen je koelkast is wel superzuinig hoor bij 80W.


-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: acculaders
bij mijn boot onder geschiedenis van onze boot.Gr René .hij is wel heel anders inmiddels met zwaailichten en strepen op de zijkant en zo, en zonnepanelen.Binnen is hij ook heel anders,ik heb alles er opnieuw ingetimmerd,alles mahonie en eiken vloeren.Wat Sambeek betreft volgens mij vergeet je iets in je berekening douane heeft ook zonnepanelen.
Klaver vier
Re: acculaders
gevonden is ook een plaatje weer het verbouwen gaat bij mij alleen het noodzakelijke wil ook het liefst een nieuww indeling en hout soort alleen ik realiseer me dan ook dat ik het op mijn smaak in richt dus daarom hou ik hem zoals die is omdat ik toch als ik genoeg hebt gespaard een sleepboot wil die al klaar is geen opknapwerk maar gewoon eentje waarbij een klik is kwa inrichting en die goed is onderhouden. dus om de kosten binnen de perken te houden doe ik alleen het noodzakelijke aan me boot om hem goed te houden maar inrichting mag een volgende eigenaar doenDe Stoere schreef:bij mijn boot onder geschiedenis van onze boot.Gr René .hij is wel heel anders inmiddels met zwaailichten en strepen op de zijkant en zo, en zonnepanelen.Binnen is hij ook heel anders,ik heb alles er opnieuw ingetimmerd,alles mahonie en eiken vloeren.
jou motor komt me wel bekent voor die heeft ook in de mijne gezeten ben ik achtergekomen op foto`s en papieren die ik gevonden heb onder de vloer

-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: acculaders
Totaal geen olie lekkage,en maar een heel klein beetje olie verbruik.Het kan bijna niet dat dit soort motor er bij jou in heeft gezeten,want dan zouden ze er nu een oudere motor in hebben gezet,dat lijkt mij niet logisch.Ik denk eerder dat er een tweetakt diesel in heeft gestaan bij jou,dat zijn meestal ook van die vette dingen maar wel ijzersterk.Gr.René
Klaver vier
Re: acculaders
het zijn natuurlijk na de vonst van de papieren mij duidelijk geworden waarom er nog een fundering op het frame is gelast en aan de hand van de fotos zie ik de motor staan die er bij jou in ligt ik heb hem echter met de Mercedes 326 gekochtDe Stoere schreef:Totaal geen olie lekkage,en maar een heel klein beetje olie verbruik.Het kan bijna niet dat dit soort motor er bij jou in heeft gezeten,want dan zouden ze er nu een oudere motor in hebben gezet,dat lijkt mij niet logisch.Ik denk eerder dat er een tweetakt diesel in heeft gestaan bij jou,dat zijn meestal ook van die vette dingen maar wel ijzersterk.Gr.René