Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Goed aangelegd gas is 100% veilig. Ik moet aan cvo-eisen voldoen, en bij keuring wordt alles op 10 x de werkdruk afgeperst, dus dat zit wel snor. Alles electrisch is voor mij geen optie. 4 pitsfornuis, met oven en grill, douche met een keukendouchecombi, ik ben er heel gelukkig mee. Dat ga ik zeker niet veranderen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Ik lig nagenoeg nooit aan de walstroom. zelf niet in de winter. ik heb gescheiden start (12v)en lichtset (24v) en een 100A 24A dynamo. Nu is het zo dat wij eigenlijk nooit langer dan een dag ergens liggen maar als je 2 weken over het wad zeilt laad er weinig op. wij gebruiken nu zeer weinig stroom maar er liggen wel altijd apparaten van de jongens op te laden. we hebben geen tv. Ik wil af van mijn absorptiekoelkast en dus het gas omdat het een risico blijft met een open vlam in de roef (met afvoer) en omdat gas echt duur aan het worden is. voor €100 aan gas per jaar is geen uitzondering. En stroom draaien we toch maar een zonnepaneel is beter. ga ik toch maar installeren dit jaar
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester schreef:bedankt voor de eerste reacties.
ik heb een zware omvormer van 2500W van een onbekend canadees merk (werden verkocht door mastervold onder eigen naam)
Daar is een dubbelpits uitvoering die Aldi vorig jaar in de aanbieding had op aan te sluiten.
Ik weet niet of het zuivere sinus is maar het lijkt wel. Ik heb nooit last met apparatuur. hij staat altijd aan en laadt bij walstroom maximaal 70 A
een lekker zwaar apparaat met zware kabels. Ik kan er ook makkelijk op lassen.
dus voeding is geen probleem. ik ga eens op zoek naar een 220v model want die omvormer staat toch altijd aan. Die gaskoelkast ga ik niet repareren,ik wil er gewoon vanaf.
voor het koken ga ik wat anders proberen. mijn broer heeft een een pits inductiekookplaat waar we verbruiktesten mee gaan doen.
kunnen we het gemiddelde verbruik meten.
Thuis koken we op inductie en dat bevalt ons prima
Je kunt ook overwegen zowel gas als elektrisch te houden, dan ben je niet van één afhankelijk en als er weinig stroom is terugvallen op gas.
Zo'n los kookplaatje (dubbelpits zou helemaal mooi zijn) is ook fijn om bij mooi weer lekker buiten te koken...
Voor nood kun je trouwens ook bij de Action mooie 1 pits gastoestelletjes halen voor weinig, paar busjes gas erbij, koken perfect (wel erg heet op laagste stand) en laag / plat model dus weinig omvalrisico.
Goedenavond,
Zoals jullie al vast gelezen hebben ben ik de elektra op de Vrijbuiter aan het refitten.
Nu lees ik dat je twee stroombronnen apart van elkaar kan laten staan,ik heb er drie, de startaccu, verlichtingsaccu, en boegschroefaccu, en natuurlijk kan en moet je de plus gescheiden houden, mij lukt dat niet met de min, is dat schadelijk, het werkt al jaren zo.
Heb de omvormer niet geaard op het casco doordat de motor de min doorgeeft.
Groet, Willem.
Wim, ik snap het, anders kan je ook niet bijladen op diverse accu's met de keuze schakelknop, alleen zijn de oudere motoren, en misschien ook wel de nieuwere op de massa doorverbonden met het casco, ook al staat deze op rubbers (trillingdempers) loopt de min toch over de schroefas.
Dat verhaal geld ook voor de boegschroef, al zijn daar isolator ringetjes voor.
Bedankt voor de info, kan ik met een gerust hart verder.
Groet, Willem.
Als je het goed doet leg je een lekker dikke kabel van je massa motorblok naar je accu's. Zet meteen je hoofdschakelaar in de min-kabel, dan heb je maar 1 hoofdschakelaar nodig i.p.v. 3.
ErikH schreef:
Als je het goed doet leg je een lekker dikke kabel van je massa motorblok naar je accu's.
Hoi,
Zoals Erik aangeeft is die kabel eigenlijk noodzakelijk.
Er gaan geen stromen lopen over onderdelen die daar voor niet bedoeld zijn.
Ik kan een schip wat bij een storing de gasbedieningskabel doorgebrand vond.
En hoe beter die min naar de accu's gaat des te beter de dynamo zijn werk kan doen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Natuurlijk heb ik een zware kabel van de min naar de motor, en zal dan ook daar vandaan af takken naar de overige stroombronnen, dan doe ik ook een extra kabel van dynamo naar de min van de accu, staat wel niet geïsoleerd opgesteld maar, voor alle zekerheid zal dat geen kwaad kunnen.
kan ik de smeerolie sensoren ook aan de buitenzijde een extra min geven, ik vermoed dat het door de teflon isoleert, beide meters slaan door tot het eind, en bij warme motor terug naar 8 bär vroeger bij koude motor 6 en warm 1½ a 2 het is soms knap ingewikkeld allemaal.
Nu uiteraard nog niet gedraaid wacht wel tot maart.