Vragen hydraulische besturing.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
PeterG

Vragen hydraulische besturing.

Bericht door PeterG »

Hallo allen,

Ik zit met een aantal vragen over de hydraulische besturing van mijn viskotter.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Aanleiding is een vaartocht vorige week. Toen moest ik een 270 graden bocht maken met kleine draaicirkel en redelijk gas erop ivm de wind.
Toen de bocht grotendeels gemaakt was gaf de roerstand aanwijzer aan dat het roer wat teruggelopen was. Overigens zonder dat het stuurrad terugdraaide of er
druk op kwam.

Hoewel ik niet uitsluit dat het de aanwijzer was en niet de besturing, wil ik e.e.a. toch verder analyseren. En dat is lastig omdat er 1 component in mijn
systeem zit waarvan ik niet weet wat het doet.

Daarom wil ik graag mbv foto´s jullie langs het stuursysteem leiden, en dan hoor
ik graag wat de gedachten zijn.

Afbeelding
Dit is het kettingwiel van de stuurpomp. Het stuurrad (90 cm) drijft met een versnelling van 4:1 de stuurpomp aan.

Afbeelding
Aan de andere kant van het schot hangt de stuurpomp. De lekleiding (rechtsachteraan) gaat met een bocht naar de bovenkant van het olietankje.

Afbeelding
Dit is het onduidelijke component. De pompleidingen gaan er rechts en links in. Onderaan gaat het richting de rest van het stuursysteem.
De leidingen bovenaan komen uit aan de onderzijde van het olietankje.
Als ik het stuurrad snel ronddraai en tegen de aanslag kom, dan hoor ik een slorp in het olietankje. Dus hij doet iets met overdruk, onderdruk.

Afbeelding
Dit is het volgende component. Ik neem aan dat dit de dubbele gestuurde terugslagklep is.
Hierna gaan de leidingen omlaag en naar achter.

Afbeelding
Dit zijn de stuurcylinders en het roerkwadrant. De slangen heb ik dit voorjaar preventief vervangen.
Ze zijn er toen een week afgeweest en er was veel olie weggelekt. Ontluchten was gepruts, maar uiteindelijk geen sponsachtig stuurgevoel meer.

Samenvattend heb ik de volgende vragen:

1. Hoe normaal/abnormaal is het dat een roer onder druk wat terugloopt?

2. Houdt dit een risico in dat tijdens de vaart het stuurwerk er plotseling en volledig de brui aan geeft?

3. Welk component kan er verantwoordelijk zijn voor het teruglopen?

4. Wat is en wat doet dat ene onduidelijke component?
Laatst gewijzigd door PeterG op za 29 sep 2012 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Vragen hydraulische besturing.

Bericht door KarelE »

Het derde plaatje (de onduidelijke component) ontbreekt....
Murphy heeft weer toegeslagen :wink:

Ah, net na het bevestigen van dit bericht zie ik nu dat het er is!

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
PeterG

Bericht door PeterG »

Niemand een idee?
knillis

Bericht door knillis »

Hi

Ik heb eigenlijk de ballen verstand van hydraulic.
Ik kan alleen kijken naar wat ik heb.
Ik heb een pomp op de motor dus een bekrachtigd systeem. Deze gaat naar een iets van een druk regelaar dan naar iets van een stroomregelventiel.
Ik heb hetzelfde als wat jij hebt en dat is dat mn haspel een lichte vorm heeft van terug draaien naar een stand waarin deze geen weerstand meer heeft.
Nu heb ik een kleppenblok liggen die ik bij de cilinders moet monteren en dat lijkt op het voor jou onbekende blok. Het zou goed kunnen dat er een vuiltje tussen een klep zit.
Overigens het blok wat ik er tussen zou moeten zetten heft het terug draaien op dus blijft het haspel stil staan, zeggen ze.
Ik heb nu ook dat als ik stuur het haspel als het ware iets terug veert en dat is dan ook weg volgens de deskundige.
Moet ook zeggen dat ik al 5 jaar zo vaar dus het stoort me niet zo erg.
Maar ja nu weet je nog niks! :? :roll:
:-)
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

volgens mij is het eerste blokje je terugslag kleppenblok met vul en direct ontluchting.
het tweede blokje is volgens mij een overdruk ventiel.

het teruglopen van je roer is volgens mij het gevolg van nog wat lucht in het systeem (in de cilinders)
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie