DAF 615 ontluchten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
jkb-bouw

DAF 615 ontluchten

Bericht door jkb-bouw »

Een buurboot had last van lucht in het brandstofsysteem van zijn DAF 615. Ontluchten van het fijnfilter heeft geholpen. Het volgende is me opgevallen: Op mijn DAF 615 zit er een extra leidinkje vanaf mijn fijnfilter naar de retourleiding. Aan de ene kant op het fijn filter, aan de andere kant op de plek waar de overtollige diesel vanaf de verstuivers naar de retourleiding gaat. Zo staat het ook in tekeningen in de DAF handleidingen. Het lijkt me dat lucht die eventueel in het fijnfilter komt dan eerder in de retourleiding “ontsnapt”. Heeft iemand daar kennis of ervaring van? Is het aan te bevelen dat de buurboot zo een extra leidinkje laat aanleggen?
Handige Harrie
Contacteer:

Re: DAF 615 ontluchten

Bericht door Handige Harrie »

Ik ben geen Daf expert, maar de leiding waar je volgensmij op doelt is die van een drukregelventieltje.

De banjobout in het filter heeft een veerklepje die overtollige druk aflaat richting de diesel retour.

Is deze bedoeld voor sneller ontluchten? Nee.
Maar helpt het doordat deze vaak lekker hoog zit? Zekers.

Het zal me dan ook niets verbazen dat jij en je buurman verschillende inspuit pompen hebben.
Iets staat me bij dat een deel van die blokken met een Bosch pomp kwamen en een deel met een Cav pomp.

Wat ik weet dat de Bosch op de Scania hier dus zo'n overdruk leidinkje heeft. De Simms op de Fordson dan weer niet.

En daar zit denk ik dan ook de clue, niet elke pomp heeft dat ding nodig. Ik zou het dan ook laten zoals het zit, zolang hij geen verdere brandstoftoevoer problemen heeft.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Plaats reactie