DAF 575 problemen met timing, meerdere merktekens op distributie tandwielen.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Hans131257

DAF 575 problemen met timing, meerdere merktekens op distributie tandwielen.

Bericht door Hans131257 »

Goedemiddag forumleden, ik heb volgende vraag.
Afbeelding samen met een vriend heb ik als hobby project een gedemonteerde Daf 575 gekocht, we hebben het volgende probleem, we zijn de motor weer aan het opbouwen, nu hebben we het volgende probleem, het nokkenastandwiel en het andere tandwiel ernaast hebben meerder zelfgemaakte merktekens, er is geen touw aan vast te knopen.
Zou de situatie zo zijn als beschreven in het werkplaats manual, dan zou het gelijk opgelost zijn.
Manual: “Het monteren van de distributietandwielen. Let hierbij
op de pijlen bij het nokkenastandwiel en de verticale stand van de spie van het krukastandwiel, waarbij de eerste en de zesde zuiger in het bovenste dode punt staan”
Dit is volkomen duidelijk, jammer genoeg hebben wij deze situatie niet, op het nokkenastandwiel geen pijltje, er staan verschillende streepjes ingekrast (kraspen/dremel), maar geen professioneel merkteken.
Voor het tandwiel naast het nokkenastandwiel geld hetzelfde, verschillende streepjes.
Voor ons is duidelijk dat cil1 op TDC moet staan, de verticale stand van de spie van het krukastandwiel is ook duidelijk, hoe krijgen we het nokkenastandwiel op de juiste positie?

Wie weet een oplossing hiervoor???Hoe pakken wij dit nu aan?

Een andere vraag is: Stel het bewuste pijltje zou wel op het nokkenastandwiel hebben gestaan, wat is dan met het tandwiel wat naast het nokkenastandwiel zit? Maakt het niet uit hoe deze zit? In de werkplaatsmanual wordt hier niet over gesproken.

Bij voorbaat mijn dank, Groet Hans

DAF 575
Verbrandingsvolgorde 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: DAF 575 problemen met timing, meerdere merktekens op distributie tandwielen.

Bericht door Twei Woiven »

Als cil 1 in BDP staat, de nokken van cil 1 beide op spoelen zetten.
Dan kijken welk merk er het dichtst in de buurt van het nulpunt zit.
Tussentandwiel zou normaal niet uitmaken, omdat die alleen voor transport vd beweging is.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman

Re: DAF 575 problemen met timing, meerdere merktekens op distributie tandwielen.

Bericht door Waterman »

Hans131257 schreef: za 12 apr 2025 15:45 Goedemiddag forumleden, ik heb volgende vraag samen met een vriend heb ik als hobby project een gedemonteerde Daf 575 gekocht, we hebben het volgende probleem, we zijn de motor weer aan het opbouwen.
Dit is volkomen duidelijk, jammer genoeg hebben wij deze situatie niet, op het nokkenastandwiel geen pijltje, er staan verschillende streepjes ingekrast (kraspen/dremel), maar geen professioneel merkteken.
Een andere vraag is: Stel het bewuste pijltje zou wel op het nokkenastandwiel hebben gestaan, wat is dan met het tandwiel wat naast het nokkenastandwiel zit?
Het lijkt me sterk ,dat er geen door de fabrikant aangebrachte merkteken op zit.
Op iedere nokkenas tandwiel zit een merkteken.
Zelfs op een 4takt grasmaaier motortje.

Kan het ook zijn dat jullie als hobbyisten het tandwiel er verkeerd op hebben zitten ,en je alleen gefixeerd hebben op de "krasjes" ,denkende dat dat de merktekens zijn?
Een vergissing is snel gemaakt ,hetzij door jullie,danwel door de vorige eigenaar.

By the way ,een foto zegt meer dan duizend woorden.
Afbeelding upload service:
https://www.scheepspraet.nl/forum3/view ... f=9&t=3828

Je hebt dezelfde vraag lopen op een ander forum .
https://watersportforum.eu/viewtopic.ph ... 04#p107004

Nederlandse Gebruikers handleiding Daf 475 - 575
https://www.bijdam.nl/wp-content/upload ... en-575.pdf

Daf 575 Werkplaatshandboek (Engels):
https://www.bijdam.nl/wp-content/upload ... DT-615.pdf
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Hans131257

Twei Woiven schreef: za 12 apr 2025 19:42 Als cil 1 in BDP staat, de nokken van cil 1 beide op spoelen zetten.
Dan kijken welk merk er het dichtst in de buurt van het nulpunt zit.
Tussentandwiel zou normaal niet uitmaken, omdat die alleen voor transport vd beweging is.
Dank voor het beantwoorden van onze vraag, we zijn er uit gekomen, mijn vriend had dezelfde vraag ook op Facebook geplaatst, ook daar 1 reactie gehad, alles bijelkaar heeft dit gezorgd voor de oplossing, dank hiervoor, Groet Hans
Hans131257

Waterman schreef: zo 13 apr 2025 11:52
Hans131257 schreef: za 12 apr 2025 15:45 Goedemiddag forumleden, ik heb volgende vraag samen met een vriend heb ik als hobby project een gedemonteerde Daf 575 gekocht, we hebben het volgende probleem, we zijn de motor weer aan het opbouwen.
Een andere vraag is: Stel het bewuste pijltje zou wel op het nokkenastandwiel hebben gestaan, wat is dan met het tandwiel wat naast het nokkenastandwiel zit?
Het lijkt me sterk ,dat er geen door de fabrikant aangebrachte merkteken op zit.
Op iedere nokkenas tandwiel zit een merkteken.
Zelfs op een 4takt grasmaaier motortje.

Kan het ook zijn dat jullie als hobbyisten het tandwiel er verkeerd op hebben zitten ,en je alleen gefixeerd hebben op de "krasjes" ,denkende dat dat de merktekens zijn?
Een vergissing is snel gemaakt ,hetzij door jullie,danwel door de vorige eigenaar.

By the way ,een foto zegt meer dan duizend woorden.
Afbeelding upload service:
https://www.scheepspraet.nl/forum3/view ... f=9&t=3828

Je hebt dezelfde vraag lopen op een ander forum .
https://watersportforum.eu/viewtopic.ph ... 04#p107004

Dank voor de reactie, misschien had ik het iets anders moeten formuleren, er zal wel een teken gestaan hebben maar deze was niet meer zichtbaar omdat er verschillende tekens ingeslepen zijn met een slijptol of dremel, dit tandwiel kan je niet omdraaien, het kan maar op 1 manier, bij veel andere motoren kan dit wil,dat dezelfde vraag door mijn vriend gesteld is op een ander forum doet toch niet ter zake? uiteindelijk hebben we maar 2 antwoorden in totaal gekregen, maar deze hebben wel voor de oplossing gezorgd. In iedergeval bedankt voor de moeite, Grt Hans
Plaats reactie