Tijd geleden op MP een scheidingstrafo gekocht, alle bedrading was er af geknipt en nu is de vraag hoe hem aan te sluiten. Op het linker blokje waar op staat primo heeft een twee aderige zwarte kabel gezeten maar daar komen ook nog een extra bruine en blauwe draad uit, op het rechter blokje waar op staat secundo zit alleen de witte kabel met daarin een bruine en blauwe draad. Ik denk dat de linker voor de walstroom is en de rechter voor het schip maar weet dat niet zeker en ook niet waarvoor die extra twee draden op primo geweest kan zijn. Of misschien juist andersom? Ik wil daar geen fouten mee maken dus heeft iemand een idee?
Ha, daar noem je wat. Ik zie geen aansluiting voor aarde aan de primaire kant en trouwens ook niet aan de secondaire kant.
En vervolgens het afzekeren, dat is me ook niet duidelijk. Aan beide kanten een 16 amp zekering?
Primaire kant hoeft niet gezekerd te worden, daarvoor zit al een zekering in het plaatje op de wal. Aarde vanaf de wal afknippen en los laten hangen.
Secundaire kant bruin en blauw + (scheeps)aarde aansluiten. Blauw en groen/geel komen dus onder 1 klem. In de bruine een zekering of automaat, grootte afhankelijk van het vermogen van de trafo. Bruin + blauw naar een aardlekschakelaar, vanaf de aardlekschakelaar naar de rest van de installatie aan boord. Groen/geel vanaf scheidingstrafo via een klemmenstrook/aardrail naar de rest van de installatie aan boord. Vanaf klemmenstrook/aardrail een draadje naar de scheepshuid en een draadje naar de minpool accu's.
P.s.; Ga aub niet lopen klooien met te dun draad voor de 230V en neem 2,5 mm2.
Als nu iedereen eindelijk volledig overtuigd is, gaat het goedkomen
Blij dat ik mijn instalatie zo altijd al gemaakt heb, en ook aanbevolen bij anderen.
Meestal gaat men aanklooien, omdat een goede trafo, wat kost.
M.n. De bootjes die al sinds de jaren 70/80 origineel zijn gebleven, omdat het er netjes uitziet, mankeren nogal wat aan de gebruikte materialen.