roerblad
Moderators: sailor wim, frank
-
roerblad
ik zie wel eens dat ze een stuk hoeklijn achter het roer plaatsen waar voor is dat .
-
Re: roerblad
Dat is gewoon een hele goedkope manier om van een klein roer een iets beter roer te maken.
Het geeft bij maximalen roeruitslag een heel klein beetje meer stuur-stuwkracht.
Als je echt beter wilt manoeuvreren is beter je roer te vervangen voor een visgraad model.
Niet dat je dan wonderen kan verwachten want ik heb pas één jacht gezien met een echt roerwerk.
De rest heeft een correctieplaatje .
Een binnenvaartschip gaat met de roeren dwars rond zonder vooruit te lopen, de meeste trekken zelfs achteruit .
Nu is dat niet voor ieder scheepje haalbaar maar een goed roerwerk is altijd goedkoper als een hekschroef.
Op mijn oude bootje ook een visgraad gemaakt, de schep zo groot mogelijk en de uitslag vergroot naar 60 graden.
Dat was al een hele verbetering.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.
Gr Louis.
Het geeft bij maximalen roeruitslag een heel klein beetje meer stuur-stuwkracht.
Als je echt beter wilt manoeuvreren is beter je roer te vervangen voor een visgraad model.
Niet dat je dan wonderen kan verwachten want ik heb pas één jacht gezien met een echt roerwerk.
De rest heeft een correctieplaatje .
Een binnenvaartschip gaat met de roeren dwars rond zonder vooruit te lopen, de meeste trekken zelfs achteruit .
Nu is dat niet voor ieder scheepje haalbaar maar een goed roerwerk is altijd goedkoper als een hekschroef.
Op mijn oude bootje ook een visgraad gemaakt, de schep zo groot mogelijk en de uitslag vergroot naar 60 graden.
Dat was al een hele verbetering.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.
Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.