Je kan dus naar een gewone tweedraadsthermostaat. Ik heb een iets duurdere gekocht bij de Gamma, met vorstbeveiliging en de mogelijkheid om een weekprogramma te laden. (Als ik hier ooit door de kapiteinse het huis uit wordt gebonjourd wil ik wel een beetje comfort aan boord

In ons eerste huis hadden we een Amfra. Zo'n Amfra staat er nu op MP te koop. Kost een tientje, kan je je geen buil aan vallen.
Die is zelflerend. Die bekijkt hoe lang het duurt om de ruimt op te warmen nadat de kachel is ingeschakeld, maar ook hoeveel warmer het nog wordt nadat de kachel is uitgeschakeld. Immers, ook met een CV loop je het risico dat de radiatoren de kamer verder verwarmen dan bedoeld, doordat er nog tot het eind heet water is ingepompt. Met dit zelfleren gaat de thermostaat eerder dan het bereiken van de gewenste temperatuur uitschakelen. En ook de duur van het opwarmtraject wordt bewaakt.
Met andere woorden, als ik in het programma aangaf dat het om 7 uur warm moest zijn, en dat kostte 20 minuten, dan ging om 6:40 de ketel al aan. Dat uiteraard nadat-ie de gelegenheid had gehad om in te leren.
Als de thermostaat dan wist dat het opwarmen na uitschakelen van de ketel nog 10 minuten door zou gaan werd de ketel zo'n 10 minuten voor het bereiken van de gewenste temperatuur uitgeschakeld.
Dit is een wat gesimplificeerde weergave, want het speelt ook een rol hoe snel het weer afkoelt, wat de inschakelduur was enz. Maar al die factoren neemt de thermostaat meer in zijn 'overwegingen'.