Beste deskundigen,
ik heb bij de paure nesci alle standpijpen vervangen door nieuwe dikwandige stoompijp,
koelwaterintake, toilet aan en afvoer, zelfs de inspectiekoker boven de schroef is dikwandig uitgevoerd.
moet ik daar dan nog bang voor zijn dat die kapot kunnen vriezen ?
natuurlijk moet ik de rest nog wel winterklaar maken, het gaat mij om de standpijpen......
gr Do
stoompijp
Moderators: sailor wim, frank
- paure nesci
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: vr 14 mar 2014 11:50
- Locatie: Cuijk
stoompijp
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- frank
- Site Admin
- Berichten: 783
- Lid geworden op: zo 11 nov 2007 21:18
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: stoompijp
Hoe minder doorvoeren......
Maar als het moet dan dikwandig natuurlijk. Hangt er ook van af hoe lang die afvoeren zijn. Korte afvoer met degelijke afsluiter er op is geen probleem. Onder water vriest het nauwelijks en als er al ijs in de pijp komt dan komt dat van vrieskou van boven, zeker bij grote open machinekamers.
In een gesloten boot waar het niet tocht is het al voldoende om aan de bovenkant van een object (bijv pomp) een stuk glaswoldeken aan te brengen. De relatieve warmte komt altijd van onder.
Van dat principe maak ik swinters gebruik door een dik plastic vel in de grote open machinekamer te spannen op gangboordhoogte. Daarmee vang ik de opstijgende lucht die door het relatief warme water diep onder de boot wordt opgewarmd en hou de koude lucht van boven tegen. Dat werkt echt verbluffend goed.
Maar verder gewoon alles binnen aftappen, hier en daar wat koelvloeistof in gieten, oppassen voor kogelkranen en je waterleiding doorblazen. Dan kom je de winter wel weer door.
Staat je boot op de wal dan is het oppassen voor alle vloeistoffen die kunnen bevriezen. Want de vrieskou komt nou ook va onderen en echt alles bevriest, tot je bilgewater toe.
Maar als het moet dan dikwandig natuurlijk. Hangt er ook van af hoe lang die afvoeren zijn. Korte afvoer met degelijke afsluiter er op is geen probleem. Onder water vriest het nauwelijks en als er al ijs in de pijp komt dan komt dat van vrieskou van boven, zeker bij grote open machinekamers.
In een gesloten boot waar het niet tocht is het al voldoende om aan de bovenkant van een object (bijv pomp) een stuk glaswoldeken aan te brengen. De relatieve warmte komt altijd van onder.
Van dat principe maak ik swinters gebruik door een dik plastic vel in de grote open machinekamer te spannen op gangboordhoogte. Daarmee vang ik de opstijgende lucht die door het relatief warme water diep onder de boot wordt opgewarmd en hou de koude lucht van boven tegen. Dat werkt echt verbluffend goed.
Maar verder gewoon alles binnen aftappen, hier en daar wat koelvloeistof in gieten, oppassen voor kogelkranen en je waterleiding doorblazen. Dan kom je de winter wel weer door.
Staat je boot op de wal dan is het oppassen voor alle vloeistoffen die kunnen bevriezen. Want de vrieskou komt nou ook va onderen en echt alles bevriest, tot je bilgewater toe.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

Re: stoompijp
wij stopten meestal fiks wat riet in de standpijpen van de wc ,werkte ook goed .
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: stoompijp
Of een stuk tuinslang aan de onderzijde afgesloten met een kurk. Mocht het water in de standpijp bevriezen, dan drukt het ijs de tuinslang inelkaar.wrotter schreef:wij stopten meestal fiks wat riet in de standpijpen van de wc ,werkte ook goed .
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido