Uit het water zag het dure Sigma verfsysteem er nog als nieuw uit en de antifouling had prima zijn werk gedaan. Kon voorheen een heel dorp mosselfeest gaan vieren, nu hingen er slechts hier en daar wat mosseltjes aan. Niet om je druk over te maken.
Maar onder die mooie strakke laag verf zaten blazen waar roest onder zat dus de Pool die ging spuiten deed zijn uiterste best en spoot alles tot op het bot schoon. Dat had weer het nadeel dat ook alle oude stopmenie uit de stuiken en landen werd weggeblazen en we waren dus zo lek als het spreekwoordelijke mandje. Ik zag ergens wat zwarte olie uit de bilge naar buiten zweten!
Dat gaf veel werk om alles na te lopen en af te kitten waarna er een zevental dikke lagen overheen werd uitgesmeerd. Lekker vet, en goed afdichtend.
Lig nu weer bijna een week te water en alles zag er nog droog uit, ik zag tenminste de kamelen in de bilge lopen

De schroef kreeg bijzondere aandacht want schroefschade. Maar 28 jr geleden hebben we die bronzen schroef aangehangen en toen was de ruimte tussen as en roer te klein om hem er af te krijgen, dus de tussenas binnen moest worden uitgebouwd en opgetild en de schroefas naar binnen geschoven anders zou dat niet gaan lukken, tot.. Mijn oog viel op een stuk loos eind achter de schroefdraad van de moer en na even nameten bleek dat genoeg te zijn om af te snijden en dan had ik alle ruimte om de schroef van de as te halen. Wat een mazzel, dat scheelde veel werk.
Schroef naar Jooren, dag verloren en daar werd me in een gesprek duidelijk dat deze oude schroef veel beter zou kunnen presteren als hij eens grondig werd aangepakt. Ik had te weinig achteruit en dat zou sterk verbeteren als de bladvorm werd aangepast, bovendien had ik dan nog bijna 1 km meer snelheid. Ahum.. prijskaartje, even nieuwe inkt in de printer en dan druk ik wel even

Op onderstaande foto hangt de schroef in de takels en wordt er veel brons aangespateld, dat ding is nu een stuk zwaarder geworden trouwens.

en dan het resultaat netjes op de as geschoven en geborgd.

dan na het laswerk, 10 klinknagels en een nieuwe 'slof ' onder de voorsteven was het rollen geblazen en we hebben zo ongeveer 70 liter verf opgezet. Resultaat mag er zijn, deze keer zwarte antifouling, dat scheelt weer afplakband plakken.

Dan te water en inderdaad, we lopen nu sneller dan vroeger, motor loopt lekker in balans, bijna geen trillingen meer, veel beter achteruit. Komende week eens de uitlaat temp gaan meten. Was dus een goede investering.