de hellingbeurt

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
frank
Site Admin
Contacteer:

de hellingbeurt

Bericht door frank »

Het had dit jaar wat voeten in aarde maar uiteindelijk is het toch nog gelukt om de Hylke droog te zetten. De expert van de EOC vond dat het weer tijd werd... Vorige keer was inmiddels al weer acht jaar geleden.
Uit het water zag het dure Sigma verfsysteem er nog als nieuw uit en de antifouling had prima zijn werk gedaan. Kon voorheen een heel dorp mosselfeest gaan vieren, nu hingen er slechts hier en daar wat mosseltjes aan. Niet om je druk over te maken.
Maar onder die mooie strakke laag verf zaten blazen waar roest onder zat dus de Pool die ging spuiten deed zijn uiterste best en spoot alles tot op het bot schoon. Dat had weer het nadeel dat ook alle oude stopmenie uit de stuiken en landen werd weggeblazen en we waren dus zo lek als het spreekwoordelijke mandje. Ik zag ergens wat zwarte olie uit de bilge naar buiten zweten!
Dat gaf veel werk om alles na te lopen en af te kitten waarna er een zevental dikke lagen overheen werd uitgesmeerd. Lekker vet, en goed afdichtend.
Lig nu weer bijna een week te water en alles zag er nog droog uit, ik zag tenminste de kamelen in de bilge lopen :D

De schroef kreeg bijzondere aandacht want schroefschade. Maar 28 jr geleden hebben we die bronzen schroef aangehangen en toen was de ruimte tussen as en roer te klein om hem er af te krijgen, dus de tussenas binnen moest worden uitgebouwd en opgetild en de schroefas naar binnen geschoven anders zou dat niet gaan lukken, tot.. Mijn oog viel op een stuk loos eind achter de schroefdraad van de moer en na even nameten bleek dat genoeg te zijn om af te snijden en dan had ik alle ruimte om de schroef van de as te halen. Wat een mazzel, dat scheelde veel werk.
Schroef naar Jooren, dag verloren en daar werd me in een gesprek duidelijk dat deze oude schroef veel beter zou kunnen presteren als hij eens grondig werd aangepakt. Ik had te weinig achteruit en dat zou sterk verbeteren als de bladvorm werd aangepast, bovendien had ik dan nog bijna 1 km meer snelheid. Ahum.. prijskaartje, even nieuwe inkt in de printer en dan druk ik wel even :)

Op onderstaande foto hangt de schroef in de takels en wordt er veel brons aangespateld, dat ding is nu een stuk zwaarder geworden trouwens.

Afbeelding

en dan het resultaat netjes op de as geschoven en geborgd.

Afbeelding

dan na het laswerk, 10 klinknagels en een nieuwe 'slof ' onder de voorsteven was het rollen geblazen en we hebben zo ongeveer 70 liter verf opgezet. Resultaat mag er zijn, deze keer zwarte antifouling, dat scheelt weer afplakband plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Dan te water en inderdaad, we lopen nu sneller dan vroeger, motor loopt lekker in balans, bijna geen trillingen meer, veel beter achteruit. Komende week eens de uitlaat temp gaan meten. Was dus een goede investering.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: de hellingbeurt

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond, nou Frank dat zijn geen halve maatregelen :P . Jooren kost een paar centen maar dan heb je ook wat is mijn ervaring, altijd weer lekker als ze schoon en glad is en de schroef ook weer 100% .
EOC ook weer blij neem ik aan en weer lekvrij dus veel vaarplezier :mrgreen:
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
paure nesci

Bericht door paure nesci »

We zijn blij dat je weer terug in t water bent, het zag er n beetje leeg uit daar bij die verlaten werf.......
puik werk gedaan, hoe groot is die schroef in dia ?
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Dirk

Bericht door Dirk »

dat ziet er weer allemaal pico bello uit Frank!
varen dus !
;-D
groetjes, Dirk
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

paure nesci schreef:We zijn blij dat je weer terug in t water bent, het zag er n beetje leeg uit daar bij die verlaten werf.......
puik werk gedaan, hoe groot is die schroef in dia ?
gr Do

Ik had hem 28 jaar geleden ooit gekocht als 1m 5cm, dit was de eerste schroefschade waar ik overigens nog een jaar mee heb doorgevaren.
Gewoon zwembroekje aan, grote vijl aan een touwtje om je pols en blad voor blad naar boven draaien en de scherpe braampjes wegvijlen. Lijkt idioot maar ik was verrast door het effect. Veel trillingen weg en goed doorlopen. Nu maar eens stevig aangepast aan de moderne normen en hij kan er weer jaren tegenaan.
Mijn reserveschroef staat hier in de garage, is van gietijzer en een vierblads trekschroef. Ding is niet te tillen. Gelukkig nog nooit nodig gehad.
Ik vraag me trouwens altijd af hoe ik in een Frans kanaaltje zou moeten wisselen. Ik heb het wel eens bij een spits gezien met een duiker uit Antwerpen maar hoe ze dat fiksen om die grote moer onder water los te krijgen? Daar zit ook nog eens een strip overheen gelast.

Maar de oorspronkelijke schroef die er in 1975 onder hing was helemaal een joekel. Doorsnee 1.55 m! Drieblads achter een varken met vertraging van 6 op 1. Die boot trok toen alles aan gort, echt ongelooflijk.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wrotter

Bericht door wrotter »

vrij een voudig as of schroef borgen sleutel op de moer en met een takeltje los draaien , hefboomwerking ,is even wat werk ,soms komt er een kleine explosieve lading aan te pas om de schroef te laten schrikken .touwtje er aan en er af schuiven ,anders komt ie wat lager te liggen en kan de duiker wat meer tijd schrijven ,meestal betaalt door de verzekering ,die weer contacten heeft met duikbedrijven ,
bij zeer laag water op de rijn kwam het wel voor dat we om de 2-3 reizen schroeven moesten wisselen en er was vaak te weinig tijd om in dok te gaan ,wisselden we de schroeven onder water aan de ruiterkade in Amsterdam moest wel snel kwamen maandags rond het middag uur aan en moesten woensdags rond 10 12 uur weer richting Arnhem
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Lijkt me simpel verhaal Wrotter, sleutel op de moer etc. Maar over die moer zit een strip gelast tegen losdraaien. Hoe krijg je dat los?
Onderwatersnijbrander of guts? of zo? Of zouden die spitsen een speciale moer hebben met borg die ze zo los kunnen maken?
Op de foto van de schroef/roer zie je dat die nog niet is vastgezet. Ze stoken eerst de schroef warm en slaan dan de moer aan.
Vervolgens laten ze alles afkoelen, de moer zit dan weer los en dan slaan ze nogmaals alles aan. Daarna pas gaat dei strip eroverheen tegen losdraaien.
gr FRank

Afbeelding
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

onder water kun je iig een slijptol op lucht gebruiken, maar snijbranden kan ook eventueel.
wrotter

Bericht door wrotter »

borgen worden niet altijd gelast .
JanSr

Bericht door JanSr »

Jammer dat je deze list niet hebt toegepast:
viewtopic.php?f=5&t=1823#p28281
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

JanSr schreef:Jammer dat je deze list niet hebt toegepast:
Ja leuk, op zich perfecte oplossing tegen roesten van het stuk as bij de schroef waar electrolyse een grote rol speelt met die verschillende metalen.

Maar mijn schroefasje is niet zo dun dat ik er wakker van lig. Van 110 mm naar 85 verjongd is dik genoeg om het heeel lang uit te houden...
gr FRank

Afbeelding
Plaats reactie