Aanwijzing temperatuur en oliedruk

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo

Aanwijzing temperatuur en oliedruk

Bericht door Navigo »

HH,

Ik heb een vrij grote afleesfout in zowel de oliedruk als koelwatertemperatuur.

De oliedruk op de electrische uitlezing zit er een bar naast ten opzichte van de daadwerkelijk mechanisch gemeten druk.
Dit komt neer dat ik een uitlezing heb van ruim 1 bar bij warme motor.
Nu wil ik deze uitlezing dichterbij de daadwerkelijke waarde hebben, dit heb ik nu deels gedaan door twee weerstanden in serie te plaatsen in de draad van de gever. Dit geeft een drukverhogende op de meter.
Nu dacht ik deze te vervangen door een lineaire potentiometer, maar weet iemand hoeveel watt deze moet zijn?

De temperatuur meter geeft een soortgelijk probleem, althans dit wordt meer veroorzaakt door de plaats van de sensor.
Deze zit te dicht bij een "hotspot" geeft dus inderdaad de daar gemeten temperatuur juist aan, maar niet het juiste beeld van de motor. Geeft 100grd Celsius aan.
Nu heb ik de sensor verplaatst naar een aansluitpunt nabij de thermostaat, dit punt wil ik juist weer gaan gebruiken voor afname koelwater tbv verwarming.
Dus wil ik het originele meetpunt gebruiken, maar dan ook de weerstand omhoog brengen door middel van een lineaire potmeter. Dit geeft een temperatuurdaling op de meter.
Maar ook voor deze geldt wat moet het vermogen van deze zijn?

Nu ben ik met losse weerstanden in serie bezig, hiermee kan ik het uiteindelijk ook bepalen.
Dan kan ik aansluitend deze weer vervangen door een vast exemplaar, maar van hoeveel watt?

Navigo
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Aanwijzing temperatuur en oliedruk

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond Navigo, ten eerste : ik ben een absolute nitwit op electro-gebied dus kan ik je geen antwoord bieden op je vragen :( .
Ten tweede wil ik er een vraagje bijvoegen:als je de aanwijzing van je meters electronisch wijzigt hoe bepaal je dan wat de juiste waarde is op het meetpunt :?:
Ik zou dan altijd blijven twijfelen over de aangegeven waardes, denk ik. :roll:
Succes met de oplossing van je probleem en groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Ik weet ook niet heel veel van stroom, maar ik weet wel dat weerstanden uitgedrukt worden in Ohms ipv Watts.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Maar die weerstand heeft dan wel weer een max. aantal Watts wat-ie aan kan. Als de stroom die er door moet te groot wordt gaat-ie zich als een zekering gedragen, en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Maar, weet je niet hoeveel Watt die zekeringen zijn die je nu bij het testen gebruikt? Er zal niet veel stroom doorheen gaan, dat kan je wel meten met je multimeter in de Amperestand. Die zet je dan in serie met die weerstanden. Daarna even meten hoeveel Volt er doorheen gaat (ook in serie met de weerstanden) en dan kan je uitrekenen hoeveel Watt dat is.

Ofwel (http://www.hobby-electronics.info/nl/co ... stand.html):

Code: Selecteer alles

Vermogensdissipatie van een weerstand

Laten we de vermogensdissipatie berekenen van een weerstand van 100 ohm die verbonden is met een 9V-batterij.

De spanning over de weerstand is 9V. De stroom door de weerstand is 9V/100Ω = 90mA. Het gedissipeerde vermogen is dus: 9V ∙ 90mA = 810mW.

Het is erg belangrijk om bij het ontwerpen van een schakeling het gedissipeerde vermogen van de onderdelen te berekenen. Een reguliere weerstand kan maximaal 0.25W (= 250mW) dissiperen. Wanneer we een dergelijke weerstand in het voorbeeld hierboven zouden hebben gebruikt, dan zou het zijn doorgebrand. Een 1W-weerstand zou het wel hebben overleefd.

Aangezien het zo belangrijk is, laten we kijken of er een makkelijke manier is om het gedissipeerde vermogen in een weerstand te berekenen. We weten:

(1)  P = U ∙ I    (2)  U = I ∙ R    (3)  I = U / R

Wanneer we (2) in (1) of (3) in (1) substitueren, dan krijgen we:

P = I2 ∙ R             P = U2 / R

Met deze formules kunnen we heel eenvoudig berekenen wat het gedissipeerde vermogen is van een weerstand die is aangesloten op een DC bron. Maar wat zal het vermogen zijn als we een weerstand aansluiten op een AC spanningsbron? In dat geval vervangen we U door uRMS en I door iRMS. RMS staat voor het Engelse Root Mean Square, hetgeen zoveel betekent als: de wortel uit het gemiddelde van de kwadraten. De RMS-waarde is gedefinieerd als het DC-equivalent dat dezelfde hoeveelheid vermogen oplevert als het originele signaal. Laten we eens de RMS-waarde schatten van een sinusvormig signaal van f=1Hz met een amplitude A van 1Vt: u = A∙sin(2∙π∙f∙t) = sin(2∙π∙t). We nemen 4 punten: op 0s, 0.25s, 0.5s en op 0.75s. De waarden zijn 0, 1, 0, en -1. Vervolgens berekenen we het kwadraat van elke waarde: 0, 1, 0, en 1. Het gemiddelde van deze kwadraten is (0 + 1 + 0 + 1)/4 = 2/4 = 0.5. Tenslotte berekenen we de wortel uit het gemiddelde van de kwadraten: √0.5 = 0.707V. Dus de geschatte RMS-waarde van een 1Vt sinusvormig signaal is 0.707V. Uiteraard wordt de schatting nauwkeuriger als er meer punten worden genomen. Gebruikmakend van wat wiskunde, kunnen we bewijzen dat uRMS = A/√2 (voor een sinusvormig signaal). Hierin is A weer de amplitude van het signaal. De RMS-waarde is dus onafhankelijk van de frequentie! Deze formule kunnen we nu gebruiken om de RMS-waarde van ons voorbeeldsignaal te berekenen: uRMS=1/√2. = 0.707V.

Met de bovenstaande theorie kunnen we het gedissipeerde vermogen berekenen van een weerstand van 100 ohm die verbonden is met een 9Vt sinusvormig signaal: P=u2RMS/R = A2/2R = 81/200 = 0.401W.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Even als reactie op Arrejoan;
Ik heb al eerder direct op de motor een analoge mechanische uitlening gemaakt, dit omdat ik vanaf nieuwbouw al te lage aanwijzing heb.

Mogelijk dat ik het zelf veroorzaakt heb, ik heb namelijk de multikabel welke vaste lengtes hebben tussen bedieningspaneel en motor op maat gemaakt. Mogelijk dat deze kabels een bepaalde ohmse weerstand hebben.

Nu wil ik de uitlezing conform mechanische uitlezing maken, ik wil graag de waarheid zien.

De ohmse weerstand in combinatie met vermogen is beantwoord.
Vandaag even met de multimeter aan de gang, kijken of ik het foutloos voor elkaar krijg.

Ik heb zojuist de sensoren getest;

Grappig de oliedruksensor is lineair, dwz druk opbouw geeft over het gehele bereik een gelijkmatige afname van de weerstand. Eigenlijk wel logisch je ziet direct dat wat je hebt of had.

De temperatuur sensor is dat niet, dwz bij hogere temperaturen wordt het weerstand verloop groter. De uitlezing wordt/is bij hogere temperaturen wat gedempt, rustiger of vertraagd.

Ik ga denk ik maar met vaste weerstanden werken, eentje per sensor. Een 3W versie, zit ik denk ik zo altijd goed.
Ben bang dat een potentiometer altijd de mogelijkheid geeft tot verloop.

Navigo
Plaats reactie