Eberspacher d4l
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Eberspacher d4l
Ik heb een vraag over een eberspacher d4l,klopt het dat deze kachel een extra brandstof pomp heeft buiten het pulserende pompje?
Ik denk zelf een soort opvoerpompje
Gr René ( Klaver vier)
Ik denk zelf een soort opvoerpompje
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
- buggyrene
- Berichten: 333
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Eberspacher d4l
Dit wordt in de workshop manual aangegeven:
Pressure height from vehicle tank to dosing pump: a = max. 3000 mm
Intake height in pressure-less vehicle tank: b = max. 0500 mm for petrol b = max. 1000 mm for diesel
Intake height in vehicle tanks with withdrawal by negative pressure (valve with 0.03 bar in tank cap): b = max. 150 mm for petrol b = max. 400 mm for diesel
Pressure height of the dosing pump to the heater: c = max. 2000 mm
Ligt het hoogteverschil van de kachel en het diesel niveau lager dan deze waarden, dan hoeft er geen opvoerpomp gebruikt te worden, daarboven wel.
René
Pressure height from vehicle tank to dosing pump: a = max. 3000 mm
Intake height in pressure-less vehicle tank: b = max. 0500 mm for petrol b = max. 1000 mm for diesel
Intake height in vehicle tanks with withdrawal by negative pressure (valve with 0.03 bar in tank cap): b = max. 150 mm for petrol b = max. 400 mm for diesel
Pressure height of the dosing pump to the heater: c = max. 2000 mm
Ligt het hoogteverschil van de kachel en het diesel niveau lager dan deze waarden, dan hoeft er geen opvoerpomp gebruikt te worden, daarboven wel.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: Eberspacher d4l
Helaas kan ik geen spat engels,maar wat ik er van begrijp heeft het te maken met hoogte verschil tank tot kachel
De kachel zit naast de tank en wordt gevoed met twee leidingen boven uit de tank, die uiteraard in de tank laag zitten,als ik er aan zuig krijg ik ook diesel
Ik weet niet of het hoort maar ik zie van buiten af de gloeikaars gloeien.
Ik heb het iedee dat de kachel geen olie krijgt eigenlijk weet ik dat wel zeker.
Waarschijnlijk geen spanning op het pulserende pompje,ik krijg namelijk geen olie en hoor ook geen getik van het pulserende pompje
Wat ik mij afvraag moet het opvoerpompje kontinu spanning krijgen,of zit die pomp er voor niks tussen,en kan ik het alleen af met het pulserende pompje?
Veel vragen waar ik graag antwoordt op krijg.
Gr René ( Klaver vier)
De kachel zit naast de tank en wordt gevoed met twee leidingen boven uit de tank, die uiteraard in de tank laag zitten,als ik er aan zuig krijg ik ook diesel
Ik weet niet of het hoort maar ik zie van buiten af de gloeikaars gloeien.
Ik heb het iedee dat de kachel geen olie krijgt eigenlijk weet ik dat wel zeker.
Waarschijnlijk geen spanning op het pulserende pompje,ik krijg namelijk geen olie en hoor ook geen getik van het pulserende pompje
Wat ik mij afvraag moet het opvoerpompje kontinu spanning krijgen,of zit die pomp er voor niks tussen,en kan ik het alleen af met het pulserende pompje?
Veel vragen waar ik graag antwoordt op krijg.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
- buggyrene
- Berichten: 333
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Eberspacher d4l
Als er een gering hoogteverschil is, kan het opvoerpompje vervallen, het pulserende pompje werkt via de regelunit, die zijn pulsen weer krijgt van de ventilatormotor.
Verwijder het opvoerpompje maar eens, en start dan de kachel eens op, het pulserende pompje moet gaan tikken (deze krijgt een pulserende stroom van de regelunit) , als het "spoel" programma voor de kachel is beëindigd, en het gloeien begint. Het zou kunnen dat het puslerende pompje vast zit, probeer het een met de achterkant van een schroevendraaier er tegenaan te tikken als de kachel in de opstartfase zit.
Dat je het gloeikaarsje ziet gloeien is normaal.
René
Verwijder het opvoerpompje maar eens, en start dan de kachel eens op, het pulserende pompje moet gaan tikken (deze krijgt een pulserende stroom van de regelunit) , als het "spoel" programma voor de kachel is beëindigd, en het gloeien begint. Het zou kunnen dat het puslerende pompje vast zit, probeer het een met de achterkant van een schroevendraaier er tegenaan te tikken als de kachel in de opstartfase zit.
Dat je het gloeikaarsje ziet gloeien is normaal.
René
Laatst gewijzigd door buggyrene op vr 23 sep 2016 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: Eberspacher d4l
Bedankt vast René,ik heb geprobeerd of het pulspompje spanning krijgt dat is volgens mij niet het geval
Ik ga proberen het pulspompje rechtstreeks van de accu spanning te geven,dan moet hij klikken ik denk dat hij dat niet doet,
Volgens mij krijgt hij geen spanning,ik heb de stekkertjes van de pulspomp er af gehad en daar een duspel tussen gezet de kachel opgestart en er ging geen lampje branden en niets tikken.
Hij ventileert en gloeid maar krijgt geen brandstof is mijn conclusie
Gr René
Ik ga proberen het pulspompje rechtstreeks van de accu spanning te geven,dan moet hij klikken ik denk dat hij dat niet doet,
Volgens mij krijgt hij geen spanning,ik heb de stekkertjes van de pulspomp er af gehad en daar een duspel tussen gezet de kachel opgestart en er ging geen lampje branden en niets tikken.
Hij ventileert en gloeid maar krijgt geen brandstof is mijn conclusie
Gr René
Klaver vier
- buggyrene
- Berichten: 333
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Eberspacher d4l
Als je er een pulserende spanning op gaat zetten, dus, op-af, op-af zou hij idd. moeten tikken, zo niet dan is het pompje overleden, doet hij dit wel dan vrees ik dat de regelunit stuk is.
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: Eberspacher d4l
Ik ben ook bang voor de regelaar omdat de pulspomp al geen spanning krijgt,ik weet alleen niet hoe deze geschakeld wordt dus eerst maar proberen rechtsreeks spanning er op,dan weet ik tenminste waar ik moet zoeken
René al vast heel erg bedankt
Ik ga morgen dagje naar gorichem,misschien zondag even verder kijken,de kachel zit een beetje ongelukkig om er bij te komen.
Gr René
René al vast heel erg bedankt
Ik ga morgen dagje naar gorichem,misschien zondag even verder kijken,de kachel zit een beetje ongelukkig om er bij te komen.
Gr René
Klaver vier
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Eberspacher d4l
heb deze nog in de schuur liggen. Is over.

Als je in Gorinchem vergeet te remmen sta je in Geertruidenberg.
Gr Louis.

Als je in Gorinchem vergeet te remmen sta je in Geertruidenberg.
Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
- buggyrene
- Berichten: 333
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Eberspacher d4l
Deze is idd. voor een d4l.
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: Eberspacher d4l
Louis bedankt voor het aanbod,maar ik weet nog niet wat er kapot is,dus eerst maar eens uitzoeken wat er niet werkt
Was van plan morgen te kijken maar het wordt zo mooi weer dat ik nog wat ga schilderen.
Het dak van mijn kajiut had ik laatst geschilderd maar dat was mislukt,nu heb ik het al geschuurd klaar staan,dus afnemen en bijtijds schilderen,en hopen dat het droog blijft
Als ik meer weet laat ik het op het forum horen,mijn stuurautomaat is anders die is 24 volt,dat is de kachel tenminste ook
Gr René ( Klaver vier)
Was van plan morgen te kijken maar het wordt zo mooi weer dat ik nog wat ga schilderen.
Het dak van mijn kajiut had ik laatst geschilderd maar dat was mislukt,nu heb ik het al geschuurd klaar staan,dus afnemen en bijtijds schilderen,en hopen dat het droog blijft
Als ik meer weet laat ik het op het forum horen,mijn stuurautomaat is anders die is 24 volt,dat is de kachel tenminste ook
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
- FransvanNispen
- Berichten: 560
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Eberspacher d4l
Meet je Thermobeveiligingen(als die er op zitten) ff door.
Heb ik ook eens een tijdje naar lopen zoeken.
Groet
Frans
Heb ik ook eens een tijdje naar lopen zoeken.
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: Eberspacher d4l
Frans ik kan het mis hebben maar dan gaat hij volgens mij niet ventileren en voorgloeien.
Gr René ( Klaver vier)
Volgens mij zitten ze er ook niet op.
Gr René ( Klaver vier)
Volgens mij zitten ze er ook niet op.
Klaver vier
- buggyrene
- Berichten: 333
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Eberspacher d4l
Nope, als deze beveiligingen zijn doorgeslagen, gloeit hij ook niet.
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: Eberspacher d4l
De kachel doet het weer
Ik heb de voorplaat losgehaald waar de stuurautomaat achter op gemonteerd zit,daar achter een bos bedrading met daartussen twee zekeringhouders deze open gemaakt en er was één zekering kapot.
De zekering houders vervangen door twee nieuwe met van die steekzekeringen,er zaten van die oude stenen zekeringen in tenminste het lijkt steen maar is plastic troep,die dingen geven altijd problemen,had ik namelijk bij mijn vorige kachel ook al een keer
Alles in elkaar gezet en in één keer branden,hij doet het nu super en regeld ook op de thermostaat.
Bij mijn vorige kachel moest ik vaak een paar keer starten voor hij olie kreeg,deze start in één keer zonder het eerst aan te zuigen,dat komt misschien toch door dat extra pompje
Het is wel een herrie ding maar hij brand zonder rook en hij heeft het zo warm al kan je daar nu niet te veel van zeggen
Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken,wij zitten er weer warmpjes bij
Gr René ( Klaver vier)
Ik heb de voorplaat losgehaald waar de stuurautomaat achter op gemonteerd zit,daar achter een bos bedrading met daartussen twee zekeringhouders deze open gemaakt en er was één zekering kapot.
De zekering houders vervangen door twee nieuwe met van die steekzekeringen,er zaten van die oude stenen zekeringen in tenminste het lijkt steen maar is plastic troep,die dingen geven altijd problemen,had ik namelijk bij mijn vorige kachel ook al een keer
Alles in elkaar gezet en in één keer branden,hij doet het nu super en regeld ook op de thermostaat.
Bij mijn vorige kachel moest ik vaak een paar keer starten voor hij olie kreeg,deze start in één keer zonder het eerst aan te zuigen,dat komt misschien toch door dat extra pompje
Het is wel een herrie ding maar hij brand zonder rook en hij heeft het zo warm al kan je daar nu niet te veel van zeggen
Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken,wij zitten er weer warmpjes bij
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier