Andere keerkoppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouterv_
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 10:37

Andere keerkoppeling

Bericht door Wouterv_ »

Hoi,
Even een korte vraag maar wel een belangrijke denk ik.
Onze boot (vechtkruiser van 10 m met mercedes om636) vaart nog geen 10 km per uur. Nu was mijn vraag kan ik de keerkoppeling die er nu op zit (1:3) vervangen door een keerkoppeling van 1:2. Dan zou de schroef vaker moeten draaien dus in principe zou de boot dan iets harder moeten varen.

Mijn vraag is vooral of het kan om van keerkoppeling 1:3 naar 1:2 te gaan op een oude maar goede mercedes om636
Mvg wouter
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Andere keerkoppeling

Bericht door KarelE »

Hoi Wouter,

Dat is met deze informatie niet te zeggen. Het hangt af van het max. toerental en vermogen van de motor, van de berekening van de 'rompsnelheid' van je schip, van de diameter en de spoed van de schroef. Als met je huidige motor en schroef al de max. vermogensafgifte wordt gerealiseerd zal je motor bij een 1:2 reductie gaan roken en een lager max. toerental halen: je overbelast hem dan.

Het beste is dus om dit uit te (laten) rekenen door iemand met verstand van zaken die over alle gegevens kan beschikken. Als je diameter en spoed van de schroef niet weet moet dit worden opgemeten en moet het schip dus drooggezet worden.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 333
Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere keerkoppeling

Bericht door buggyrene »

Goed adres hiervoor is Scheepsschroeven Kampen in, natuurlijk Kampen.

http://www.scheepsschroeven-kampen.nl/

Geef hier alle info over je boot, keerkoppeling, en motor, en zij zullen je voorzien van een goede schroefdiameter en spoed.

B.t.w. ik zou de 1:3 houden ipv. 1:2, je schroef draait langzamer, dus kan groter zijn en meer spoed, boven +-1400 toeren van de schroef, gaat het rendement zeer snel achteruit.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 2074
Lid geworden op: vr 14 mar 2014 11:50
Locatie: Cuijk

Re: Andere keerkoppeling

Bericht door paure nesci »

Bovendien zal een andere schroef beduidend goedkoper zijn dan een andere koppeling.....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Peter-J
Berichten: 392
Lid geworden op: di 11 nov 2014 10:51

Re: Andere keerkoppeling

Bericht door Peter-J »

Altijd al deze snelheid gehad? Of hangt er een baard onder het schip? Ik zou ook voor een andere schroef gaan. Op marktplaats kom je regelmatig prima schroeven tegen....
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Wouterv_
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 10:37

Re: Andere keerkoppeling

Bericht door Wouterv_ »

Het probleem is alleen dat de schroef en motor ooit al berekend zijn waarschijnlijk dus denk dat ik daar geen winst uit kan halen. Zou het voor de motor slecht zijn om een 1:3 te vervangen door een 1:2?
Tips of ideeen zodat de boot iets harder vaart zijn altijd welkom.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Andere keerkoppeling

Bericht door KarelE »

Als schroef, motor en schip op elkaar zijn afgestemd zou ik de reductie niet wijzigen. Het enige dat je dan bereikt is overbelasting van de motor. Als je meer power wilt heb je een zwaardere motor nodig.
Laatst gewijzigd door KarelE op di 27 sep 2016 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 333
Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere keerkoppeling

Bericht door buggyrene »

Nogmaals, ga naar, of mail scheepsschroeven Kampen met je probleem, en lever hun de juiste gegevens aan, dan hoef je niet meer te denken :roll: , maar weet je het zeker.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: Andere keerkoppeling

Bericht door sambeek »

Gezien lengte van schip (10mtr) er vanuit gaande dat je waterlijn iets korter zal zijn. Uitgaande van 9.20mtr. (gok)
zal rompsnelheid rond de 13 km/hr moeten liggen. Volgens het rekensommetje, Vromp = 4.49 x 3.14/9.20
groet Terpstra / SAMBEEK
Peter-J
Berichten: 392
Lid geworden op: di 11 nov 2014 10:51

Re: Andere keerkoppeling

Bericht door Peter-J »

Dat lijkt mij ook verstandig. Er zijn op internet een paar rekentooltjes te vinden. Vul daar eens je gegevens in.

Komt je motor wel op volle toeren of is hij begrenst?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Plaats reactie