Andere keerkoppeling
Moderators: sailor wim, frank
Andere keerkoppeling
Hoi,
Even een korte vraag maar wel een belangrijke denk ik.
Onze boot (vechtkruiser van 10 m met mercedes om636) vaart nog geen 10 km per uur. Nu was mijn vraag kan ik de keerkoppeling die er nu op zit (1:3) vervangen door een keerkoppeling van 1:2. Dan zou de schroef vaker moeten draaien dus in principe zou de boot dan iets harder moeten varen.
Mijn vraag is vooral of het kan om van keerkoppeling 1:3 naar 1:2 te gaan op een oude maar goede mercedes om636
Mvg wouter
Even een korte vraag maar wel een belangrijke denk ik.
Onze boot (vechtkruiser van 10 m met mercedes om636) vaart nog geen 10 km per uur. Nu was mijn vraag kan ik de keerkoppeling die er nu op zit (1:3) vervangen door een keerkoppeling van 1:2. Dan zou de schroef vaker moeten draaien dus in principe zou de boot dan iets harder moeten varen.
Mijn vraag is vooral of het kan om van keerkoppeling 1:3 naar 1:2 te gaan op een oude maar goede mercedes om636
Mvg wouter
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Andere keerkoppeling
Hoi Wouter,
Dat is met deze informatie niet te zeggen. Het hangt af van het max. toerental en vermogen van de motor, van de berekening van de 'rompsnelheid' van je schip, van de diameter en de spoed van de schroef. Als met je huidige motor en schroef al de max. vermogensafgifte wordt gerealiseerd zal je motor bij een 1:2 reductie gaan roken en een lager max. toerental halen: je overbelast hem dan.
Het beste is dus om dit uit te (laten) rekenen door iemand met verstand van zaken die over alle gegevens kan beschikken. Als je diameter en spoed van de schroef niet weet moet dit worden opgemeten en moet het schip dus drooggezet worden.
Dat is met deze informatie niet te zeggen. Het hangt af van het max. toerental en vermogen van de motor, van de berekening van de 'rompsnelheid' van je schip, van de diameter en de spoed van de schroef. Als met je huidige motor en schroef al de max. vermogensafgifte wordt gerealiseerd zal je motor bij een 1:2 reductie gaan roken en een lager max. toerental halen: je overbelast hem dan.
Het beste is dus om dit uit te (laten) rekenen door iemand met verstand van zaken die over alle gegevens kan beschikken. Als je diameter en spoed van de schroef niet weet moet dit worden opgemeten en moet het schip dus drooggezet worden.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- buggyrene
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Goed adres hiervoor is Scheepsschroeven Kampen in, natuurlijk Kampen.
http://www.scheepsschroeven-kampen.nl/
Geef hier alle info over je boot, keerkoppeling, en motor, en zij zullen je voorzien van een goede schroefdiameter en spoed.
B.t.w. ik zou de 1:3 houden ipv. 1:2, je schroef draait langzamer, dus kan groter zijn en meer spoed, boven +-1400 toeren van de schroef, gaat het rendement zeer snel achteruit.
René
http://www.scheepsschroeven-kampen.nl/
Geef hier alle info over je boot, keerkoppeling, en motor, en zij zullen je voorzien van een goede schroefdiameter en spoed.
B.t.w. ik zou de 1:3 houden ipv. 1:2, je schroef draait langzamer, dus kan groter zijn en meer spoed, boven +-1400 toeren van de schroef, gaat het rendement zeer snel achteruit.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- paure nesci
Bovendien zal een andere schroef beduidend goedkoper zijn dan een andere koppeling.....
gr Do
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Altijd al deze snelheid gehad? Of hangt er een baard onder het schip? Ik zou ook voor een andere schroef gaan. Op marktplaats kom je regelmatig prima schroeven tegen....
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... 

Het probleem is alleen dat de schroef en motor ooit al berekend zijn waarschijnlijk dus denk dat ik daar geen winst uit kan halen. Zou het voor de motor slecht zijn om een 1:3 te vervangen door een 1:2?
Tips of ideeen zodat de boot iets harder vaart zijn altijd welkom.
Tips of ideeen zodat de boot iets harder vaart zijn altijd welkom.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Als schroef, motor en schip op elkaar zijn afgestemd zou ik de reductie niet wijzigen. Het enige dat je dan bereikt is overbelasting van de motor. Als je meer power wilt heb je een zwaardere motor nodig.
Laatst gewijzigd door KarelE op di 27 sep 2016 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- buggyrene
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Nogmaals, ga naar, of mail scheepsschroeven Kampen met je probleem, en lever hun de juiste gegevens aan, dan hoef je niet meer te denken
, maar weet je het zeker.
René

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
Gezien lengte van schip (10mtr) er vanuit gaande dat je waterlijn iets korter zal zijn. Uitgaande van 9.20mtr. (gok)
zal rompsnelheid rond de 13 km/hr moeten liggen. Volgens het rekensommetje, Vromp = 4.49 x 3.14/9.20
zal rompsnelheid rond de 13 km/hr moeten liggen. Volgens het rekensommetje, Vromp = 4.49 x 3.14/9.20
groet Terpstra / SAMBEEK
Dat lijkt mij ook verstandig. Er zijn op internet een paar rekentooltjes te vinden. Vul daar eens je gegevens in.
Komt je motor wel op volle toeren of is hij begrenst?
Komt je motor wel op volle toeren of is hij begrenst?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......